Mellanslag.i.filnamn
24 inlägg
• Sida 1 av 1
Mellanslag.i.filnamn
Är mellanslag i filnamn verkligen ett reellt problem idag, och isf i vilka lägen? Jag irriterar mig på dem som har punkt istf mellanslag vilket är vanligt på hemladdade filmer od. Jag brukar döpa om dem.
http://sv.wikipedia.org/wiki/FilnamnModerna system har lättat på restriktionerna, men fortfarande kan det vara bra att vara försiktig: blankslag och vissa specialtecken kan feltolkas av Unix-systems kommandotolk,
Re: Mellanslag.i.filnamn
Det fungerar nog oftast bra med mellanslag, men det är bra att vara lite konservativ med filnamn för att undvika problem med vissa system och program. Det är t.ex. inte ovanligt att man får problem med att filnamn eller långa sökvägar när man ska bränna filer på skiva och i diverse andra situationer.
Att byta mellanslag mot punkt betraktar jag som ovanligt och märkligt, dock. Punkt är traditionellt reserverat för att skilja filnanm från filändelse, även om just Unix var först med att inte ge punkten någon officiell status som sådan avskiljare. Jag brukar sedan gammalt använda understreck (eller vad man nu kallar det på svenska) istället för mellanslag, vilket är en vanlig standard. Dvs. jag skriver "min_fil.txt" istället för "min fil.txt".
Att byta mellanslag mot punkt betraktar jag som ovanligt och märkligt, dock. Punkt är traditionellt reserverat för att skilja filnanm från filändelse, även om just Unix var först med att inte ge punkten någon officiell status som sådan avskiljare. Jag brukar sedan gammalt använda understreck (eller vad man nu kallar det på svenska) istället för mellanslag, vilket är en vanlig standard. Dvs. jag skriver "min_fil.txt" istället för "min fil.txt".
Jag är okunnig, men har en känsla av att det är en småsnobbig tradition t.ex. bland dem som rippar dvd-filmer till avi. Där är det definitivt inte ovanligt, men understreck förekommer.
Enda gången jag vet att mellanslag inte fick förekomma var i sökvägen till ett litet program, men det är kanske en annan sak.
Långa sökvägar ja... Jag har fått hem musikfiler med så långa beskrivande filnamn att de inte gick att spela! Det gick inte ens att korta ner namnet eller flytta upp filen till roten. Till slut kom jag på att jag kunde korta sökvägen genom att döpa om mapparna till a, b, c, och sen gick det att döpa om filen.
Enda gången jag vet att mellanslag inte fick förekomma var i sökvägen till ett litet program, men det är kanske en annan sak.
Långa sökvägar ja... Jag har fått hem musikfiler med så långa beskrivande filnamn att de inte gick att spela! Det gick inte ens att korta ner namnet eller flytta upp filen till roten. Till slut kom jag på att jag kunde korta sökvägen genom att döpa om mapparna till a, b, c, och sen gick det att döpa om filen.
Detta perl-skript löser problemet..
Och ja, mellanslag ställer till problem. Underscore är att föredra. Det har inget med snobberi att göra. Bara knepigt Microsoft sätt att göra saker på. Punkter däremot verkar befängt, men det kanske kommer från ascii-art eller liknande.
- Kod: Markera allt
#!/usr/bin/perl
$old_name = $ARGV[0];
$new_name = $old_name;
$new_name =~ s/[\. ]/_/gs;
rename($old_name,$new_name);
Och ja, mellanslag ställer till problem. Underscore är att föredra. Det har inget med snobberi att göra. Bara knepigt Microsoft sätt att göra saker på. Punkter däremot verkar befängt, men det kanske kommer från ascii-art eller liknande.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Och ja, mellanslag ställer till problem.
När? På filens väg genom internet eller i min dator (windows xp)? Jag har i alla fall inte märkt några problem.
Dagobert skrev:Jag är okunnig, men har en känsla av att det är en småsnobbig tradition t.ex. bland dem som rippar dvd-filmer till avi. Där är det definitivt inte ovanligt, men understreck förekommer.
Det är scene-tradition. Urgamla regler för hur mappar och filer ska namnges på FTP-sajter så att alla ska göra lika och så att det skulle funka på alla system. Reglerna fyller ett syfte på sitt sätt ändå. Om inte annat så är det ett visst kvalitetstecken när man ska ladda hem nåt. Ska man ladda hem nåt på en icke-privat torrentsajt som Pirate Bay och filerna inte är namngivna enligt standard så kan man anta att det är en noob som laddat upp det. Är filerna namngivna på "korrekt" sätt så vet man att den som gjort det är medveten om hur det funkar i den världen. Behöver inte betyda nåt men ofta gör det det...
Dagobert skrev:När?
För allt som haterar filerna på kommandorrad. Mellanslag är normalt parameterseparator och det är inte så muntert att behöva krångla med att ange undantag med backslash eller citattecken. Tur att bash för det mesta gör rätt automagiskt.
