Mensa
Öh... vänner till famlijen samt SYV-konsulenter etc.
byggare (betongare, snickare), regissörer, manusförfattare, producenter, skådespelare, SYV-personer, universitetsprofessorer, banktjänstemän, (film) klippare, specialeffekts-animerare, konceptartister, Art Director.
Det är väl yrkeskategorierna, om jag nu inte missat någon/några.
byggare (betongare, snickare), regissörer, manusförfattare, producenter, skådespelare, SYV-personer, universitetsprofessorer, banktjänstemän, (film) klippare, specialeffekts-animerare, konceptartister, Art Director.
Det är väl yrkeskategorierna, om jag nu inte missat någon/några.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:25:06, redigerad totalt 1 gång.
- Tomtenissa
- Anslöt: 2007-06-08
Du har nog tur som bor i huvudstaden iaf. I mina trakter förekommer inte ens flera av de yrkeskategorierna...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:25:06, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
^^; har vuxit upp bland film-människor, så de flesta av de där yrkeskategorierna borde nog egentligen bara vara just det: "film/reklam/etc.-relaterade yrken".
Men 3D, AD, konceptartist o specialeffektsanimation är ju iofs "praktiskt" och dessutom jätteroligt! Men jag vill ju plugga också. Antingen så blir jag i slutändan Jurist eller så hamnar jag bland specialeffektsteamen. ^^;
Men 3D, AD, konceptartist o specialeffektsanimation är ju iofs "praktiskt" och dessutom jätteroligt! Men jag vill ju plugga också. Antingen så blir jag i slutändan Jurist eller så hamnar jag bland specialeffektsteamen. ^^;
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:25:06, redigerad totalt 1 gång.
- Tomtenissa
- Anslöt: 2007-06-08
Det låter hoppfullt. Ens omgivning betyder mycket. Själv får jag vackert ta mig fram på egen hand, här finns bara snickare & bönder, och mina talanger tillhör de områden som inte räknas alls. Ska försöka flytta vad det lider.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:25:06, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Mensa?
Undrar om någon av er här är medlemmar i Mensa, om så är fallet, känner ni för att berätta lite om vad medlemsskapet innebär?
Här länge känt till att jag uppfyller kriterierna för medlemsskap men jag har aldrig funderat på det allvarligt, blev påmind om dem igår och nu är jag plötsligt nyfiken vad gäller deras verksamhet.
Moderator Alien: Slog ihop två trådar om Mensa.
Här länge känt till att jag uppfyller kriterierna för medlemsskap men jag har aldrig funderat på det allvarligt, blev påmind om dem igår och nu är jag plötsligt nyfiken vad gäller deras verksamhet.
Moderator Alien: Slog ihop två trådar om Mensa.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 14:28:59, redigerad totalt 1 gång.
- Brillmongot
- Anslöt: 2008-05-26
överklass larv skit veta bäst atetyd..
läst förrut om en sådana dära brat tjej som var som bodde i danderyd och hon var tydligen med i Mensa..
mera överklass-fasoner dära får man leta efter..
och hon hade tydligen tagit studenten på danderyds-gymnasium så hon var lite finare än andra tydligen...
läst förrut om en sådana dära brat tjej som var som bodde i danderyd och hon var tydligen med i Mensa..
och hon hade tydligen tagit studenten på danderyds-gymnasium så hon var lite finare än andra tydligen...
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:28:59, redigerad totalt 1 gång.
Mensa= alla med IQ över 132 eller nåt ... typ 2% av Sveriges befolkning eller nåt sånt ... suck ...
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:28:59, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
manne skrev:överklass larv skit veta bäst atetyd..
Du känner till EN mensamedlem och av det drar du ALLA mensamedlemmar i hela världen över en kam? *suck*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:28:59, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Mensa har ingenting med överklass att göra. Där finns alla sorter; lärare, busschaufförer, professorer, snickare, unga & gamla. Jag minns ett reportage om Mensa för några år sen. Man intervjuade några personer om vad det innebär att vara intelligent och om medlemskapet i Mensa. Det var en ensamstående ung mamma, snygg blondin f.ö, en tjock busschaufför, en medelålders lärare och en skäggig biker. Vitt skilda livsstilar alltså, det enda de hade gemensamt var medlemskapet i Mensa och att de pga sin intelligens kände sig som outsiders i janteriket Sverige. Ingen av dem brukade tala om sitt medlemskap...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:28:59, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Har varit medlem, har gått ur då jag tycker att medlemsavgiften är för dyr.
Det gav mig inte vad jag önskade.
Diplomet över min intelligens är det enda från föreningen som betyder något.
Hälsningar
Robert
Det gav mig inte vad jag önskade.
Diplomet över min intelligens är det enda från föreningen som betyder något.
Hälsningar
Robert
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 14:28:59, redigerad totalt 1 gång.
Mensa är en förening för människor som tänker lite annorlunda, inte olikt aspergerföreningar.
Mensa har Special interests groups, rätt så aspigt det oxå.
Tänk om asperger är ÖVERKLASSIGT och MODERATIGT, manne! Vad ska du göra då?
Mensa har Special interests groups, rätt så aspigt det oxå.
Tänk om asperger är ÖVERKLASSIGT och MODERATIGT, manne! Vad ska du göra då?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:28:59, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Tror inte jag är tillräckligt smart....men mensa är väl som vilken förening som helst där folk med gemensamma saker träffas? tex idrottsföreningar,men idrotts föreningar har ju förstås mer medlemmar...kan väl vara svårt att hitta andra som är likadana om man har 132 i IQ
Det är väl bara en 2 % som uppfyller kraven...undrar hur många i sverige har asperger förresten?
Det är väl bara en 2 % som uppfyller kraven...undrar hur många i sverige har asperger förresten?
Senast redigerad av biol 2011-05-04 14:28:59, redigerad totalt 1 gång.
Nilale skrev:Gränsen för medlemskap i Mensa går vid 131, inte 132.
Har dock inget att tillägga för övrigt i diskussionen. Vet inte så mycket om föreningen.
Fast det beror också på vilket test som används (olika test kan använder ibland olika "skalor"). Ett resultat på ett test som motsvarar högsta 2%, innebär IQ 131+ på ett test, men på ett annat test kan högsta 2% innebära IQ 148+ på ett annat.
Dessutom säger inte IQ 148 så mycket eftersom det kan innebära
148 mätt med Stanford-Binet (SD 16), ungefär högsta 0.1%, eller 148 med Cattell (SD 24), ungefär högsta 2%, om jag minns rätt.
Det är kanske därför bättre att använda percentiler eller uttyckt "Standarddeviationer", vad kallas det nu, är det z-scores?
Det vanligaste är väl iof. kanske ändå (SD 15), Wechsler-skalan.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 14:28:59, redigerad totalt 1 gång.
Apropå ingenting, här är en lista med "SIGgar" (Special Interest Groups).
Nu är det iof. "American MENSA", men ändå.
Det finns tex, en Asperger-SIG.
http://www.us.mensa.org/connect/sigs/sig-listing/
Nu är det iof. "American MENSA", men ändå.
Det finns tex, en Asperger-SIG.
http://www.us.mensa.org/connect/sigs/sig-listing/
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 14:28:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag är medlem i Mensa. För mig innebär det inget annat än att jag får en tidning i brevlådan åtta gånger per år. Jag har aldrig varit på någon aktivitet inom Mensa och det finns ingen lokalförening här på Gotland.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:28:59, redigerad totalt 1 gång.
Mats skrev:Jag är medlem i Mensa. För mig innebär det inget annat än att jag får en tidning i brevlådan åtta gånger per år. Jag har aldrig varit på någon aktivitet inom Mensa och det finns ingen lokalförening här på Gotland.
Så bra. Där fick jag ett utmärkt skäl att inte bli medlem. Jag får redan alldeles för många tidningar som jag inte hinner läsa.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Vad innehåller Mensas tidning?
Hälsningar
Lilla Gumman
Vad innehåller Mensas tidning?
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Vad innehåller Mensas tidning?
Mest är det artiklar som medlemmar i Mensa har skickat in. Det kan vara artiklar i alla möjliga ämnen. Det kan också vara referat från Mensaträffar i olika delar av landet. Sen finns det en problemavdelning där man kan försöka lösa klurigheterna och ett par sidor om Mensa i andra länder.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Hej
Ok, då vet jag. Tack Mats.
Hälsningar
Lilla Gumman
Ok, då vet jag. Tack Mats.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
Mats skrev:Mest är det artiklar som medlemmar i Mensa har skickat in. Det kan vara artiklar i alla möjliga ämnen. Det kan också vara referat från Mensaträffar i olika delar av landet. Sen finns det en problemavdelning där man kan försöka lösa klurigheterna och ett par sidor om Mensa i andra länder.
Nej fan, då står jag nog över, kan lika gärna plocka upp en national geographic/illustrerad vetenskap per månad.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
- Brillmongot
- Anslöt: 2008-05-26
Brillmongot skrev:Mats skrev:Mest är det artiklar som medlemmar i Mensa har skickat in. Det kan vara artiklar i alla möjliga ämnen. Det kan också vara referat från Mensaträffar i olika delar av landet. Sen finns det en problemavdelning där man kan försöka lösa klurigheterna och ett par sidor om Mensa i andra länder.
Nej fan, då står jag nog över, kan lika gärna plocka upp en national geographic/illustrerad vetenskap per månad.
Det är ju inte bara det som händer.-> En tidning.
Det sker ju en heldel träffar också med olika teman, alltifrån spelkvällar, caféträffar till föreläsningar och små kurser. Det finns ett begåvadebarn program också för att ge stöd åt exceptionellt begåvade barn.
Det finns även SIGHT som är en sorts idé för att träffa mensaner utomlands om man är på besök. Vad mer finns det. Jo e-mail listor, Specialintressegrupper som möts kring ett specialintresse då och då, det finns forum med mycket diskussioner, det finns allt möjligt annat.
Det blir lite vad man gör det till.
Nu är jag själv lite less på MENSA. och kommer nog låta mitt medlemsskap rinna ut i sanden. Jag är alldeles för asocial för att ha glädje av det hela. Jag hade först tänkt lite i banor att det kanske skulle kunna hjälpa mig att bryta min isolering och att börja ta lite mer kontakt och träna mig själv socialt, samt kanske samtidigt bli stimulerad och utmanad lite. Dessvärre har jag upptäckt att jag ändå alltid väljer ensamheten i slutänden och att jag hellre möter människor mest utifrån mina intressen och på vilken nivå man befinner sig inom detta.
IQ blir alltså inte direkt relevant utan snarare, personkemin, specialintressets intensitet och förmågan inom det relevanta intresseområdet blir lite intressantare...
Det finns en del individer med asperger som verkar ha haft glädje av MENSA och som verkar uppleva att de hittat en plattform där de får en viss typ av socialinteraktion på distans eller IRL serverat och blir nöjda.
Det finns ju även en e-mail lista för asperger inom mensa. Hur aktiv den är vet jag inte... har inte hunnit kika på den ännu.
Sedan var jag med i TNS ett tag (högsta 0.1% . (eller 99.9 percentilen )) Jag är fortfarande med på deras e-mail lista och tycker det är givande att följa diskussionerna där. Nyligen diskuterades faktiskt asperger där också. Det visade sig att flera av medlemmarna var aspies eller hade släktingar...
Jag har börja känna avstånd till idéen att möta folk som presterar högt på ett psykometriskt test även om idéen initialt väckte en viss nyfikenhet och då jag funderade på om det kunde va ett alternativt sätt att fly undan mitt utanförskap.
Jag möter hellre (och har alltid gjort det.) andra själsfränder, som inte bryr sig om sin egen eller min kognitiva struktur rent prestationsmässigt, genom enbart mina intressen och personlighet/personkemi. Man märker snabbt om man har utbyte och kan gå direkt på det som man brinner för, i mitt fall för tillfället musik.
Man märker snabbt när man klaffar och kan ha åtminstone en tid av lära kännande korrespondens osv.
Det är ju inte så himla lätt att finna sig själv i relation till andra när man är aspie och krånglig på många sätt. Så varför inte pröva sig fram.
Så tänker jag ivarjefall.
Lite tråkigt är ju hur man blir bemött, som MENSAN. Jag är aldrig öppen med mitt medlemskap, om jag inte är anonym. Det är inte alls förvånande heller kanske. Men dock, det är ingen Big deal. För mig är min IQ nästintill oviktig. Fäster inget som helst fundamentalt värde vid den och känner mig inte bättre eller viktigare av den.
Man blir ju inte direkt positivt behandlad om man är öppen med att man är aspie heller. Något som jag också håller för mig självt.
Inget aktivt val där, mer än vad du väljer att anförtro.
Lyckligtvis har jag ändå haft tur med att finna själsfränder som jag på distans kan ha lite utbyte av. Är ändå ensam 95% av min tid, för att jag är som skräddarsydd för ensamheten. Då ställer man inte så höga sociala krav på sina vänner. Alla mina bästa vänner har jag mött genom musiken, matematiken eller pånågot sätt genom datorernas värld.
Så intressenas värld är något som borde utvecklas mer kanske för oss aspies. Jag tänker lite i banor som man möts intensivt kring sina livsintressen, musikgrupper, en skrivartrio, en matematiskproblemlösningsduo, programmerarprojekt eller whatever...
Vill när det kommer till kritan absolut inte bli värderad utfifrån min IQ...
Bara några tankar...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor