Motoriska svårigheter (Omröstning)
52 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Motoriska svårigheter (Omröstning)
Jag är nyfiken på hur många härinne som har motoriska svårigheter i olika grad och isåfall vad ni har problem med. Själv har jag problem med att:
*skära ost
*måla naglarna
*måla på mascara, kajal (går helt enkelt inte)
*stoppa täcket i påslakanet
*fixa frisyrer
*sätta upp gardiner
*öppna konservburkar
*knäppa låsen på armband/halsband
*slå in paket (hjälper inte hur mycket jag än tränar så numera använder jag presentpåsar)
med mera, med mera...
*skära ost
*måla naglarna
*måla på mascara, kajal (går helt enkelt inte)
*stoppa täcket i påslakanet
*fixa frisyrer
*sätta upp gardiner
*öppna konservburkar
*knäppa låsen på armband/halsband
*slå in paket (hjälper inte hur mycket jag än tränar så numera använder jag presentpåsar)
med mera, med mera...
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
- MissNervvrak
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-06-28
Re: Motoriska svårigheter
Jag har mycket bra motorik. Framgick även i min utredning och skulle bli förvånad om det sades nåt annat. Spelar bas och sjunger i ett band, är bra på tv-spel och har faktiskt spelat sport en tid i mitt liv också.
Så det är nog det minsta av mina problem. Har mycket bra balans också.
Så det är nog det minsta av mina problem. Har mycket bra balans också.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
- IndividualThoughtPatterns
- Anslöt: 2008-12-10
Nej, inte på så sätt och inte handikappande.
Jag är dock motoriskt klumpig. Tappar saker, har svårt att fånga om ngn kastar ngt till mig och slår mig lite överallt utan att riktigt fatta hur det gick till (möbler, dörrkarmar osv).
Noll bollsinne.
Att skära bröd är svårt, skära grönsaker snabbt är också svårt, skala potatis å morötter snabbt är svårt, diska med borste är jobbigt... Allt sådant går långsamt, men det skiter jag i Skär inte brödet själv om ngn annan mer än jag ska äta, för då blir skivorna ojämnt tjocka.
Men problem i vardagen får jag inte, mer än blåmärken och lite frustration (och skäms om ngn som står och glor över hur jag gör ngt). Undviker alla bollaktiviteter och är så på den säkra sidan.
Tillåter mig göra köksaktiviteterna som jag nämnde på mitt eget långsamma sätt...Diskar med svamp=smidigare.
Skrattar lite åt mig själv när jag gör ngt ultraklumpigt.
Jag är dock motoriskt klumpig. Tappar saker, har svårt att fånga om ngn kastar ngt till mig och slår mig lite överallt utan att riktigt fatta hur det gick till (möbler, dörrkarmar osv).
Noll bollsinne.
Att skära bröd är svårt, skära grönsaker snabbt är också svårt, skala potatis å morötter snabbt är svårt, diska med borste är jobbigt... Allt sådant går långsamt, men det skiter jag i Skär inte brödet själv om ngn annan mer än jag ska äta, för då blir skivorna ojämnt tjocka.
Men problem i vardagen får jag inte, mer än blåmärken och lite frustration (och skäms om ngn som står och glor över hur jag gör ngt). Undviker alla bollaktiviteter och är så på den säkra sidan.
Tillåter mig göra köksaktiviteterna som jag nämnde på mitt eget långsamma sätt...Diskar med svamp=smidigare.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Efter mycket funderande så svarade jag mitten alternativet med reservation.
Att knäppa knappar har alltid varit svårt för mig. Att gå med fulla glas, sopptalrikar etc är svårt.
Att knäppa knappar har alltid varit svårt för mig. Att gå med fulla glas, sopptalrikar etc är svårt.
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
Jag har problem med sådant som att kasta och fånga saker. Jag har aldrig kunnat hantera en boll ordentligt, så gymnastiken i skolan var en plåga under alla år. Numera undviker jag alla sådana aktiviteter, så jag har inga praktiska problem mer än att jag spiller och skvätter en del när jag lagar mat.
Senast redigerad av Perikles 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
Bra finmotorik (gitarr, dola med småsaker, tekniska saker etc). Min grovmotorik har säkerligen utvecklats i och med att jag åkte så mycket skateboard i tonåren. Men jag var fortfarande väldigt klumpig. Något som kommer med skateboard är att man klarar att hoppa högt och röra sig mycket i luften utan att tappa fattningen. Spelade även mycket fotboll och ishockey när jag var i tonåren. Jag var även bland de bättre på friidrott.
