Motorola Defy+ har slutat fungera

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Motorola Defy+ har slutat fungera

Inläggav Lilla Gumman » 2012-07-02 14:04:55

Hej!

Igår fungerade telefonen som vanligt. Jag satte den på laddning vid sängen som jag brukar. På morgonen var den bara 40% laddad. Normalt sett står det laddar när laddaren är i, och laddar ur när telefonen används. När jag tog ur sladden stod det fortfarande laddar 40%.

Internet fungerar inte i telefonen. Det går inte att ringa med telefonen, och inte att ta emot samtal. Handikalendern och nedladdade appar som inte kräver Internet fungerar, men det är också allt. När jag går in i Inställningar på telefonen finns det inga alternativ att välja på. Men i Snabbinställningar är det som vanligt.

Jag har provat att ladda ett tag nu på eftermiddagen. Telefonen har ständigt 40% i laddning och det står laddar vare sig telefonen laddas eller ej.

När jag kopplar telefonen till datorn känner datorn inte igen telefonen. De bilder jag har tagit med telefonen går inte att föra över till datorn, varken via sladd, mejl eller bluetooth. Hoppas bilderna går att rädda om jag måste lämna in telefonen.

Jag har inte gjort någonting alls. Inte tappat den i golvet, inte utsatt den för vatten eller något annat sånt. Bara gjort som vanligt. Hur kan den gå sönder över natten när den laddas? Är det nåt fel på uttaget vid sängen? Nu är det ju semestertider, och alla som kan tänkas kunna reparera telefonen är väl på semester.

Någon som har idéer?

Vid sängen har jag en skarvsladd som mynnar ut i en rund dosa med fyra uttag. Sladden sitter i ett uttag i väggen. I den runda dosan är klockradion, sänglampan och sladden till motorn som behövs för att kunna höja och sänka elevationsbottnen i sängen anslutna. I det fjärde uttaget sitter en elkontakt med 2 uttag. Där kopplar jag in mobilen och sätter den på laddning varje natt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2012-07-02 14:15:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Re: Motorola Defy+ har slutat fungera

Inläggav Miche » 2012-07-02 14:14:20

Slå av den en stund och starta sedan om den, det låter som om någon programvara har hängt sig.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2012-07-02 14:20:26

Hej!

Efter omstart fungerar allting perfekt.

Jag kan alltså fortsätta ladda telefonen i uttaget vid sängen. Ingen anledning till oro, alltså. Men jag blev rejält kallsvettig där ett tag.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2012-07-03 1:55:23

Jo, smarta mobiler är inte buggfria och det verkar som om de krånglar med ojämna mellanrum, ibland startar de om själva, ibland tvingas man göra det manuellt, ibland kan man väcma den ur "koma" genom att koppla i eller ur laddaren...
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2012-07-03 11:06:43

Hej!

Ja, en smartphone är ju en liten dator, och alla datorer krånglar förr eller senare.

Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag för över kamerabilderna från telefonen till datorn på ett enkelt sätt.

HandiTools fungerar inte, programmet känner inte igen Handifonen. Det gör strängt taget ingenting, jag kan bara manuellt föra över en bild i taget till datorn i alla fall.

Om jag sätter i sladden och väljer att importera alla bilder, så får jag alla kalenderbilder, bakgrundsbilder, bilder kopplade till musik m.m. och det blev visst över 1000 stycken. Varje kalenderbild finns som en liten bild, och också som en större bild. Kalendern finns som "gamla versio 4" och "nya version 5". Alltså är detta inget alternativ för att föra över kamerabilder.

Jag kan också sätta i sladden och öppna Windows Media Player. Då hittar Windows Media Player alla bilder (d.v.s. även kalenderbilder etc.). Jag kan sortera dem efter datum, och då kommer kamerabilderna högst upp. Jag kan dra bilderna från mobilen till Windows Media Player. Men sen då? De går inte att dra till valfri mapp på datorn.

Jodå, vi har en bluetooth-sticka. Min laptop känner igen bluetooth-stickan. Men datorn hittar inte telefonen, och telefonen hittar inte datorn. Fiasko.

