Mest irriterande med NT?
Mest irriterande med NT?
Liljan skrev:Jag tycker också normalstörd är ett dåligt uttryck. Tänk en stund på vad motsatsen är. Om en NT är normalstörd måste den med Asperger/autism vara konstigt störd, annorlunda störd eller liknande. Ordet normalstörd är alltså förnedrande mot de med Asperger/autism och inte mot NT personer. Själv vill jag inte se mig själv som störd, det är förnedrande.
Jag tror inte att folk har missat det, jag tror det är lite ironiskt menat. Som att säga till dem (NTs): Ni tror att det bara är vi som är störda och att ni är så normala. Men ni är störda på ert sätt - normalstörda. Det är samtidigt också att säga att de inte är bättre.
Mest irriterande med NT?
Intressant inlägg. Jag tycker inte heller om ordet "normalstörd". En person som inte har AS är inte störd, en person har AS har en form av störning, jag vet att ordet låter hårt men det blir ju löjligt om man ska "gulla bort det" med att beskriva NT som "normalstörda"? Jag tycker inte, att det gör NÅGONTING positivt för oss med AS. Det är som att kalla en som kan gå för "normalförlamad"?!
Jag kan störa mig på den "mediala" bilden av AS människor det är svartvitt: Sheldon Copper i BBT och Dexter.
Det finns en rad typiska drag såklart av vilka jag nämner ett få tal här: udda rörelsemönster, nedsatt social interaktions förmåga, specialintresse.
Men "känslokall super smart massmördare som är assexuell" det är nog inte så vanligt
Jag kan störa mig på den "mediala" bilden av AS människor det är svartvitt: Sheldon Copper i BBT och Dexter.
Det finns en rad typiska drag såklart av vilka jag nämner ett få tal här: udda rörelsemönster, nedsatt social interaktions förmåga, specialintresse.
Men "känslokall super smart massmördare som är assexuell" det är nog inte så vanligt
- honeypie81
- Anslöt: 2016-04-25
Mest irriterande med NT?
honeypie81 skrev: Jag kan störa mig på den "mediala" bilden av AS människor det är svartvitt: Sheldon Copper i BBT och Dexter.
Men du Dexter har inte AS utan är psykopat, störd på riktigt med andra ord.
Mest irriterande med NT?
KrigarSjäl skrev:Quinna,
Men varför tror du att ett sånt ord kommer från Glada Hudikteatern?
En ren tillfällighet?
Varför tror du det är formulerat på det viset?
Vilket är syftet bakom uttrycket tror du?
Men släpp det nu. Hon måste väl få tycka vad hon vill. Du har inte ensamrätt på åsikter.
Mest irriterande med NT?
slackern skrev:honeypie81 skrev: Jag kan störa mig på den "mediala" bilden av AS människor det är svartvitt: Sheldon Copper i BBT och Dexter.
Men du Dexter har inte AS utan är psykopat, störd på riktigt med andra ord.
Jo. Men folk har ju en almänn uppfattning om "oss" som känslokalla typer
- honeypie81
Mest irriterande med NT?
Dessutom är han icke massmördare utan seriemördare
jag ska bättra mig på att andvända rätt ord!
jag ska bättra mig på att andvända rätt ord!
- honeypie81
Mest irriterande med NT?
Toblerone skrev:Jag tror inte att folk har missat det, jag tror det är lite ironiskt menat. Som att säga till dem (NTs): Ni tror att det bara är vi som är störda och att ni är så normala. Men ni är störda på ert sätt - normalstörda. Det är samtidigt också att säga att de inte är bättre.
Det spelar ingen roll om det är sagt med ironi, det är förnedrande i alla fall. Det blir att sparka på en grupp som redan ligger. Uttrycket normalstörd säger att de med autism/Asperger är störda och det är inte okej. Neurotypisk (NT) är ett mycket bättre uttryck, det är inte negativt eller förnedrande. Sedan är det många NT som inte använder normalstörd med ironi utan på fullt allvar tror att det är motsatsordet till någon som har en NPF- diagnos.
Mest irriterande med NT?
Jamen, vi är ju störda, dvs avviker från det normala (vanliga). Det heter också autismspektrumstörning (Autisim Spectrum Disorder).
