Mini-PC

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Mini-PC

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-01 18:07:58

Hej!

Det finns mini-pc i olika storlekar, jag tror inte på 7-tums skärm utan 10-tums skärm är nog det minsta man ska ha. Batteritiden varierar från runt 3,5 timmar upp till omkring 9 timmar.

När man åker tåg/buss kan man sitta och surfa och skriva. Den är också smidig att ta med när man ska till en kompis, åka bort till släkten o..s.v.

Är det mest en "leksak" eller kan man ha någon praktisk nytta av den? På begagnatmarknaden ser man nästan nya mini-PC som folk säljer på grund av "felköp" eller "den är för liten, jag ska köpa en riktig laptop istället" och liknande.

Dela gärna med er av erfarenheter och tankar kring mini-PC.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Miche » 2010-09-01 18:57:07

I princip kan du göra "allt" på en mini-PC som du kan göra på en "riktig" dator.

Största begränsningarna är
    - minnet ("relativt" liten hårddisk och RAM) vilket gör att du inte bör köra för många applikationer samtidigt

- skärmen (som begränsar utrymmet, men jag tror att de flesta stödjer extern skärm), lilla tangentbordet (som kräver lite tillvänjning)

- hastigheten (du kan inte räkna med att köra krävande spel, men det tror jag inte heller att du är intresserad av)...
Min fästmös dotter köpte till extern hårddisk (med strömförsörjning via USB) för att bättra på lagringskapaciteten.

Ärligt talat tror jag inte att det är någon större skillnad på vilken modell du väljer, det bästa är nog att besöka en affär där de ställs ut och du kan känna lite på och jämföra vilken som passar dig bäst.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Savanten Svante » 2010-09-01 19:07:27

Jag har en minipc som är FÖR liten för mig. Jag använder fingersättningen när jag skriver, och mina händer får helt enkelt inte plats!

Ska du surfa måste du ha nät på något vis. Ett 3gabbonemang kanske?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Miche » 2010-09-01 19:10:54

Det går att koppla till externt tangentbord...

Det jag använder hemma är faktiskt ganska kompakt (ca 25 cm brett), men har ändå fullstora tangenter (det är avkortat till höger om Enter och har ungefär samma lösning som de flesta laptop-tangentbord när det gäller piltangenter osv...)
Miche

Inläggav barracuber » 2010-09-01 19:38:15

Rätt färsk info verkar det som: <a target="_blank" href="http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=405367">Testfakta.se: Hur bra är en mini-pc egentligen?</a>
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-01 19:47:10

Hej!

Jag ska ha kvar min nuvarande laptop. Jag tänkte mig mera en laptop att ha på resor, eller då jag inte är hemma. Typ istället för att använda mobilen eller låna nån annans dator.

Jag har tänkt att logga in mig på nån annans nätverk (om jag är hemma hos nån, surfzoner t.ex. på tågstationen och liknande). Eller ev. köpa en Tele2 dongel och ladda med pengar när den ska användas. Typ.

Skriva i Word (eller motsvarande), surfa på nätet och spela små spel (typ patiens, schack eller andra kul småspel av den typ som finns på diverse spelsidor) är vad datorn kommer användas till.

Men eftersom skärmen är så liten och tangentbordet med, så blir det ju mer en portabel kompis. Fast jag vill ju inte lägga en 2200-3000 kronor på något som bara blir en "kul leksak".

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-01 19:59:16

Hej!

Typ något liknande denna kanske?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Eleg ... m?ca=6&w=3

Jag skriver med penfingrarna, långfingarna och ringifngrarna, och gör mellanslag med tummen. Det går riktigt snabbt när jag skriver. Men jag kan inte hålla fingarna över tangenterna som man ska, utan har dem i luften till dess jag slår ner rätt tangent.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Moggy » 2010-09-01 20:37:47

Några bekanta har en sån där, dom verkar nöjda och har den med överallt.

Finns ju erbjudanden att man får en dator "på köpet" när man binder sig på trådlöst internet. Det kanske kunde vara nåt om du ska ha den för att surfa?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-01 22:03:24

Hej!

Visst, jag kan få den på köpet om jag tecknar mig för ett abbonnemang. Av princip tar jag aldrig saker på avbetalning längre. Dessutom vill jag inte ha ett abbonnemang. Jag skrev att jag skulle ha den till att 1. skriva, 2. spela enkla spel, 3. surfa på internet. Jag skrec också klart och tydligt att jag skulle utnyttja andras nätverk plus surfzoner, och om jag behövde en dongel skulle jag köpa Tele2:s dongel där man kan ladda på pengar när man surfar.

Kontant är vad som gäller. Mellan 2000 och 3000 ligger min budget på. När köpet blir beror på när FK behagar betala mitt bostadstillägg, det tog tydligen ett tag att handlägga så nu har jag 3000 kronor retroaktivt att vänta mig (om nu pengarna kommer i slutet på september, annars blir det mer såklart).

