Mobbad av chefen för mitt funktionshinder

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mobbad av chefen för mitt funktionshinder

Inläggav Eva B » 2010-07-11 20:41:33

Fick det mest bedrövliga löneutfallet i år hittills under 20 år på denna arbetsplats.
Min lön genererar 620 kr; jag fick endast 400 kr. Min närmaste kollega fick 700 kr.
Enligt vår lönepolicy och allmänt vedertagna lönesättningsprinciper ska chefen kunna motivera varje medarbetares utfall utifrån den individuella prestationen oberoende av kollegors prestationer. Chefen motiverade mitt löneutfall med att han hade 1100 kr att fördela mellan mig och min närmaste kollega. Som skäl för att ge henne 300 kr mer än mig angav han att hon ska få mer kvalificerade arbetsuppgifter, när chefen går i pension 23/7.

Jag meddelade att jag har rätt att få veta, vad han har för argument för mitt löneutfall utifrån mina arbetsprestationer, oberoende av vad mina kollegor på samma avdelning presterar.
Det kunde han inte svara på. Han sa t o m att han var jättenöjd med mina arbetsinsatser.
Enligt vår lönepolicy utgör ett löneutfall på endast än hälften av vad den egna lönen genererar signal på att den individen inte fungerar. Jag visade chefen den dokumentation vi har fått med denna policy och ovanstående rödmarkerat förstruket med highlightpenna. Han verkade inte alls ha sett denna skrift. Jag sa att jag upplever att jag gör ett bättre jobb än någonsin och klart bättre än för 15- 20 års sedan. Han ifrågasatte inte det påståendet.

Jag fick alltså endast knappt 100 kr mer än hälften av vad min lön genererar.
Skillnaden mot vad min lön genererar i kronor för 75 % tjänstgöring efter skatt är marginell, men det är en viktig principfråga. Jag skickade ett mail till mitt fackförbund – Sveriges Ingenjörer. Dagen därpå ringde ombudsman Maria Göransson upp. Hon var väldigt bra att prata med. Hon sa till mig att kontakta henne ang förberedelser inför nästa års löneöversyn. Hon är dock på semester nu.

Hon meddelade att lönetillägg pga mer kvalificerade arbetsuppgifter i framtiden, inte hör hemma i en löneöversyn (utan ska budgeteras separat inför nästkommande år) och att chefen kunna motivera varje medarbetares utfall utifrån den individuella prestationen oberoende av kollegors prestationer.
Hon rekommenderade mig att jag som lokalt fackombud skulle ta upp detta vid löneöversynsförhandlingen vid löneavslut med kommunens förhandlingssekreterare (som jag upplever som professionell och bra att prata med). Hon var väl förtrogen med lönepolicyn och lönesättningsprinciper. Hon tog också upp detta i protokollet som vi var överens om. Bifogar detta protokoll.

Kommunens förhandlingssekreterare kontaktade senare min chef ang detta. Chefen kallade ett antal dagar senare in mig till ett enskilt möte. Jag frågade vad det gäller. Det vägrade han svara på. Som en av mötespunkterna tog han upp förhandlingsprotokoll från avslutande av löneöversyn och skällde ut mig.

"Vi har olika uppfattning du och jag" sa han. Han sa att han hade varit dåligt förberedd inför samtal ang löneutfallsmotivering. Det får du stå för sa jag. "Ja" sade han och medgav att han sagt att han var jättenöjd med mina arbetsuppgifter och att motivet för att en kollega fick 300 kr mer i utfall än jag, berodde på att hon i framtiden kommer att få mer kvalificerade uppgifter. Jag sa att det är beklagligt att chefen bristfällig kompetens vad gäller lönepolicyn och lönesättningsprinciper. Han sa att han beklagar detta.

Ang mina arbetsprestationer hävdade han senare att han var lika missnöjd som vid 2009 års lönesamtal. Det samtalet knäckte mig helt och jag var sjukskriven en hel vecka. I år frågade min kurator från Habiliteringen om det finns möjlighet få att slippa lönesamtal och chefen sa JA. Hans eget protokoll från detta samtal envisades han flera gånger med att försöka läsa högt ur. Jag sa ifrån varje gång. Det var inte det vi skulle prata om nu utan innehållet i bif förhandlingsprotokoll från årets löneöversyn.
Du kanske har glömt bort (dvs vad chefen dokuménterat från fjolårets lönesamtal) invände han. NEJ jag minns alltför väl och har ett utomordentligt långtidsminne.

Han hänvisade till mitt funktionshinder och anklagade mig för att ha de svårigheter som är typiska/vanliga för oss med AS samtidigt som han läste högt ur dokumentationen.
• organisations- o planeringsförmåga
• vara alltför noggranna och långsamma
• bristande tidsuppfattning
• helhetsyn
Han påstod att de svårigheter som är förknippade med AS är skäl för min usla löneutveckling. Du är inte värd mer. Jag bad om konkreta exempel på vad jag har utfört bristfälligt mht till ovanstående och då tog han upp ett misstag år 2008 som berodde på bristfällig information om uppdragsförutsättningar från hans sida. Han hävdade på eget initiativ att han har svårt att delegera och därför hellre utför jobbet själv.

Jag är snäll och vill att alla ska trivas sa han.

Vi har inga krav på redovisning av hur många timmar vi lägger ned på resp projekt som det ofta är på privata företag. Det kan därför vara svårt att bevisa ineffektivitet och långsamhet. Om vi hade sådan redovisning och jag vid löneutfallssamtal fick höra att jag jobbar alltför ineffektivt, har alltför hög felfrekvens på det jag uträttar, är sjukskriven alltför mycket eller något annat konkret och mätbart motiv för att endast erhålla löneutfall motsvarande ”fungerar undermåligt” skulle det vara mycket lättare att acceptera. Klumpigt av honom att inte hitta på något sådant – för det hade ju varit enkelt för honom att svamla ihop. Allting är ju relativt. Men att han inte gjorde det tycker jag utgör ett bevis för duglighet.

Den ekonomiska skada jag lidit pga ovanstående och alltför godtycklig och relationsbaserad lönesättning (normalt förekommande) under mina 25 år i arbetslivet är relativt marginell. Men min psykiska ohälsa har fördärvats på ett hälsovådligt sätt. Jag har tvingats till megadoser Efexor och känner mig oerhört illa behandlad och plågas av mycket starka känslor av utanförskap och mobbing. Upplever att mina förmågor inte tas tillvara och att jag inte får adekvat stöd för att utnyttja min utvecklingspotential pga undermålig arbetsledning och avsaknad av mentor/coach med AS-kompetens.

Jag skulle behöva sjukskriva mig den tid chefen har kvar till sin pensionering 23/7 pga detta kränkande bemötande.
Jag är fortfarande så förbannad att jag kokar över av ilska!

Min psykolog o kurator på Habiliteringen har tyvärr semester.
Jag tänker dock ringa reception på Hab o be att få tala med någon som kan åta sig att ringa o tala förstånd med min tyrann till chef.

Jag skulle vilja säga till honom:

”Jag tog mycket illa mig efter det kränkande och destruktiva bemötande jag fick i fredags. Du har fördärvat min arbetsförmåga. Jag mår fruktansvärt dåligt och accepterar inte att bli behandlad på det viset.”

Då kanske han svarar:

”Inte visste jag att du var så känslig eller vad har jag gjort dig?”

Då skulle jag vilja säga:

Fredagens möte upplevde jag som ren mobbing – att utnyttja mitt funktionshinder som alibi för din egen inkompetens och pressade situation inför pensioneringen. Den som är i maktposition projicerar ofta sina egna misslyckanden på den undersåte som de blivit provocerade av.

Kanske passar han på att jävlas nu när företagshälsovården har semesterstängt!

Om han återkommer som konsult, tänker jag kontakta den företagssköterska, som jag varit i kontakt med vid tidigare trakasserier. Hon erbjöd sig då att ringa o prata med mobbaren.

Jag vet inte om det går bra att ordna läkarintyg fr o m 2:a veckan. Vart vänder man sig då ? Vårdcentralen? Min familjeläkare som jag bara träffat en enda gång för urinvägsinfektion har semester.

Jag har tyvärr en del samarbete med min plågoande och han har fått en förfrågan av kommunchefen om han är villig att ställa upp som konsult efter pensioneringen. Han har inte sagt definitivt nej.

Jag har betydligt större möjligheter att pröva gå ned i Efexordos från nuvarande 225 mg (300 mg max långtidsdos), när jag är fri från min plågoande.

Hur har ni andra hanterat mobbing från chefen?
Eva B
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2009-06-19
Ort: Hallstahammar

Inläggav matterik » 2010-07-11 21:16:11

Ja det låter som om du inte upplever din arbetssituation som bra. Kanske du ska ändra din inställning till jobbet. Pengar är inte allt här i världen och inte jobb heller. Om det får en att må så dåligt så verkar det göra mer skada än nytta.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Mobbad av chefen för mitt funktionshinder fredag 9/7

Inläggav Moggy » 2010-07-11 22:11:59

Eva B skrev:Min lön genererar 620 kr; jag fick endast 400 kr.



Vad menar du med att din lön genererar 620:-?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Miche » 2010-07-11 22:38:47

Eftersom du helt uppenbart är utsatt för diskriminering så anser jag att du ska anmäla detta till DO.

Det kan hända även att OA (Organiserade Aspergare) kan hjälpa dig.

Jag har ingen aning om du kan ordna läkarintyg, ta kontakt med VC och prata med dem, jag tycker inte att du ska behöva utsättas ytterligare för den inkompetens som chefen uppvisar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Mobbad av chefen för mitt funktionshinder fredag 9/7

Inläggav Grimuald » 2010-07-27 12:20:33

Eva B skrev:Hur har ni andra hanterat mobbing från chefen?

I samtliga fall där jag insett att jag blivit utsatt för kränkande behandling, ibland har det tagit lång tid för mig att inse det, så har jag, likt en struts som stoppar huvudet i marken, alltid flytt fältet. Livet är alldeles för viktigt för att man ska offra dyrbar tid på en idiot som kallar sig för chef. Så mitt råd är: Dumpa chefen och sök en meningsfull tillvaro på ett annat sätt. Om din ambition är att vara kvar i organisationen, anmäl chefen till högsta chefen i organisationen. Om denne också hemfaller till kränkande beteende, lämna organisationen. Enligt min moraluppfattning har ingen rätt att kränka någon annan människa och ett praktiskt sätt att leva upp till det i vardagen är att undvika människor som kränker andra och enbart omge med människor som är anständiga och vänliga.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Inger » 2010-07-27 13:35:29

Tufft av Eva B att ta upp kampen och stå upp för sina rättigheter tycker jag.

Jag har också blivit rätt illa behandlad av chefen på en mindre firma. Tyvärr var han även ägaren och kunde göra som han ville. Jag blev sjuk till slut och sa upp mig. Facket fick man inte ens vara med i, den som var det blev extra mobbad.

I övrigt har jag haft tur och mest haft trevliga chefer.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ragnevi » 2010-07-27 19:53:12

Du kan inte göra en anmälan till DO eftersom du är medlem i facket, Sveriges Ingenjörer i detta fall. Kvinnan som du pratade med där verkade ju ganska kunnig, låt dem sköta diskussionen istället, vilket du också gjorde, så det var helt rätt.
Gå inte på möten utan att ha med dig en representant från facket.
Nu skriver du att du själv är lokalt fackombud, stämmer det eller var det ett syftningsfel? Har ni i så fall fler ombud på er arbetsplats så någon annan kan vara med.

Att göra en anmälan till DO är ungefär detsamma som att skicka in en egen begäran om uppsägning, även om det finns en lagstiftning om repressalier. Det är verkligen sista utvägen.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav matterik » 2010-07-27 21:20:21

Att göra en anmälan till DO är ungefär detsamma som att skicka in en egen begäran om uppsägning.


Där har vi kafkas labyrintsamhälle i ett nötskal. Det finns ingen klagoinstans bara en massa byråkratier åt alla väderstreck som utger sig för att hjälpt till men som i slutändan visar sig inte jobba just för dig.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in