Mobbning på jobb
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Mobbning på jobb
http://life-with-aspergers.blogspot.se/ ... place.html
Jag hittade den här artikeln som jag verkligen kan känna igen mig i. De former av mobbning jag främst erfarit är som han beskriver det "Appearance and Manner", "Ethical Questions" och "Attacks on Knowledge", han beskriver det väldigt bra hur det brukar gå till tycker jag. Är det någon annan här som kan känna igen sig i det här?
Moderator Gripandekylig flyttade tråden från Att leva som Aspergare
Jag hittade den här artikeln som jag verkligen kan känna igen mig i. De former av mobbning jag främst erfarit är som han beskriver det "Appearance and Manner", "Ethical Questions" och "Attacks on Knowledge", han beskriver det väldigt bra hur det brukar gå till tycker jag. Är det någon annan här som kan känna igen sig i det här?
Moderator Gripandekylig flyttade tråden från Att leva som Aspergare
Mobbning på jobb
Alltså jag tycker att hans beskrivning av dessa olika "personligheter" är jävligt träffsäker!
Jag insåg faktiskt just att min praktikplats är full med mobbare
Personligen har jag på 2 veckor blivit utsatt för "Appearance and manner" och "Ethical questions".
Finns dock en "Attacks on knowledge"-person på min praktikplats också ... men den har ej gett sig på just mig än, eftersom jag bara är praktikant och inte har fullvärdig kompetens än.
Det var skönt att läsa detta, faktiskt, för om man kan känna igen de olika "karaktärerna" i människor - tror jag det blir lättare att gardera sig mot vad de försöker göra mot en.
Mycket bra!
Jag insåg faktiskt just att min praktikplats är full med mobbare
Personligen har jag på 2 veckor blivit utsatt för "Appearance and manner" och "Ethical questions".
Finns dock en "Attacks on knowledge"-person på min praktikplats också ... men den har ej gett sig på just mig än, eftersom jag bara är praktikant och inte har fullvärdig kompetens än.
Det var skönt att läsa detta, faktiskt, för om man kan känna igen de olika "karaktärerna" i människor - tror jag det blir lättare att gardera sig mot vad de försöker göra mot en.
Mycket bra!
- Plasticfck
- Anslöt: 2013-06-18
Mobbning på jobb
Hade jag stött på detta någonstans och ledningen sympatiserade med detta så hade jag ansett arbetsplatsen oseriös och kilat vidare utan pardon. Är man duktig på sina saker finns det ingen anledning att acceptera sådan här skit.
@Jacink, bra länk!
@Jacink, bra länk!
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Mobbning på jobb
Kan man ha AS om man är bra på mobbning? Det verkar inbegripa rätt mycket praktisk psykologikunskap, instinkt, strategitänkande osv.
Mobbning på jobb
radix skrev:Kan man ha AS om man är bra på mobbning? Det verkar inbegripa rätt mycket praktisk psykologikunskap, instinkt, strategitänkande osv.
Ja såvida du inte har så pass grav AS att du inte ens kan se om offret blir berörd av mobbing. Dock tror jag inte AS skulle starta mobbing på lösa grunder, utan skulle göra det som vigilant eller hämnd.
Mobbning på jobb
Ja, jag har lagt märke till att Asare brukar ogilla främlingar och rentav rösta på partier som ogillar Asare. Borde vi ens ha rösträtt?
Mobbning på jobb
radix skrev:Ja, jag har lagt märke till att Asare brukar ogilla främlingar och rentav rösta på partier som ogillar Asare. Borde vi ens ha rösträtt?
Skall man vara riktigt logisk, så bör man fråga sig om merparten av människorna bör ha rösträtt, då folk röstar mer efter känsla, än efter rationalitet.
Mobbning på jobb
SoulPain skrev:Ja såvida du inte har så pass grav AS att du inte ens kan se om offret blir berörd av mobbing.
så väldigt lågfungerande Asare kan mobba utan att begripa att de gör det, för att de inte förstår när de skadar andra? Och isåfall bör man kontakta deras föräldrar osv. Jo, det kan jag gå med på. Men de som förstår, de bör väl tillhöra samma genre av kriminella sociopater som NT-mobbare. Även om de också har AS, utöver sociopatin.
Mobbning på jobb
Mobbning på jobb är nog "mörkat" och förekommer tyvärr mycket i det tysta, oftast kanske man låter det vara som det är, försöker gå till arbetet ändå och härda ut. Nu var det flera år sedan jag var på den öppna arbetsmarknaden men hoppas att t.ex folk med udda klädstilar och folk från andra kulturer tillåts precis som vilken människa som helst. Mobbing ska tidigt rapporteras till närmaste kontakt, en arbetsledare lr närmsta chef för ju tidigare, desto bättre har jag lärt mig. Jag är gärna med och motverkar mobbbing, tar den svagas sida då och då...
Mot mobbing på arbetsplatser och ( skolor mm )
Mot mobbing på arbetsplatser och ( skolor mm )
Mobbning på jobb
Vad gäller för allmänna platser, diskussionsforum och dylikt öppna för allmänheten? Om det gäller organiserad gruppbrottslighet, dvs grova brott, då kan polisen kräva IP:adresser och dylikt eller?
Det blev möjligen OT iom trådflytten.
Det blev möjligen OT iom trådflytten.
Mobbning på jobb
radix skrev:SoulPain skrev:Ja såvida du inte har så pass grav AS att du inte ens kan se om offret blir berörd av mobbing.
så väldigt lågfungerande Asare kan mobba utan att begripa att de gör det, för att de inte förstår när de skadar andra? Och isåfall bör man kontakta deras föräldrar osv. Jo, det kan jag gå med på.
Nja det skulle ju inte vara att de mobbar, utan att de inte förstår att deras agerande sårar. Mobba är ju något mobbaren oftast vet är något som sårar, men gör ändå, för att det på olika sätt gör mobbaren tillfredsställd.
Men de som förstår, de bör väl tillhöra samma genre av kriminella sociopater som NT-mobbare. Även om de också har AS, utöver sociopatin.
Det beror helt på vad som utlöser mobbingen;
Om mobbaren mobbar för den själv blivit/blir mobbad, så är även mobbaren ett offer.
Om mobbaren mobbar av egoistiska skäl, så är mobbaren kriminell.
Mobbning på jobb
Tekniskt är väl även offret kriminellt om det utför kriminella handlingar, men javisst.
För att fortsätta min tanke ovan, om en neger blev medlem här, nu verkar det iofs knappt finnas invandrare här men ändå, om den negern vart mobbad vore det hatbrott, vilket ju är grovt.
För att fortsätta min tanke ovan, om en neger blev medlem här, nu verkar det iofs knappt finnas invandrare här men ändå, om den negern vart mobbad vore det hatbrott, vilket ju är grovt.
Mobbning på jobb
radix skrev:Tekniskt är väl även offret kriminellt om det utför kriminella handlingar, men javisst.
Sant den begår en kriminell handling, om den mobbar oskyldiga för att den själv blir/blivit mobbad, men om den mobbar mobbarna, så är det "nödvärn".
Det beror ju helt på av vilka skäl personen blir mobbad, om den blir mobbad för sin religion, sexualitet, etnicitet, så faller det i svensk lag under hatbrott, men om den blir mobbad för något annat, så faller det under diskriminering. Sen pålägg på det kan vara förtal, grovt förtal, ärekränkning, misshandel, grov misshandel. Beror helt på hur mobbingen yttrar sig.
Återgå till Studier och arbetsliv