mindmap program
15 inlägg
• Sida 1 av 1
mindmap program
Undrar här om någon använt eller använder mindmap programvaror?
Om någon, skriv gärna några rader.
Avnänd mig av mindmapper förrut och tyckte det var bra, tyvärr hittar jag ingenstans en mindmap-program som inte bara skapar lösa ändar utan där man kan tex ta en lös-ände och koppla det till flera andra ändar, som en återkopplingsschema...
Om någon, skriv gärna några rader.
Avnänd mig av mindmapper förrut och tyckte det var bra, tyvärr hittar jag ingenstans en mindmap-program som inte bara skapar lösa ändar utan där man kan tex ta en lös-ände och koppla det till flera andra ändar, som en återkopplingsschema...
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:36:44, redigerad totalt 1 gång.
En hyfsad fast 2 år gammal genomgång:
http://mashable.com/2007/11/03/mindmapping/
Är själv mindmapfreak liksom några andra här. Har testat flera programvaror, både webb och desktopbaserade. Just det du söker, att kunna sammankoppla löv och noder osv, har jag också saknat. Men jag tror att Mindmeister kanske har det. Eller någon annan webbbaserad.
Själv har jag märkt att trots allt papper och penna är snabbast. Men det blir inte lika snyggt (om man har "dålig handstil") och lika portabelt.
http://mashable.com/2007/11/03/mindmapping/
Är själv mindmapfreak liksom några andra här. Har testat flera programvaror, både webb och desktopbaserade. Just det du söker, att kunna sammankoppla löv och noder osv, har jag också saknat. Men jag tror att Mindmeister kanske har det. Eller någon annan webbbaserad.
Själv har jag märkt att trots allt papper och penna är snabbast. Men det blir inte lika snyggt (om man har "dålig handstil") och lika portabelt.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:36:44, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Tack för länken Barracuber!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:36:44, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
å tack för länken. håller på å trixar och ser hur mycket gadgets jag i slutändan kommer att ha och OM det hjälper...
...verkar ta hundra år innan man får träffa en arbetsteraupet...
...verkar ta hundra år innan man får träffa en arbetsteraupet...
Mindmeister hade inte det, samma som många andra, lösa trådar.
Mindmapper har men var stökigt och kändes tog långtid att fixa till det.
blir papper och penna ja, suck. Ville göra en kartläggning över något som kändes att papper och penna var för lite och inte har jag råd med en större anslagstavla heller. Dumt man är dum i huvudet och inte kan brainstorma i mindre skalor..
blir papper och penna ja, suck. Ville göra en kartläggning över något som kändes att papper och penna var för lite och inte har jag råd med en större anslagstavla heller. Dumt man är dum i huvudet och inte kan brainstorma i mindre skalor..
Datorn borde ju bara perfekt för att göra den här typen av översikter men det slutar alltid med att man ligger på golvet och ritar med tuschpennor på något stort papper i alla fall. Gör du det så häng upp resultatet på insidan av en garderobsdörr. Då kan du ha det fullt tillgängligt när som helst utan att behöva visa eventuella besökare.
Du kan inte bara använda ett vektorbaserat ritprogram i stället och ge fan i de särskilda programvarorna. Om du bara ska ha tankekartan och inte använda den för att översätta direkt i någon disposition för någon text eller liknande menar jag?
Själv har jag använt Freemind som är lättanvänt men inte har den funktion du efterfrågar eller tidigare någon version av Concept Draw Mindmap.
Du kan inte bara använda ett vektorbaserat ritprogram i stället och ge fan i de särskilda programvarorna. Om du bara ska ha tankekartan och inte använda den för att översätta direkt i någon disposition för någon text eller liknande menar jag?
Själv har jag använt Freemind som är lättanvänt men inte har den funktion du efterfrågar eller tidigare någon version av Concept Draw Mindmap.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:36:49, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
tänkte på mapping program efter det jag inte lyckades få ner det jag ville på papper, sen inte heller på maskin (med word etc) för att det blev bara en massa massa sidor. Provade se överskådligt på anslagstavla (har en liten) men då var tavlan för litet....
....skaffade en penna med mindre spets att skriva på tavlan...tavlan för litet...
Rita upp på stora papper blir dumt för jag har inte rum här, så då måste jag göra detta utomhus.
Vet, känns onödigt komplicerat.
....skaffade en penna med mindre spets att skriva på tavlan...tavlan för litet...
Rita upp på stora papper blir dumt för jag har inte rum här, så då måste jag göra detta utomhus.
Vet, känns onödigt komplicerat.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:36:49, redigerad totalt 1 gång.
clivia skrev:Mindmeister hade inte det, samma som många andra, lösa trådar.
Köp en ritrulle på IKEA eller liknande? Eller be om bit överbliven tapet nånstans? Eller korpa affischer på stan och rita på baksidan?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:36:49, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Du kan ju alltid göra en mindmap av hela din lägenhet.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:36:49, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Jag använder Mindmanager som är väldigt smidigt, men jag vet inte hur det förhåller sig till andra alternativ. Det är dock dyrare än de flesta (tror jag). Jag hade turen att vinna ett exemplar för några år sedan, tro det eller ej.
Använder det inte så ofta som jag skulle vilja, delvis för att det är så bekvämt att istället sitta i fåtöljen och rita mindmaps i block.
Använder det inte så ofta som jag skulle vilja, delvis för att det är så bekvämt att istället sitta i fåtöljen och rita mindmaps i block.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag blev rekommenderad att använda ett program som heter PersonalBrain. Men jag fattar inte riktigt hur jag ska installera detta och få detta att fungera i Ubuntu. Dessutom blev jag lite tveksam då full version kostar ca 250 US$.
Jag undrar någon har erfarenheter av ett bra mindmapprogram för ubuntu/linux?
Jag undrar någon har erfarenheter av ett bra mindmapprogram för ubuntu/linux?
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 19:36:49, redigerad totalt 1 gång.
nisse skrev:Jag undrar någon har erfarenheter av ett bra mindmapprogram för ubuntu/linux?
Nej, men jag har kört Freemind på Windows och Mac och det finns även på Linux. Freemind är gjort i java och funkar likadant vilken plattform man än kör på.
<a target="_blank" href="http://www.junauza.com/2009/08/5-best-freeopen-source-mind-mapping.html">5 Best Free/Open-Source Mind Mapping Software for Linux</a> har det mesta du kan önska dig för mindmapping på Linux.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:36:49, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Omslags- eller presentpapper är också ganska bra för ändamålet och lättare att rulla ihop. Man kan också köpa ett blädderblock på någon kontorsaffär om man tycker den pappersstorleken är lagom.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15