Jag lärde mig att gå på ett "snyggare" sätt när några av min klasskompisar sa att jag gick konstigt. Sedan började jag tänka på det och försökte hela tiden förbättra det, men under en lång tid såg jag bara ut som en arrogant snobb (huvudet högt, rak rygg, små armrörelser, spända ögonbryn etc). Men idag går jag som jag som jag brukar, fast jag tror att jag blev evigt påverkad av att jag försökte gå "snyggare".
Balansen har jag utvecklat i samband med skateboard, det råder inga tvivel om den saken.
Min grovmotorik är fortfarande väldigt "slö" och balansen är inte den bästa. Enda anledningen till att jag lyckades bra i vissa sporter var att jag var snabb, stark och vägrade ge upp. Men den grovmotoriska tekniken finns fortfarande inte, men jag är en jäkel på inlägg och passningar i fotboll (studerade olika fotbollspelare).
Jag lärde mig att gå på ett "snyggare" sätt när några av min klasskompisar sa att jag gick konstigt. Sedan började jag tänka på det och försökte hela tiden förbättra det, men under en lång tid såg jag bara ut som en arrogant snobb (huvudet högt, rak rygg, små armrörelser, spända ögonbryn etc). Men idag går jag som jag som jag brukar, fast jag tror att jag blev evigt påverkad av att jag försökte gå "snyggare".
Balansen har jag utvecklat i samband med skateboard, det råder inga tvivel om den saken.
Min grovmotorik är fortfarande väldigt "slö" och balansen är inte den bästa. Enda anledningen till att jag lyckades bra i vissa sporter var att jag var snabb, stark och vägrade ge upp. Men den grovmotoriska tekniken finns fortfarande inte, men jag är en jäkel på inlägg och passningar i fotboll (studerade olika fotbollspelare).
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Svarade nej. Har nog inga direkta motoriska problem. Kan gilla att fixa med saker som kräver god finmotorik. Har snabba reflexer vad gäller att fånga saker, var bra på att tex hoppa långt och högt, hade hyfsat lätt för att följa med och lära mig olika turer i dans och har rätt god balans. Kan ha vissa svårigheter med koordinationen när både armar och ben är inblandade. Fast ofta gäller det bara i initialskedet. För mig går allt sådant bättre om jag försöker gå mer på känsla och slappnar av. Börjar jag tänka för mycket på hur rörelsen ska utföras så kan det låsa sig.
earlydayminer; Fick också kommentarer på hur jag gick (bland mycket annat...) i tonåren och försökte då ändra på det. Tydligen studsade jag lite i stegen vilket de hade synpunkter på. Följden blev att jag en period studerade mycket hur andra gick och försökte göra likadant. Kan nog bli lite studsig nuförtiden också, men bryr mig inte längre. Det blir bara så när jag är glad och/eller har mycket energi i kroppen.
earlydayminer; Fick också kommentarer på hur jag gick (bland mycket annat...) i tonåren och försökte då ändra på det. Tydligen studsade jag lite i stegen vilket de hade synpunkter på. Följden blev att jag en period studerade mycket hur andra gick och försökte göra likadant. Kan nog bli lite studsig nuförtiden också, men bryr mig inte längre. Det blir bara så när jag är glad och/eller har mycket energi i kroppen.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12
Mina motoriska svårigheter är begränsade till kranialnerverna. Jag har stora svårigheter för vissa ansiktsrörelser exempelvis att höja höger ögonbryn eller dra ner höger mungipa. Kanske är det pga mitt ansiktsuttryck som folk misstolkar mig.
Som barn gjorde min dåliga tungkoordination att jag inte kunde uttala vissa ljud, men detta har jag numera tränat upp.
Som barn gjorde min dåliga tungkoordination att jag inte kunde uttala vissa ljud, men detta har jag numera tränat upp.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte påstå att jag har motoriska svårigheter, ramlar ibland men inte mer än andra. Möjligen tar det lite längre för mig att lära in ett nytt, svårt moment tex. stegkombination på gympan. Som barn hade jag motoriska svårigheter och gick på extragympa men numera tycker jag inte att jag har det. Jag har troligen övat upp det genom att gå på Friskis & Svettis periodvis i vuxen ålder. Ev. fortfarande "klumpig" i bollspel (vet ej eftersom jag inte spela det för jag gillar det inte) men det handlar om att jag var eller möjligen fortfarande är rädd för bollen när den kommer farande.
Jag har svårt med att göra snygga frisyrer men det är det fler som har och jag tycker inte det har med motoriska svårigheter att göra, inte enbart i alla fall utan beror snarare talang och övning. Jag är bra på andra saker. (Påslakanet kan krångla vi påsättning på täcket med det gör det för fler som inte har någon till sin hjälp.)
Jag har svårt med att göra snygga frisyrer men det är det fler som har och jag tycker inte det har med motoriska svårigheter att göra, inte enbart i alla fall utan beror snarare talang och övning. Jag är bra på andra saker. (Påslakanet kan krångla vi påsättning på täcket med det gör det för fler som inte har någon till sin hjälp.)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
Inga svårigheter. Enda jag kan komma på är "täcket i påslakandet" (men det är mest eftersom det är det tråkigaste jag vet) och att jag kan störa mig på mina egna ögonbryn, vet dock inte om andra ser det som ett problem.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Edit: kan endast simma bröstsim men det beror på att jag som barn inte kunde och hann? lära mig mer och hoppar på cykeln på ett speciellt sätt; sätter mig på sadeln först men jag lärde mig så som barn för då kunde jag inte på något annat sätt och det är svårt att lära om.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Jag är rätt motoriskt klumpig. Slår i och stöter mig mot möbelhörn och liknande hemma. Har svårt att få jämna och fina brödskivor när jag skär bröd. Det händer alltid något, för jag är en riktig klotjohan.
Men jag kan utan problem sy korsstygn, sticka, virka, trä halsband med pyttesmå glaspärlor och liknande.
Så ja, det är ett problem att jag är så fumlig och klantig. Men finmotorik, det klarar jag.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag är rätt motoriskt klumpig. Slår i och stöter mig mot möbelhörn och liknande hemma. Har svårt att få jämna och fina brödskivor när jag skär bröd. Det händer alltid något, för jag är en riktig klotjohan.
Men jag kan utan problem sy korsstygn, sticka, virka, trä halsband med pyttesmå glaspärlor och liknande.
Så ja, det är ett problem att jag är så fumlig och klantig. Men finmotorik, det klarar jag.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Svarade nej. Har god finmotorik och har inga problem med att pilla med småsaker.
Har nog sämre grovmotorik och har väldigt dålig balans, men det är inte handikappande för mig på något sätt alls.
Har nog sämre grovmotorik och har väldigt dålig balans, men det är inte handikappande för mig på något sätt alls.
Senast redigerad av Alexis 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
Jag svarade nej, men jag kanske bara tappar självinsikt totalt i den här frågan. När jag läser vad ni andra svarat och tänker efter lite så finns det massvis med saker jag är dålig på, som man kan koppla till att jag har motoriska svårigheter, men det finns massvis av andra saker som kräver ungefär samma former av färdigheter, som jag är väldigt bra på. Jag har aldrig sett det som att jag skulle ha motoriska svårigheter och att det skulle vara orsaken till att jag är dålig på vissa saker, utan inte tänkt särskilt mycket på det utan bara accepterat att jag inte är bra på allt. Känns konstigt att ta alla dessa saker, sätta ihop dem och kalla orsaken till dem för motoriska svårigheter. Känns som att skapa en karaktärsdefekt av petitesser, om ni förstår vad jag menar.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
Att täcken krånglar med påslakan tycker jag handlar om ren och skär felkonstruktion. Påslakan ska vara utformade så att man kan trä på påslakanet över täcket genom att greppa småhålen och sen ska storhålet vara utformat så att påslakanet inte ska korva fast. Jag vet inte exakt vad som är fel med alla påslakan och/eller täcken eftersom sängbäddning verkligen inte är ett glädjeämne, men jag vet att något är fel med många. Egentligen ska det gå i det närmaste friktionsfritt att föra in täcket i påslakanet.
Jag har motoriska svårigheter men inte så att jag blir gravt handikappad. Om jag vågar mig på att balansera alltför mycket grejer som ska in i kylskåpet och någon samtidigt talar till mig och jag måste svara så börjar jag tappa grejer t.ex. Min motoriska svårigheter visar sig mer vid mer avancerade grejer som skrivstil, skridskoåkning, simning o.s.v.
Jag har motoriska svårigheter men inte så att jag blir gravt handikappad. Om jag vågar mig på att balansera alltför mycket grejer som ska in i kylskåpet och någon samtidigt talar till mig och jag måste svara så börjar jag tappa grejer t.ex. Min motoriska svårigheter visar sig mer vid mer avancerade grejer som skrivstil, skridskoåkning, simning o.s.v.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
Röstar inte men var ganska sen med skosnören, cykling och simning och har haft svårt för att lära mig köra bil. Går ganska ofta in i bordskanter, dörrkanter och sådant men tror det mest är för att jag inte ser mig för. Det sista som hände var att jag glömde fälla upp locket när jag skulle på toa
Jag har haft vissa svårigheter att koordinera både armar och ben samtidigt. Jag hade problem med muskelvärk för några år sen och lyckades då få igång ganska varierad träning som gjorde att min koordination kraftigt förbättrades och det har jag haft stor nytta av i bilkörningen. Dessutom kom det att lossna med simningen så att jag plötsligt kunde simma en kilometer efter att tidigare inte varit i närheten av 200.