Jag kan gå in och titta på kamerabilderna i telefonen. Sedan kan jag skicka en i taget som mejl till min egen mejladress. Därefter får jag öppna ett mejl i taget, spara bilden på datorn och ta bort mejlet. Väldigt omständligt, men det går.

Det går att leta upp mappen där kamerabilderna ligger och kopiera den till datorn. Jag har letat som tusan utan att hitta rätt mapp, men den finns där nånstans. Det verkar som om jag inte kan byta namn på bilderna i telefonen, eller ens se vad de heter. Och då kan jag ju inte heller söka efter dem i telefonen, utan måste verkligen leta igenom hela telefonen. Verkar ju trots allt vara det bästa alternativet, om du inte har andra förslag. Ska sätta mig med det i eftermiddag, och noggrant skriva upp sökvägen till mappen där bilderna hamnar.

Det borde finnas ett program som talar om för mig i vilka mappar på telefonen bilder finns, och sen kan jag välja vilken mapp jag vill öppna och visa bilderna i. Sedan kan jag välja vilka bilder jag vill föra över från telefonen till datorn. Ungefär som programmet som medföljer en digitalkamera, fast digitalkameran har ju bilderna på ett ställe.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2012-07-03 12:43:21

Leta efter mappen DCIM, där finns troligen bilderna.

Bra program du kan använda:
ASTRO file manager, vettig app för att hålla koll på mappar och filer.
Dropbox, kan ställas in för automatisk kopiering av bilder, ändamålet de hamnar sen i datorn.

Motorola borde även ha programvara för ändamålet, sök på telefonmodellen.
Miche

Inläggav barracuber » 2012-07-03 15:05:21

Stämmer som Miche säger att bilderna i en smartphone brukar ligga under huvudkatalogen DCIM. (F.ö. samma katalognamn som digitalkameror brukar använda om jag minns rätt).

Ett tips för att underlätta hanteringen mellan mobilen och datorn är gratisprogrammet My Phone Explorer. Det är smidigare än tillverkarnas egna ofta bökiga program.
My Phone Explorer
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2012-07-03 18:09:31

Hej!

Jo, Motorola har ett program. Men det programmet vill överföra alla bilder. Jag kan inte välja bara kamerabilder.

Tack för tipset om My Phone Explorer. Laddar ner det nu.

Jag ska även kolla på ASTRO file manager.

Tack så länge. Nu ska jag kolla i telefonen var bilderna kan tänkas ligga.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2012-07-04 19:31:41

Hej!

My Phone Explorer hittar inte telefonen. Varken via Wi-Fi eller USB-sladd. Verkar vara ett mycket bra program, men programmet hittar ju inte telefonen och då är det ju verkningslöst.
HandiTools hittar nästan aldrig telefonen heller, så säkerhetskopiering är det inte tal om. Inte någon annan form av synkronisering heller, till exempel lägga till bilder i telefonen.
Annars har det gått bra, jag har hittat var bilderna ligger i telefonen. Jag får gå till den mappen varje gång, och kopiera filerna till datorn. Det går snabbt och enkelt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2012-07-04 21:41:52

Sorry. Verkar som att MPE inte klarar alla modeller och märken. Inte ens min egen smartphone - HTC Hero - hittar den just nu. Får kolla upp om det finns alternativ.

Hittar nu en som heter Airdroid. http://airdroid.com/userguide.html Man installerar en app i mobilen och ansluter sedan via dators webbläsare och gör allting via den. Det kräver att både mobil och dator är anslutna till samma Wifi-nät.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2012-07-05 0:27:29

Hej!

Men mobilen ansluter ju till Wifi-et hemma. Så det är inget problem.

Men varför fungerar inte HandiTools? Det är ju gjort för apparaten, tror jag. Ska kolla närmare på det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2012-07-05 0:40:35

Hej!

Handi Tools är inte gjort för Windows Vista och Windows 7. Istället ska man använda Windows Mobile Device Center. Det ska funka.

Jag ska kolla på länken imorgon, som är i dag, barracuber. Nu ska jag sova först.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in