Mini-PC
52 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Här är en sneak preview på framtidens "mobiltelefondatorplatta" som den ironiskt kallas i den här artikeln.
<a target="_blank" href="http://www.datormagazin.se/nyheter/article605648.ece">Datormagazin.se - Androidplatta med mobil</a>
Rent spontant känns den alldeles för stor....
Slutligen det enda tråkiga i historien:
<a target="_blank" href="http://www.datormagazin.se/nyheter/article605648.ece">Datormagazin.se - Androidplatta med mobil</a>
Rent spontant känns den alldeles för stor....
artikeln skrev:Nyhet | Här är Samsung Galaxy Tab. En sju tum stor skärmdator laddad med Android 2.2 och inbyggd mobiltelefon.
Tillverkaren beskriver Tab som en korsning mellan en smart mobil och en bärbar dator och menar att Galaxy Tab är den första enheten i ett helt nytt produktsegment. Företagets så kallade Touchwiz 3.0-gränssnitt har anpassats för den stora skärmen som har 1 024 x 600-upplösning.
Den tunna "mobiltelefondatorplattan" väger 380 gram. Under skalet hittar vi en Cortex A8-processor som snurrar på i en gigahertz. På baksidan sitter tremegapixelkamera som även kan fånga rörliga bilder i HD-format.
Galaxy Tab har inbyggd GPS, trådlöst nätverk och Turbo 3G-anslutning (upp till 7,2 Mbit/s), och fungerar alltså även som en smart - och ganska stor - mobiltelefon. Man kan använda Tab som en högtalartelefon eller ansluta ett Bluetooth-headset för att kommunicera med nära och kära.
Samsung passar även på att lansera ett gäng tillbehör till datorplattan. Bland annat ett bordsstativ med HDMI-utgång, ett fullstort tangentbord och en bilhållare och billaddare.
- Det är lätt att se att Galaxy Tab är det perfekta resesällskapet med sina uppkopplingsmöjligheter till internet vart man än är, sin fina bildskärm som visar film i full HD och med inbyggd GPS för navigering. Men jag tror att Galaxy Tab kommer att vara minst lika använd hemma i soffan, säger Thomas Anderfelt, nordisk marknadsdirektör på Samsung.
Slutligen det enda tråkiga i historien:
artikeln skrev:Galaxy Tab beräknas kosta cirka 9 000 kronor i butik.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Hej!
Tack för förklaringen, Miche. När jag sökte på laptopar igår såg jag ordet instegsdator hela tiden, men ingen riktig förklaring. Det verkar som att instegsdator är en dator för barn som håller på att lära sig hantera en dator, eller för de som inte har så stora krav.
När det gäller min datoranvändning har jag inte så stora krav.
Internet använder jag främst till e-post, forum, surfa runt lite, använda YouTube, använda bankens hemsida och lösa Melodikrysset.
Ibland kan jag spela schack, lägga patiens eller spela andra småspel som inte kräver särskilt mycket. De mest avancerade spelen jag spelat har varit Läkerol World Traveller, Backpacker 3 och liknande.
Jag chattar med Live Messenger eller Yahoo Messenger max någon gång i veckan.
Jag använder Word och Excel ibland.
Bilder jag tagit med min digitalkamera för jag över till datorn. Vore kul att hitta ett program som tar bort röda ögon. Annars brukar jag mest rotera dem så att stående bilder hamnar rätt och justera ljus/skärpa.
När jag får Handifonen kommer jag att använda HandiTools för att föra över bilder, musik och skriva text.
Datorn har en hårddisk på 160 GB och det är inte mycket. Just nu har jag bara 111 GB eller liknande och det har jag inte lyckats fylla alls. Hade jag en hårddisk på 260 GB eller liknande skulle jag nog inte fylla mer än hälften. Jag har inte längre något behov av att fylla datorn med en massa spel. Musik ... tja, det rör sig om mp3-musik att föra över till min mobiltelefon, Handifon eller mp3-spelare. För tillfället har jag ingen mp3-spelare. Just nu tar alla mina mp3-låtar tillsammans upp 227 MB av hårddiskutrymmet. Jag kan tänka mig att det kan bli max några GB med låtar, om jag får samla tillräckligt länge i flera år.
Hälsningar
Lilla Gumman
Tack för förklaringen, Miche. När jag sökte på laptopar igår såg jag ordet instegsdator hela tiden, men ingen riktig förklaring. Det verkar som att instegsdator är en dator för barn som håller på att lära sig hantera en dator, eller för de som inte har så stora krav.
När det gäller min datoranvändning har jag inte så stora krav.
Internet använder jag främst till e-post, forum, surfa runt lite, använda YouTube, använda bankens hemsida och lösa Melodikrysset.
Ibland kan jag spela schack, lägga patiens eller spela andra småspel som inte kräver särskilt mycket. De mest avancerade spelen jag spelat har varit Läkerol World Traveller, Backpacker 3 och liknande.
Jag chattar med Live Messenger eller Yahoo Messenger max någon gång i veckan.
Jag använder Word och Excel ibland.
Bilder jag tagit med min digitalkamera för jag över till datorn. Vore kul att hitta ett program som tar bort röda ögon. Annars brukar jag mest rotera dem så att stående bilder hamnar rätt och justera ljus/skärpa.
När jag får Handifonen kommer jag att använda HandiTools för att föra över bilder, musik och skriva text.
Datorn har en hårddisk på 160 GB och det är inte mycket. Just nu har jag bara 111 GB eller liknande och det har jag inte lyckats fylla alls. Hade jag en hårddisk på 260 GB eller liknande skulle jag nog inte fylla mer än hälften. Jag har inte längre något behov av att fylla datorn med en massa spel. Musik ... tja, det rör sig om mp3-musik att föra över till min mobiltelefon, Handifon eller mp3-spelare. För tillfället har jag ingen mp3-spelare. Just nu tar alla mina mp3-låtar tillsammans upp 227 MB av hårddiskutrymmet. Jag kan tänka mig att det kan bli max några GB med låtar, om jag får samla tillräckligt länge i flera år.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Lilla Gumman skrev:Bilder jag tagit med min digitalkamera för jag över till datorn. Vore kul att hitta ett program som tar bort röda ögon.
Jag kan rekommendera Picasa (gratisprogram från Google) som förutom att det ska kunna ta hand om röda ögon (jag har inte testat det själv) och justera bilder även hjälper dig att sortera dina foton så att det är lättare att hitta bilder i efterhand.
Hej!
Just det, Picasa hade jag innan jag formaterade om hårddisken. Tillsammnans med några andra gratis bildbehandlingsprogram. Nu tänkte jag bara ha ett. Vet inte om jag ska köpa ny dator snart eller inte. Den jag skrev om i tråden lockar en del.
Hälsningar
Lilla Gumman
Just det, Picasa hade jag innan jag formaterade om hårddisken. Tillsammnans med några andra gratis bildbehandlingsprogram. Nu tänkte jag bara ha ett. Vet inte om jag ska köpa ny dator snart eller inte. Den jag skrev om i tråden lockar en del.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Hej!
Det finns en som kostar 1250 kronor. Om det är en sån som du är ute efter.
http://www.runns.se/se/art/surfplattor- ... p=prisjakt
Vad tycker ni om deras mp3-spelare för 600 kronor? Det ser ut som en iPad-kopia.
Hälsningar
Lilla Gumman
barracuber skrev:Här är en sneak preview på framtidens "mobiltelefondatorplatta" som den ironiskt kallas i den här artikeln.
Rent spontant känns den alldeles för stor....artikeln skrev:Nyhet | Här är Samsung Galaxy Tab. En sju tum stor skärmdator laddad med Android 2.2 och inbyggd mobiltelefon.
Tillverkaren beskriver Tab som en korsning mellan en smart mobil och en bärbar dator och menar att Galaxy Tab är den första enheten i ett helt nytt produktsegment. Företagets så kallade Touchwiz 3.0-gränssnitt har anpassats för den stora skärmen som har 1 024 x 600-upplösning.
Den tunna "mobiltelefondatorplattan" väger 380 gram. Under skalet hittar vi en Cortex A8-processor som snurrar på i en gigahertz. På baksidan sitter tremegapixelkamera som även kan fånga rörliga bilder i HD-format.
Galaxy Tab har inbyggd GPS, trådlöst nätverk och Turbo 3G-anslutning (upp till 7,2 Mbit/s), och fungerar alltså även som en smart - och ganska stor - mobiltelefon. Man kan använda Tab som en högtalartelefon eller ansluta ett Bluetooth-headset för att kommunicera med nära och kära.
Samsung passar även på att lansera ett gäng tillbehör till datorplattan. Bland annat ett bordsstativ med HDMI-utgång, ett fullstort tangentbord och en bilhållare och billaddare.
- Det är lätt att se att Galaxy Tab är det perfekta resesällskapet med sina uppkopplingsmöjligheter till internet vart man än är, sin fina bildskärm som visar film i full HD och med inbyggd GPS för navigering. Men jag tror att Galaxy Tab kommer att vara minst lika använd hemma i soffan, säger Thomas Anderfelt, nordisk marknadsdirektör på Samsung.
Slutligen det enda tråkiga i historien:artikeln skrev:Galaxy Tab beräknas kosta cirka 9 000 kronor i butik.
Vad tycker ni om deras mp3-spelare för 600 kronor? Det ser ut som en iPad-kopia.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Hej!
Jag har blivit varnad för Acer i tråden. eMachines verkar vara från Acer. Varför är Acer så dåliga?
Någon Fujitsu Siemens blir det inte igen, har aldrig varit med om att tangenter lossnar förrän nu. Fy bubblan.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har blivit varnad för Acer i tråden. eMachines verkar vara från Acer. Varför är Acer så dåliga?
Någon Fujitsu Siemens blir det inte igen, har aldrig varit med om att tangenter lossnar förrän nu. Fy bubblan.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Hej!
Den som du länkar till har ungefär samma prestanda som en enklare smartphone. Men Galaxy Tab börjar närma sig en laptop i prestanda och funktioner. Det är en helt ny produkt.
- barracuber
Hej!
Barracuber, jag har sett en del surfskärmar i reklam bland annat men insåg inte att det var en sådan skillnad.
Det går bra att skriva e nu om jag trycker till lagom hårt i gropen där E-tangenten ska ligga. Men jag måste trycka precis rätt i hålet och inte för löst heller. Det går långsammare att skriva nu.
Hälsningar
Lilla Gumman
Barracuber, jag har sett en del surfskärmar i reklam bland annat men insåg inte att det var en sådan skillnad.
Det går bra att skriva e nu om jag trycker till lagom hårt i gropen där E-tangenten ska ligga. Men jag måste trycka precis rätt i hålet och inte för löst heller. Det går långsammare att skriva nu.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Jag har köpt en mini-pc idag! Mycket elektronikinköp nu, igår köpte jag skrivare och idag dator.
En 10,1 tum, knallrosa på ovansidan (fanns inga andra färger, men nu börjar jag tycka den är snygg ändå). Samsung N150 Plus heter den. 3300 kr.
Hade tänkt mig en billigare egentligen, men svårt att hitta så mycket billigare och sen var det viktigt att tangentbordet kändes okej också, så jag fick lägga på lite mer. Får väl hoppas att den här håller i många år nu då när jag köpt en så dyr apparat.
12 h batteritid och Windows 7 Starter som operativsystem (hoppas den funkar till nya skrivaren jag beställt nu också). 1 GB ramminne och 250 GB hårddisk. Och bluetooth.
Vad tror ni om den apparaten? Jag hoppas den är bra iallafall, håller precis på och installerar den nu.
En 10,1 tum, knallrosa på ovansidan (fanns inga andra färger, men nu börjar jag tycka den är snygg ändå). Samsung N150 Plus heter den. 3300 kr.
Hade tänkt mig en billigare egentligen, men svårt att hitta så mycket billigare och sen var det viktigt att tangentbordet kändes okej också, så jag fick lägga på lite mer. Får väl hoppas att den här håller i många år nu då när jag köpt en så dyr apparat.
12 h batteritid och Windows 7 Starter som operativsystem (hoppas den funkar till nya skrivaren jag beställt nu också). 1 GB ramminne och 250 GB hårddisk. Och bluetooth.
Vad tror ni om den apparaten? Jag hoppas den är bra iallafall, håller precis på och installerar den nu.
Hej!
Tja, det låter väl bra Heliora. Bara du är nöjd med det lilla formatet, så.
Jag hittade en dator på Tradera, en HP Pavillon.
http://www.tradera.com/auction/viewitem ... =118030721
I beskrivningen står det att operativsystem inte ingår. Längre ner står det:
Med datorn följer en äkta Windows licens, Windows ligger dock ej förinstallerat på datorn. Datorn levereras utan installations media.
Eventuella drivrutiner, manualer eller annan dokumentation eller media medföljer ej.
Jag blir förvirrad här. Operativsystemet ingår inte, men det medföljer en äkta Windows licens. Vad ska man med Windows-licensen till, om Windows inte ingår? Att drivrutiner inte medföljer gör inte ett smack, det borde gå att hämta från nätet.
Jag antar att mina OEM-versioner av Windows XP och Vista inte fungerar till den datorn. Alltså står jag utan operativsystem. Nu när datorn är tom, visst borde jag kunna stoppa i Ubuntu-skivan?
Några frågor om Ubuntu:
Hur får jag min brother-skrivare att fungera?
Fungerar Google Chrome i Linux? Eller måste jag använda Firefox?
Vilket program ska jag använda för att simulera Windows, så att program som till exempel HandiTools fungerar? Hur fungerar det?
Hälsningar
Lilla Gumman
Tja, det låter väl bra Heliora. Bara du är nöjd med det lilla formatet, så.
Jag hittade en dator på Tradera, en HP Pavillon.
Med datorn följer en äkta Windows licens, Windows ligger dock ej förinstallerat på datorn. Datorn levereras utan installations media.
Eventuella drivrutiner, manualer eller annan dokumentation eller media medföljer ej.
Jag blir förvirrad här. Operativsystemet ingår inte, men det medföljer en äkta Windows licens. Vad ska man med Windows-licensen till, om Windows inte ingår? Att drivrutiner inte medföljer gör inte ett smack, det borde gå att hämta från nätet.
Jag antar att mina OEM-versioner av Windows XP och Vista inte fungerar till den datorn. Alltså står jag utan operativsystem. Nu när datorn är tom, visst borde jag kunna stoppa i Ubuntu-skivan?
Några frågor om Ubuntu:
Vilket program ska jag använda för att simulera Windows, så att program som till exempel HandiTools fungerar? Hur fungerar det?
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Jag hittade en dator på Tradera, en HP Pavillon.
Jag tycker också det är förvirrande. Om det är som jag tror så levererades datorn aldrig med CD/DVD-skivor utan windows låg/ligger tydligen packat på en extrapartition typ D: - du kan ju fråga säljaren om det är så. Om han inte har kvar extrapartitionen blir det värre. Då måste han eller den som blir nya ägaren kontakta tillverkaren och fråga om de kan skaka fram en skiva.
Lilla Gumman skrev:Jag antar att mina OEM-versioner av Windows XP och Vista inte fungerar till den datorn.
Japp, helt rätt, de fungerar bara till din dator och ingen annan.
Lilla Gumman skrev:Några frågor om Ubuntu:
Jag har själv en Brother HL-1440 Laser (USB) som fungerar helt perfekt i Windows, Linux och OS X.
Chrome finns numera för Linux: http://www.google.com/chrome?platform=linux
Firefox 3.* tyckte jag är alldeles för tung och överlastad. Det sägs att kommande FF 4 kommer att bli lättare.
På OS X kör jag Chrome och Safari. Båda är lightweight. Jag kör även Flock ibland men den bygger på Firefox 2.* och har en massa socialt godis så den är ganska tung.
Den vanligaste windowsemulatorn i Linux heter Wine: http://www.winehq.org/
Den där HPn verkar annars vara en bra dator. Är osäker på hur gammal den egentligenn är men den verkar rätt maxad. Frågan är om det går att uppgradera RAM-minnet om man skulle vilja det i framtiden. Samtidigt så betalar man ju inte så mycket för en sådan äldre dator.
- barracuber
Hej!
Har ingen aning om vad de kan tänkas vara värd. Folk verkar bjuda på den redan nu, så den blir nog säkert dyr.
Hälsningar
Lilla Gumman
Har ingen aning om vad de kan tänkas vara värd. Folk verkar bjuda på den redan nu, så den blir nog säkert dyr.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Re: Mini-PC
Jag tog på min senaste semester med mig en Asus 10" EEE (med Ubuntu 10.04 dvs Linux ).Lilla Gumman skrev:...Är det mest en "leksak" eller kan man ha någon praktisk nytta av den? På begagnatmarknaden ser man nästan nya mini-PC som folk säljer på grund av "felköp" eller "den är för liten, jag ska köpa en riktig laptop istället" och liknande.
Datorn kan ju behöva "trimmas" med rätt operativ och program. Stoppa inte in Windows Vista (för h-e !). Windows XP, Windows 7 (kan funka bra även på en nootbook) och Linux är de bästa kandidaterna.
Under semestern tog jag bilder med digitalkameran, satte efteråt i SD-kortet i den speciella anslutningen. Kopierade över bilderna, redigerade, krympte lite grand osv och skickade sedan upp hela galleriet till Google Picasa. Fungerade suveränt!
[Google Picasa finns förresten med ett lättanvänt GUI på Linux numera.]
Självklart: skickade / tog emot email... Jag var ensam på resan så familjen ville hålla kontakten.
Spelade musik med datorn på hotellrummet när jag saknade europeisk musik (Var i Asien...).
hade också lagrat en massa texter och bilder innan resan för att lära mig språket, hitta till aktiviteter osv.
Språkurs med ljud var nedladdad på datorn.
Jag lämnade min dyra mobil (HTC) hemma, tog bara med mig en lätt defekt (inget headset som fungerade) Sony Ericsson för att kunna SMS:a med. Stoppade in enklare texter också i mobilen, då slapp jag ju att ha med mig "pappersmappen".
Semestern blev klart enklare och mer "social" med datorn... Den trådlösa uppkopplingen sviktade bara på det absolut sämsta hotellet (av 4 st).
Jag har precis köpt en Netbook, Asus Eee 1015PN, 10,1". (3990:-) Tänkte mest att jag ville ha den för att kunna experimentera med lite olika Linux-versioner, och inte riskera att sabba, och behöva installera om allt på min vanliga laptop...
Men jag undrar hur känslig den är, när det gäller att använda den när man inte sitter still... De sa i affären att netbooks är känsligare än laptops för att de är så små, och alla komponenter sitter mer ihoptryckta, så de är känsliga för skakningar o dyl. Hur mycket kan man bära omkring den när den är igång? Kan man t ex använda den när man sitter och skumpar på T-banan? Och man skulle inte ha den i knät, för den kan bli så varm att man kan bränna sig... Jag som hade trott att jag skulle kunna sitta bekvämt ihopkurad i soffan, och hålla i den som när man sitter och läser en bok...
Och Windows 7, som jag var tvungen att betala lisencen för, lär väl åka raka vägen ut genom fönstret, så fort jag fått till ett bootbart USB-minne... Inte för att jag vill ha nåt mer Windoozzzzz... Men när jag nu har betalat för det, så tycker jag att jag borde ha rätt att installera det på en annan dator, om jag tar bort det från netbooken. Men nåt återställnings-USB känner jag inte för att göra, så det är väl bara till att skita i. Det var ju ändå bara datorn jag ville ha...
Störande förresten med en jävla Windows-tangent... Tror microsoft att de har ensamrätt på PC?
Tänker på ett gammalt skämt en datanördig polare brukade dra i början av 90-talet. (Han hatade Windows redan då, och föredrog DOS.) "This computer has aircondition - don't open windows!"
Men jag undrar hur känslig den är, när det gäller att använda den när man inte sitter still... De sa i affären att netbooks är känsligare än laptops för att de är så små, och alla komponenter sitter mer ihoptryckta, så de är känsliga för skakningar o dyl. Hur mycket kan man bära omkring den när den är igång? Kan man t ex använda den när man sitter och skumpar på T-banan? Och man skulle inte ha den i knät, för den kan bli så varm att man kan bränna sig... Jag som hade trott att jag skulle kunna sitta bekvämt ihopkurad i soffan, och hålla i den som när man sitter och läser en bok...
Och Windows 7, som jag var tvungen att betala lisencen för, lär väl åka raka vägen ut genom fönstret, så fort jag fått till ett bootbart USB-minne... Inte för att jag vill ha nåt mer Windoozzzzz... Men när jag nu har betalat för det, så tycker jag att jag borde ha rätt att installera det på en annan dator, om jag tar bort det från netbooken. Men nåt återställnings-USB känner jag inte för att göra, så det är väl bara till att skita i. Det var ju ändå bara datorn jag ville ha...
Störande förresten med en jävla Windows-tangent... Tror microsoft att de har ensamrätt på PC?
Tänker på ett gammalt skämt en datanördig polare brukade dra i början av 90-talet. (Han hatade Windows redan då, och föredrog DOS.) "This computer has aircondition - don't open windows!"
Då var det kanske bara ett fult knep de körde med, för att försöka övertyga mig om hur viktigt det var att köpa en "drulleförsäkring" för 1300:- som skulle gälla i 2 år... (Halva summan skulle jag visserligen "få tillbaka", dvs kunna handla för i samma affär, inom ett år, men jag brukar sällan handla datorprylar för 650:-...)
@Kimmelie
Tyvärr så kan man inte flytta OEM-versioner av Windows till annan dator - den är nämligen bunden till datorns processor - sorgligt men sant.
Men dualboot går ju. Eller ren live-cd om du bara vill känna på en viss Linux dist.
Tyvärr så kan man inte flytta OEM-versioner av Windows till annan dator - den är nämligen bunden till datorns processor - sorgligt men sant.
Men dualboot går ju. Eller ren live-cd om du bara vill känna på en viss Linux dist.
- barracuber
Jag skippar Windoze 7. Det var ju olika distar av Linux jag ville använda netbooken till att öva mig på. Utan nåt störande Windoze är det väl enklare att avinstallera den jag inte vill använda (just då), och installera nån annan istället? Även om man har flera olika versioner installerade samtidigt, så ska det väl funka att bara avinstallera den jag vill ta bort (radera/formatera om de partitionerna), och de övriga går väl att starta? Utan att man behöver gå in i BIOS och ta bort nåt där, som man måste göra för att kunna starta Windoze?
Att köpa en dator med Windows-licens utan att använda Windows är verkligen att kasta pengarna i sjön... Ibland går det att få tag i datorer utan Windows så man slipper den utgiften, men det är väldigt få försäljare som har datorer utan (dock vanligare på Netbooks eftersom många är snålversioner och säljs med förinstallerad Linux eftersom Windows blir för trögt att använda).
Jag frågade om det gick att köpa en dator utan OS, och fick till svar att man kunde beställa på Internet. Men när jag kollade upp vad som fanns, så hittade jag ingen som passade mig. Jag tycker det är enklare att gå till en affär och köpa en dator, än att beställa på Internet, så jag tyckte inte det var värt besväret att leta vidare, bara för att slippa sponsra microsoft...
Såg nu ditt nästa inlägg, Miche:
Jag kollade faktiskt på den sidan som du länkade till. Netbookarna var för små, och de övriga för dyra...
Såg nu ditt nästa inlägg, Miche:
Jag kollade faktiskt på den sidan som du länkade till. Netbookarna var för små, och de övriga för dyra...
Jag hade nog behållit win7 kvar på maskinen och sedan hade jag testat linux-distarna som live-cd (då ändrar man ingenting men kan ändå testa allt) eller kört linux virtualiserat (då slipper du starta om pcn).
Om du ändå bestämmer dig för att skrota win7 så bränn ner recoveryn på en CD (visserligen kan antagligen leverantören eller återförsäljaren fixa en CD till dig men de vill säkert ha betalt..) ifall du skulle ångra dig. Det beror iofs på hur stort behov du eg har av windoze. Men ännu ett argument är att du i framtiden kan sälja maskinen MED licensen.
Om du ändå bestämmer dig för att skrota win7 så bränn ner recoveryn på en CD (visserligen kan antagligen leverantören eller återförsäljaren fixa en CD till dig men de vill säkert ha betalt..) ifall du skulle ångra dig. Det beror iofs på hur stort behov du eg har av windoze. Men ännu ett argument är att du i framtiden kan sälja maskinen MED licensen.
- barracuber
Om jag ska rädda Windoze för ev framtida bruk, så måste jag "bara" gå och köpa ett USB-minne på mer än 16 Gb, för ett par hundralappar... Sist jag kollade fanns det (i just den affären) bara 16 och 32 att välja på . Jag köpte det som var på 16, för det räckte för mina säkethetskopior. Har svårt att nu se nått behov av ett på 32Gb för nåt annat användningsområde, än att bara spara ett skit-os, för att om... (Vilken vändning diskussionen tog...)
Men jag tror att det är en liten krutdurk jag fått tag på. Trots att jag försökte hålla priset lågt, så verkar den åtminstone hittills vara en riktigt snabb liten rackare. Dvs en riktig dator, även om den är liten...
Har inte kollat specifikationerna ännu. Jag märkte först när jag kommit hem och plockat upp den, att det inte var den modell jag spanat in först, utan en annan. (PN på slutet istället för PED.) Jag hade visat en utskrift och sagt vilken ville ha, jag antar att de måste läst fel på kartongen, för de sa inget... Den kostade lika mycket som det stod på Internet för den jag spanat in. Men den här verkar vara bättre, åtminstone processorn. Hoppas bara batteriet håller lika bra också. Den jag spanat in skulle hålla ca 13 timmar. Det skulle ta några ur- och upp-laddningar innan batteriet når full kapacitet.
Men jag tror att det är en liten krutdurk jag fått tag på. Trots att jag försökte hålla priset lågt, så verkar den åtminstone hittills vara en riktigt snabb liten rackare. Dvs en riktig dator, även om den är liten...
Har inte kollat specifikationerna ännu. Jag märkte först när jag kommit hem och plockat upp den, att det inte var den modell jag spanat in först, utan en annan. (PN på slutet istället för PED.) Jag hade visat en utskrift och sagt vilken ville ha, jag antar att de måste läst fel på kartongen, för de sa inget... Den kostade lika mycket som det stod på Internet för den jag spanat in. Men den här verkar vara bättre, åtminstone processorn. Hoppas bara batteriet håller lika bra också. Den jag spanat in skulle hålla ca 13 timmar. Det skulle ta några ur- och upp-laddningar innan batteriet når full kapacitet.