Miljöbilar
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Miljöbilar
Bilden visar en etanolfabrik i Brasilien. Det finns 350 etanolfabriker där för framställning av miljövänlig etanol till bilar...
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 12:00:10, redigerad totalt 1 gång.
Jepp, etanol är inte lösningen, men trots det bättre än bensin (oljeraffinaderier erbjuder liknande, "vackra interriörer" i fattiga länder).
Dock är jag tveksam till om etanolbil är ett bra köp ändå, eftersom den förvisso är bättre än bensinbilen, men ändå tämligen miljöfarlig.
Genom att sponsra en storskalig utveckling av etanolsystemet kan man hämma utvecklingen av mera hållbara bränslesystem (inte minst vätgasceller, som endast släpper ut vattenånga, och vars vätgas kan framställas med hjälp av förnyelsebar el).
Dock är jag tveksam till om etanolbil är ett bra köp ändå, eftersom den förvisso är bättre än bensinbilen, men ändå tämligen miljöfarlig.
Genom att sponsra en storskalig utveckling av etanolsystemet kan man hämma utvecklingen av mera hållbara bränslesystem (inte minst vätgasceller, som endast släpper ut vattenånga, och vars vätgas kan framställas med hjälp av förnyelsebar el).
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:00:10, redigerad totalt 1 gång.
Re: Miljöbilar
Ja det där var en stämningsfull bild...
Den verkar vara tagen med HDR, vilket ger den där kusliga färgen på himlen. Den verkar vara tagen så att solen ligge bakom röken, så att röken ska se så smutsig ut som möjligt. Jag kan också ev tänka mig att det pågår en skogbrand på bilden.
Det som syns på bilden är med största sannolikhet bara vattenånga till största delen, som har en tendens att bilda tjock rök. Om man antar att det drivmedel som används är träråvara så bidrar man heller inte till ett nettoutsläpp av koldioxid.
Däremot så bidrar produktionen till skövlingen av regnskog, och där har vi det riktiga problemet. Inte i skorstenarna, hur kuslig bilden än ser ut.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 12:00:11, redigerad totalt 1 gång.
Miljöbilar
Jag har en aspie vän som tycker om elbilar väldigt mycket, när vi går förbi nån som kör en elbil vill han ofta prata med dem, det gäller även personer som har elcyklar.
Är nog nyttigt att vara i det tänket...fast elbilar är inte det billigaste men man kanske kan hyra någon sådan bil, så länge den är försäkrad också...är nog inte det billigaste antar jag även om man hyr den...
nån som provat att hyra en elbil någon gång eller kanske till och med har en?
Är nog nyttigt att vara i det tänket...fast elbilar är inte det billigaste men man kanske kan hyra någon sådan bil, så länge den är försäkrad också...är nog inte det billigaste antar jag även om man hyr den...
nån som provat att hyra en elbil någon gång eller kanske till och med har en?
- onionhttps
- Får inte chatta
- Inlägg: 972
- Anslöt: 2016-01-07
- Ort: https://random.org
Miljöbilar
Är det endast rena elbilar han är intresserad av eller är det även plug in bilar och andra hybridbilar också?
Jag har provkört en Toyota Auris hybrid. Där är elsystemet internt och stöds av en bensinmotor.
Jag har provkört en Toyota Auris hybrid. Där är elsystemet internt och stöds av en bensinmotor.
- Mountain_lion
- Inlägg: 1255
- Anslöt: 2013-07-18
- Ort: Halland
Miljöbilar
Min pappa hade en Nissan Leaf ett tag, som jag körde då och då (så ofta jag fick och kunde!) när jag bodde hos honom. Den var jättetyst med bra acceleration och fina finesser. I nuläget känns det inte riktigt realistiskt att välja en elbil som sitt primära fordon om man ska färdas längre sträckor (dock så verkar Tesla ha rätt hög räckvidd på sina?)
Det var fint att man "i början" (dvs. min början) fick använda snabbladdare gratis inne i städerna, så om man bara hade tålamod att vänta (15-45 min) fick man åka gratis hem. De började sen ta rätt bra betalt på många ställen vad jag förstått vilket tillsammans med det höga priset på bilarna och den relativt låga räckvidden gör att de känns mindre attraktiva än vanliga/hybridbilar..
Det var fint att man "i början" (dvs. min början) fick använda snabbladdare gratis inne i städerna, så om man bara hade tålamod att vänta (15-45 min) fick man åka gratis hem. De började sen ta rätt bra betalt på många ställen vad jag förstått vilket tillsammans med det höga priset på bilarna och den relativt låga räckvidden gör att de känns mindre attraktiva än vanliga/hybridbilar..
Miljöbilar
Jag hatar elbilar och miljöbilar överlag. De kör ofta så sakta på motorvägen att lastbilarna vill köra om dom och då är vänsterfilen tilltäppt i minst en kilometer medan lastbilen segar sig förbi. De enda elbilar som följer trafikrytmen tycks vara Tesla, de rullar på ganska bra.
Miljöbilar
Det är väl pga. den låga räckvidden Huggorm. Man kan komma rätt mycket längre om man kör i 80-90 istället för 110-120. Det är inte bilarna i sig själv som är svaga (snarare tvärtom).
Jag kan inte minnas att jag sett en annan elbil än Tesla i backspegeln i innerfilen på motorvägen så du har nog rätt! Men lastbilar som kör om andra lastbilar för att de vill hålla 90 istället för 89 tar nog priset!
Jag kan inte minnas att jag sett en annan elbil än Tesla i backspegeln i innerfilen på motorvägen så du har nog rätt! Men lastbilar som kör om andra lastbilar för att de vill hålla 90 istället för 89 tar nog priset!
Miljöbilar
Ja, lastbilar som kör om andra lastbilar är inte heller kul.Zonkey skrev:Det är väl pga. den låga räckvidden Huggorm. Man kan komma rätt mycket längre om man kör i 80-90 istället för 110-120. Det är inte bilarna i sig själv som är svaga (snarare tvärtom).
Jag kan inte minnas att jag sett en annan elbil än Tesla i backspegeln i innerfilen på motorvägen så du har nog rätt! Men lastbilar som kör om andra lastbilar för att de vill hålla 90 istället för 89 tar nog priset!
I vissa fall beror det nog på räckvidden ja, men jag tror även det i många fall beror på kundgruppen. De som köper en renault zoe eller motsvarande sådana som normalt sett cyklar, oftast i blommiga gummistövlar och handstickad tröja av egensamlad fårull. De är helt ointresserade av bilar och har därmed aldrig kört tillräckligt mycket för att bli bra bilförare.
Miljöbilar
Elon Musk och Tesla Motors har insett några saker som de andra biltillverkarna nu i lite halvpanik börjar förstå. 2006 när Musk började investera på allvar i Tesla var batteriteknologin usel. Men han tänkte 10 till 20 år framåt i tiden. Han insåg de kraftiga förbättringar som skulle komma att ske inom teknologin. Om man verkligen försöker förstå sig på expontiell teknikutveckling, inser man ganska snabbt att autonoma elfordon kommer dominera marknaden snart.
- Dreamtrance
- Inlägg: 1045
- Anslöt: 2016-07-04
Miljöbilar
el bilar är framtiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Miljöbilar
en till bild de fanns redan under 90 talet ju.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Miljöbilar
Sådan här ska man ju ha.
http://www.hyundai.se/artikel/branslece ... -raeckvidd
!Hyundai var det första bilmärket i världen att serietillverka bränslecellsbilar. Under Geneva motor Show avslöjades nästa steg i utvecklingen: 2018 lanseras en uppdaterad version av Hyundai Fuel Cell – som kommer ge hela 80 mils räckvidd
http://www.hyundai.se/artikel/branslece ... -raeckvidd
Miljöbilar
EV1 var bara en testbil, man kunde inte köpa dom men ett begränsat antal kunder fick leasa en så GM kunde få se hur de fungerade ute i verkliga livet. Efteråt togs bilarna tillbaka och destruerades och GM lade ner projektet.manne skrev:en till bild de fanns redan under 90 talet ju.
Återgå till Intressanta intressen