"Måste gå i helklass trots Asperger"
5 inlägg
• Sida 1 av 1
"Måste gå i helklass trots Asperger"
http://www.skanskan.se/article/20120203 ... s-asperger
Att ständigt bli omkringflyttad så där måste vara ännu värre... något borde ju skolan fås att begripa.
Att ständigt bli omkringflyttad så där måste vara ännu värre... något borde ju skolan fås att begripa.
Re: "Måste gå i helklass trots Asperger"
Jag vet exakt hur det känns att bli omkringflyttad. Nej, det är inte roligt.
Hoppas Kevin får sin ro under åren i skolan.
Hoppas Kevin får sin ro under åren i skolan.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Låter hemskt, tyvärr är sådant ganska vanligt förekommande.
Innan min bror fick sin diagnos så fick mina föräldrar rådet av skolan att släpa honom till skolan oavsett hur mycket han skrek eller stretade emot, det var ganska hemskt att se hur de var tvungna att dra iväg han med tvång. Det skadade honom något så otroligt och han klarar nu inte ens av att gå i skolan alls utan får hemundervisning.
Efter diagnos fick mina föräldrar kämpa en hel del för att skolan skulle ge honom möjlighet till hemundervisning.
Skolornas behandling av elever som avviker från det "normala" måste bli bättre. Även för de speciella barnen utan diagnos.
Innan min bror fick sin diagnos så fick mina föräldrar rådet av skolan att släpa honom till skolan oavsett hur mycket han skrek eller stretade emot, det var ganska hemskt att se hur de var tvungna att dra iväg han med tvång. Det skadade honom något så otroligt och han klarar nu inte ens av att gå i skolan alls utan får hemundervisning.
Efter diagnos fick mina föräldrar kämpa en hel del för att skolan skulle ge honom möjlighet till hemundervisning.
Skolornas behandling av elever som avviker från det "normala" måste bli bättre. Även för de speciella barnen utan diagnos.
- Corpse Bride
- Anslöt: 2012-01-20
De har anmält iill Skolinspektinen, men hjälper det?
Det hjälper inte att föräldrar och habilitering informerar skolan. Är rektorn speciellt trög? Eller är det kanske att h-n helt enkelt inte har råd att förstå?
Jag tycker man läser om sådana fall hela tiden. Och detta gäller fall där föräldrarna kämpar och t o m kontaktar tidningan. Det måste finnas många sådana fall där de berörda lider i tysthet.
Skolk, magont och sömnsvårigheter. Så såg livet ut för Kevin som har Aspergers syndrom, tills han började undervisas i en mindre grupp. Nu tar Färsingaskolan bort möjligheten.
---
– Jag har fått tvinga iväg honom på morgnarna och sedan kört och hämtat honom varje dag, för att han har mått dåligt, berättar mamma Jeanette Rosberg.
Räddningen kom när Kevin i sjuan blev erbjuden undervisning i en mycket mindre grupp några dagar i veckan, tillsammans med ett par andra elever som behövde extra stöd.
---
– Läromässigt har det inte fungerat förrän han fick gå i liten grupp, säger Jörgen Rosberg.
Men glädjen har varit kortvarig. Familjen berättar att de flera gånger har fått beskedet att specialgruppen ska tas bort, för att sedan återigen bli erbjudna möjligheten.
Efter att ha kämpat i helklass hela hösten fick Kevin återigen undervisning i liten grupp i december förra året. För en kort tid sedan meddelade skolan att han måste börja i vanlig skolklass igen med stöd av en assistent, berättar föräldrarna. Då fick de nog och anmälde Färsinga lärcentrum till Skolinspektionen.
Det hjälper inte att föräldrar och habilitering informerar skolan. Är rektorn speciellt trög? Eller är det kanske att h-n helt enkelt inte har råd att förstå?
Jag tycker man läser om sådana fall hela tiden. Och detta gäller fall där föräldrarna kämpar och t o m kontaktar tidningan. Det måste finnas många sådana fall där de berörda lider i tysthet.
ca skrev: http://www.skanskan.se/article/20120203 ... s-asperger
Jag har gått i vanliga klasser från 6-års till 8:an, går i 9:an nu. Går nu i en specialklass med andra elever med AS.
Fast jag har lite Aspergers, inte så mycket.
Innan jag bytte skola till den klassen var det jättejobbigt för mig i vanliga skolan: det var bara stress, mobbning och ingen hjälp av lärarna.
Är glad för att jag bytte skola och klass.