Min bror vägrar förlåta pappa

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Min bror vägrar förlåta pappa

Inläggav Gloryglory » 2011-01-18 12:22:48

Jag vet att personer med Asperger inte förlater lätt! Efter skiljsmässan mellan vara föräldrar, och da pappa drack mycket och sarade min bror oerhört sa har han inte pratat med honom pa 7 manader. Min pappa mar daligt över detta, men även jag och vet inte hur han ska kunna träffa sin son igen. Min bror är 13 ar gammal och när jag fragar honom om detta säger han bara nej. Han svarar inte när pappa ringer utan bara lägger pa luren, osv

Finns det nagonting min pappa kan göra för att fa nagon kontakt med honom igen? Behöver alla rad som finns!

mvh :cry:

Moderator mnordgren: ändrade stavningen i rubriken.
Gloryglory
Ny medlem

Anslöt: 2011-01-18

Inläggav opteron » 2011-01-18 16:01:10

nt fölåter
as förlåter sällan

vilken roll vill din bror leva?
om det är as rollen så får fadern helt enkelt bara gå vidare med sitt liv.
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav ufo » 2011-01-18 16:02:27

Om han börjar med att SLUTA DRICKA så tror jag hans förutsättningar ökar.
Sedan gäller nog konkreta förklaringar istället för en massa "känslosnack"
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav opteron » 2011-01-18 16:25:35

ufo skrev:Om han börjar med att SLUTA DRICKA så tror jag hans förutsättningar ökar.
Sedan gäller nog konkreta förklaringar istället för en massa "känslosnack"

Människor är dumma, vill man leva med människan så måste man acceptera deras känslor.

Därmed, vill bror din leva ett NT liv så måste han spela spelet och förlåta, vill han leva som AS så förlåter han inte då det är en del av syndromet att inte kunna förlåta så lätt.
opteron

Inläggav ufo » 2011-01-18 16:37:35

opteron skrev:Därmed, vill bror din leva ett NT liv så måste han spela spelet och förlåta, vill han leva som AS så förlåter han inte då det är en del av syndromet att inte kunna förlåta så lätt.
Vad är det här skitsnack?
Självfallet kan en med AS förlåta.
Men vi behöver ofta få mer bakgrundinfo för att förstå vad/hur det gick fel. Det hör ihop med "Theory of mind".
Kunskaper om spritens beroendeframkallande egenskaper kan väga tyngre än faderns kärlek.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav A » 2011-01-21 1:20:42

Jag förstår inte varför man ska ställa kravet på en 13-åring, ett barn ännu och med ett barns känslor och behov, att han ska förlåta sin pappa för att denne betett sig som han tydligen gjort mot sitt barn. Varför ska barnet förlåta föräldern, den vuxne? Fadern får väl må dåligt, det är ju han som felat och får ta konsekvenserna.

Kan sonen förlåta öht så kommer det när han är beredd och klarar av det, när han är vuxen nog att tackla vad han blivit utsatt för. Kräv inte av barn att de ska kompensera de vuxna för deras behov och beteenden! Här handlar det om stackars pappas behov och känslor. Var finns förståelsen för vad denna pojke blivit utsatt för?

Jo, jag vet mycket om detta genom egen erfarenhet!
A

Anslöt: 2005-10-22

Inläggav nano » 2011-01-21 1:59:22

Bra sagt A, du ändrade min inställning, bra gjort.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Burnerman » 2011-01-21 17:48:59

Låt honom lida, har han gjort så illa så förtjänar han det.
Apropå AS och förlåtande s¨vet jag att jag personligen inte har några problem att göra det.
Burnerman

Anslöt: 2011-01-17

Inläggav opteron » 2011-01-22 16:03:49

Burnerman skrev:Låt honom lida, har han gjort så illa så förtjänar han det.
Apropå AS och förlåtande s¨vet jag att jag personligen inte har några problem att göra det.

Om det känns rätt ja.
Däremot förlåter många NT, även om det känns fel.

Förklarade inte det tydligt innan, men jag trodde det var uppenbart att pappan gjorde något fel.

Sällan förlåter vi folk som gör fel om det inte känns helt rätt att göra det, iaf inte de Aspergare som jag talat med personligen men är du annorlunda så är det kanske så att det är vissa som ändå göret.
opteron

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in