Misstanke om AS - vem vänder jag mig till?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Misstanke om AS - vem vänder jag mig till?

Inläggav insekt » 2009-01-14 23:59:05

Jag har varit medveten om dem sedan barnsben. Mina "egenheter".
Men det var inte förrän jag såg dem gestaltas av Josh Hartnett i filmen Mozart and the Whale som jag accepterade tanken på att göra någonting åt dem.
Jag har alltid skytt tanken på förändringar som pesten (ja, allt som bryter mina mönster), hur goda förändringarna än må ha varit. Tanken på ett vanligt tandläkarbesök kan få mig att ligga sömnlös i veckor. Inte för att jag är rädd för tandläkaren, utan för att det innebär att jag, under dagen för tandläkarbesöket, inte kan göra vad jag är van vid.

Josh Hartnetts karaktär, Donald Morton, har en fallenhet för siffror. Han kan inte låta bli att räkna ut saker och ting.
Jag lider av samma sak, fast med bokstäver och ord. Så fort någon uttalar ett ord kan jag inte låta bli att vrida och vända på det. Leta möjliga anagram. Om ordet har flera stavelser måste jag undersöka om jag får fram någonting genom att byta plats på de bokstäver som betonas. Exempel: Kundhiss - Hundkiss.

Ofta får jag bita mig själv i tungan för att inte upplysa min omgivning om vad saken de precis sade blir baklänges. Jag har blivit ganska bra på att "kontrollera" det. Men bara för att jag inte säger det betyder det inte att jag inte tänker det. Och det kan vara ganska utmattande i längden.