Mest irriterande med NT?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-02 17:33:45

Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:Uttrycket är dåligt rakt av.

Fånig, skulle jag säga. Men jag brukar inte hetsa upp mig över fåniga uttryck.

Om du är språkmänniska, vilket jag är, så ser du ord på ett annat sätt.
Du lägger märke till valörer och nyanser och ser sånt som går andra förbi.

Med uttrycket "normalstörda" är det så att jag ser en hel kultur bakom.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Mest irriterande med NT?

Inläggav Toblerone » 2016-09-02 17:53:14

KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:Uttrycket är dåligt rakt av.

Jag är verkligen språkmänniska, utbildad översättare och lärare. Men man kan väl ändå tycka olika? Dessutom är det en fråga om personlighet, jag brukar inte hetsa upp mig över små vardagliga saker.

Och jag skulle slå vad om att din aversion mot det har med personliga erfarenheter att göra och därmed är individuell.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Mest irriterande med NT?

Inläggav kiddie » 2016-09-02 18:00:20

Min specialpedagog sa normalstörd en gång. Jag började inte tjafsa med henne och förstöra hela mötet för i det stora hela tycker jag hon är jättebra. Det är så jobbigt när någon ska plocka ut det värsta och skita i det som är bra.

Jag struntar i om folk kallar sig normalstörda. Men de tycker oftast inte om att kallas NT. Men det tar vi noll hänsyn till.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Mest irriterande med NT?

Inläggav Dagobert » 2016-09-02 18:28:58

kiddie skrev:Jag struntar i om folk kallar sig normalstörda. Men de tycker oftast inte om att kallas NT. Men det tar vi noll hänsyn till.

Man tycker väl bättre om sina egna etiketter än andras.

Att som NT kalla sig "normalstörd" är mest en kul grej för dem tror jag.

Men när vi talar om NT/neurotyper så är det mer analys som sorterar in dem i en Svenssongrupp dit de inte vill höra.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-02 18:35:40

Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:

Jag är verkligen språkmänniska, utbildad översättare och lärare. Men man kan väl ändå tycka olika? Dessutom är det en fråga om personlighet, jag brukar inte hetsa upp mig över små vardagliga saker.

Och jag skulle slå vad om att din aversion mot det har med personliga erfarenheter att göra och därmed är individuell.

Det är möjligt, men jag har svårt för barnspråk och snuttifiering generellt och det har ingenting med min bakgrund att göra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-02 18:37:02

Dagobert skrev:Men när vi talar om NT/neurotyper så är det mer analys som sorterar in dem i en Svenssongrupp dit de inte vill höra.

Neurotypisk är ett helt värdeneutralt begrepp och därför överlägset.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-02 18:39:04

kiddie skrev:Min specialpedagog sa normalstörd en gång. Jag började inte tjafsa med henne och förstöra hela mötet för i det stora hela tycker jag hon är jättebra. Det är så jobbigt när någon ska plocka ut det värsta och skita i det som är bra.

Jag struntar i om folk kallar sig normalstörda. Men de tycker oftast inte om att kallas NT. Men det tar vi noll hänsyn till.

Specialpedagoger är ju alltid foträta damer i övre medelålder som lägger huvet på sned när de talar med en.
Ofta ganska fördomsfulla fast på ett vänligt vis.

Kan inte med dom alls.
Keep them away from me bara.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Mest irriterande med NT?

Inläggav Dagobert » 2016-09-02 18:48:48

KrigarSjäl skrev:
Dagobert skrev:Men när vi talar om NT/neurotyper så är det mer analys som sorterar in dem i en Svenssongrupp dit de inte vill höra.

Javisst, men vad har det med citatet att göra?
Dagobert

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-02 18:55:21

Dagobert skrev:
KrigarSjäl skrev:

Javisst, men vad har det med citatet att göra?

Ja borde kanske inte citerat där utan skrivit eget inlägg.

Skyller på att jag är disträ.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Mest irriterande med NT?

Inläggav kiddie » 2016-09-02 19:32:24

KrigarSjäl skrev:Specialpedagoger är ju alltid foträta damer i övre medelålder som lägger huvet på sned när de talar med en.

Ge dig för fan. Du kan inte veta hur hon var. Jag är verkligen väldigt petig med vårdpersonal och jag accepterar inte vemsomhelst. Jag hade ALDRIG accepterat henne om hon var fördomsfull och daddande. Hon var smart, väldigt mänsklig och skitbra på sitt jobb. Vi kommunicerade väldigt bra och hon fick aldrig mig att känna mig att jag var på en annan nivå. Hon hade inte behovet att ställa sig över folk.

Men du hade väl dissat henne från början eftersom hon var i övre medelåldern... :evil:
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Mest irriterande med NT?

Inläggav Bali » 2016-09-02 21:32:14

QuinnaPåGlid skrev:Men helt brutalt ärligt nu: vad stör ni er mest på vad gäller NT?

Jag ber om ursäkt, men nu dök en sådan där - i mitt tycke - konstig fråga upp igen, en fråga som jag måste erkänna stör mig ganska rejält.

Jag delar nämligen inte in människor i olika grupper efter vilka eventuella diagnoser de har fått satta på sig eller inte; jag sätter helt enkelt etiketten människa på alla som tillhör vår ras.

Sedan kan jag förstås irritera mig något oerhört på vissa människor, t.ex. de som är falska och hycklande, eller de som behandlar sina medmänniskor på ett orättvist eller nedlåtande sätt, eller de som har svårt att ta till sig och acceptera att vi alla är olika.
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Mest irriterande med NT?

Inläggav Dagobert » 2016-09-02 21:44:21

KrigarSjäl skrev:Specialpedagoger är ju alltid foträta damer i övre medelålder som lägger huvet på sned när de talar med en.

Jaså, foträta taNTer nu igen.
KrigarSjäl, vad jag förstår tar du inte emot hjälp från dem, men du kritiserar dem hårt.

Du har en ovanligt lång historia som diagnosticerad aspergare. Därför undrar jag hur länge sen det är som du på allvar uppdaterade din uppfattning om de människor som är till för att hjälpa oss.

Då menar jag gruppen, det kommer ju nytt folk, kunskap sprids. De gamla taNT-individerna är sig nog lika.
Du blir hela tiden äldre i förhållande till gruppen som ska hjälpa oss. Du utvecklas på ditt vis, den på sitt.

Är dina åsikter om dem fortfarande relevanta eller idisslar du?
Dagobert

Mest irriterande med NT?

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-02 22:12:30

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:
KrigarSjäl skrev:Quinna,

Men varför tror du att ett sånt ord kommer från Glada Hudikteatern?
En ren tillfällighet?
Varför tror du det är formulerat på det viset?
Vilket är syftet bakom uttrycket tror du?

Men släpp det nu. Hon måste väl få tycka vad hon vill. Du har inte ensamrätt på åsikter.

Jag vill veta varför någon tycker uttrycket är briljant.

Men hon kanske inte orkar diskutera mer, då får du acceptera det.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Mest irriterande med NT?

Inläggav Alien » 2016-09-02 23:02:52

Liljan skrev:
Alien skrev:Jamen, vi är ju störda, dvs avviker från det normala (vanliga). Det heter också autismspektrumstörning (Autisim Spectrum Disorder).

Nej, vi är inte störda. Störd är ett förnedrande skällsord. En person som är förlamad i benen och inte kan gå är inte heller störd fast personen är funktionshindrad.

"Störning" är inget skällsord. "Störd" kan vara det men behöver inte vara det.

Det blir ju löjligt med alla dessa ord som inte duger: handikappad, funktionshindrad, funktionsnedsatt, utvecklingsstörd/störd i utvecklingen etc. Vilket ord som än används kommer folk förr el senare att känna sig "kränkta" av det, och så måste det bytas ut. Grundproblemet är att vi inte är som majoriteten och har svårare att klara av vissa saker och det är det många av oss inte vill acceptera.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-02 23:11:11

Dagobert skrev:

Jaså, foträta taNTer nu igen.
KrigarSjäl, vad jag förstår tar du inte emot hjälp från dem, men du kritiserar dem hårt.

Du har en ovanligt lång historia som diagnosticerad aspergare. Därför undrar jag hur länge sen det är som du på allvar uppdaterade din uppfattning om de människor som är till för att hjälpa oss.

Då menar jag gruppen, det kommer ju nytt folk, kunskap sprids. De gamla taNT-individerna är sig nog lika.
Du blir hela tiden äldre i förhållande till gruppen som ska hjälpa oss. Du utvecklas på ditt vis, den på sitt.

Är dina åsikter om dem fortfarande relevanta eller idisslar du?

Senaste gången jag träffade folk ur den gruppen var i en samtalsgrupp för aspergare anordnad av hab.
Det var fyra år sen och de två tanter som ledde samtalsgruppen var tanter på just det sätt jag brukar beskriva.

Jag tänkte, innan jag gick dit, att jag skulle ge det en chans och se om det jag mindes av såna tanter blivit inaktuellt.

Men tji fick jag.

Allting stämde mot mina tidigare erfarenheter, alltifrån de foträta skorna till sättet de talade på.
De spärrade upp ögonen när de talade med oss, de talade överdrivet långsamt och övertydligt.
Pekade med hela handen. Bokstavligt talat.
Hela tiden en beskäftig, nedlåtande ton som jag inte blir mött med någon annanstans.
De förutsatte att man förstod väldigt lite bara för att man är aspie och talade med oss som om vi vore ouppfostrade barn eller nåt i den vägen.

De var heller inte det minsta intresserade av att föra samtal med oss i dialog som jämlikar och lyssna på vad vi hade att säga, de ville stå och berätta och att vi skulle sitta tysta och bara vara åhörare till deras pedagogprat.

Efter det har jag inte haft direkt samröre med tanter men jag har sett och hört dom på några aspergerföreläsningar anordnade av toratandet jag bevistat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Mest irriterande med NT?

Inläggav Alien » 2016-09-02 23:35:35

slackern skrev:
Alien skrev:Jamen, vi är ju störda, dvs avviker från det normala (vanliga). Det heter också autismspektrumstörning (Autisim Spectrum Disorder).

Nej du så heter det inte alls utan Autismspektrumtillstånd.

http://bup.se/sv/Rad-och-fakta/Autismspektrumtillstand/

Det heter fortfarande Autism Spectrum Disorder på engelska. Och betyder inte "disorder" just "störning"? Det finns ju också personlighetsstörningar, gnäller de också "vi är inte störda, det är såå kränkande"?

Och Aspergers syndrom finns fortfarande under "Genomgripande utvecklingsstörning" i ICD.
Alien
Moderator

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-02 23:44:52

Du är inte anhängare av neurodiversitetstänket hör jag.

Störning, psykiatri, läkare, klinik, ICD och DSM.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Mest irriterande med NT?

Inläggav Alien » 2016-09-03 0:01:05

Du menar att du tror inte på psykiatri, läkare, ICD och DSM? Låter lite flummigt, tycker jag.

För att återgå till topic så tänkte jag att det är mycket irriterande med NT som placerar en i fack beroende på vilken grupp man tillhör (t ex aspergare). Men sen kom jag på att detta tänkande inte är något utmärkande för neurotyper utan (minst) lika vanligt bland aspergare.
Alien
Moderator

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-03 0:03:56

Alien skrev:Du menar att du tror inte på psykiatri, läkare, ICD och DSM? Låter lite flummigt, tycker jag.

Nej, inte det att jag inte tror på det, men det är inget man bygger ett liv på.

Att gå omkring här i livet och se sin personlighet som en störning...föga fruktbart även om det råkar stå så i den medicinska texten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Mest irriterande med NT?

Inläggav Alien » 2016-09-03 0:10:18

Jag hade ett liv innan jag blev diagnosticerad. Min personlighet är mer än min autismspektrumstörning.

Vad neurodiversitetsperspektivet beträffar så tycker jag är ologiskt att i så fall motsätta sig ordet "funktionsvarierad" (funktionsvarierad-p1-s-nya-ord-for-funktionsnedsatta-t48681.html).
Alien
Moderator

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-03 0:22:46

Nja, att vara exempelvis lam är inte att vara funktionsvarierad, det är att ha funktionshinder.

Men jag tycker inte man kan säga att AS bara är funktionshinder.
Det är ju funktionshinder ibland, i vissa sammanhang...och en tillgång i andra sammanhang.
Hellre funktionshinder än störning förresten.
Jag känner mig inte störd och sen kan vitrockarna säga vad de vill.

Så du distanserar dig från aspergerdragen?
Anser att det är handikapp utanför din personlighet?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Mest irriterande med NT?

Inläggav slackern » 2016-09-03 1:28:05

Alien skrev:
slackern skrev:

Nej du så heter det inte alls utan Autismspektrumtillstånd.

http://bup.se/sv/Rad-och-fakta/Autismspektrumtillstand/

Det heter fortfarande Autism Spectrum Disorder på engelska. Och betyder inte "disorder" just "störning"? Det finns ju också personlighetsstörningar, gnäller de också "vi är inte störda, det är såå kränkande"?

Och Aspergers syndrom finns fortfarande under "Genomgripande utvecklingsstörning" i ICD.

Jag påpekade bara att det inte heter autismspektrumstörning som du påstod utan autismspektrumtillstånd. Vill du vara en Messerschmitt får du se till att ha dina fakta rätt annars lär du få finna dig i att folk tillrättavisar dig.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Mest irriterande med NT?

Inläggav Alien » 2016-09-03 1:46:07

KrigarSjäl skrev:Nja, att vara exempelvis lam är inte att vara funktionsvarierad, det är att ha funktionshinder.

Men jag tycker inte man kan säga att AS bara är funktionshinder.
Det är ju funktionshinder ibland, i vissa sammanhang...och en tillgång i andra sammanhang.
Hellre funktionshinder än störning förresten.
Jag känner mig inte störd och sen kan vitrockarna säga vad de vill.

Så du distanserar dig från aspergerdragen?
Anser att det är handikapp utanför din personlighet?

Jag föredrar att tänka mig "autismspektrumstörd" än "autismspektrumtillståndad" (el vad det blir). Jag tycker också att "tillstånd" låter bättre än "störning", men är det inte också rätt PK och lite tröstande?

Det är ju störningen som gjorde att jag avpolletterades från arbetslivet och andra inte kommer in där, ingen idé att skönmåla detta. De ev förmågor jag har är inte efterfrågade, iaf inte utan andra förmågor jag saknar.

Hurdan jag skulle vara utan AS vet jag inte, men min personlighet är min, och ingen allmän AS-personlighet.

Det var inte "vitrockarna" som kastade ut mig utan arbetsgivarna. Alltså "normalitetsnormen".

Så det är något som irriterar, att "NT-världen" är så rigid och inte kan se utanför normen. (Iofs är aspergare också rigida.)
Alien
Moderator

Mest irriterande med NT?

Inläggav River » 2016-09-03 1:47:20

Det er riktig at austisme er en forstyrrelse.

En utviklingsforstyrrelse står det på Wikipedia.
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in