MsTibbs Concertatråd
MsTibbs Concertatråd
Jippie, Tibbsen har fått Concerta nu Hoppas det kommer funka för mig, typ 75% av de med ADHD funkar det för, sa dom. Nåväl:
Dag ett: En styck tablett 18mg gul. Mitt perifera seende blir betydligt skarpare; normalvis har jag mer "tunnelseende" som när man kört bil på enformig väg för länge. Rent generellt känner jag mig precis som vanligt, förutom just det där med periferseendet. Koncentrationsförmåga har jag inte märkt av något på, jag stressas inte mindre än vanligt av stök runtomkring, men å andra sidan är jag trött i huvudet och kroppen efter helgens bravader... "Stressen" som känns som tuppskinn-kallt i bröstet har kommit tillbaka, det var den positiva delen av Zoloft, som jag nu slutat äta.
Dag ett: En styck tablett 18mg gul. Mitt perifera seende blir betydligt skarpare; normalvis har jag mer "tunnelseende" som när man kört bil på enformig väg för länge. Rent generellt känner jag mig precis som vanligt, förutom just det där med periferseendet. Koncentrationsförmåga har jag inte märkt av något på, jag stressas inte mindre än vanligt av stök runtomkring, men å andra sidan är jag trött i huvudet och kroppen efter helgens bravader... "Stressen" som känns som tuppskinn-kallt i bröstet har kommit tillbaka, det var den positiva delen av Zoloft, som jag nu slutat äta.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:59:58, redigerad totalt 1 gång.
Och jag håller alla tummarna (två) för att det ska bli bättre för dig. Mina barn har provat lite i samband med tester, och effekter på mycket kort sikt har varit minskad aptit/ointresse för mat samt ökad aktivitet - den som alltid blir sittande - och hon klev dessutom ur sängen pigg som en mört och glad som en lärka dagen efter - kan det ha varit en effekt av att inte ha somnat övertrött dagen innan?
Nå - jag hoppas du tillhör de 75 procenten!
Nå - jag hoppas du tillhör de 75 procenten!
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:59:58, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Håll koll på blodtrycket bara. Det finns risk att det börjar stiga och hypertoni är inte alls bra på lång sikt.
Jag skall till psyk och mäta om nio dagar, så det är lugnt. Igår natt överdoserade jag på Zoloft, hamnade på akuten och fick sova över på sjukhuset (jag hade inga mer roliga piller hemma)... nu sitter jag och övar mig på att inte överdosera Concerta dessutom...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:59:59, redigerad totalt 2 gånger.
MsTibbs skrev:Kristofer skrev:Håll koll på blodtrycket bara. Det finns risk att det börjar stiga och hypertoni är inte alls bra på lång sikt.
Jag skall till psyk och mäta om nio dagar, så det är lugnt. Just nu är jag mest orolig om och försöker öva mig på att inte överdosera Concerta dessutom...
Skulle du inte äta 18 mg? Då är det väl bara att ta en tablett?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Skulle du inte äta 18 mg? Då är det väl bara att ta en tablett?
Ja precis. Jag skall bara ta "en tablett". Inte "ett paket" tabletter eller tom mer än så... Jag har lite svårt med den skillnaden vissa dagar då jag är depp...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:59:59, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Kristofer skrev:Skulle du inte äta 18 mg? Då är det väl bara att ta en tablett?
Ja precis. Jag skall bara ta "en tablett". Inte "ett paket" tabletter eller tom mer än så... Jag har lite svårt med den skillnaden vissa dagar då jag är depp...
Men man mår ofta mer skit på så liten dos, 36-54 brukar vara bra.
Hela asken....hur mkt?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:59:59, redigerad totalt 2 gånger.
Jo, men nu talar jag talar om att överdosera i betydelsen att äta alla concerta från burken samtidigt och förhoppningsvis inte vakna sen...
31st Zoloft 50mg är 50* 31 = 1550mg
En burk concerta 18mg är 18 * 30 = 540mg
31st Zoloft 50mg är 50* 31 = 1550mg
En burk concerta 18mg är 18 * 30 = 540mg
Om du har sådana tankar kanske du inte ska medicinera med Concerta just nu...
Fast om du skulle mena fullt allvar skulle du npg vara förtegen om dina planer för att ingen skulle hindra dig. Jag tror det är något annat som du ropar på hjälp för egentligen...
Fast om du skulle mena fullt allvar skulle du npg vara förtegen om dina planer för att ingen skulle hindra dig. Jag tror det är något annat som du ropar på hjälp för egentligen...
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Om du har sådana tankar kanske du inte ska medicinera med Concerta just nu...
Psykiatern sa han trodde jag var avskräckt från att överdosera "för några dagar" nu. Kompis har erbjudit sig att "portionera ut" åt mig, så att jag inte sitter hemma med hela burken själv ensam i lägenheten sa han, men det lär nog inte vara lagligt att göra på det viset antar jag. Vette katten, får fråga på vårdcentralen eller boendestödjarna om hur jag bör göra med detta. Sen vet jag inte om jag skulle ge burken från mig, då mister jag ju valmöjligheten liksom och... fast å andra sidan, om jag OD:ar igen så lär det ju vara tack och ajöss med concertan i all f+cking framtid sen för min del och då sitter jag ju där på f+cking ruta noll igen... *suck*
VARFÖR SKA ALLT VARA SÅ J+VLA BAJS FÖR?!? *kasta mobil h+lvetet i väggen*
Kom igen nu Tibbs, de är iaf bättre än zoloften. Och du dör inte , du får väl ngn panikk"se min smärta" attack och åker in igen.
Fattar inte varför folk inte kan använda receptfria eller gatudroger om de vill dö? Finns det ngn point att dö på concerta? Sen gör de en mer vaken, och du kan väl inte fått ett kilo?
Fattar inte varför folk inte kan använda receptfria eller gatudroger om de vill dö? Finns det ngn point att dö på concerta? Sen gör de en mer vaken, och du kan väl inte fått ett kilo?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Fast om du skulle mena fullt allvar skulle du npg vara förtegen om dina planer för att ingen skulle hindra dig. Jag tror det är något annat som du ropar på hjälp för egentligen...
Ja, alla gånger hittills har jag avbrutit i sista sekund, både när jag satt med pipan i munnen (ensam), när jag satt och dinglade med benen på lite olika ställen (ensam), och igår tog jag mig till akuten själv, det är första gången jag talat med någon om sånt. De frågade vad det var exakt jag ville ha hjälp med på psykjouren, men jag har ingen aning om vad det är och jag kan således inte svara ens när de ställer frågor rakt ut, så f+cking störande!!
Mardröm skrev:Pipa? Röker du dem?
Automatkarbin, jag hade dessutom snattat ammo inför. Jag har lämnat in ammon nu till polisen, efter att ha burit dem i fickan ett halvt år (fan nu får jag väl snuten efter mig med). Samt höga höjder.
Tips på vad det nu är som jag skulle sakna? Hur kan jag må mindre så här?
Mardröm skrev:Fattar inte varför folk inte kan använda receptfria eller gatudroger om de vill dö? Finns det ngn point att dö på concerta? Sen gör de en mer vaken, och du kan väl inte fått ett kilo?
Det är f-n så mycket lättare att få piller från apoteket. Man tager vad man haver. Zoloft var det enda förutom Alvedon, Noskapin (mot rethosta) och en burk med antibiotika som jag jag hade hemma igår, så de fick helt enkelt duga. Men du och jag vistas möjligen inte i samma sorts kretsar.
MsTibbs skrev:Tips på vad det nu är som jag skulle sakna? Hur kan jag må mindre så här?
Du skulle sakna oss - inte sant? Och solens värme och ljus, doften av våt asfalt efter ett sommarregn, fågelkvittret en tidig morgon eller höststormarnas piskande mot rutan.
Du skulle sakna doften av ett riktigt äpple, känslan av att gå barfota på stranden precis där vattnet möter land. Säkert skulle du också sakna att ligga på rygg i gräset och titta på molntussarna som far förbi... Och den krispiga smaken av en nyss uppdragen och avtorkad morot direkt ut jorden.
Inte sant?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Titti skrev:MsTibbs skrev:Tips på vad det nu är som jag skulle sakna? Hur kan jag må mindre så här?
Du skulle sakna oss - inte sant?
Joo, men vad är det som fattas mig i dagsläget, som gör att jag mår såhär? Vad kan jag göra åt det? *ögon rinner stilla*
MsTibbs skrev:Titti skrev:MsTibbs skrev:Tips på vad det nu är som jag skulle sakna? Hur kan jag må mindre så här?
Du skulle sakna oss - inte sant?
Joo, men vad är det som fattas mig i dagsläget, som gör att jag mår såhär? Vad kan jag göra åt det? *ögon rinner stilla*
Om jag det visste skulle jag berätta för dig... Kanske en mamma som sakta stryker dig över håret och sjunger dig till sömns?
*min äldste son är lika gammal som du*
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag vill inte egentligen dö, men hur orkar man leva?
Jag vill ha rus, den där glädjen som far genom kroppen, kunna höra ett skratt och vara just där, i den sekunden. Kunna slappna av, ha lugn och ro. Finna att åtminstone större delen av tiden består av positiva känslor.
- Vill du dö? Vill du verkligen dö? De skriker åt mig på akuten.
- Jag vet inte, är mitt ärliga svar. Motvilligt lämnar jag min skalpell till sjukskötaren på MAVA, som ber mig tala om ifall jag får självmordstankar.
- Det har jag hela tiden, svarar jag.
- Men om de blir värre, för då måste vi vidta åtgärder. Vi är här, ring direkt om det är något, du stör inte, ring så fort du tänker tanken och undrar om någonting eller bara vill prata.
Jag vill prata, men vet inte om vad. Arga röster i huvudet skriker åt mig att välja livet, men jag kan inte påstå att jag håller med. Jag irriterar mig på hans fråga, om jag nu ville dö, så skulle jag väl inte frånta mig den möjligheten? Eller? Spegeln på mitt rum är av glas. Idiotiskt med glasspeglar på MAVA, tänker jag.
Jag sitter vaken hela natten, överhettad och skriver sida på ida tättskrivet och gungar rastlöst av obehag i mellanåt. Drömmer om skalpellen, det botemedel som fungerar. Funderar på vad jag ska säga till överläkaren, sjuksköterskorna och psykiatern. Frustrerad! Jag överväger att hoppa ner från fönstret, men bedömmer att jag bara skulle bryta benen på ett högst obehagligt sätt. Dricka vatten, skriva, gunga, det piper, snurrar, vad skal jag säga? Vad skall jag göra? Snälla, kan ni inte låsa in mig nånstans imorrn? Jag litar inte på mig själv längre...
Jag vill ha rus, den där glädjen som far genom kroppen, kunna höra ett skratt och vara just där, i den sekunden. Kunna slappna av, ha lugn och ro. Finna att åtminstone större delen av tiden består av positiva känslor.
- Vill du dö? Vill du verkligen dö? De skriker åt mig på akuten.
- Jag vet inte, är mitt ärliga svar. Motvilligt lämnar jag min skalpell till sjukskötaren på MAVA, som ber mig tala om ifall jag får självmordstankar.
- Det har jag hela tiden, svarar jag.
- Men om de blir värre, för då måste vi vidta åtgärder. Vi är här, ring direkt om det är något, du stör inte, ring så fort du tänker tanken och undrar om någonting eller bara vill prata.
Jag vill prata, men vet inte om vad. Arga röster i huvudet skriker åt mig att välja livet, men jag kan inte påstå att jag håller med. Jag irriterar mig på hans fråga, om jag nu ville dö, så skulle jag väl inte frånta mig den möjligheten? Eller? Spegeln på mitt rum är av glas. Idiotiskt med glasspeglar på MAVA, tänker jag.
Jag sitter vaken hela natten, överhettad och skriver sida på ida tättskrivet och gungar rastlöst av obehag i mellanåt. Drömmer om skalpellen, det botemedel som fungerar. Funderar på vad jag ska säga till överläkaren, sjuksköterskorna och psykiatern. Frustrerad! Jag överväger att hoppa ner från fönstret, men bedömmer att jag bara skulle bryta benen på ett högst obehagligt sätt. Dricka vatten, skriva, gunga, det piper, snurrar, vad skal jag säga? Vad skall jag göra? Snälla, kan ni inte låsa in mig nånstans imorrn? Jag litar inte på mig själv längre...
jag e så snurrig. Jag stör mig, jag kan inte käka upp burken concerta, för då dör jag kanske och hur kul är det? Bara slut?
Jag kan inte käka upp burken concerta och sen knalla ner till akuten, igen, heller direkt.
Jag får inte ro av att sitta här,
jag kan inte ringa psykjouren för jag är fortfarande inte klockrent suicidal elelr våldsam som är deras krav i princip, för att man skall bli inskriven där för att få vila lite...
jag vet inte vem jag skulle ringa och vad jag i såfall skulle säga,
vettigaste lösningen jag tänkt på är att knalla till sjukhuset, tjata till mig en sömntablett och sen gå hem igen och däcka. men jag antar att jag inte skulle få nån tablett, dessutom tar dte en timme nästan enkel väg att gå dit.
Alternativet är att leta upp skalpellen igen, vart det nu var jag la den, fast det blir ju så kladdigt i sängen då... dessutom måste jag ändå till sjukhuset i såfall, om jag skulle skära djupt och sy och skit, sen skulle de ställa ännu fler frågor som jag inte kan svara på, så jag vette fan...
Jag kan inte käka upp burken concerta och sen knalla ner till akuten, igen, heller direkt.
Jag får inte ro av att sitta här,
jag kan inte ringa psykjouren för jag är fortfarande inte klockrent suicidal elelr våldsam som är deras krav i princip, för att man skall bli inskriven där för att få vila lite...
jag vet inte vem jag skulle ringa och vad jag i såfall skulle säga,
vettigaste lösningen jag tänkt på är att knalla till sjukhuset, tjata till mig en sömntablett och sen gå hem igen och däcka. men jag antar att jag inte skulle få nån tablett, dessutom tar dte en timme nästan enkel väg att gå dit.
Alternativet är att leta upp skalpellen igen, vart det nu var jag la den, fast det blir ju så kladdigt i sängen då... dessutom måste jag ändå till sjukhuset i såfall, om jag skulle skära djupt och sy och skit, sen skulle de ställa ännu fler frågor som jag inte kan svara på, så jag vette fan...
Det verkar ju gå finfint med antidepp? Ursäkta men jag kunde inte låta bli.
Du lär inte dö av att äta upp en burk med Concerta.
Chansen är större att du slutar på intensiven med massa slangar i dig och blir magpumpad eller dyl. ifos är du tjej men ändå, been there.. ingenting jag gör om hur mycket smärta ja än söker.
Kan du inte sova naturligt borde du väl mer tänka på vad du ska göra som vaken för att bli trött, istället för att förlita dig på sömnmedecin.
Eller du kanske behöver uppmärksamheten som de på akuten ger? Verkar tokigt. hur som helst gör du nog bra i att vara ute där det är frisk luft om du vart inne större delen av dagen. Man kan ju alltid vända tillbax..
-jag vet inte vem jag skulle ringa och vad jag i såfall skulle säga-
Ring psyk!
Du lär inte dö av att äta upp en burk med Concerta.
Chansen är större att du slutar på intensiven med massa slangar i dig och blir magpumpad eller dyl. ifos är du tjej men ändå, been there.. ingenting jag gör om hur mycket smärta ja än söker.
Kan du inte sova naturligt borde du väl mer tänka på vad du ska göra som vaken för att bli trött, istället för att förlita dig på sömnmedecin.
Eller du kanske behöver uppmärksamheten som de på akuten ger? Verkar tokigt. hur som helst gör du nog bra i att vara ute där det är frisk luft om du vart inne större delen av dagen. Man kan ju alltid vända tillbax..
-jag vet inte vem jag skulle ringa och vad jag i såfall skulle säga-
Ring psyk!
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården