matlistor?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

matlistor?

Inläggav rapchic » 2009-11-07 18:49:01

Hej
Jag vet att det är enklare när jag ör matlistor men jag tycker dom är svåra att göra, hur gör ni (om ni nu gör matlistor)?

Jag har testat att skriva ner alla maträtter jag kan utantill eller kan någorlunda om jag följer recept (blev ca 80 maträtter) men eftersom jag mest kör på ett ungefär (följer sällan recept) när jag lagar mat, blev det inte så lätt.
och jag kan fortfarnde inte bestämma vad jag ska äta på veckan.

så antigen har det blivit rester eller nått ihopskrap av vad man har hemma de senaste månaderna.

Jag tycker matlagning är kul bara inte planeringen.

(skulle inte kunna följa samma schema vecka ut och vecka in då jag skulle tröttna)

edit: har problem att komma på vad man ska äta till mellanmål med (äter 6 mål/dag dvs frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsfika) oftast blir det bara hårdbrödmackor med hummus + te
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Titti » 2009-11-07 19:00:45

De perioder jag har lyckats med detta (jag är inte så road av att laga mat men gör det ändå, framförallt för att jag har barn hemma) har jag försökt med flera olika sätt. Det som har fungerat bäst för mig har varit att bestämma en råvara/typ av mat för varje veckodag och låtit det återkomma.

Till exempel så här:

Måndag: Köttfärs
Tisdag: Fisk
Onsdag: Helt kött (inte färs)
Torsdag: Soppa
Fredag: Charkuteri (korv, blodpudding etc)
Lördag: Fisk
Söndag: Helt kött (inte färs)


Då är grunden spikad och jag varierar utifrån det. Det gör det lättare att antingen följa den eller avvika om jag vill ha något annat som inte finns med eller har mycket rester (fast de brukar gå åt ändå).

Det blir ju på ett sätt "samma schema vecka ut och vecka in" men ändå inte.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav sommar » 2009-11-07 19:06:30

Jag gjorde matsedlar förut men orkar inte det längre. Plötsligt slutade jag följa dem. Det verkar bli för mycket tvång för mig. Jag lagar aldrig mat efter recept utan kör efter eget huvud. Tyvärr kör jag enbart med en rätt och varvar med köttfärs, korv eller kassler. Det är inte det optimala men alternativet är att jag inte äter alls. Mellan varven äter jag köpta pannkakor.

Jag har ofta ont om tid på morgnarna på vardagarna för jag ska till jobbet, så jag har tänkt ut i förväg vad jag ska äta då och att det måste vara rejält också blir det det hela tiden, så handlar jag såklart efterhand. Brer mackor till fika och lunch på jobbet och tar med + filmjölk/youghurt eller soppa. Orkar inte göra matlåda på kvällarna längre.

På helgerna hoppar jag över frukosten också blir det tyvärr snask istället. Mellanmål glömmer jag ofta bort att äta.

Förhoppningsvis kommer jag längre fram in i en period då jag äter bättre och även grönsaker. Till stor del handlar det om lust och motivation för min del och jag vill helst inte laga mat ensam, (inte äta ensam heller alltid men det går bättre för då jag kan prata i telefon, surfa, kolla på tv eller lyssna på radio samtidigt). Har mer motivationsproblem än andra pga. min As. Jag försöker att inte pressa mig för då blir det värre och jag vet att det kan vara så för andra också och har man As. har man ev. problem med maten och att kunna planera. (Dock inte jag precis.)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav rapchic » 2009-11-07 19:43:12

Titti skrev:De perioder jag har lyckats med detta (jag är inte så road av att laga mat men gör det ändå, framförallt för att jag har barn hemma) har jag försökt med flera olika sätt. Det som har fungerat bäst för mig har varit att bestämma en råvara/typ av mat för varje veckodag och låtit det återkomma.

