Meltdown Vs Ångest/Panikattack.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Meltdown Vs Ångest/Panikattack.

Inläggav Neutrino » 2012-07-31 23:37:12

Jag tror inte mina föräldrar kommer förstå förrän jag har en officiell diagnos (vad det än blir för diagnos). Grejen är den att jag tycker att min mor borde förstå. Hon har vissa av de svårigheter jag har med (inte alla dock). Hon säger själv att om diagnoserna funnits när hon var liten så hade hon säkert fått diagnosen ADD/ADHD. Hon vill dock inte ha reda på det.

Alltså, orkar du förklara hur socialförvaltningen fungerar? Hjälper de verkligen folk med att finansiera utredningar? Vad är haken?
Neutrino

Anslöt: 2012-04-12

Inläggav earlydayminer » 2012-08-01 0:01:44

Föräldrar kan vara lite tröga i början. Det beror på olika faktorer, men förr eller senare så finns det oftast en form av acceptans.

Du kontaktar socialförvaltningen och säger att du vill boka en tid med en handläggare. När du får träffa en handläggare kommer denne fråga vilken hjälp du söker. Förklara situationen och varför du vill ha hjälp. Handläggaren för informationen vidare till en grupp som tar ett beslut. När beslutet är taget och i dina händer så vet du huruvida det gick.

Det är liksom väldigt svårt för mig att vara mer specifik. Jag bad inte om hjälp, jag fick den ändå. Skälet till att jag fick hjälp var att väntetiden på landstinget var nästan 2 år. Min handläggare tyckte det var skamligt och hjälpte mig att få diagnos genom utredning utanför landstinget.

Jag ser inget annat skäl till särbehandling än att det är möjligt att få hjälp med det genom socialförvaltningen. Det är bara inget som det skyltas med. Samma som när det gäller försäkringskassans regler. Ligger en gömd kopia i något fack någonstans i ett stort valv med "top notch" säkerhetssystem.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav earlydayminer » 2012-08-01 0:06:18

Önskar jag hade bättre info att ge men.. Ja, det har jag tyvärr inte.
earlydayminer

Inläggav earlydayminer » 2012-08-01 0:07:27

Jag menar inte heller att du ska fastna i deras system, utan enbart försöka nyttja deras resurser och makt i detta system av olika myndigheter.
earlydayminer

Inläggav Neutrino » 2012-08-01 0:26:24

Okay, jag kan inte riktigt tänka ordentligt nu. Lite för mycket ångest. Ska nog sova bort det. Svarar imorgon. Godnatt.
Neutrino

Inläggav earlydayminer » 2012-08-01 0:27:50

Sucky, sucky. :-)004 Hoppas det blir bättre snarast. Sov väl.
earlydayminer

Inläggav Neutrino » 2012-08-01 8:09:10

1. Jag kanske har missat det men jag hittar inget om socialförvaltningen i Uppsala.
2. Tycker de inte att man är jobbig om man frågar om hjälp med sådana saker? Får lite ångest bara jag tänker på det.
Neutrino

Inläggav earlydayminer » 2012-08-01 10:07:39

http://www.uppsala.se/sv/Omsorgstod/Socialtjanst/

Nej, det hoppas jag inte. Det är deras uppgift att bistå med det du regelrätt har möjlighet att ta del av. Jag fungerar också lite så där att jag är överdrivet orolig om vad någon tycker om vissa saker. Det är ju din rätt att fråga och tycka. Du förtjänar den rätten lika mycket som alla andra. Om någon handläggare tycker det är jobbigt så är det deras problem. För om du har rätt till en viss tjänst, men handläggarna tycker det är krångligt, så är det upp till enheten att se till att du blir bemött på rätt sätt och får ta del av tjänsten.
earlydayminer

Inläggav Neutrino » 2012-08-01 10:46:59

Tack för länken!

Måste jag stå i kö för utredning innan jag kan höra av mig till socialtjänsten? Jag står nämligen inte i kö än. Primärvården här i staden vägrar skriva en remiss åt mig trots att jag har rätt till att få en. Hörde till och med av mig till de som utreder misstanke om AS i Uppsala som sa att jag har rätt till en remiss och att de på min vårdcentral kunde ringa dem så de kunde få mer information om det. De på vårdcentralen hörde aldrig av sig. Så jag måste vänta tills jag flyttat till Uppsala om tre veckor och sedan folkbokföra mig samt skicka in en egenremiss. Jag vet dock att väntetiden till NPF-portalen i Uppsala är ca 2 år. Så om jag skulle få hjälp av socialtjänsten hade det varit fruktansvärt bra.

Förresten, jag har hört en del om att vissa tror att privata utredare inte gör ett lika bra jobb. De vill tjäna pengar och gör slarviga utredningar. Stämmer det?
Neutrino

Inläggav earlydayminer » 2012-08-01 11:26:04

Varsågod.

Jag tror inte du måste stå i en kö, men den frågan är nog bättre ställd till socialförvaltningen. Det verkar lite orimligt att kräva det för den hjälpen du söker.

Nja. Det finns säkert de som slarvar, men så är det inom alla områden. Det finns ju de som tror att nästan alla läkare jobbar för läkemedelsföretagen och har ett stort nätverk som går ut på att tjäna pengar på att människor mår dåligt. :wink:
earlydayminer

Inläggav Neutrino » 2012-08-01 11:54:11

Jag ställer mig i kö och hör av mig till dem sen. Känns bäst så.

Jo, så är det väl antar jag. Att det finns folk som slarvar inom alla områden menar jag.
Neutrino

Inläggav earlydayminer » 2012-08-01 11:57:58

Bra! Känner du dig lite klokare?
earlydayminer

Inläggav Neutrino » 2012-08-01 12:09:57

Ja, lite. Inte särskilt lugnare men nu vet jag lite om det där med socialtjänsten i alla fall. Tack ska du ha :-)Happy
Neutrino

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in