Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre prestationer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav plåtmonster » 2013-04-09 4:29:04

De tenderar att mobba också som sitt yttersta uttryck för sin inställning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-09 4:30:16

plåtmonster skrev:De tenderar att mobba också som sitt yttersta uttryck för sin inställning.

Jo, det är enkel packmentalitet bland enkla människor.
Sverige är historiskt ett bondeland och det sitter fortfarande i.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav plåtmonster » 2013-04-09 5:48:34

Tja, har inte tänkt på det att vi vart ett bondeland för inte alltför länge sedan. Kanske därför det är lite mer utvecklat i t.ex tyskland och nederländerna ? (jag får det intrycket iaf)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Unib12 » 2013-04-09 19:20:42

Mmm, men då kan man ju ifrågasätta om storstad är så mycket bättre, då jag upplever mindre gemenskap, utseendefixering och stress. Skulle inte säga att det uppmanar till personlig utveckling heller. Det finns filurer vart man än befinner sig, men skulle absolut inte vilja ha en sådan negativ syn på människor. Det spelar ingen roll vart de kommer ifrån.
Det finns positiva beteenden i både storstads människor och bönder.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Frimodig » 2013-04-09 19:29:23

plåtmonster skrev:Det finns en könsskillnad i biologin och ovanpå det lägger man en kulturell struktur. Alltså, skall man ta itu med det måste man dels acceptera biologin och se kulturen som föränderlig. Generaliseringar i form av att en egenskap per automatik implicerar en annan egenskap missar de som avviker från det som är vanligast. Det senare benämns som "normalt" men är egentligen mest sannolikt.


Jag tror jag håller med, jag förstår inte det sista.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Moggy » 2013-04-09 19:48:42

KrigarSjäl skrev:I en del kretsar anses skönlitteratur och läsning onödigt eller feminint - vilket är en antiintellektuell hållning. Vanligt bland bönder, bilmekare, fotbollsfolk med mera. Attityden är vanligare på vischan än i städer.
De blir av nån anledning lätt provocerade av intelligens.
De är bondlurkar helt enkelt.
Deras världsbild trög, grumlig, ogenomtänkt och baserad på tradition.



Tyvärr är det så. Och tyvärr leder det till att många går miste om nåt dom skulle uppskatta och lära sig mycket av.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav plåtmonster » 2013-04-09 19:52:11

Sedan är det så att iaf på tidigt stadion så slås visa gener av/på för att ytterligare anpassa kroppen till miljön. Det finns inget enkelt svar utan det är en massa faktorer som samverkar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Unib12 » 2013-04-09 20:13:32

Jo, säg mig bara vilka biologiska skillnaderna blir, konkret. Vem är jag? Hur fungerar jag? Ni som tycks veta då det står skrivet i min biologi.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Frimodig » 2013-04-09 20:43:57

Unib12 skrev:Jo, säg mig bara vilka biologiska skillnaderna blir, konkret. Vem är jag? Hur fungerar jag? Ni som tycks veta då det står skrivet i min biologi.


Brudar är gjorda för att föda barn, det är grundläggande. Ni är bättre gjorda, ni tål mer.

Vartefter som ni får lika villkor så kommer ni att slå ut grabbar. Ungefär som i skolan.

Ni är bättre gjorda.

Sen finns det naturligtvis mindre fungerande, både bland grabbar och brudar.

Jag vet shit om dig. Så, jag vet inte hur du fungerar.

Men säg att du kom till vårt kontor på Östra Ågatan 13, 2 tr, i Uppsala. Och jag satt med dig i 3 timmar. Då skulle jag kunna tala om vem du är.

Om du vågar komma, så kan du ringa mig på 0709-687536 och boka in.

Jag saknar respekt. Jag kanske skall förklara det. Jag saknar respekt. För vad fan som helst. Alla måste bevisa sig i mina ögon. Sen frågar jag en oändlig mängd frågor. Jag liksom pickar på grejer för att förstå mekanismer.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-10 2:55:08

plåtmonster skrev:
SULF skrev:Nu har flickorna som grupp förbättrat sin position inom båda dessa områden. De har kommit ifatt i matematik och naturkunskap och avståndet i fråga om läsförståelse har ökat ytterligare.


Hur det kommer sig vore intressant..


Ja, det kan knappast bero på biologin.

Det är ju inte så att tjejerna genom någon mutation blivit duktigare.

En teori jag har är att såväl lärare som föräldrar och flickorna själva inte längre tror att flickor generellt är sämre i matte. Därför prestererar flickor bättre.

En annan teori är att pedagogiken nuförtiden passar flickor bättre än pojkar - i alla ämnen.

En tredje är alltså att pojkarna drabbats av "antipluggkulturen" och blivit sämre i alla ämnen - även matte.