Till exempel så här:

Måndag: Köttfärs
Tisdag: Fisk
Onsdag: Helt kött (inte färs)
Torsdag: Soppa
Fredag: Charkuteri (korv, blodpudding etc)
Lördag: Fisk
Söndag: Helt kött (inte färs)


Då är grunden spikad och jag varierar utifrån det. Det gör det lättare att antingen följa den eller avvika om jag vill ha något annat som inte finns med eller har mycket rester (fast de brukar gå åt ändå).

Det blir ju på ett sätt "samma schema vecka ut och vecka in" men ändå inte.


har funderat på detta men vet inte vad för "tema" jag ska ha per dag då jag är vegetarian och oftast äter bönor/linser/ärter etc och äter sällan fejkkött om inte jag gör dom själv (kan göra både seitan och tofu) men det blir inte varje vecka då det tar ett tag att göra.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-11-07 19:45:40

sommar skrev:Jag gjorde matsedlar förut men orkar inte det längre. Plötsligt slutade jag följa dem. Det verkar bli för mycket tvång för mig. Jag lagar aldrig mat efter recept utan kör efter eget huvud. Tyvärr kör jag enbart med en rätt och varvar med köttfärs, korv eller kassler. Det är inte det optimala men alternativet är att jag inte äter alls. Mellan varven äter jag köpta pannkakor.

---klipp---.)


brukar nästan bli samma här fast jag varierar grönsakerna (är ju vegetarian, tar de bönor jag har i frysen) iallafall då jag gör pastasås, vilket det blivit ganska mkt den senaste tiden
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav r00t » 2009-11-07 20:15:12

Du kanske skulle kunna använda tema världen eller liknande då?

Asiatiskt
Afrikanskt
Amerikanskt
Italienskt
Turkiskt

osv. ?

Lär ju finnas en massa god vegetarisk mat runtom världen tänkte jag. :)
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav rapchic » 2009-11-07 20:17:18

r00t skrev:Du kanske skulle kunna använda tema världen eller liknande då?

Asiatiskt
Afrikanskt
Amerikanskt
Italienskt
Turkiskt

osv. ?

Lär ju finnas en massa god vegetarisk mat runtom världen tänkte jag. :)


funderade på det
(typ
husmanskost (svensk)
mellanöstern
indien
kina
japan
m.m, men för nog fundera vidare lite)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav MissNervvrak » 2009-11-08 0:52:42

Det enklaste är nog att du helt enkelt äter det du är sugen på. Har du några favoriträtter? Isåfall kan du ju handla hem ingredienserna till dessa så slipper du handla varje dag. Annars kan du gå till affären helt förutsättningslöst och låta dig inspireras när du väl är där. Kanske upptäcker du en helt ny maträtt? :)
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav sommar » 2009-11-08 1:29:11

MissNervvrak skrev:Det enklaste är nog att du helt enkelt äter det du är sugen på. Har du några favoriträtter? Isåfall kan du ju handla hem ingredienserna till dessa så slipper du handla varje dag. Annars kan du gå till affären helt förutsättningslöst och låta dig inspireras när du väl är där. Kanske upptäcker du en helt ny maträtt? :)


Jag tror också att det är bäst att äta det man är sugen på och sedan rättar det kanske till sig med tiden och skulle det inte göra det kan man förhoppningsvis ta hjälp av någon.

Impulsivhandla är kul men blir i regel dyrt (liksom att handla när man är hungrig) men göra det någon gång för att unna sig något kul är väl okej. Jag handlar två ggr/månad och det går hyfsat. Skriver en lista och följer den ganska strikt och till sist åker det med en stor påse godis eller nötter för det lovar jag ofta mig själv innan jag åker till affären. Jag väljer en stor matkedja för att spara lite pengar (men det kan vara jobbigt att orka med.) Ibland får jag komplettera med mjölk, någon limpa eller annan basvara men det är inget problem.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-11-08 2:19:31

Jag har skrivit matlistor ända fram till jul. Det är jätteskönt. Då slipper man fundera på vad man ska äta. I vanliga fall brukar jag göra det en gång i veckan i samband med att jag veckohandlar.

Jag tycker inte om att ödsla mental energi på så triviala saker hela tiden så därför är det bra om man kan göra det i klump.

Jag tänker inte ut vad jag ska äta utan har ett system för att på ett ganska mekaniskt sätt välja ut recept ur olika kokböcker. Dock följer jag det aldrig slaviskt men handlar efter det och använder det som en vägledning.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rapchic » 2009-11-08 9:51:23

MissNervvrak skrev:Det enklaste är nog att du helt enkelt äter det du är sugen på. Har du några favoriträtter? Isåfall kan du ju handla hem ingredienserna till dessa så slipper du handla varje dag. Annars kan du gå till affären helt förutsättningslöst och låta dig inspireras när du väl är där. Kanske upptäcker du en helt ny maträtt? :)


problemet med detta för mig är att jag inte har någon aaning om vad jag ens vill äta, oftast blir det "min snabbmat" (pasta såser/grytor som tar mindre än 20 minuter på sig) men jag känner att det inte blir nog varierat och att jag inte kan göra sånt som är gått men tar några timmar (tex piroger/paj etc)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav MissNervvrak » 2009-11-08 12:41:04

rapchic skrev:
MissNervvrak skrev:Det enklaste är nog att du helt enkelt äter det du är sugen på. Har du några favoriträtter? Isåfall kan du ju handla hem ingredienserna till dessa så slipper du handla varje dag. Annars kan du gå till affären helt förutsättningslöst och låta dig inspireras när du väl är där. Kanske upptäcker du en helt ny maträtt? :)


problemet med detta för mig är att jag inte har någon aaning om vad jag ens vill äta, oftast blir det "min snabbmat" (pasta såser/grytor som tar mindre än 20 minuter på sig) men jag känner att det inte blir nog varierat och att jag inte kan göra sånt som är gått men tar några timmar (tex piroger/paj etc)


Du kan ju göra lasagne. Det går fort att fixa iordning i formen. Sedan tar det en stund i ugnen men då är det bara att hålla koll på tiden och det är ju inte så jobbigt. :P
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav rapchic » 2009-11-08 16:51:50

MissNervvrak skrev:
rapchic skrev:
MissNervvrak skrev:Det enklaste är nog att du helt enkelt äter det du är sugen på. Har du några favoriträtter? Isåfall kan du ju handla hem ingredienserna till dessa så slipper du handla varje dag. Annars kan du gå till affären helt förutsättningslöst och låta dig inspireras när du väl är där. Kanske upptäcker du en helt ny maträtt? :)


problemet med detta för mig är att jag inte har någon aaning om vad jag ens vill äta, oftast blir det "min snabbmat" (pasta såser/grytor som tar mindre än 20 minuter på sig) men jag känner att det inte blir nog varierat och att jag inte kan göra sånt som är gått men tar några timmar (tex piroger/paj etc)


Du kan ju göra lasagne. Det går fort att fixa iordning i formen. Sedan tar det en stund i ugnen men då är det bara att hålla koll på tiden och det är ju inte så jobbigt. :P


det är inte att det tar tid som är problemet utan att man kommer på vad man ska göra för sent så man inte har tid.

men om man har planerat/skrivit matlista kan man ju förbereda i tid.

(+ jag vet ej nått veggo-mjölkfritt recept på lasange)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav hemulen » 2009-11-12 11:41:57

Matlistor är bra om det funkar. Man får liksom rätsida på matintaget.
Sen slipper man bli stressad över att dom andra i familjen frågar gång på annan att -vad ska vi äta...?
Senast redigerad av hemulen 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
hemulen
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2009-11-05

Inläggav rapchic » 2009-11-12 12:02:57

hemulen skrev:Matlistor är bra om det funkar. Man får liksom rätsida på matintaget.
Sen slipper man bli stressad över att dom andra i familjen frågar gång på annan att -vad ska vi äta...?


det är just den där stressen + brist på variation som är värst för mig
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Trixy » 2009-11-12 12:50:15

har ni problem..finns många bra sidor..
www.tasteline.se

är en sida
Senast redigerad av Trixy 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Inläggav rapchic » 2009-11-12 13:11:05

"vad har du ätit idag?" trådar kan också vara bra källa för tips däremot så skriver knappt nån på veg-forumet där jag hänger :(
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav imperativ » 2009-11-12 13:17:13

Matlistan är helig. Det är lag. Det som står skrivet på matlistan är det som ska finnas i kassarna när jag kommer hem. Annars börjar jag må dåligt och straffar mig genom tankekraft. Detta för att det ligger noggranna planeringsaspekter bakom den där papperslappen med halvt oläslig text.

Min planeringsgrund är enkel: storkok var tredje dag. Dels för att matlagningen och att skita ner köket är trist.

Jag vill ha exakt koll på vad jag har i matväg och jag vill ha exakt koll på hur länge alla förpackningar räcker. Jag anpassar nämligen matlagningen efter hur förpackningarna ser ut. Detta ihärdiga kontroll- och enkelhetsbehov gör att maten blir effektiv och inget onödigt extra kommer in i köket eller i maten.

(Längtar inte till den dagen då någon valt mig som livskamrat som oxå vill bli involverad i maten och röra till i mitt balanserade, men störkänsliga system. Det är ett område som kräver noga utredning... konflikt heter det nog. :lol:)
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Trixy » 2009-11-12 13:18:01

I dag blir det vegetarisk grönsaks lasange..är inte personligen veg men gott
Senast redigerad av Trixy 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Inläggav hemulen » 2009-11-12 13:41:07

rapchic skrev:
hemulen skrev:Matlistor är bra om det funkar. Man får liksom rätsida på matintaget.
Sen slipper man bli stressad över att dom andra i familjen frågar gång på annan att -vad ska vi äta...?


det är just den där stressen + brist på variation som är värst för mig


Ja, där håller jag med.
Senast redigerad av hemulen 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
hemulen
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2009-11-05

Inläggav annorlunda » 2009-11-12 15:13:41

När jag gjorde lasagne och var vegetarian så fuskade jag faktiskt och köpte sån där färssås som man rör ihop. Det finns ju även sojamjölk, havremjölk m m om man inte vill använda vanlig mjölk till bechamelsåsen. Däremot kanske det är svårare med ost som är mjölkfri :?: Men man kan ju skippa osten förstås, blir ju inte lika gott men men... Annars kan man ju göra lasagne med spenat istället för köttfärs.

Något som också är otroligt gott är fyllda paprikor med ris, linser, champinjoner. Banangratäng, morotsbiffar (tar inte så lång tid om man har matberedare hemma), falafel, broccoligratäng (fast då var vi ju tillbaka till problemet med osten förstås)...

Jag har också svårt att komma mig för att laga mat, slarvar alltför ofta. Har försökt med matlistor men lyckas ytterst sällan följa dem :oops:
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-12 15:46:21

Listor & scheman funkar inte för mig, jag köper det käk jag gillar och behöver.
Orka hålla på att planera som om man vore ngn slags mattant åt sig själv...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-12 15:48:33

annorlunda skrev:Något som också är otroligt gott är fyllda paprikor med ris, linser, champinjoner. Banangratäng, morotsbiffar (tar inte så lång tid om man har matberedare hemma), falafel, broccoligratäng (fast då var vi ju tillbaka till problemet med osten förstås)...

Otroligt gott...?
Jag tycker det låter som gastronomiska naturkatastrofer....
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Trixy » 2009-11-12 16:00:54

KrigarSjäl skrev:Listor & scheman funkar inte för mig, jag köper det käk jag gillar och behöver.
Orka hålla på att planera som om man vore ngn slags mattant åt sig själv...


Men skriv en matlista och storhandla så har du allt hemma
Senast redigerad av Trixy 2011-05-04 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in