Minnesmetoder

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Minnesmetoder

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-04 17:45:05

Ni vet… Ibland måste man komma ihåg en massa tråkiga saker i skolan eller på jobbet som man egentligen inte vill göra. Man blir sur, men tänker ändå till slut att ”det är bäst att få det gjort”. Och visst, det är bra att få det gjort, men är det inte väldigt mycket man glömmer när man har tråkigt?

Jag tänkte att vi på den här tråden kan tipsa varandra om olika sätt som gör pluggingrejer roligare. Vad som kan hjälpa mig lite är att göra ramsor eller låtar av arbetena, men det tar tyvärr lite tid…
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Minnesmetoder

Inläggav Parvlon » 2012-12-04 17:47:14

Är du inte närvarande (bara är där för att du måste) och inte har motivation för att lära dig så är det nog svårt som fan, men jag har ibland haft stor nytta av att kladda stödord och "mind maps" på papper. Rekommenderar dock att öva på att öka på motivationen så slipper du vänta på att nån annan ska öka den åt dig(genom straff, t.ex lägre betyg osv).
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Minnesmetoder

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-04 17:52:09

Parvlon skrev:Är du inte närvarande (bara är där för att du måste) och inte har motivation för att lära dig så är det nog svårt som fan, men jag har ibland haft stor nytta av att kladda stödord och "mind maps" på papper. Rekommenderar dock att öva på att öka på motivationen så slipper du vänta på att nån annan ska öka den åt dig(genom straff, t.ex lägre betyg osv).

Jag skriver alltid stödord, men jag syftade på när man sitter och repeterar... :-)Happy Att göra det som man måste komma ihåg lite roligare ökar motivationen.
Senast redigerad av Autismsmurfen 2012-12-04 17:56:22, redigerad totalt 2 gånger.
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Minnesmetoder

Inläggav Parvlon » 2012-12-04 17:55:02

Studera med nån annan?

Fusklappar går ju annars. Repetera fjantigheter har man ingen nytta av.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Minnesmetoder

Inläggav plåtmonster » 2012-12-04 19:15:45

Skriv något som använder det du skall läsa.. t.ex en wikipedia sida. Rita orden med bubblor runt och ord som associerar dit. Skriv upp orden på lappar och sätt upp i ditt rum.
Associera orden med bilder.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Intressanta intressen

Logga in