Jag har haft vissa svårigheter att koordinera både armar och ben samtidigt. Jag hade problem med muskelvärk för några år sen och lyckades då få igång ganska varierad träning som gjorde att min koordination kraftigt förbättrades och det har jag haft stor nytta av i bilkörningen. Dessutom kom det att lossna med simningen så att jag plötsligt kunde simma en kilometer efter att tidigare inte varit i närheten av 200.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
TheBoxSaysNo skrev:Nej, inte på så sätt och inte handikappande.
Noll bollsinne.
Jag håller med i mycket. Jag är också fumlig och klumpig, jag har insett det nu. Tidigare levde jag med en falsk bild av mig själv som relativt händig. Men nu har jag lärt mig att om jag tillverkar något så går det sönder minst en eller två saker på samma gång. Jag har svårt i köket, precis som Box och att skära och hacka är det mest omständiga. Jag har svårt att hantera de stora köksknivarna. Ibland när jag gör mig illa kan jag nästan känna att jag väntade på att det kulle ske. Jag blir långsam och förvirrad av alla redskap i skåp och lådor.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
- kakmonstret
- Anslöt: 2008-10-14
Detta att man har svårt i köket, med att hacka grönsaker osv, verkar vara vanligt förekommande. Jag gillar att laga mat men gör det helst själv för att slippa andras krav på att det ska gå snabbt, hur man ska skära osv.
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
- MissNervvrak
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-06-28
visste inte riktigt om jag skulle svara att det handikappar eller inte så jag tog det i mitten (att det inte handikappar)
jag har dålig motorisk automatisering, dålig grovmotorik, halvdålig balans och kordination.
kunde tex inte hoppa förrns ca 2:an.3:an hoppa hopprep kunde jag först för några år sedan (när jag var 19), cyckla kunde jag inte förrens jag gick i 5:an fast det är fortfarande obehagligt.
jag blir snabbt trött av att gå tex i skog och mark. fick hemläxa i att stutsa en boll när jag gick i 4:an kanske (kunde inte det) har noll bollsinne.
kanske skulle svarat att det handikappar.
dock nu tränar jag (karate, löpning, gym etc etc) så jag har inte lika stora problem nuförtiden. dock är jag ju fortfarande sämre än andra som tränar lika mycket som jag men jag kan bli bättre bara jag tränar mer.
har som mål med träningen bland annat att tävla (kumite inte kata)
jag har dålig motorisk automatisering, dålig grovmotorik, halvdålig balans och kordination.
kunde tex inte hoppa förrns ca 2:an.3:an hoppa hopprep kunde jag först för några år sedan (när jag var 19), cyckla kunde jag inte förrens jag gick i 5:an fast det är fortfarande obehagligt.
jag blir snabbt trött av att gå tex i skog och mark. fick hemläxa i att stutsa en boll när jag gick i 4:an kanske (kunde inte det) har noll bollsinne.
kanske skulle svarat att det handikappar.
dock nu tränar jag (karate, löpning, gym etc etc) så jag har inte lika stora problem nuförtiden. dock är jag ju fortfarande sämre än andra som tränar lika mycket som jag men jag kan bli bättre bara jag tränar mer.
har som mål med träningen bland annat att tävla (kumite inte kata)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
och min handstil är kass (kom jag på var segast i skrivstil av alla i klassen och det mesta annat utom idrott bäst i klassen) det är väl det jag är sämst på i finmotorik (kan sticka, virka, knäppa knappar, handsy, skära mat etc etc bra)
går ofta in i saker (tex tror jag ska gå mitt i dörröppningen, träffar kanten med ca 20 cm) fast inte lika mycket nuförtiden då jag tränar regelbundet, men har ändå alltid blåmärken varav hälften vet jag inte var jag fått dom ifrån)
går ofta in i saker (tex tror jag ska gå mitt i dörröppningen, träffar kanten med ca 20 cm) fast inte lika mycket nuförtiden då jag tränar regelbundet, men har ändå alltid blåmärken varav hälften vet jag inte var jag fått dom ifrån)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:41:29, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare