matlistor?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Titti » 2009-11-12 16:04:00

KrigarSjäl skrev:
annorlunda skrev:Något som också är otroligt gott är fyllda paprikor med ris, linser, champinjoner. Banangratäng, morotsbiffar (tar inte så lång tid om man har matberedare hemma), falafel, broccoligratäng (fast då var vi ju tillbaka till problemet med osten förstås)...

Otroligt gott...?
Jag tycker det låter som gastronomiska naturkatastrofer....


Broccoligratäng är gott... men jag vill ha mycket ost och grädde och en rejäl köttbit därtill!
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-12 16:07:20

Naturkatastrof.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sugrövmanövern » 2009-11-12 16:17:06

Banangratäng, vad innehåller den? Jag gillar visserligen banan på pizza, tillsammans med ananas och jordnötter. Men banangratäng låter som att det skulle bli en kladdig deg?

KrigarSjäl: Seså. Åk och storhandla nu, och ställ dig och laga storkok för en hel månad framöver :wink: .

Nej men angående topic, matlistor: NEJ! Man är typ aldrig sugen på det man har bestämt sig för att äta. Har provat att bestämma för en vecka framåt, men man är inte sugen i den ordning man först tänkt. Detta leder till att jag slänger mat och går hungrig, eller äter mackor istället.

Nej det verkar lättare att göra som i förskolan, ha fruktstund, sätta sig och suga på en banan eller nåt när man blir hungrig. Och så tillaga en brakmåltid per dag så man är mätt fram till lunch nästa dag.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav hemulen » 2009-11-12 16:26:10

Trixy skrev:
KrigarSjäl skrev:Listor & scheman funkar inte för mig, jag köper det käk jag gillar och behöver.
Orka hålla på att planera som om man vore ngn slags mattant åt sig själv...


Men skriv en matlista och storhandla så har du allt hemma


Ja, det här ska jag börja med...igen! :D
Senast redigerad av hemulen 2011-05-04 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
hemulen
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2009-11-05

Inläggav rapchic » 2009-11-13 11:49:42

sugrövmanövern skrev:Banangratäng, vad innehåller den? Jag gillar visserligen banan på pizza, tillsammans med ananas och jordnötter. Men banangratäng låter som att det skulle bli en kladdig deg?

KrigarSjäl: Seså. Åk och storhandla nu, och ställ dig och laga storkok för en hel månad framöver :wink: .

Nej men angående topic, matlistor: NEJ! Man är typ aldrig sugen på det man har bestämt sig för att äta. Har provat att bestämma för en vecka framåt, men man är inte sugen i den ordning man först tänkt. Detta leder till att jag slänger mat och går hungrig, eller äter mackor istället.

Nej det verkar lättare att göra som i förskolan, ha fruktstund, sätta sig och suga på en banan eller nåt när man blir hungrig. Och så tillaga en brakmåltid per dag så man är mätt fram till lunch nästa dag.


det var därför (förutom det där mad macorna då) som jag och min fästman inte skrev matlistor på låång tid, men ag har oftast slutat vara sugen på nått (förutom saker man kan ha till maten tex broccoli, sojasås, groddar m.m)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-11-13 11:50:56

kanske en recepttråd skulle startas det fanns många saker som verkade gott tex fyllda paprikor (ääälskar paprika) och broccoligratäng el lasange med spenat (utan ost för mig men jag är van :wink: )
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav hemulen » 2009-11-13 11:58:10

Ja, en recepttråd :D
Jag tål inte paprika :? broccoligratäng ok :D

För övrigt så "går" jag på LCHF. Det känns bäst för mej..minimalt med kolhydrater, mycket fett o protein!
Senast redigerad av hemulen 2011-05-04 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
hemulen
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2009-11-05

Inläggav rapchic » 2009-11-13 12:05:39

hemulen skrev:Ja, en recepttråd :D
Jag tål inte paprika :? broccoligratäng ok :D

För övrigt så "går" jag på LCHF. Det känns bäst för mej..minimalt med kolhydrater, mycket fett o protein!


skulle inte klara LCHF, jag mår såå mkt bättre på vegetariskt men det är ju bra att man hittar vad man själv mår bra av

(se bara till så att du får i dig nog men C-vitamin, vissa som äter LCHF äter inga grönsaker alls och då blir det svårt med C-vitamin)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav hemulen » 2009-11-13 12:11:42

rapchic skrev:
hemulen skrev:Ja, en recepttråd :D
Jag tål inte paprika :? broccoligratäng ok :D

För övrigt så "går" jag på LCHF. Det känns bäst för mej..minimalt med kolhydrater, mycket fett o protein!


skulle inte klara LCHF, jag mår såå mkt bättre på vegetariskt men det är ju bra att man hittar vad man själv mår bra av

(se bara till så att du får i dig nog men C-vitamin, vissa som äter LCHF äter inga grönsaker alls och då blir det svårt med C-vitamin)


Tack för tipset :D
Läget är lugnt, jag skulle inte klara mej utan grönsaker vad som än står i recepten..man känner vad kroppen behöver!
Jag tar vitaminer varje dag, det kanske är lite av en fobi för mej det där med vitaminer..jag tror att jag kommer att må dåligt utan!! Helst Berocca från apoteket! Sen behöver jag handla en burk med D-vitamin också nu när solen ligger så lågt.
Frukt får man ju inte heller äta..några mandariner så här års..tillhör min kostplan :lol:
Senast redigerad av hemulen 2011-05-04 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
hemulen
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2009-11-05

Inläggav rapchic » 2009-11-13 12:14:49

hemulen skrev:
rapchic skrev:
hemulen skrev:Ja, en recepttråd :D
Jag tål inte paprika :? broccoligratäng ok :D

För övrigt så "går" jag på LCHF. Det känns bäst för mej..minimalt med kolhydrater, mycket fett o protein!


skulle inte klara LCHF, jag mår såå mkt bättre på vegetariskt men det är ju bra att man hittar vad man själv mår bra av

(se bara till så att du får i dig nog men C-vitamin, vissa som äter LCHF äter inga grönsaker alls och då blir det svårt med C-vitamin)


Tack för tipset :D
Läget är lugnt, jag skulle inte klara mej utan grönsaker vad som än står i recepten..man känner vad kroppen behöver!
Jag tar vitaminer varje dag, det kanske är lite av en fobi för mej det där med vitaminer..jag tror att jag kommer att må dåligt utan!! Helst Berocca från apoteket! Sen behöver jag handla en burk med D-vitamin också nu när solen ligger så lågt.
Frukt får man ju inte heller äta..några mandariner så här års..tillhör min kostplan :lol:

jo jag måste nog inhandla veg-d-vitamin 8 men jag har inte hittat nått än i stan) då det enda jag äter som naturligt har d-vitamin i sig är ägg och kantareller
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav hemulen » 2009-11-13 12:23:57

rapchic skrev:
hemulen skrev:
rapchic skrev:[quote="hemulen"]Ja, en recepttråd :D
Jag tål inte paprika :? broccoligratäng ok :D

För övrigt så "går" jag på LCHF. Det känns bäst för mej..minimalt med kolhydrater, mycket fett o protein!


skulle inte klara LCHF, jag mår såå mkt bättre på vegetariskt men det är ju bra att man hittar vad man själv mår bra av

(se bara till så att du får i dig nog men C-vitamin, vissa som äter LCHF äter inga grönsaker alls och då blir det svårt med C-vitamin)


Tack för tipset :D
Läget är lugnt, jag skulle inte klara mej utan grönsaker vad som än står i recepten..man känner vad kroppen behöver!
Jag tar vitaminer varje dag, det kanske är lite av en fobi för mej det där med vitaminer..jag tror att jag kommer att må dåligt utan!! Helst Berocca från apoteket! Sen behöver jag handla en burk med D-vitamin också nu när solen ligger så lågt.
Frukt får man ju inte heller äta..några mandariner så här års..tillhör min kostplan :lol:

jo jag måste nog inhandla veg-d-vitamin 8 men jag har inte hittat nått än i stan) då det enda jag äter som naturligt har d-vitamin i sig är ägg och kantareller[/quote]

Ok :)
Lycka till med "jakten" :D !
Jag äter ganska mycket ägg men tror inte att det räcker..
hemulen
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2009-11-05

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in