Mest irriterande med NT?
Liljan skrev:Toblerone skrev:Jag tror inte att folk har missat det, jag tror det är lite ironiskt menat. Som att säga till dem (NTs): Ni tror att det bara är vi som är störda och att ni är så normala. Men ni är störda på ert sätt - normalstörda. Det är samtidigt också att säga att de inte är bättre.
Det spelar ingen roll om det är sagt med ironi, det är förnedrande i alla fall. Det blir att sparka på en grupp som redan ligger. Uttrycket normalstörd säger att de med autism/Asperger är störda och det är inte okej. Neurotypisk (NT) är ett mycket bättre uttryck, det är inte negativt eller förnedrande. Sedan är det många NT som inte använder normalstörd med ironi utan på fullt allvar tror att det är motsatsordet till någon som har en NPF- diagnos.
Själv bryr jag mig inte eller känner mig inte ett dugg kränkt om folk använder normalstörd med eller utan diagnos.
Mest irriterande med NT?
Alien skrev:Jamen, vi är ju störda, dvs avviker från det normala (vanliga). Det heter också autismspektrumstörning (Autisim Spectrum Disorder).
Är inte "störd" en ganska ny företeelse som misskreditering, det var väl inte det från början? Nu kan en del säga "han är ju så jävla störd" då någon inte uppträder enligt de parametrar ett visst sammanhang kräver. Men innebörden av störande element, kan fort bli det omvända om t ex en NT uppträder irriterande, så är även han "störd" enligt de parametrar som krävs av en differerad situation där bara aspisar uppträder, funny, not...
Mest irriterande med NT?
Alien skrev:Jamen, vi är ju störda, dvs avviker från det normala (vanliga). Det heter också autismspektrumstörning (Autisim Spectrum Disorder).
Nej du så heter det inte alls utan Autismspektrumtillstånd.
http://bup.se/sv/Rad-och-fakta/Autismspektrumtillstand/
Mest irriterande med NT?
Nej, vi är inte störda. Störd är ett förnedrande skällsord. En person som är förlamad i benen och inte kan gå är inte heller störd fast personen är funktionshindrad.
Mest irriterande med NT?
slackern skrev:Själv bryr jag mig inte eller känner mig inte ett dugg kränkt om folk använder normalstörd med eller utan diagnos.
Du kanske ändå kan respektera andra som anser att det är förnedrande och istället använda andra uttryck. Att använda nedsättande benämningar skadar gruppen även om man själv inte känner sig påverkad.
Mest irriterande med NT?
Liljan skrev:slackern skrev:Själv bryr jag mig inte eller känner mig inte ett dugg kränkt om folk använder normalstörd med eller utan diagnos.
Du kanske ändå kan respektera andra som anser att det är förnedrande och istället använda andra uttryck. Att använda nedsättande benämningar skadar gruppen även om man själv inte känner sig påverkad.
Självklart kan jag respektera dig och andra som blir kränkta utav det, men jag kan inte alltid lova att jag kommer ihåg det, men jag brukar varken använda det eller NT, försöker istället till att se människan och individen bakom varje person istället för att dela in folk i fack. För jag känner inget hat eller förakt mot människor som inte har en diagnos, utan det är varje människas handlingar jag bedömer utifrån.
Mest irriterande med NT?
Liljan skrev:Toblerone skrev:Jag tror inte att folk har missat det, jag tror det är lite ironiskt menat. Som att säga till dem (NTs): Ni tror att det bara är vi som är störda och att ni är så normala. Men ni är störda på ert sätt - normalstörda. Det är samtidigt också att säga att de inte är bättre.
Du får ju tycka vad du vill och du får gärna använda något annat ord, men jag uppfattar det som sagt inte så att det är mot folk med AS utan snarare mot NTs. Eftersom de tror att de inte alls är störda.
Mest irriterande med NT?
antonius skrev:Alien skrev:Jamen, vi är ju störda, dvs avviker från det normala (vanliga). Det heter också autismspektrumstörning (Autisim Spectrum Disorder).
Är inte "störd" en ganska ny företeelse som misskreditering, det var väl inte det från början? Nu kan en del säga "han är ju så jävla störd" då någon inte uppträder enligt de parametrar ett visst sammanhang kräver. Men innebörden av störande element, kan fort bli det omvända om t ex en NT uppträder irriterande, så är även han "störd" enligt de parametrar som krävs av en differerad situation där bara aspisar uppträder, funny, not...
Dessutom är "funktionsstörning" och "funktionshinder" exakt samma sak. Även på samma nivå.
Mest irriterande med NT?
Liljan skrev:Alien skrev:Jamen, vi är ju störda, dvs avviker från det normala (vanliga). Det heter också autismspektrumstörning (Autisim Spectrum Disorder).
Nej, vi är inte störda. Störd är ett förnedrande skällsord. En person som är förlamad i benen och inte kan gå är inte heller störd fast personen är funktionshindrad.
Som sagt: "Funktionsstörning" och "funktionshinder" - ser du nån skillnad mellan dem två? Jag ser ingen. Så hur kan hinder vara okej men störning kränkande?
Att man säger till folk att de är störda - som skällsord - det är ett ganska nytt fenomen. Det är ju inte riktigt samma sak.
Mest irriterande med NT?
Toblerone skrev:Liljan skrev:Jag tycker också normalstörd är ett dåligt uttryck. Tänk en stund på vad motsatsen är. Om en NT är normalstörd måste den med Asperger/autism vara konstigt störd, annorlunda störd eller liknande. Ordet normalstörd är alltså förnedrande mot de med Asperger/autism och inte mot NT personer. Själv vill jag inte se mig själv som störd, det är förnedrande.
Jag tror inte att folk har missat det, jag tror det är lite ironiskt menat. Som att säga till dem (NTs): Ni tror att det bara är vi som är störda och att ni är så normala. Men ni är störda på ert sätt - normalstörda. Det är samtidigt också att säga att de inte är bättre.
Men det är ju en snuttifiering. Ett barnsligt resonemang.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Mest irriterande med NT?
Kahlokatt skrev:KrigarSjäl skrev:Quinna,
Men varför tror du att ett sånt ord kommer från Glada Hudikteatern?
En ren tillfällighet?
Varför tror du det är formulerat på det viset?
Vilket är syftet bakom uttrycket tror du?
Men släpp det nu. Hon måste väl få tycka vad hon vill. Du har inte ensamrätt på åsikter.
Jag vill veta varför någon tycker uttrycket är briljant.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Mest irriterande med NT?
Toblerone skrev:antonius skrev:Alien skrev:Jamen, vi är ju störda, dvs avviker från det normala (vanliga). Det heter också autismspektrumstörning (Autisim Spectrum Disorder).
Dessutom är "funktionsstörning" och "funktionshinder" exakt samma sak. Även på samma nivå.
Heter det inte en funktionsnedsättning och när det blir problem ett funktionshinder?
Mest irriterande med NT?
KrigarSjäl skrev:Toblerone skrev:Liljan skrev:Jag tycker också normalstörd är ett dåligt uttryck. Tänk en stund på vad motsatsen är. Om en NT är normalstörd måste den med Asperger/autism vara konstigt störd, annorlunda störd eller liknande. Ordet normalstörd är alltså förnedrande mot de med Asperger/autism och inte mot NT personer. Själv vill jag inte se mig själv som störd, det är förnedrande.
Men det är ju en snuttifiering. Ett barnsligt resonemang.
Jag har inte hittat på uttrycket. Och jag tycker inte heller att det är ett bra uttryck. Absolut inte. Men jag tycker "bara" att den är fånig, inte förolämpande eller så.
Mest irriterande med NT?
Uttrycket är dåligt rakt av.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Mest irriterande med NT?
slackern skrev:Toblerone skrev:antonius skrev:
Heter det inte en funktionsnedsättning och när det blir problem ett funktionshinder?
Visst. Det heter det också. Men funktionsstörning finns väl också?
Mest irriterande med NT?
KrigarSjäl skrev:Uttrycket är dåligt rakt av.
Fånig, skulle jag säga. Men jag brukar inte hetsa upp mig över fåniga uttryck.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor