Min trippeldiagnos (as+bippo+ad(h)d)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min trippeldiagnos (as+bippo+ad(h)d)

Inläggav prick » 2010-10-01 0:14:34

hur många här har fler än en diagnos?

jag har ju adhd, bipolär sjukdom och as. det är ett jättelikt trassel att försöka förstå var den ena "problembilden" börjar och den andra slutar. märker att mina aspie-drag blir värre när min bipolära sjukdom är aktiv, men har svårt att tro att min adhd är "riktig". för det första är jag inte hyperaktiv, utan snarare add-aktig. och gränsen mellan add och asperger är ju inte knivskarp direkt.

någon annan med liknande bild?
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Inläggav Koboshi » 2010-10-01 7:15:51

Jag har ADD och AS dock ej bipolär. Men jag har märkt att AS får större framtoning genom min medicin mot ADHD.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav prick » 2010-10-01 8:33:37

Koboshi skrev:Jag har ADD och AS dock ej bipolär. Men jag har märkt att AS får större framtoning genom min medicin mot ADHD.


exakt så är det för mej med. jag antar att min as aldrig hade upptäckts om jag inte hade fått adhd-diagnosen och concertan; först när adhd-symtomen var under kontroll märkte min läkare att mina autistiska drag var så många att en utredning var nödvändig.
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Inläggav Zombie » 2010-10-01 10:15:06

Finns många trådar om dubbel- och multipeldiagnoser, några kan man nå här:
http://www.aspergerforum.se/metatrad-t13306.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav FakkDöWörld » 2010-10-01 10:33:57

Min diagnos är "lätt" Asperger men främst NLD (Non-verbal Learning Disorder.) Så jag!
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav MsTibbs » 2010-10-01 12:37:40

Jag fick diagnoser i ordning:

1. Aspergers syndrom (mild men klockren)
2. ADHD (kombinerad varianten)
3. Annan icke-organisk psykotisk störning (kroniskt hallucinatoriskt syndrom)
4. Recidiverande depressioner (senast svår episod med psykotiska symtom)

Nummer tre byttes ut till nummer fyra. Jag var på väg att få Social Fobi och Cyklois psykos också, men jag fick panik och flamsade bort det. Dumma jag.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav vallesmamma » 2010-10-01 12:42:36

Medelsvår AS
Antagligen ADD
Kanske Bipolär

Jag har inte fått träffa någon psykolog. Efter bedömningssamtalet så fick jag träffa överläkare som ställde diagnosen efter intervju med mina föräldrar. Han var helt säker på AS, medel och var nästan säker på ADD också, men ville inte sätta den diagnosen eftersom jag står på en LÅNG väntelista till psykolog. Han tror jag kan vara Bipolär också.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav ExH » 2010-10-01 14:02:02

Bipolär för ett antal år sedan
AS 2 år sen
add, men jag käner att det stämmer överens så pass mycket med AS så jag brukar inte ta upp den diagnosen.

Käkar Litium till och från beroende hur jag känner mig till mods (käner att jag blir för avtrubbad i bland).
ExH
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-09-07
Ort: Sverige

Inläggav prick » 2010-10-02 9:23:58

tack för svar och trådhänvisningar. jag har förstått att det är vanligt med samsjuklighet vid as, men har jättesvårt att greppa att jag skulle ha drabbats av hela tre ganska ovanliga sjukdomar/syndrom. den chansen borde vara mindre än slumpen. jag är övertygad om att tex kombinationen as+bippo+ad(h)d kommer att få ett helt eget namn i framtiden; att allt visar sej vara symtom på en och samma sak.

mitt problem nu är att alla diagnoserna behandlas separat. jag kan tex få såna motstridiga instruktioner som: "är du deprimerad ska du ut och träffa folk och skaffa nya intryck", medan aspie-instruktionerna skulle lyda: "bruka inte våld på dej själv. vill du inte delta i aktiviteter för att det tröttar ut dej, så ska du inte göra det. stanna hemma." och så har vi terapin. min terapeut vägrar att behandla diagnoserna som biologiska företeelser, och har därför en tendens att "normalisera" mina problem, och att hitta yttre orsaker till mina sinnesstämningar. "du är hypoman nu pga stress", kan han säga. "varför får bipolära medicin och inte enbart terapi, då?" frågade jag. jag fick inget svar.

angående as-problemen kan han tex säga: "alla människor tycker att det är svårt att passa in". VAFAN HJÄLPER DET MEJ?! :evil: (ursäkta utbrott) förresten är det en reaktion jag får så fort jag berättar om min as-diagnos: "näe, men du är ju så social/inkännande. jag kan också tycka att xxx är jobbigt." jag blir tokig av sånt. tror dom att jag ska må bättre av att dom trivialiserar något som är jättejobbigt för mej att leva med, och dessutom att berätta?! gahhh morrrr

nä, min terapeut är bra, men han vet inget om as, och tror att mina rutiner kan övas bort. han förstår inte att dom är till för att ge hjärnan en vilopaus från mitt ständiga tänkande. såhär låter det i mitt huvud, tex: "nu sätter jag på mej skorna, tar nycklarna från kroken och lägger dom i väskan. jag öppnar dörren, låser dörren, tar trappan... blablabla - JA JAG ÄR DIN HJÄRNA och jag vägrar att automatisera så jag tänker plåga dej med att låta hela tiden!")
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-10-02 18:19:30

Jag har också flera diagnoser, även om jag inte är helt säker på den första OCD, eftersom jag inte längre har tydliga symptom som inte kan förklaras av AS. Det försvann när jag började med SSRI. Men OCD brukar ju vara permanent, så jag gissar att jag fortfarande har det.

Så listan lyder:

OCD
AS
Tourette's
Trichotillomani

OCD/Tourette's/Trichotillomani har sinsemellan hög samsjuklighet och har alla att göra med impulser och/eller tvång. Så om ADHD/bipolaritet är del av samma spektrum med AS kanske OCD/Tourette's ligger längs samma autismspektrum men i en annan ände? Å andra sidan är Tourette's vanligare i kombination med ADHD..... :?
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav matterik » 2010-10-02 20:34:50

Jag har asperger och schizotypisk personlighet.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-02 21:15:11

prick, välkommen hit, och fy vilken tråkig vårdupplevelse du beskriver. Själv får jag inte nån närmare behandling för bokstäverna (AS och ADHD) och har tackat nej till kontakter med Hab (det gav inte direkt nåt mer än kedjetäcket), så jag slipper iaf reta mig på att på icke-hjälp.

Förutom extrabokstäverna har jag PTSD, som jag äntligen får behandling mot, nåt jag själv jobbat mig fram till, tyvärr. Inget har jag fått utan kamp, kan man säga. Och ja, det är svinsvårt att veta vad som är vad. Kanske inte så jätteviktigt, egentligen. Det viktigaste är väl att se vad som gör att man mår bättre och sträva ditåt.

Inte så lätt när man har en massa andra människor i sitt liv och de drar åt olika håll. Om jag var du skulle jag försöka strama åt det hela och få den AS-okunniga att förkovra sig (det har de glädje av även när det gäller andra patienter) eller byta. Det funkar inte att utsätta sig för sånt i onödan.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav prick » 2010-10-02 22:25:19

alfapetsmamma skrev:prick, välkommen hit, och fy vilken tråkig vårdupplevelse du beskriver. Själv får jag inte nån närmare behandling för bokstäverna (AS och ADHD) och har tackat nej till kontakter med Hab (det gav inte direkt nåt mer än kedjetäcket), så jag slipper iaf reta mig på att på icke-hjälp.

Förutom extrabokstäverna har jag PTSD, som jag äntligen får behandling mot, nåt jag själv jobbat mig fram till, tyvärr. Inget har jag fått utan kamp, kan man säga. Och ja, det är svinsvårt att veta vad som är vad. Kanske inte så jätteviktigt, egentligen. Det viktigaste är väl att se vad som gör att man mår bättre och sträva ditåt.

Inte så lätt när man har en massa andra människor i sitt liv och de drar åt olika håll. Om jag var du skulle jag försöka strama åt det hela och få den AS-okunniga att förkovra sig (det har de glädje av även när det gäller andra patienter) eller byta. Det funkar inte att utsätta sig för sånt i onödan.


tack för välkomnandet! :) och tack för klokt svar:

"Det viktigaste är väl att se vad som gör att man mår bättre och sträva ditåt."

precis så vill jag göra. men jag behöver hjälp att sätta kurs. jag har låtsats och imiterat andra, och undantryckt mina impulser och viljor hela mitt vuxna liv. allt för att passa in. såpass att jag inte vet vad jag tycker om att göra längre. jag vet nästan bara vad jag inte tycker om att göra. det är nästan alltid så att jag är hemma och följer mina rutiner. så illa var det inte förut. hur som helst.

din situation låter rätt tuff den med. medicinerar du mot adhd:n? för mej har concerta varit en stor hjälp. blev erbjuden att gå en patientutbildning om adhd men tackade nej. har alldeles för mycket adhd i mej för att kunna sitta tyst i ett rum med främmande människor. jag får sömnsjukan eller migrän och måste gå efter bara nån timme.

hur som helst har jag tagit kontakt med aspergercenter för att få gå deras "as diagnos-grupp". jag tror att det kan vara bra. är lite rädd för att träffa andra med diagnosen, men jag gör det ändå.

kruxet med min vård är som sagt att det bara är manodeppen som behandlas behandlas i egentlig mening. och adhd:n med concerta - och ett kedjetäcke. min terapeut finns på min bipolär-mottagning, så hans expertis antar jag är affektiva sjukdomar. men nu har jag as, och jag behöver stöd. jag hatar att projektleda min egen vård. jag fattar inte hur jag ska komma vidare i terapin om vi inte arbetar med att ringa in vilka problem som hänger ihop med min aspighet, och vilka som handlar om sinnesstämningarna/skiftena i stämningsläge eller bara livet?! och så var det oproffsigt av psykologen som gjorde min utredning att bara säga: "du har aspergers syndrom", och sedan skicka iväg mej med en folder med anmälningsblankett till "handikapp habilitering", lite info från aspergercenter och ett papper om "left is right".
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-03 19:51:45

Jag har inte haft nån glädje av Aspergercenter kan jag säga. Deras bild av AS motsvarar inte min bild av mig själv och mina nära som har AS, utan en mer autistisk bild. Jag blir bara förbannad i kontakt med såna. Däremot har personalen på Haben varit okej, men jag hade inget att hämta där.

Nej, jag medicinerar inte mot ADHD, jag får för mycket biverkningar av medicinen. Framförallt mer ångest, och det har jag tillräckligt mycket av ändå, som har PTSD... Så nej, jag är utan. Tar Stesolid vid behov, det är den enda medicinen. Har testat Strattera, Concerta, Ritalin, Voxra och Metamina, kan jag tillägga. Har alltså verkligen testat mig igenom det som erbjuds, förutom Modiodal (som inte är för ADHD men kan funka ändå, för vissa.)

Får se hur saker ser ut när jag är klar med PTSD-behandlingen. Då kanske jag tål medicin bättre eller inte behöver den så mycket? Den som lever får se. Lycka till till dig.

Och kom gärna på träffar som anordnas av folk här, det kan nog vara mer givande än myndigheternas träffar.. Tänker iaf jag. Klämkäcka socionomer som med huvudet på sne' och med långsamt tal talar om för en vad AS betyder är inte min uppfattning om ett steg framåt i livet efter diagnosen... :/
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav matterik » 2010-11-18 23:35:15

Jag fick tag på mina journaler från 90 talet. Har läst en del verkar stå att jag hade ångest/depression/personlighetsförändring och suicid/verbalt aggresivt beteende, och vissa problem med verklighetsprövning.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav netsrac » 2010-11-18 23:38:59

matterik skrev:Jag fick tag på mina journaler från 90 talet. Har läst en del verkar stå att jag hade ångest/depression/personlighetsförändring och suicid/verbalt aggresivt beteende, och vissa problem med verklighetsprövning.


Vad menas med "verklighetsprövning"?
netsrac
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-11-17

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-19 14:09:41

Jag har Asperger och svår OCD med jättestark ångest. Min Asperger är inte en hundradel så jobbig som min OCD.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21463
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav matterik » 2010-11-24 23:52:59

Jag har inte läst närmare om det där med verklighetsprövning. Lyckades få ut 60 sidor psykjournaler från 1990talet om mig men har inte läst igenom allt.

Och i år fick jag diagnoserna:

F845 Aspergers syndrom
F219 Schizotyp störning
F419 Ångest ospecificerad med sekundär depression

Det stod nått också om att det var preliminära diagnoser.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav hangwithmeifyourforreal » 2010-11-25 0:37:12

det verkar ju typ som as är grunden till alla psykiska sjukdomar, det kanske inte ens existerar andra sjukdomar utan det kanske bara är bi effekter av as! :oops:

själv har jag inte tagit reda på vilka mina diagnoser är, bara en och det är AS.

jag sa att jag inte ville höra mera. hehe
hangwithmeifyourforreal
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav matterik » 2010-12-05 15:31:56

Jag läste vidare i mina journaler och där står att jag också har fått diagnosen borderline personlighetsstörning med vissa narcissistiska och paranoida drag.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Aspergare och vården



Logga in