Melodifestivalen 2025

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Melodifestivalen 2025

Inläggav nescio » 2025-03-05 19:09:00

Fredriksam skrev:Hörni. Jag tycker att så många som möjligt ska rösta på KAJ på lördag. Europa gillar inte Måns och han har redan vunnit en gång. Kaj vågar sticka ut och europa gillar dem bättre än Måns. Kom igen alla på det här forumet och rösta RÄTT, Alltså Kaj.
Ja den var då bättre än Måns låt. Men vad vet jag? Jag gillade inte Loreens vinnande låtar heller.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-03-08 20:53:17

Varför gillar inte Europa Måns? För att han redan vunnit en gång för tio år sen? Då gillade de iaf Måns. Eller är det att Sverige har så bra och perfekta poplåtar, det har blivit tråkigt?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Melodifestivalen 2025

Inläggav Freddy Dreadful » 2025-03-08 21:17:31

Det är fortfarande bara två "akter" som gjort sig en RIKTIG karriär av att vinna Eurovision under tävlingens 70-åriga historia (Abba och Celine Dion). Det är lite intressant tycker jag!
Freddy Dreadful

Anslöt: 2010-09-13

Melodifestivalen 2025

Inläggav Solblomma » 2025-03-09 0:47:03

Jag har inte tyckt om någon låt i melodifestivalen/eurovision sedan den fiolspelande norrmannen för flera år sedan (jag har glömt vad han heter), men Kaj är ju roliga! :-)005
Solblomma

Anslöt: 2018-03-10

Melodifestivalen 2025

Inläggav Chilehead » 2025-03-09 1:02:51

Alien skrev:Varför gillar inte Europa Måns? För att han redan vunnit en gång för tio år sen? Då gillade de iaf Måns. Eller är det att Sverige har så bra och perfekta poplåtar, det har blivit tråkigt?

Som min vän på Discord sa, han är i Tyskland:
-Sweden finally not sending a generic song
-Yeah KAJ and Scarlet where my favorites. I was worried they would send Mans

-Äntligen Sverige inte skickar en generisk låt
-Ja, KAJ och Scarlet var mina favoriter. Jag var orolig att de skulle skicka Måns
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Melodifestivalen 2025

Inläggav nescio » 2025-03-09 14:50:23

Alien skrev:Varför gillar inte Europa Måns?
Det är väl hans dåliga låt de inte gillar?
Det var skönt att han inte vann. Jag tror alla andra låtar i finalen var bättre än Måns.
nescio

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-03-11 2:54:45

Solblomma skrev:Jag har inte tyckt om någon låt i melodifestivalen/eurovision sedan den fiolspelande norrmannen för flera år sedan (jag har glömt vad han heter), men Kaj är ju roliga! :-)005

Alexander Rybak heter han.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-03-11 3:05:30

Jag gillade Måns låt. Även John Lundviks, Erik Segerstedts, Sara Ludvigssons och Annika Wickhalders.

De internationella juryarna valde Måns men det var knappt (Måns 76 poäng, KAJ 74). Sen kom folket och förstörde allt. :wink:

Måns låt var vackrare. KAJs var humor. Nu känner jag till KAJ från förut och gillar deras låtar på finlandssvensk dialekt. Men tyckte inte denna låt var riktig ESC-klass. Men i ESC har folket röstat andra udda låtar till seger.

En del norrmän var sura förra året för att Markus & Martinus tävlade för Sverige istf Norge. Tror inte detsamma gäller för finnarna. De vet att de inte skulle röstat på en finlandssvensk låt som Finlands bidrag. Men nu kan de rösta på ett finländskt bidrag i ESC. Såvida de inte gör som 2023, finska folket bojkottade Sveriges låt för att ge Käärija större vinstchans.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2025

Inläggav Giovanni » 2025-03-11 11:35:47

Alien skrev:1. Andreas Lundstedt: Vicious
Gillade diskolåten men den var lättglömd

2. Ella Tiritiello: Bara du är där
Söt tjej och skulle nog gillat om jag stått ut med den morbida texten. Den gick till finalkval.

3. Tennessee Tears: Yours
Jag gillar country

4. KAJ: Bara bada bastu
Humorgruppen KAJ är inte okänd för mig, dem gillar jag. Här var ingen rädsla för schabloner! Gick oväntat till final, kanske många finländare som röstat.

5. Amena: Do good be better
Cool lila outfit inkl huvudduk. Men tyckte inte låten hade någon melodi

6. Måns Zelmerlöw: Revolution
Måns sjunger lika bra som för tio år sedan och är lika snygg. Allas favorit, och gick direkt till final. Kanske vinner även i finalen. Men tror knappast den vinner i ESC.

Håller med om att Zelmerlöw ser lika bra ut som för tio år sedan, det var det första jag reagerade på när jag såg honom. Sedan är det fint att du ger Tiritiello erkännande för att hon är söt, då jag har märkt att många kvinnor oftast ger positiva kommentarer om tjejer som inte är särskilt attraktiva. Avundsjuka är bland det värsta som finns.
Giovanni

Anslöt: 2025-03-08

Melodifestivalen 2025

Inläggav Chilehead » 2025-03-12 0:52:07

Jag hoppas att Zelmerlöv o Lundvik håller nu sitt ord och inte dyker upp i mello igen.
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-04-06 15:04:56

Måns Zelmerlöw var inte någon "god förlorare" men jag kan förstå honom. Krönikören Hanna Fahl kommenterar ch visar också förståelse.

DN Musik kommentar 2025-03-10 skrev:Måns Zelmerlöw har satsat. Han har tränat. Han har tuggat oversize konfetti.
---
Måns Zelmerlöw tog sig an Melodifestivalen 2025 som en elitidrottare som följt träningsschemat, gjort allt rätt och manifesterat segerögonblicket så många gånger att det i princip redan hänt.

Det finns något evigt, klassiskt, rent med hans förlust i finalen. Han är Ikaros som flög för nära solen. Han är demonen Hybris.
---
Få egenskaper är så avskydda och bespottade som att vara en dålig förlorare. Man ska le, man ska applådera, man ska absolut inte uttrycka bitterhet eller avundsjuka. Man ska säga att det bara är en lek, man ska ruska på sig och gå vidare med rak rygg. Man ska under inga omständigheter storma ut från greenroom gråtandes och ”sparka på lite grejer”. Man ska vara den större människan. Måns Zelmerlöw valde att vara den mindre människan. Och det oortodoxa valet är ärligt talat lite befriande.
---
Som långtida Melodifestivalälskare respekterar jag en artist som tar tävlingen på fruktansvärt stort, alltför stort, allvar. I ett inlägg på Instagram på måndagsmorgonen förklarade Måns Zelmerlöw att han fått mängder av hatiska kommentarer för att han trotsat den goda förlorarens paradigm. ”Har ni någonsin sett en idrottare komma tvåa och säga att hen är jätteglad?”, frågar han retoriskt, och han har en poäng. Vem vill se landslaget förlora finalen i fotbolls-EM, rycka på axlarna, ta en bärs och säga att tävlingen bara var på kul?
https://www.dn.se/kultur/hanna-fahl-vem ... forlorare/

Ja, han satsade allt men förlorade mot en humorgrupp som verkar ta hela tävlingen med en klackspark. Klart det svider, jag känner verkligen med Måns.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2025

Inläggav Skogkatt » 2025-04-06 15:50:54

Alien skrev:Ja, han satsade allt men förlorade mot en humorgrupp som verkar ta hela tävlingen med en klackspark. Klart det svider, jag känner verkligen med Måns.

Ja, det kan man förstå. Vissa tar det på största allvar och lägger ner mycket arbete på det. Och andra kan verka mindre seriösa. Men nu handlar nog Melodifestivalen mer om att ha kul än att vara väldigt seriös. :-)063
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-04-06 17:01:35

Jag är väl traditionell, jag tycer det ska handla om sång och musik och inte vilken underhållning som helst.
Spoiler: visa
Men jag känner också för KAJ som kommer från samma kommun som jag föddes i.

TT 2025-03-10 skrev:– Galet, ofattbart, stort! Det är för stort för att fatta, man fattar ju ingenting. Det här är ju helt bananas, säger Kaj till TT.

Kaj-febern har varit ett faktum veckorna före finalen och "Bara bada bastu" toppade Spotifys listor över de mest spelade låtarna av finalbidragen. Genomslaget på hemmaplan har också varit stort och i Finland toppar Kaj Spotify för första gången.

Ja, när KAJ gjorde succé i Sverige, då öppnades även finnarnas hjärtan. Annars kan jag tänka mig att en finlandssvensk grupp som sjunger på finlandssvensk dialekt inte är något för de finsktalande.

Gruppen övertygade inte bara tittarna om att de hör hemma i Eurovision – också de internationella jurygrupperna föll för bastugänget och Kaj fick flest jurypoäng efter Måns Zelmerlöw. Men det var på håret – totalt fick Kaj 164 poäng, Zelmerlöw fick 157 poäng.
---
Vad vill ni hälsa till Måns Zelmerlöw nu när ni tog hem vinsten?
–Alltså, tusen tack för att du har stöttat och peppat oss under de här veckorna, du är verkligen en förebild!

Det är andra året i rad som Sverige skickar bidrag framförda av artister från grannländer. I fjol kallades Marcus & Martinus "landsförrädare" i norska tidningar, men i Finland hyllas Kaj och har fått ett genombrott även bland finsktalande.

När de ropades ut som segrare i Melodifestivalen blev de ändå chockade.
–Jag förstår ingenting. Det har varit en otrolig resa, måste man bara säga. Vi hade noll aning när vi gick med i tävlingen, tusen tack till alla som har röstat, tusen tack, sade Kevin Holmström direkt efter att resultatet presenterats.

Resultatet för alla 12 finalisterna. Typiskt att en av mina favoriter kom sist.

Resultatet i finalen
● 1. Kaj, ”Bara bada bastu”, 164 poäng
● 2. Måns Zelmerlöw, ”Revolution”, 157 poäng
● 3. Greczula, ”Believe me”, 103 poäng
● 4. Klara Hammarström, ”On and on and on”, 77 poäng
Spoiler: visa
● 5. Dolly Style, ”Yihaa”, 75 poäng
● 6. John Lundvik, ”Voice of the silent”, 74 poäng
● 7. Scarlet, ”Sweet n’ psycho”, 64 poäng
● 8. Annika Wickihalder, ”Life again”, 54 poäng
● 9. Erik Segerstedt, ”Show me what love is”, 51 poäng
● 10. Meira Omar, ”Hush hush”, 50 poäng
● 11. Maja Ivarsson, ”Kamikaze life”, 32 poäng

● 12. Saga Ludvigsson, ”Hate you so much”, 27 poäng
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-04-06 19:03:51

Måns gjorde sitt allra bästa för att vinna, klart att han blev besviken.

–Jag är jättebesviken. Jag är en tävlingsmänniska så en sådan här förlust är riktigt tung, säger den tidigare Eurovisionvinnaren.
Det var jämnt i toppen mellan Måns Zelmerlöw och Kaj när tittarrösterna skulle delas ut – men till slut var det den finlandssvenska gruppen som gick segrande ur striden.
hhttps://etidning.unt.se/p/unt-del-b/20 ... 3/61330695

Han anade att KAJ skulle få folkets röst men att han skulle få så många juryrösten var nog en chock.

–Sedan kan man diskutera de internationella jurygruppernas roll i det hela, att jurygrupperna sätter dem så högt. Vi får se om de har rätt. Jag tror att de som vill att Sverige ska få anordna Eurovision igen röstade på mig.
---
Hur går du vidare nu, blir det revansch i Melodifestivalen?
–Nej, det blir det inte.(TT)

Nej, aldrig mer Mello!

Det fanns en orsak till att Måns reagerade så känslomässigt. Han ligger i skilsmässa. Oavsett om det var han, hon el bägge i samråd som ville det, så är det ändå en sorg att skiljas, särskilt när man har barn ihop.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-04-09 19:20:27

Hade det inte varit KAJ som vunnit, så hade det varit Måns Zelmerlöw. Så ingen annan hade egentligen någon chans. Men John Lundvik är också missnöjd för humorgruppen vann.

Aftonbladet skrev:John Lundvik satsade på vinst men kom på en sjätte plats i Mello.

Nu är artisten kritisk mot hur tävlingen har förändrats.
----
Både Måns Zelmerlöw och John Lundvik som tidigare har vunnit Melodifestivalen fick i år se sig besegrade av humorgruppen KAJ.

Zelmerlöws favorittippade bidrag ”Revolution” kom på en andraplats och Lundviks ”Voice of the silent” på en sjätteplats. Efter lördagens final säger John Lundvik att tävlingsklimatet i Melodifestivalen nu har förändrats helt. Mello har blivit mer som Eurovision med mer ”crazy” bidrag, menar han.

– Där har vi ett praktexempel på Måns som har varit uppe på varenda tapet i hela Europa med ett otroligt nummer. En bra låt, men är helt chanslös med den här trenden som är just nu. Jag unnar dem den här vinsten, men det är inte en liga som jag spelar i.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... st-i-mello

Ja, jag tycker han har en poäng. Det gäller inte längre att sjunga bra och ha en vacker melodiös låt, det gäller att underhålla och allra helst barnen.

Trodde själv att han skulle nå toppen
Lundvik berättar att han hade förväntat sig att placera sig högre i tävlingen.

– Jag trodde själv att jag skulle vara uppe och nosa på det här. Framförallt med den internationella juryn, men så blev inte fallet. Det är ett tecken på att det nu håller på att förändras.

Men du är inte besviken?

– Nej, jag gjorde mitt bästa framträdande ever och jag är så jäkla nöjd över det. Men jag har inget i en sådan här tävling att göra när det är den här typen av riktlinjer som gäller. Den här trenden, jag har inget där att göra.

Aldrg mer Mello där med.

Hammarström: ”A mans world
Klara Hammarström var besviken över sin fjärdeplats. Samtidigt var artisten nöjd över att hon var den kvinna som det gick bäst för i finalen.

– We live in a mans world. That’s the case. Jag är den bästa tjejen här i dag och jag har aldrig varit bästa tjej. Och det är internationella kvinnodagen. Jag har vunnit! säger hon på presskonferensen.

En till besviken deltagare.

Erik Segerstedt vann sin deltävling, men i Strawberry arena räckte hans framträdande bara till en nionde plats.

– Trea från slutet är pissdåligt. Det är inte bra. Alltså helt ärligt så var det här en jättesvår final och ganska svårtippad, säger han till Bohusläningen.

– Jag måste ändå vara ärlig och säga att jag tycker det är lite konstigt att Norge vann förra året och i år vinner Finland. Ska vi skicka danskar som vinner Mello nästa år? säger han vidare.

Men tvillingarna Marcus och Martinus var väl helt enkelt bäst förra året. Och det är inte som att de var okända i Sverige. Och KAJ är ju svenskspråkiga, för första gången på länge deltar Sverige med en svenskspråkig låt. De är mer svenska än alla andra som sjunger på engelska.

Svenska artister har också tävlat för andra länder. T ex Victor Crone för Estland.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2025

Inläggav nescio » 2025-04-10 14:30:20

Alien skrev:Efter lördagens final säger John Lundvik att tävlingsklimatet i Melodifestivalen nu har förändrats helt. Mello har blivit mer som Eurovision med mer ”crazy” bidrag, menar han.
KAJs låt var bättre, även om man bara hör den och inte ens lyssnar på texten.
nescio

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-04-10 16:11:43

Medan tre män luftar sitt missnöje med resultatet och/el sin egen prestation, så verkar de två kvinnor/kvinnogruppen som yttrat sig nöjdare.

UNT 2025-03-11 skrev:Efter att den finska humorgruppen Kaj slog till med storskräll och vann Melodifestivalen på lördagskvällen har många artister uttryckt en viss bitterhet över resultatet. Uppsalagruppen Scarlet, som av många var tippade till en framskjuten placering, landade först på en sjundeplats – men deppar inte över resultatet.
---
– Vi är så glada och nöjda. Vi älskade det här, säger Scarlet Hunt.
---
Med låten "Sweet n’ psycho" tog sig metalduon för första gången direkt till final och även om det inte räckte hela vägen till Eurovisionsfinalen i Basel, Schweiz, är gruppen helnöjda med sin insats.
– Det här var det bästa vi har gjort och vi kunde inte vara mer nöjda. Att vi kom sjua av nästan 3 000 bidrag känns kul, säger Thirsty.

Så ni är nöjda med ert framträdande?
– Ja, allt gick toppen under framträdandet. Alltså det var så kul och det var eld och allt, säger Scarlett Hunt.

Vad tycker ni om att Kaj vann?
– Det kunde inte ha blivit bättre. Vi är så glada för Kajs skull. Det är de väl värda. Vi älskar "Bara bada bastu"! Det är den enda låt vi går runt och sjunger på nu, säger Scarlett Hunt och Thirsty sent på lördagskvällen när paljettregnet och röken från pyrotekniken precis hunnit lägga sig.

Scarlet landade på totalt 64 poäng, precis 100 poäng lägre än vinnarna Kaj. Duon fick femte flest röster av tv-tittarna, men bara sjunde flest av den internationella juryn – och det räckte inte längre än en sjundeplats totalt.
https://etidning.unt.se/p/unt-del-b/202 ... 5/61360417

Ja, även om man bara kommer sjua kan det vara positivt. Man blir (mera) känd och fler vill se en när man åker på turné. Annars tycker jag deras "halloeen"sminknng borde ha tilltalat barnen (och gett dem fler poäng), men kanske de äldre barnen (som inte röstade el tvingade föräldrarna att rösta).
Alien
Moderator

Återgå till Intressanta intressen

Logga in