Exempel:
$ mv Långt\ filnamn\ med\ mellanslag\ i vettitgt_filnamn_utan_mellanslag
eller:
$ mv 'Ub3r F4n4t15k f1L fR4n kEwL D0odE !!!' ett_nam_som_beskriver_innehållet
Tack, då förstår jag lite mer. Både nytta och tradition. Jag vet inte när kommandorad används men det begär jag inte att ni ska tala om heller.
Så länge man befinner sig i ett grafiskt användargränssnitt (läs Windows för er som inte förstår ordet) och inte behöver ge sig på lite mer avancerade saker (sånt som vi datanördar pysslar med) behöver man knappast bry sig om kommandorader.
Miche skrev:Så länge man befinner sig i ett grafiskt användargränssnitt (läs Windows för er som inte förstår ordet) och inte behöver ge sig på lite mer avancerade saker (sånt som vi datanördar pysslar med) behöver man knappast bry sig om kommandorader.
Är jag kontroversiell som betraktar webbläsarens adressfält och rutan där jag skriver in denna text som kommandorader? (Nej, jag skickade inte genom att klicka på Skicka-knappen jag tryckte på ALT+S).
Ja. De är bara textfält. Adressrutan har i och för sig en del krav på syntax.
nallen skrev:Adressrutan har i och för sig en del krav på syntax.
Det har fältet där man skriver inlägget också: [quote] [list=][Spoiler]
Moderatorerna ställer också vissa krav på syntax.
nallen skrev:Hela tiden skulle jag påstå; just nu har jag 6 terminalfönster uppe...
Det tycks mig vara ett svar som bara de redan insatta begriper, om jag förstår Miche rätt...
Textfält är inte detsamma som kommandorad.
Eller kortfattat.. textfält != kommandorad
Det är en klar fördel med Agnes--Release_me.flac istället för "Agnes - Release me.flac" är när antalet filer blir stort och man behöver hantera dessa med kommandorad samt skript för att vara effektiv.
Som salt på såren så fick Micro$ofts filformat Joliet som används på CD-skivor folk att börja döpa filerna med "Agnes\Release me.flc" eftersom inget filnamn där kan vara längre än 64 tecken medan låtnamn ofta är avsevärt längre.. doh!
Rockridge har förstås löst detta från början.
Terminalfönster är ett program som ser ut som en skärm för tecken. I denna kan man skriva text som tolkas som kommandorad. Vilket i sin tur är olika nyckelord som man använder för att få datorn att göra saker. T.ex "mv glas koppar" betyder döp om filen "glas" till "koppar".
Eller kortfattat.. textfält != kommandorad
Det är en klar fördel med Agnes--Release_me.flac istället för "Agnes - Release me.flac" är när antalet filer blir stort och man behöver hantera dessa med kommandorad samt skript för att vara effektiv.
Som salt på såren så fick Micro$ofts filformat Joliet som används på CD-skivor folk att börja döpa filerna med "Agnes\Release me.flc" eftersom inget filnamn där kan vara längre än 64 tecken medan låtnamn ofta är avsevärt längre.. doh!
Rockridge har förstås löst detta från början.
Dagobert skrev:nallen skrev:Hela tiden skulle jag påstå; just nu har jag 6 terminalfönster uppe...
Det tycks mig vara ett svar som bara de redan insatta begriper, om jag förstår Miche rätt...
Terminalfönster är ett program som ser ut som en skärm för tecken. I denna kan man skriva text som tolkas som kommandorad. Vilket i sin tur är olika nyckelord som man använder för att få datorn att göra saker. T.ex "mv glas koppar" betyder döp om filen "glas" till "koppar".
- plåtmonster
plåtmonster skrev:T.ex "mv glas koppar" betyder döp om filen "glas" till "koppar".
Vilket då förstås av datorer med Linux, Unix och kanske några operativsystem till, men om man som de flesta använder Windoze (eller som det fortfarande bygger på, DOS) så heter det "ren glas koppar" eller "rename glas koppar".
mv går ju även att använda för att flytta filer, vilket i Windoze (och DOS) istället kräver kommandot move (som även fungerar för att byta namn på mappar).
plåtmonster skrev:Detta perl-skript löser problemet..
#!/usr/bin/perl
$old_name = $ARGV[0];
$new_name = $old_name;
$new_name =~ s/[\. ]/_/gs;
rename($old_name,$new_name);
rename($old_name,$new_name) or die "Renaming file failed: $!";
Är att föredra eftersom man annars tror att det fungerade även om det inte gjorde det.
Det var en quickfix bara för att visa det minsta som behövs för att åstadkomma åtgärden
- plåtmonster
jag förstår inte varifrån punkterna istället för underscore kommer. jag hatar dem och tycker att det är befängt att använda punkt på det sättet.
Re: Re: Mellanslag.i.filnamn
Fenren skrev:jag förstår inte varifrån punkterna istället för underscore kommer. jag hatar dem och tycker att det är befängt att använda punkt på det sättet.
warez.scene.offical.rules
0n1y.luzers.w1ll.uze.@nyth1ng.3lze
- plåtmonster