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Moggy » 2010-09-01 22:15:26

Ok. Det var bara ett förslag.
Moggy

Inläggav Björne » 2010-09-01 22:21:57

Köp en smartphone istället. Du har i princip samma funktioner plus att du kan telefonera med den.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-01 22:45:40

Hej!

Jag har en SonyEricsson W205 och kommer att få en Handifon inom kort. Därför kommer jag inte att använda ringfunktionen i en android-telefon om jag skulle skaffa en. Jag har faktiskt funderat på android-telefoner en del. Men jag har kommit på att jag inte behöver en, och jag vill dessutom inte ha både en Handifon och en android-telefon.

När min dator krånglade ville jag ha en laptop. Men sedan fick jag ordning på den igen, och jag känner nu att jag vill ha en bärbar dator som jag kan ta med mig när jag är "ute på vift". Valet står då mellan en mini-PC och en laptop. Då känns det bättre med en mini-PC, eftersom min laptop fungerar nu och jag kan ju inte ha två laptop med mig.

Jag funderar på denna:
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4177562

Eller denna:
http://www.phonehouse.se/Barbara-datore ... sus-1005HA

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav aspiemelly » 2010-09-01 22:55:43

Jag var på väg att skaffa en sån där mini-pc innan jag fick min mac, det svåraste var just att dom var så olika att skriva på, vissa hade å ä och ö, vissa hade dom bara som "dolda" dvs man fick trycka t.ex. shift och a för å. Vissa hade musplupp, vissa trackpad. Åk ut till mediamarkt o.dyl och KÄNN på flera, sen kan du söka på nätet och veta vilka som faktiskt fingrarna får plats på ;)

Angående internet när du reser kan du ju skaffa t.ex. comviqs modem och då bara lösa tid när du behöver, en dag/vecka i taget. Eller koppla via telefonen om det går på din.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Moggy » 2010-09-01 22:58:40

Asus är bra iaf.

Passa dig för Acer.
Moggy

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-09-01 23:48:24

Varför kan du inte ta med dig din laptop? Är den för tung. Jag skaffade en mini-PC i början av förra året just för att jag reste mycket och trodde det skulle bli en lättnad att slippa släpa med sig laptopen.

Resultatet blev att jag sällan använder den därför att den är för seg och för att det blir för krångligt att skifta. Men det är en av de tidigare netbookarna som hade rätt dålig kapacitet som jag köpte medan den höll på att gå ur marknaden. Jag har också haft den utlånad till mitt ex ett par gånger när han varit på resa och han tyckte det blev lättare att låna dator av andra.

Med en bättre netbook kanske man får ett helt annat resultat.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Miche » 2010-09-02 0:36:29

Om du har dokument som ska finnas tillgängliga på fler än en dator så kan jag rekommendera Dropbox som ordnar snabb automatisk synkning av filer (enda kravet är att de måste ligga i en specifik mapp på datorn, men där kan det finns undermappar förstås)!

Själv använder jag Dropbox för att förmedla stora filer istället för att lägga dem i mail, jag har lagt upp en enkel, egenskapad "hemsida" på dropbox som jag lägger en länk till i ett mail, sen länkar den i sin tur till de filer som mottagaren behöver.

Fungerar perfekt och utan problem med vårt instabila internet.

En annan finess är att man lätt kan skapa ett fotoalbum som ens vänner/släkt lätt kan komma in på. Lägg filerna i mappen på datorn och en stund senare är de tillgängliga för de som ska kunna se dem (men man sprider inte vidare som i fejjan...)
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-02 8:26:37

Hej!

Dropbox verkar bra.

Jag skulle kunna ta med mig min bärbara dator. Jag har t.o.m. en laptopryggsäck. Men batteriet håller bara i en knapp timme, sen är jag beroende av ström. När jag köpte en laptop för fyra och ett halvt år sedan var batteritiden omkring 1 timme för de flesta billiga laptops jag tittade på. En minidator kan hålla i mellan 3 timmar och 9 timmar beroende på märke.

Det kanske finns eluttag på tåget, men det känns ändå rätt bökigt att fippla med sladdar och sånt på tåget. Men jag vet inte. Förut när jag limmade e-tangenten ideligen kunde jag inte ta datorn nånstans, för jag ville inte förlora e-tangenten. Nu har jag slutat limma e-tangenten och den är borta sedan en dryg vecka, så nu kan jag inte skylla på det. Det går rätt bra att skriva utan e-tangenten, det är lite obehagligt för långfingret men det går.

Ja, jag vill ha å, ä och ö såklart. Så det ska vara en svensk variant. Måste åka upp till Elgiganten och känna på någon dag.

Asus Eee verkar ha kommit med svenskt tangentbord i juli, men på alla bilder på nätet saknas å, ä och ö. Så jag måste helt enkelt åka och kolla vad som gäller.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-02 8:41:34

Hej!

Om Linux finns installerat i mini-PC:n och den har webbkamera, kan jag då installera Yahoo Messenger och chatta? Finns det sidor där man kan ladda ner program och spel som passar till Linux?

Nu har även den lilla pluppen som man ska snäppa fast tangenten e med lossnat. Men det går att skriva e ändå, bara jag träffar hålet.

Kanske är en ny laptop bättre än en mini-pc, i alla fall. Jag är trött på det här tangentbordet nu! En liten och smidig laptop med bra batteritid som jag kan ta med mig överallt. Men finns det laptops med batteritider på runt tre timmar? En timme är inte mycket.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-09-02 9:12:18

För Yahoo Messenger (och MSN m.fl.) finns det webbsidor som går att använda som klienter. Jag har ingen koll på om dessa sidor stödjer webkamera...

Yahoo själva har inte bemödat sig om att göra en klient för Linux (latmaskar). Det finns en del fristående klienter, men de flesta verkar inte vara uppdaterade på flera år så det är tveksamt om de går att använda...

När det gäller spel finns det ett utbud, inte lika stort som till Windows, men jag tror säkert att det går att hitta roliga spel som man inte tröttnar på direkt...

Det medföljer även ett antal spel i Ubuntu.

De flesta tåg har f.ö. eluttag som man kan använda, de sitter ofta i underkanten på bagagehyllan så man får inte ha för kort kabel...
Miche

Inläggav barracuber » 2010-09-02 9:42:49

Lilla Gumman skrev:Om Linux finns installerat i mini-PC:n och den har webbkamera, kan jag då installera Yahoo Messenger och chatta?

Yahoo Messenger finns för Linux om jag inte såg helt fel (annars finns ju alltid Pidgin). Så vanlig textchat fungerar . Webcam däremot är en annan femma. Problemet är att det finns ingen standard för webcam. Alla har sina egna protokoll, t ex MSN och Yahoo. Det är därför som Linuxstödet är svagt.

Ärligt talat, när det gäller bildsamtal, tror jag utvecklingen mer och mer går mot videotelefoni i mobiltelefoner, där finns bättre standarder. Tanken är väl att om man har bild på den man pratar med så vill man prata, inte skriva. Så räkna inte med att det kommer att hända så mycket inom videochat, är min gissning - videosamtal är framtiden.

Lilla Gumman skrev:Finns det sidor där man kan ladda ner program och spel som passar till Linux?

Linux är ingen spelplattform alls. Bara några få stora spel har gjorts för Linuxplattformen native. Däremot är den ju utmärkt att surfa på, den klarar alltså webb-baserade onlinespel, flashspel osv.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-02 20:33:26

Hej!

Jag tänkte mera på småspel som schack, patiens och liknande. Jag vet att det finns ett gäng spel i Ubuntu, minns för närvarande inte exakt vilka men några var kul som när man ska flytta klossar så att en instängd blå liten kloss blir fri och kommer ut. Men jag tänkte att eftersom Linux är fritt, så borde det finnas gratis-sidor där man kan ladda hem små nytto-program och spel, typ som sidor med appar man kan ladda ner till mobilen.

Förmodligen blir det Windows 7 om jag köper en ny laptop. Jag ska få en Handifon snart och jag tar för givet att HandiTools inte fungerar med Linux utan bara med Windows.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-02 20:41:14

Hej!

Jag chattar inte så mycket längre. Men förr när jag chattade mer hade jag en webbkamera för att kunna se kompisar på andra sidan jorden. Det var lätt att visa upp saker man fått eller köpt. Är dock inte viktigt längre. Såg bara att webbkamera ingår ibland.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-02 21:38:32

Hej!

Jag såg en eMachines E527 på OnOff:s hemsida för 3485 kronor.
http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=23375791

Jag gillar det numeriska tangentbordet, och den räcker väl för att vara ute på nätet, skriva och spela enklare spel. Batteritiden är 3 timmar. Den har en 15,6" skärm, och är alltså ingen minidator för det priset. Det är en instegsdator, vad nu det betyder.

Nånstans måste det finnas en hake, eftersom den är så billig. Men den haken hittar jag inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-09-02 22:55:33

Priset sjunker ofta när modellerna blir lite äldre!

Processorn är inte dundersnabb, ganska liten hårddisk (med dagens mått), men verkar rätt ok för det priset. Det som inte framgår är om det finns någon ledig minnesplats (det står att det finns två) så fråga det om du vill utöka minnet någon gång (det är tråkigt om båda är upptagna för då måste du köpa helt nytt minne för att utöka, annars räcker det med en enda 2 GB SDRAM).

Instegsdator betyder nog att den är tänkt för de som inte har alltför höga krav så som Dual Core (dubbelprocessor) som bättrar på hastigheten och snabbare grafik för att klara av mer avancerade grafikkrävande spel.
Miche

Återgå till IT-forum

Logga in