Min chef försöker få mig avskedad pga Asperger

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min chef försöker få mig avskedad pga Asperger

Inläggav skitapa » 2010-09-26 13:55:56

Hej,

Jag har råkat i blåsväder på min arbetsplats, en fritidsgård. Jag har mått dåligt en tid och blev sjukskriven från min arbetsplats i maj. Min chef började direkt nosa i vad det berodde på och hennes enträgna försök att ta reda på det fick mig att bara lämna in sista sidan av sjukintyget utan någon förklaring på varför jag är sjuk. Hon kontrade då med att kräva att jag skulle komma på rehabutredning 14 dagar efter att jag blev sjukskriven. Jag avböjde och sa att jag helt enkelt inte orkar med det just nu. Då ringer hon upp och säger att hon aldrig varit med om att någon nekat och att hon inte trodde detta var OK för försäkringskassan. Jag sa att jag inte kunde prata och får senare i Aug ett brev med samma budskap och att en tid blivit bokad och att jag förväntas komma och träffas med en rehabhandledare dagen innan min sjukskrivning går ut. Jag gick med på det efter att ha grunnat hela sommaren på att berätta om mitt "funktionshinder". Jag mådde dåligt i ett par månader men träffade senare de två, min chef och hennes kompis som jobbar som assistent på samma lilla arbetsplats (rehabhandläggaren). Jag berättade om vilka svårigheter jag hade och mötet var bra vi gjorde några överenskommelser men allt var frid och fröjd.

Sedan händer det saker, i och med valet valde jag att försvara allas rätt sin åsikt, (Jag röstar PP och är medlem där) och motsatte mig demoniseringen av oliktänkande. Jag var 100% objektiv och argumenterade bara allmänt. Nu i fredags får jag ett mail om att min chef vill träffa mig på måndag kl 13 för att diskutera saker enskilt. Jag förstod att hon ville anklaga mig för nya helt grundlösa påhitt och svarade att jag bara skulle kolla med mitt fackliga ombud, och när jag svarar att det går bra får jag tillbaka ett mail 15:30 på en fredag att hon måste flytta fram mötet på måndag med en timme. Jag har inte fått tag på facket förstås och är ordentligt oroad (läs nästan psykos), hon har också tagit kontakt med mina arbetskamrater för att vad jag tror är hitta något att anklaga mig för. Jag skickade tillbaka ett mail och frågade vad det gällde och om någon mer ska vara med, och får tillsvar:
Det är jag och rehabhandläggaren och det gäller allvarliga uppgifter som inkommit till mig från flera personal och förälder - det rör Dig och i relation till andra anställda, mig som chef och verksamheten samt hur de uppfattas relatera med ungdomar


Jag jobbar på en ungdomsgård och har tidigare blivit inkallad för att förklara mig angående diverse helt uppdiktade anklagelser, som jag inte ens kan få reda på eftersom hon hävdar att det är anonymt eller att sekretess gäller. Jag har mått så otroligt dåligt under helgen av oro och ångest, och jag tror att "rehab" handläggaren bara är där för att "vittna falskt" emot mig, då de även verkar umgås på fritiden.

Jag tror själv att hon försöker bli av med mig för att jag inte är som alla andra och är tyst om de saker som försigår på gården. Jag är inte så bra på att veta när jag för mitt eget bästa ska vara tyst ( givetvis inom lagens ramar) i och med mitt "handikapp". Hade jag varit som de andra hade jag kunnat bli beordrad att säga upp mig ( Hon har gjort så tidigare för att gå runt LAS ) men eftersom jag är faktapåläst vet jag att det finns regler och kan inte hindra mig från att berätta det för mina kollegor.

Finns det något skydd för mig som inte kan vara tyst gentemot en chef som fabricerar påståenden? Och är det vettigt att låta mig veta innan en helg att hon har fått allvarlig information från föräldrar och kollegor, innan en helg, där vår personalfest ligger. Jag är verkligen inte någon festmänniska men hade tänkt gå på denna för att inte vara utanför i deras "gemenskap" men har på grund av detta varit i alldeles för dåligt skick för att ta mig ut.

Jag kan ju lätt härleda mina problem till just de egenskaper som är typiska för asperger, men samtidigt kan det ju vara diskriminering av politiska meningsmotståndare som är fullt lagligt i Sverige.

Vad ska jag göra? Jag trivs och är väldigt duktig på mitt jobb, ungdomarna (14-20) brukar stå i en ring omkring mig för att lyssna på den kunskap jag har ( Jag matar dem konstant med dolda moralkakor ). Jag är en av dem som jobbat längst där, är äldst och jag vill inte sluta på jobbet utan vill bara att jag inte blir grundlöst påhoppad hela tiden.

Tacksam för svar.
skitapa
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2010-03-14

Inläggav jojomamma » 2010-09-26 15:50:36

Besvärlig situation du hamnat i. Kan du ta hjälp av facket kanske? Har man tur kan man få tag i någon som både är kunnig om regler samt engagerad.

Du skriver att själva arbetsuppgifterna fungerar. Jag skulle försöka fokusera på just det i kontakten mede chefer och andra. Hålla hårt och tydligt på att du gillar dina arbetsuppgifter och att du gör dem bra. Ge inte chefen en chans att gå in på andra svagheter hon tycker hon ser hos dej. De hör inte hit!!

När det gäller politiska åsikter är väl PP så gott som rumsrent idag om man jämför med visst annat parti som kommit in i riksdagen. Förstår inte att någon orkar hetsa upp sig över det, måste vara en inskränkt person.

Jag önskar dig lycka till och svar från personer med mer kunskap och erfarenhet än mina!
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Inläggav Pemer » 2010-09-26 15:51:16

Det känns ju helt entydigt som diskriminering pga dina asperger-drag och hur de yttrar sig utåt, och det ska ju inte vara svårt att bevisa att de är just drag av något som heter Aspergers syndrom, vilket räknas som en funktionsnedsättning. Låt oss hoppas att facket vaknar till, och är du inte med sedan förut i någon av intresseföreningarna så gå med, och hojta till. De äldre etablerade har heltidsanställda jurister, den unga färska vi är aspergare som själva har startat (länk i min signatur) har en ideellt arbetande rättssäkerhetsgrupp där det ingår juridisk kompetens. Vilka du än vänder dig till lär du kunna få hjälp med mycket grundläggande sakkunskap som det inte ska gå att blunda för, i varje fall inte totalt.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav matterik » 2010-09-26 16:09:35

Tror du ska ha is i magen.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Pemer » 2010-09-26 16:14:19

Den här historien är alltså något av ett skolboksexempel på att inte nöja sig med att arbetet i sig fungerar bra, men börja göra en grej av att VI MÄNNISKOR ÄR OLIKA OCH HAR OLIKA SÄTT ATT FUNGERA på ett sätt som är förbaskat äckligt att se.

Intolerans när den är som vidrigast, och grundad på som larvigaste aspekter.

"Jag gillar inte att hon inte är just som hon är..."

Kan det möjligen handla också om att chefen tycker du verkar mer omtyckt av andra än hon/han själv känner sig, möjligtvis? :roll:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-09-26 16:21:31

Du bör försöka nog få mötet i morgon uppskjutet med hänvisning till att du inte fått tag i ditt fackliga ombud. Dessutom är det nog så att om din arbetsgivare vill diskutera något som har med rehabilitering att göra är det rimligt att du får tid på dig att förbereda dig. Exakt vad som gäller borde någon inom ditt fack kunna upplysa dig om ifall du får tag i dem på måndag.

Samtidigt är det viktigt att du inte nekar ett erbjudande om rehabilitering för detta kan vara grund för avsked. Detta betyder att det kan vara misskrediterande för dig att inte gå på mötet om det på något sätt utgör arbetsgivarens rehaberbjudande.

Vare sig du känner dig tvungen att gå på mötet eller inte så ligg lågt, säg att du måste fundera igenom och ta reda på vad du innebär innan du lämnar några definitiva besked om någonting. Var heller inte direkt avvisande om du inte måste. Tala heller inte för mycket om personliga saker. Det kan vändas emot dig. Och lycka till!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Alien » 2010-09-26 16:29:23

Vad du än gör, gå inte dit utan facklig representant! Och låt dig inte provoceras så du säger upp dig själv el tappar humöret.

Jag känner igen mig väl i detta att få höra att folk klagat på mig, men pga sekretess fick jag aldrig veta vilka som klagat och inte heller exakt vad de klagat på. Jag fick nöja mig med svepande anklagelser om att jag inte var tillräckligt "serviceminded" och att jag inte sett tillräckligt "välkomnande" ut när folk kom in i rummet.

I motsats till dig hade jag ingen aning om vad som väntade utan fick kallelse till chefen. När jag intet ont anande kom dit satt där tre representanter för arbetsgivaren, alltså två till förutom chefen. Där fick jag höra om hur dålig jag var, att jag "såg problem i stället för lösningar" och var för "negativ" (för att jag vågat påpeka vilka försämringar för personalen vissa förändringar skulle medföra). De var tre, jag var ensam. Sen fick jag höra att jag inte skulle få förlängt (jag var inte tillsvidareanställd men hade förväntat mig att bli det). Iom att jag inte var tillsvidareanställd så gällde inte LAS.

Är det så att chefen vill förhindra din yttrandefrihet trots att hon saknar formella grunder för det, så är det än viktigare att du har med dig någon som kan intyga vad hon sagt. Annars kan hon skälla ut dig för att du "pratat för mycket" men sedan förneka detta och skylla på "samarbetssvårigheter" etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46526
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Miche » 2010-09-26 16:33:53

Begär att få spela in samtalet så att det går att använda i en rättslig process om det skulle komma dithän.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-09-26 16:49:44

Att begära att få spela in samtalet kan också vara oklokt eftersom det riskerar att trissa upp situationen.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav skitapa » 2010-09-26 17:41:17

Tack så mycket för alla svar, jag har suttit med en kollega som sympatiserar med mig, och tittar på vilka sätt jag har blivit kränkt. Jag har laddat ned handlingsplanerna för min kommun mot kränkande särbehandling. Min chef uppfyller nästan samtliga punkter med undantag för sexuella trakaserier som utspelade sig för ungefär 2 år sedan och troligen inte är aktuella.

Dock börjar jag inse att det hon gör är både allvarligt och väldigt uppenbart. Det jag ska göra är helt enkelt att efter mötet vända mig till hennes chef angånde den kränkande särbehandlingen. Jag får väl höra vad hon har att komma med först. Om det är som jag tror kommer det vara väldigt svepande och hon vill ha den omvända bevisbördan där jag förklarar hur oskyldig jag är. Denna gång ska hon dock inte få det utan jag ska vända tillbaka alla frågorna till henne. Jag tror dock inte hon vågar prata som vanligt när facket är där så vi får se. Man kan förvänta sig att en chef på socialen borde behanda folk bättre och ha kunskap om vad oro gör för en med asperger.

Jag återkommer med mer information
skitapa
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2010-03-14

Inläggav matterik » 2010-09-26 20:42:41

To-morrow, and to-morrow, and to-morrow,
Creeps in this petty pace from day to day,
To the last syllable of recorded time;
And all our yesterdays have lighted fools
The way to dusty death. Out, out, brief candle!
Life's but a walking shadow, a poor player,
That struts and frets his hour upon the stage,
And then is heard no more. It is a tale
Told by an idiot, full of sound and fury,
Signifying nothing.


- Shakespeare
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav ragnevi » 2010-09-26 23:59:37

Gå inte på mötet själv imorgon, utan ta med dig ditt fackliga ombud eller en kollega som skulle vara beredd att fungera som vittne.

Börja inte anklaga chefen för att ha behandlat dig illa, utan håll dig lugn och sansad. Ta alla diskussioner enskilt med ditt fackliga ombud.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav skitapa » 2010-09-27 8:45:40

Nu fick jag ett brev från chefen att verksamheten ska ändras och att mitt ena arbete (ett av två) upphört att existera. Det drabbar bara tre personer varav två är bara tillfälligt anställda och de andra två är jag och min kompis som försöker hjälpa mig. Jag som trodde fast anställd betydde att man inte bara kunde göra så här.
skitapa
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2010-03-14

Inläggav Sam » 2010-09-27 10:04:05

Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav skitapa » 2010-09-27 10:24:35

Däremot kan sjukdom medföra saklig grund för uppsägning av personliga skäl. Detta innebär att sjukdomen förhindrar den anställde att utföra de arbetsuppgifter han/hon är anställd för och arbetsgivaren saknar möjlighet att erbjuda anpassade eller alternativa arbetsuppgifter. Härvid ställs höga krav på att arbetsgivaren försökt rehabilitera den anställde innan uppsägning kan ske.


Kanske därför som hon vill ha sin assistent som hon utnämnt till rehab handledare med. För att hon ska kunna försöka hävda att jag iom mitt funktionshinder inte kan klara av mitt arbete.
skitapa
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2010-03-14

Inläggav LordNelson » 2010-09-27 11:03:01

På mitt jobb sparkades alla utom några av det mest fjäskande rövslickarna (som gick med på att jobba kvar med lite sänkt lön) och de två cheferna.
Vi andra fick jobba kvar som extra timanställda pga arbetsbrist, samtidigt som man utvidgade verksamheten och annonserade på arbetsförmedlingen.
Chefen anställde även sin kompis (han hade specialkompetens så det var i sin ordning).

Har läst att psykopater är överrepresenterade bland chefer, undrar om det stämmer?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Juddy » 2010-09-27 11:12:26

Jag instämmer med flera här. Ta med det fackliga ombudet samt någon som du litar på i din omgivning.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Tikki » 2010-09-27 12:03:19

Facket bör rimligen ha jurister som kan hjälpa till.
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Inläggav Miche » 2010-09-27 12:04:20

Begreppet "fast anställd" finns inte längre sen många år tillbaka. Det heter "tillsvidareanställd", vilket innebär att man vid arbetsbrist kan säga upp folk, men det finns regler om hur uppsägningarna får ske och vilka som får sägas upp.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav nisse » 2010-09-28 14:10:02

Det är uppenbart att det är fråga om trakasserier då du blir utsatt för diffusa anklagelser och din chef skickar meddelanden sent på fredageftermiddag och slirar genom att ändra tidpunkt för möte. Jag hoppas att du kan få hjälp av ditt fackförbund. Det har faktiskt hänt att dåliga chefer som beter sig vidrigt får sparken!
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav skitapa » 2010-10-12 10:31:43

Förlåt att jag inte svarat på länge, jag har mått väldigt dåligt och inte orkat svara. Situationen har urartat och facket har bett mig att inte säga något till någon. Att det gått över till helt omotiverade trakasserier är nu helt klarlagt.

Jag kommer att fortsätta berätta när det hela har lett fram till något.

Tack för allt stöd
skitapa
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2010-03-14

Inläggav Funderaren » 2010-10-12 10:40:28

skitapa skrev:Förlåt att jag inte svarat på länge, jag har mått väldigt dåligt och inte orkat svara. Situationen har urartat och facket har bett mig att inte säga något till någon. Att det gått över till helt omotiverade trakasserier är nu helt klarlagt.

Jag kommer att fortsätta berätta när det hela har lett fram till något.

Tack för allt stöd


Förstår precis hur du känner dig i och med att jag är i en liknande situation, dvs man försöker använda mitt funktionshinder (som i detta fall inte är ett hinder) för att bli av med mig. Hoppas du får det stöd du behöver så du inte säger upp dig och förlorar alla form av inkomst bara.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav nisse » 2010-10-12 10:40:34

Jag hoppas det ordnar upp sig! Förstår att det är skitjobbigt!
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav ExH » 2010-10-12 14:14:35

Var i en liknande situation för några år sen, fast jag jobbade på ett IT företag.
Chefen gav mig omöjliga uppgifter som inte nån annan i samma position som mig fick och sa sen att jag inte skötte mitt jobb, han sa till och med till mig vid ett flertal tillfällen att han ville att jag skulle sluta.
Försökte få hjälp från facket men dom sa bara att dom inte kunde göra nånting och att det är en chefs rätt att försöka få en att sluta om dom vill, lagom kul att få höra efter man betalat avgifter till dom i ett antal år, så min åsikt om facket är att dom är inkompetenta blodsugare.
ExH
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-09-07
Ort: Sverige

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in