Motivation till när allt känns tungt på jobbet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Motivation till när allt känns tungt på jobbet

Inläggav iknasi » 2010-05-28 11:44:59

Hej

Jag vet inte hur jag ska förklara riktigt men jag har en lätt variant av As. Och det har såklart gett mig vissa svårigheter som folk runt omkring mig inte ser eller märker. Framförallt när det gäller arbete så visar jag mitt yttersta jag känner verkligen hur jag över presterar. Det kanske jag klarar max 1månad jag orkar inte hålla samma tempo dels för jag blir uttråkad av ensidigt arbete. Folk kanske tycker att jag är lat fast jag egentligen inte är det. Jag har en hel del erfarenhet inom service branchen allt ifrån restaurang inom handels. Och många jobb idag är väldigt monotomt.

Jag har många ggr fått frågan på arbetsförmedlingen när jag har varit arbetssökande att det är bra om chefen vet om min As. Jag själv tycker att det är orelevant för det syns inte eller märks inte. Förutom dock det jag beskrev alldeles nyligen.
Jag är rädd att andra ska få en helt annan bild om mig. eller folk som blir skrämda för dom vet inte vad as är.

Jag är så förvirrad för jag vet inte vad det är jag vill jobba med, ena dagen journalist andra dagen något helt annat.
Som barn kastade jag mig in i saker som jag tyckte verkade roliga men lessnade fort därefter. Jag är fortfarande likadan idag fast det har med arbete och göra.
Det gör mig frustrerad att man ska bli så uttråkad och lessna så fort. Det känns inte tryggt någonstans. Jag ill ha ett arbete där man trivs och man tycker jobbet är kul och kan jobba där ett par år.

Någon som kan ge en tips på motivation till när saker och ting känns jobbiga, hur ska man tänka osv??

Ha en bra dag
iknasi
Ny medlem

Anslöt: 2010-05-28

Inläggav Laika » 2010-05-28 11:55:36

Jag har tyvärr inga motivationstips men svarar ändå för att säga att jag känner igen mig. Mitt jobbande går lite i perioder: först jobbar jag med stort engagemang, sedan kraschar det och jag orkar inte. Min tanke är att det kanske inte kommer att fortsätta på det sättet om jag hittar rätt sorts jobb som jag trivs med. Kan detsamma gälla för dig?
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav iknasi » 2010-05-28 11:57:41

Laika skrev:Jag har tyvärr inga motivationstips men svarar ändå för att säga att jag känner igen mig. Mitt jobbande går lite i perioder: först jobbar jag med stort engagemang, sedan kraschar det och jag orkar inte. Min tanke är att det kanske inte kommer att fortsätta på det sättet om jag hittar rätt sorts jobb som jag trivs med. Kan detsamma gälla för dig?

Tack för ditt svar, har även också tänkt den tanken om jag hittar "rätt" jobb. Men jag vet ju itne vad det är jag vill jobba med.
Har tänkt på som egen företagare men vad är det jag ska öppna isåfall. Fotograf eller journalist :S gaah det känns så osäkert allting !!! =/ och det tar på självkänslan !!!
iknasi
Ny medlem

Inläggav Laika » 2010-05-28 12:02:29

Jag vet att det tar på självkänslan. Mitt självförtroende är i botten nu för att jag var sjukanmäld så ofta från mina två förra jobb. Jag försöker trösta mig med att jag gjorde mitt bästa men eftersom jag ständigt måste uppnå perfektion räcker inte den tanken.

Eget företagande är nog en bra idé för många aspies. Då får man arbeta i sin egen takt, på sina egna villkor och utan andra människor som man inte vill arbeta med. Det vill bara till att man orkar med att hålla alla de bollar i luften som det förmodligen innebär att ha ett eget företag.

Får jag fråga hur gammal du är?
Laika

Inläggav iknasi » 2010-05-28 12:59:49

Laika skrev:Jag vet att det tar på självkänslan. Mitt självförtroende är i botten nu för att jag var sjukanmäld så ofta från mina två förra jobb. Jag försöker trösta mig med att jag gjorde mitt bästa men eftersom jag ständigt måste uppnå perfektion räcker inte den tanken.

Eget företagande är nog en bra idé för många aspies. Då får man arbeta i sin egen takt, på sina egna villkor och utan andra människor som man inte vill arbeta med. Det vill bara till att man orkar med att hålla alla de bollar i luften som det förmodligen innebär att ha ett eget företag.

Får jag fråga hur gammal du är?

Jag blir 23 nu i höst.
Mjo det var ju så tanken är men vet dock inte vad det e man ska starta för något :S
iknasi
Ny medlem

Inläggav carl » 2010-05-28 13:21:22

Har du utretts för AS? Har du funderat på adhd som möjligt komplement?

Jag förstår att du inte vill att arbetsgivare ska veta att du har AS, kan kanske en ärlig diskussion med arbetsgivare i början där du berättar problem som kan uppstå och hur de kan åtgärdas?

edit: välkommen! :)
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Medborgarn » 2010-05-28 15:28:45

Hej!

Har du provat med att lyssna på musik när du jobbar? För mig hjälper det otroligt mycket och jag använder hörselskydd med inbyggda högtalare så det stänger ute allt annat. Arbetar på en fabrik så det är ett måste för mig.

Känner mycket väl igen det med att bli lätt uttråkad. Jag växlar mellan dator, tv, läsning mm och det tar inte mer än 10-20 minuter innan jag tröttnar. Jag blir frustrerad och sänkt. Är under pågående utredning om AS men dom misstänker att jag har ADD. Själv tror jag att det är båda. Men det lättar för mig nu när jag börjar få svar iaf.

Försök inte bli frustrerad av att inte kunna bestämma vad du vill göra. Det är något som kommer av sig själv och då blir det mer äkta.

Mvh J
Medborgarn
Ny medlem

Anslöt: 2010-03-26

Inläggav Laika » 2010-05-28 21:53:53

Jag är också tjugotre och har bestämt mig för att man inte måste veta vad man vill jobba med när man är tjugotre. Jag tänker att det är meningen att man ska testa de jobb man lyckas få och till slut kanske man hittar något som känns rätt. Det tar bara lite tid.
Laika

Inläggav iknasi » 2010-05-30 18:39:56

carl skrev:Har du utretts för AS? Har du funderat på adhd som möjligt komplement?

Jag förstår att du inte vill att arbetsgivare ska veta att du har AS, kan kanske en ärlig diskussion med arbetsgivare i början där du berättar problem som kan uppstå och hur de kan åtgärdas?

edit: välkommen! :)

Hej japp det gjorde jag för ca 6års sedan dock trodde mina päron till föräldrar att jag hade adhd.
Nja jag e väl inte jätte sugen på och prata om det :S mina närmsta vänner vart dock chockade när jag sa det för dom tycker det inte märks något alls :S
iknasi
Ny medlem

Inläggav iknasi » 2010-05-30 18:41:20

Laika skrev:Jag är också tjugotre och har bestämt mig för att man inte måste veta vad man vill jobba med när man är tjugotre. Jag tänker att det är meningen att man ska testa de jobb man lyckas få och till slut kanske man hittar något som känns rätt. Det tar bara lite tid.

Självklart ska man testa osv för dels få erfarenhet o dels för o veta vad man vill senare. Lär dock inte få svar på vad jag vill göra men motivationen suger när man e uttråkad :S då har man bara lust o skolka som man gjorde som yngre. Heheh kan inte göra det längre men ibland vore det rätt skönt.
iknasi
Ny medlem

Inläggav iknasi » 2010-05-30 18:44:20

Medborgarn skrev:Hej!

Har du provat med att lyssna på musik när du jobbar? För mig hjälper det otroligt mycket och jag använder hörselskydd med inbyggda högtalare så det stänger ute allt annat. Arbetar på en fabrik så det är ett måste för mig.

Känner mycket väl igen det med att bli lätt uttråkad. Jag växlar mellan dator, tv, läsning mm och det tar inte mer än 10-20 minuter innan jag tröttnar. Jag blir frustrerad och sänkt. Är under pågående utredning om AS men dom misstänker att jag har ADD. Själv tror jag att det är båda. Men det lättar för mig nu när jag börjar få svar iaf.

Försök inte bli frustrerad av att inte kunna bestämma vad du vill göra. Det är något som kommer av sig själv och då blir det mer äkta.

Mvh J

Hej
Okej då förstår jag, då hade ja nog oxå lyssnar med lurarna :)
Jag jobbar i en branch där jag träffar kunder dagligen så jag kan inte lyssna på musik med tanke på att det uppfattas som nonchalant. Dels så blir jag nog inte spec road heller att fortf stå ikassan o lyssna på musik. En till2-3 låter funkar väl men ett 8h pass känns lite väl boring.
Nja e det något ja e intresserad av så kan ja sitta med det i timmar som data spel typ om det e något roligt så att säga.
iknasi
Ny medlem

Inläggav zport » 2010-05-30 21:36:54

Jag har jobbat med en hel del olika saker inom väldigt skillda yrken, jag har också varit egen företagare under 10 år. Och jag har kännt mig motiverad första månaderna och sen när det blir slentrian så har jag tappat motivation, oavsett om jag har jobbat med datorer, människor, anställd eller egen.

Antingen har jag inte hittat rätt än men det börjar luta åt att motivationen att arbeta, försörja sig själv, ta hand om sig själv, leva ett självständigt liv baseras inte på vad jag jobbar med utan att jag helt enkelt inte har drivkraften, förstår vitsen med att arbeta över huvudtaget, där fattas något för mig, jag har nog aldrig kännt den frihets känslan som de flesta uttrycker när dom flyttar in i sin egen lägenhet och lämnar föräldrarna, och kan göra vad dom vill och leva sina egna liv.

När jag hör folk på tv som är arbetslösa och söker jobb efter jobb utan att lyckas och dom säger att jag kan ta vilket jobb som helst bara jag får jobba, så känner jag mig som en utomjording, så har jag aldrig kännt, den drivkraften har jag aldrig haft.
zport

Anslöt: 2010-05-19

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in