Mobbning - hur hanterar man den?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav zeidon » 2009-03-01 5:22:02

Saninaé skrev:Hämnd handlar väl delvis om bestraffning. Om förbrytaren bättrat på sig så försvinner en del av poängen. Både moralisk och känslomässig. Det blir som att attackera en främling, en mogen förälder istället för en patetisk liten psykopat som man träffade för länge sen.

Det är nog bäst att ge igen på direkten ibland.

Jo nu ger jag igen direkt alltid. Kanske lite väl snabbt ibland dock.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:17:15, redigerad totalt 1 gång.
zeidon

Anslöt: 2008-12-05

Inläggav Garum » 2009-03-01 23:18:16

Kan man inte hävda sin rätt så får man ta sig därifrån, de flesta människor är faktiskt ok, MEN det finns en liten klick ondskefulla individer ofta rena psykopater vars hela tillvaro tycks gå ut på att göra livet surt för eller i värsta fall till ett rent helvete för lämpliga "offer", man kan aldrig "vinna" mot psykopater utan det bästa är faktiskt att ta sig från en miljö och individer där man inte är respekterad och blir utsatt för trakasserier/mobbning.

Kardinalfelet som de flesta gör är att stanna kvar alldeles för länge i en destruktiv mobbningsmiljö.
En mycket effektiv metod att kraftigt minska mobbningen i skolan är att lätta på tvångströjan, göra det mycket enklare att byta klass eller skola .
Om man levde i den bästa av världar skulle vuxenvärlden ingripa på ett helt annat sätt än den gör nu, lärare, rekorer och föräldrar skulle ta sitt ansvar vilket de tyvärr inte gör många gånger, det enda sättet blir då att försöka ta sig ifrån den miljö man tvingats in i innan man fullständigt bryts ner.
Dessa mobbare borde sparkas till månen...eller åtminstonde tvångsförflyttas till specialskolor.

Vuxenmobbning i arbetslivet är också ett enormt problem som visar att mobbare tar med sig sitt beteende in på arbetsplatser, skillnaden är kanske att vuxna till skillnad från barn har liiite större möjligheter att påverka sitt liv, man kan byta jobb, säga upp sig etc etc.

Några av de värsta översittarna/mobbarna i min skola (Som jag själv inte drabbades så mycket av som tur var, men som jag ändå tyckte så intensivt illa om) stal en bil, krockade och blev skadade för livet och är sedan dess rullstolsbundna :lol: :lol:
Det finns en Gud trots allt.. 8)
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 18:17:15, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta

Anslöt: 2007-12-11

Inläggav zeidon » 2009-03-01 23:58:55

Garum skrev:Några av de värsta översittarna/mobbarna i min skola (Som jag själv inte drabbades så mycket av som tur var, men som jag ändå tyckte så intensivt illa om) stal en bil, krockade och blev skadade för livet och är sedan dess rullstolsbundna :lol: :lol:

Hehe. Jo nu tror jag också nästan på Gud. Rätt åt dom.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:17:15, redigerad totalt 1 gång.
zeidon

Anslöt: 2008-12-05

Inläggav sugrövmanövern » 2009-03-02 0:17:00

Garum skrev:Några av de värsta översittarna/mobbarna i min skola (Som jag själv inte drabbades så mycket av som tur var, men som jag ändå tyckte så intensivt illa om) stal en bil, krockade och blev skadade för livet och är sedan dess rullstolsbundna :lol: :lol:
Haha! Det ultimata straffet. Då kan de starta en rullstolsliga, måla eldflames på stolarna och kalla sig "Rolling Thunder".
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:17:15, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav DIProgan » 2009-03-02 1:35:43

Garum skrev:Kan man inte hävda sin rätt så får man ta sig därifrån, de flesta människor är faktiskt ok, MEN det finns en liten klick ondskefulla individer ofta rena psykopater vars hela tillvaro tycks gå ut på att göra livet surt för eller i värsta fall till ett rent helvete för lämpliga "offer", man kan aldrig "vinna" mot psykopater utan det bästa är faktiskt att ta sig från en miljö och individer där man inte är respekterad och blir utsatt för trakasserier/mobbning.

Kardinalfelet som de flesta gör är att stanna kvar alldeles för länge i en destruktiv mobbningsmiljö.
En mycket effektiv metod att kraftigt minska mobbningen i skolan är att lätta på tvångströjan, göra det mycket enklare att byta klass eller skola .
Om man levde i den bästa av världar skulle vuxenvärlden ingripa på ett helt annat sätt än den gör nu, lärare, rekorer och föräldrar skulle ta sitt ansvar vilket de tyvärr inte gör många gånger, det enda sättet blir då att försöka ta sig ifrån den miljö man tvingats in i innan man fullständigt bryts ner.
Dessa mobbare borde sparkas till månen...eller åtminstonde tvångsförflyttas till specialskolor.

Vuxenmobbning i arbetslivet är också ett enormt problem som visar att mobbare tar med sig sitt beteende in på arbetsplatser, skillnaden är kanske att vuxna till skillnad från barn har liiite större möjligheter att påverka sitt liv, man kan byta jobb, säga upp sig etc etc.

Några av de värsta översittarna/mobbarna i min skola (Som jag själv inte drabbades så mycket av som tur var, men som jag ändå tyckte så intensivt illa om) stal en bil, krockade och blev skadade för livet och är sedan dess rullstolsbundna :lol: :lol:

Klart man kan vinna frågan är bara om man vill bli vad som krävs.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in