Medicinering om man bara har AS-diagnos

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2008-02-01 0:08:21

StirrigeSune skrev:Jag skulle föreslå Abilify för den ska vara bra just för AS, men den är dyr så räkna med att köpa högkostnadsskyddet på två månader.

vad har du för källa på det? Alternativt vem har fått dig att tro att AS beror på något kemiskt eller psykiskt?


Det är en neuroleptika så den minskar dopamin, så har man koncentrationssvårigheter så är den inget att rekommendera om man inte tar det i låg dos ihop med antidepressiva.

Det är bra att ge källor om man vill ge ett intryck av att veta vad det är man pratar om, åtminstonde om man går samma linje som resten av zombifierarkåren går. Kritik kan dock ges utan att hänvisa till källa så länge man inte flummar för mycket. ;)
Och fluoxetin ska skulle jag undvika då halveringstiden på den är flera månader. Den är känd under namnet Prozac/Fontex/Fluoxetin

Det finns också verkliga bieffekter utav prozak förutom halveringstiden, varför nämner du inte dem?

StirrigeSune skrev:StirrigeSune

Stör mig på ditt påstående att någon speciell medecin är bra just för AS. Läs på lite vad AS är, samt när det ges en sådan diagnos så kanske du förstår att det inte alls är likadant för alla människor och att de negativa symptombilderna skiftar lika mycket som de mer positiva onormaliteterna precis som för odiagnotiserade människors egenheter. Det är ingen sjukdom som tex halsfluss som det går att ge någon generell 'medecin' till, det behövs heller ej ingen skada för att få en diagnos men det verkar som att en del har fått diagnos utav skador, att det skulle vara exakt samma symptom och därmed kunna ge medecin mot AS, är alltså helt taget ur luften.
Dock så har väl de flesta redan antagit vad du går för men för de som inte läst något utav dina andra inlägg så kännde jag att det måste påpekas att du trollar.
Du har ju erkänt det själv.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:54:15, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav EremitTjejen » 2008-02-03 15:16:42

sommar skrev:
EremitTjejen skrev:"hellre ett hjärta med en skvätt sorg än en skalle full av piller"


Det var något av det sannaste jag hört på länge!!



Trevligt att höra.
Det var Unni Drougge som skrev det i sin blogg.

Nåja. riktigt så enkelt är det kanske inte. Men jag skulle aldrig ta sånt (igen) om det inte gällde liv och död. Pga biverkningar och skit.
Senast redigerad av EremitTjejen 2011-05-04 10:54:15, redigerad totalt 1 gång.
EremitTjejen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2007-12-09

Inläggav sommar » 2008-10-21 8:48:45

Jag anser medicin vara en sista utväg. Behöver man det verkligen ska man givetvis få det men då tycker jag man ska ha klart för sig vad det innebär och att det påverkar organen och det är väldigt svårt att sluta medicin sedan man en gång börjat. Dessutom kostar det pengar, ofta stora summor. Jag tycker att man i mångt & mycket ska försöka komma tillrätta med problem utan medicin tex. kan lätt till medelsvår depression botas med enbart terapi. Det hörde jag nyligen i ett vetenskapsprogram i Tv och jag har hört det förut.

Visst kan det tyckas jobbigt att det inte finns medicin mot As. men jag tycker faktiskt det är bra. Att medicinera mot stress och problem med att fokusera tycker jag är helt galet om det inte är stora problem. KBT-terapi tror jag är väldig effektivt mot stress, fokusering och många andra problem och ger inga biverkningar. Dessutom kan man få snabbt resultat. Det är mycket därför som KBT blivit så populärt också finns det ju stresshanteringskurser. Basal kroppskännedom är också bra. Det har jag gått på. Meditation.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:54:15, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Glimma » 2008-10-21 9:57:43

Ullepuma skrev:Hej.
En sak att tänka på är att personer med AS reagerar helt annorlunda på medicin än va "vanliga" männsikor gör.
Vi får helt enkelt betydligt mer biverkningar.
Vanlig psykofarmaka kan göra dej sjukare än du är nu innan medicin.
Se till att du träffar en kunnig läkare om du ber om läkemedel, för dom på vårdcentralen som skriver ut lugnande/antideppmedicin har ingen susning om vårt speciella behov.
Själv har jag bråkat massor med sjukvården när jag fått biverkningar som dom anser man inte ska kunna få på så låga doser som jag ätit.
Men det är väldigt svårt att simulera blödningar t.ex.
Till slut fick jag min diagnos, och förståelsen för varför biverkningarna varit så många.
Nu har jag rätt medicin, i Aspergervänlig dos, och mår jättebra.


Tack för upplysningen. Än så länge funkar mina mediciner bra och utan biverkning.ar. Funderade just på om medicineringen jag har bidrar negativt så att jag blir mer ljudkänslig än vanligt? Intressant! Men hade inte ens kunnat tänka tanken att vi med AS kunde reagera annorlunda mot mediciner. Antagligen därför som så många olika smärtlindrande mediciner inte funkar för mig. Eller tandläkarbedövning. När det gäller tandläkaren måste jag jämt få 3-4 ggr mer bedövning än normalt. Plus att jag har käk-kramp. Jaja!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 10:54:16, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Pontus » 2008-10-21 11:42:43

Ullepuma skrev:Hej.
En sak att tänka på är att personer med AS reagerar helt annorlunda på medicin än va "vanliga" männsikor gör.
Vi får helt enkelt betydligt mer biverkningar.
Vanlig psykofarmaka kan göra dej sjukare än du är nu innan medicin.
Se till att du träffar en kunnig läkare om du ber om läkemedel, för dom på vårdcentralen som skriver ut lugnande/antideppmedicin har ingen susning om vårt speciella behov.
Själv har jag bråkat massor med sjukvården när jag fått biverkningar som dom anser man inte ska kunna få på så låga doser som jag ätit.
Men det är väldigt svårt att simulera blödningar t.ex.
Till slut fick jag min diagnos, och förståelsen för varför biverkningarna varit så många.
Nu har jag rätt medicin, i Aspergervänlig dos, och mår jättebra.

Det är faktiskt inte alla aspergare som får fler biverkningar, jag får effekter av SSRI som kanske inte är vanliga. Men dom är ändå positiva, så jag vill inte kalla dom biverkningar.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 10:54:16, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Charley? » 2008-10-21 12:25:57

StirrigeSune skrev:Jag skulle föreslå Abilify för den ska vara bra just för AS, men den är dyr så räkna med att köpa högkostnadsskyddet på två månader.

Det är en neuroleptika så den minskar dopamin, så har man koncentrationssvårigheter så är den inget att rekommendera om man inte tar det i låg dos ihop med antidepressiva.

Och fluoxetin ska skulle jag undvika då halveringstiden på den är flera månader. Den är känd under namnet Prozac/Fontex/Fluoxetin

StirrigeSune

(Ja, jag vet att detta måste vara ett troll, men jag måste nog svara ändå.)

Abilify har massor med jobbiga biverkningar, det har alla neuroleptika. Inte direkt en medicin man ska ta om man inte har allvarliga problem (då psykosproblematik, inte AS-problematik).

Varför skulle du blanda neuroleptika med antidepressiva? På många sätt tar de ut varandra.

Fluoxetin har en lång halveringstid, ja, men den är inte flera månader lång.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 10:54:16, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav MsTibbs » 2008-10-21 13:31:59

EremitTjejen skrev:
sommar skrev:
EremitTjejen skrev:"hellre ett hjärta med en skvätt sorg än en skalle full av piller"


Det var något av det sannaste jag hört på länge!!



Trevligt att höra.
Det var Unni Drougge som skrev det i sin blogg.

Nåja. riktigt så enkelt är det kanske inte. Men jag skulle aldrig ta sånt (igen) om det inte gällde liv och död. Pga biverkningar och skit.


"En skvätt" sorg finns det ju ingen anledning att ta piller för, däremot om man har depression...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:54:16, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sommar » 2008-10-21 13:46:11

MsTibbs skrev:
EremitTjejen skrev:
sommar skrev:[quote="EremitTjejen"]"hellre ett hjärta med en skvätt sorg än en skalle full av piller"


Det var något av det sannaste jag hört på länge!!



Trevligt att höra.
Det var Unni Drougge som skrev det i sin blogg.

Nåja. riktigt så enkelt är det kanske inte. Men jag skulle aldrig ta sånt (igen) om det inte gällde liv och död. Pga biverkningar och skit.


"En skvätt" sorg finns det ju ingen anledning att ta piller för, däremot om man har depression...[/quote]

Det är i och för sig sant MEN så fort man har en depression är det inte tvunget att man måste ta medicin. Lindrig till medelsvår depression kan botas med enbart terapi enligt vetenskap.Terapi kan ha väldigt goda effekter utan biverkningar. Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden.

Jag tror inte citatet syftar på enbart depression. Hursomhelst gillar jag det, vilket jag skrev i ett tidigare inlägg.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:54:16, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Charley? » 2008-10-21 15:15:48

sommar skrev:Det är i och för sig sant MEN så fort man har en depression är det inte tvunget att man måste ta medicin. Lindrig till medelsvår depression kan botas med enbart terapi enligt vetenskap.Terapi kan ha väldigt goda effekter utan biverkningar. Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden.

Jag tror inte citatet syftar på enbart depression. Hursomhelst gillar jag det, vilket jag skrev i ett tidigare inlägg.

Vissa får inga biverkningar av mediciner. Och vissa går ifrån terapin och mår mycket sämre. Det finns inget allmängiltigt svar på vilken metod som är bäst.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Återgå till Aspergare och vården



Logga in