Misslyckad som sambo och vuxen människa

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Juddy » 2011-03-21 23:23:18

Deadly_Nightshade skrev:Förklara för mig vad som är så himla vuxet med att hålla ordning på allt?
Människor är olika. Vissa är mera kaotiska/ordningssamma än andra och det har inget med vuxenhet att göra (liten faktor är det iaf).

Jag har alltid varit pedantisk och väldigt ordnad. Även när jag var barn så hade jag det väldigt rent på rummet jämfört med mina kompisar. Säkerligen finns det många aspies som både är bättre - och sämre - än genomsnittet på att hålla ordning. Jag hör till de första, du till de andra. Och det är inget du behöver skämmas för anser jag.


+5
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-03-22 11:36:50

Jag har lite samma problem, fast här är vi två aspies/ADHD med olika problem. Idealt skulle vi komplettera varandra, men ibland kör vi ihop istället.

Om din sambo tagit det övergripande ansvaret är det nog bra, för om han inte har AS/ADHD är det lättare för honom att få överblick. Kom överens om ett par uppgifter som får vara "dina" och schemalägg när du ska göra dem och planera exakt hur och i vilken ordning. Det svåraste för mig är det diffusa plockandet och städandet, avgränsade uppgifter med tydlig början och slut är mycket lättare.

Och boendestöd ja. Trodde aldrig jag skull göra det, men jag ska faktiskt söka det. Min snälla ordningsbegåvade moster ska komma hit och hjälpa mig reda ut röran och sen ska jag försöka få en stödjare som kommer hit en gång i månaden eller så och hjälper mig se och komma igång med sånt som behöver göras, framför allt kasta saker.

Det är inte lätt, det är det inte. Men om din sambo förstår dina svårigheter finns det många sätt han kan underlätta för dig att hjälpa till. Ni skulle nog båda må bättre av att du hade ett par tydligt definierade sysslor som han därmed slipper utföra och som ger dig en känsla av att vara nyttig.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav ragnevi » 2011-03-22 12:19:13

Vad är du bra på?
Just nu verkar du fokusera på saker som inte fungerar och som du ser att han gör. Men förmodligen så gör du en massa saker som du inte ens tänker på, utan de gör du medan du fokuserar på vad du inte gör.
Att dela upp uppgifterna mellan sig behöver inte vara att människor delar 50 procent på alla uppgifter, det kan vara att du gör de saker som du gör bra, och han gör de saker som han fixar. Annars så kommer du bara slösa din energi på att göra saker som du ändå inte klarar av, vilket bara leder till att du har noll energi över till det som du faktiskt fixar.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Zirre » 2011-03-22 12:41:26

ragnevi skrev:Att dela upp uppgifterna mellan sig behöver inte vara att människor delar 50 procent på alla uppgifter, det kan vara att du gör de saker som du gör bra, och han gör de saker som han fixar. Annars så kommer du bara slösa din energi på att göra saker som du ändå inte klarar av, vilket bara leder till att du har noll energi över till det som du faktiskt fixar.


+1
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in