Minsta sonen har fått sina diagnoser
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Han landade på Autism och ADHD, således inte Asperger. Enligt WISC ligger han 1,5 år efter sina jämnåriga (han är drygt 8 år). Ska bli kul att veta hur socialtjänsten tänker förklara bort detta nästa gång LVUt ska omprövas. Enligt dem skulle en placering utanför hemmet göra honom besvärsfri. Vad man istället verkar ha bevisat är att uppväxtmiljö inte har någon som helst effekt på dessa barns utveckling.
Uppväxtmiljön har nog betydelse men kanske inte på det sätt som Soc tänkt sig och framförallt så kan placering i en okänd miljö utan människor som har insikt ge fler problem.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Uppväxtmiljön har nog betydelse men kanske inte på det sätt som Soc tänkt sig och framförallt så kan placering i en okänd miljö utan människor som har insikt ge fler problem.
Det har han oxå. Han har ett kluster av drag relaterade till inflexibilitet och rigiditet som våra nu vuxna ungdomar saknar. Nästa intressanta fråga är om de lyckas ge honom rätt stödinsatser i vanliga skolan, och hur mycket extraproblem han kommer att få av att gå i skolan bland neurotypiska barn.
Jag har en bekant vars dotter fick LVU för ett drygt år sedan, socialen skyllde på en massa konstigheter i uppväxtmiljön (det främsta skälet verkar vara att flickan tagit skada av det kutat runt en pedofil i samhället som ingen är beredd att sätta åt eftersom hans ställning verkar "förbjuda" det). Dottern hade pratat konstigt om sex (vilket alltså är saker som pedofilen lärt henne, han verkar dock inte varit på henne rent fysiskt).
Hon blev hämtad av polis och polisen beslagtog även dator samt en massa videofilmer för att säkra bevis mot pappan (han är ensamstående, dottern besöker sin mamma ibland på helgerna), givetvis fanns det ingen barnporr, knappt ens några nakenbilder, däremot modellfotografier med lättklädda modeller (eftersom pappan tidigare jobbat som modellfotograf).
Numera kostar hennes LVU-placering omkring 100.000 kr i månaden eftersom pappan kräver att flickan ska få en relevant utbildning samt stöd att bearbeta pedofilens påverkan, den senaste rapporten jag fått så bor flickan kvar på LVU-hemmet.
Jag hoppas att du kan ställa motsvarande krav nu på kommunen, er son måste få hjälp att komma ifatt, få en bra utbildning och komma tillbaka till ett normalt liv. Jag kan (om du är intresserad) troligen förmedla kontakt till ovan nämnda pappa (om han ger sitt tillstånd) om du skickar mig ett PM. Han har juridisk utbildning och har ägnat månader åt att studera lagstiftningen kring detta.
Hon blev hämtad av polis och polisen beslagtog även dator samt en massa videofilmer för att säkra bevis mot pappan (han är ensamstående, dottern besöker sin mamma ibland på helgerna), givetvis fanns det ingen barnporr, knappt ens några nakenbilder, däremot modellfotografier med lättklädda modeller (eftersom pappan tidigare jobbat som modellfotograf).
Numera kostar hennes LVU-placering omkring 100.000 kr i månaden eftersom pappan kräver att flickan ska få en relevant utbildning samt stöd att bearbeta pedofilens påverkan, den senaste rapporten jag fått så bor flickan kvar på LVU-hemmet.
Jag hoppas att du kan ställa motsvarande krav nu på kommunen, er son måste få hjälp att komma ifatt, få en bra utbildning och komma tillbaka till ett normalt liv. Jag kan (om du är intresserad) troligen förmedla kontakt till ovan nämnda pappa (om han ger sitt tillstånd) om du skickar mig ett PM. Han har juridisk utbildning och har ägnat månader åt att studera lagstiftningen kring detta.
rdos, du har förstått känt igen hans autistiska drag långt tidigare. Och nu vet också fosterfamiljen om det. Hur tänker de agera? Hur ofta får ni träffa honom? Jag antar att han efter åtta år också har band med fosterföräldrarna. Har han sagt något om att han vill stanna hos dem el flytta till er?
Alien skrev:rdos, du har förstått känt igen hans autistiska drag långt tidigare. Och nu vet också fosterfamiljen om det. Hur tänker de agera? Hur ofta får ni träffa honom? Jag antar att han efter åtta år också har band med fosterföräldrarna. Har han sagt något om att han vill stanna hos dem el flytta till er?
Det är bara mamman kvar då de separerat, men hon är å andra sidan väldigt engagerad. Jag har iaf inte i nuläget några synpunkter på att han bor kvar där så länge han själv vill, men däremot så satsar jag på att klämma åt soc ordentligt nästa gång som vården ska övervägas. Sist vann de med knapp marginal i Kammarrätten, men den här gången borde det vara kört för dem. Speciellt som man mörkat att han är 1,5 år efter sina jämnåriga. Tidigare har det hela tiden hetat att han "utvecklas adekvat", men NPF-teamet i Kalmar sade något helt annat. Jag spelade såklart in hela mötet.
OT.. Vad använde du för inspelningsutrustning?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
En diktafon med extern mikrofon. Fungerar förträffligt och ger bra ljud.
Återgå till Aspergare och vården