Edit: Rättade felskrivning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-10 3:06:54

KrigarSjäl skrev:I en del kretsar anses skönlitteratur och läsning onödigt eller feminint - vilket är en antiintellektuell hållning. Vanligt bland bönder, bilmekare, fotbollsfolk med mera. Attityden är vanligare på vischan än i städer.
De blir av nån anledning lätt provocerade av intelligens.
De är bondlurkar helt enkelt.
Deras världsbild trög, grumlig, ogenomtänkt och baserad på tradition.


Så kan det vara rent historiskt. Bondpojkarna behövde inte läsa vidare; de skulle överta gården. Andra gick av tradition vidare till bruket. Nu är bruket nedlagt men traditionen består.

Men det förklarar inte varför "antipluggkulturen" spridit sig på senare år. Tror de att de inte får något jobb ändå utan inriktar sig på en karriär som bidragstagare och/el kriminell? Eller tror de att de får jobb iaf? Eller lever de totalt i nuet som tuffingar på högstadiet? Och varför har i så fall tuffingidealet slagit igenom så på senare år? Jag har ju svårt att tro att "bondlurkarna" fått sånt inflytande i städerna.

Och varför drar flickorna ifrån? För att de vill behaga lärare och föräldrar? Eller för att de inser att de har könet emot sig så de måste plugga för att få de jobb de vill ha?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav plåtmonster » 2013-04-10 3:46:04

Alien skrev:En tredje är alltså att pojkarna drabbats av "antipluggkulturen" och blivit sämre i alla ämnen - även matte.


Mao det behövs mätning som visar kunskaperna i absoluta termer.


I övrigt så vill väl flickor behaga och pojkar vara tuffa?
(neurotypisk generalisering)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav elle » 2013-04-10 19:59:33

KrigarSjäl skrev:Sverige är historiskt ett bondeland och det sitter fortfarande i.

vad innebär det att : " det sitter i " ? hur menar du ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Frimodig » 2013-04-10 21:48:49

elle skrev:
KrigarSjäl skrev:Sverige är historiskt ett bondeland och det sitter fortfarande i.

vad innebär det att : " det sitter i " ? hur menar du ?


Jag håller med KrigarSjäl. Jag tror det är en viktig insikt. Vårt förflutna av relativt självständiga bönder är mkt viktigt för vår demokrati. Det är den historien som vår demokrati bygger på. Folk väljer härskare, härskare köper inte folk. Det är grundgrejen. Vad allt handlar om i världen.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-11 2:56:36

Tendensen är tydligen likadan i övriga Europa:
Skolprestationer sett ur ett könsperspektiv har verkligen blivit uppmärksammade de senaste åren. De internationella mätningarna av elevers prestationer inom vissa områden - PISA, TIMSS och PIRLS - uppmärksammade nivån på elevers prestationer i skolan och de nationella prestationerna placerades i relation till många andra länder. I dessa undersökningar blir könsskillnaderna i skolprestationer tydligt redovisade.

I mätningarna av elevers skolprestationer faller pojkar som grupp tydligt ut som lågpresterande i alla europeiska länder.
http://genus.se/meromgenus/teman/skola/ ... tbildning/

Det som är skillnaden från tidigare är att flickor nu har bättre resultat i de flesta ämnen och så har det inte alltid varit. Pojkar har varit bättre i matematik, idrott och hälsa och teknik än flickor, men idag har pojkar endast bättre resultat i idrott och hälsa än vad flickor har.
---
Enligt Skolverkets statistik (i SOU 2009:64) är resultatskillnaderna minst i teknik, matematik och engelska. Störst är skillnaderna i bild, hem- och konsumentkunskap och svenska där pojkar halkar efter. Att det just är svenska som det är stora skillnader i kan man se som särskilt allvarligt. Ämnet svenska innehåller många viktiga delar för en individs och ett samhälles utveckling genom att språket är en central del i till exempel identitetsutveckling och möjlighet till känslouttryck.

I en del sammanhang uttrycks det också som att kunskaper i svenska har överspridningseffekter på andra ämnen, det vill säga att en elev genom goda kunskaper i svenska lättare kan ta till sig andra ämnens innehåll.


Hur påverkas statistiken av klass?
En fråga är om könsskillnaderna i betyg varierar med föräldrarnas utbildningsbakgrund (socioekonomi). Myndigheten för skolutveckling har i rapporten Kön och skolframgång – tolkningar och perspektiv, visat att ju högre utbildningsnivå elevens moder har desto högre blir det genomsnittliga meritvärdet hos eleven.


Elever med utländsk bakgrund kan förväntas prestera sämre, annat modersmål och/el föräldrar som inte kan ge samma stöd.
SCB:s definition på utländsk bakgrund är ”elever födda utomlands samt elever födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands.” Elever med svensk bakgrund presterar i genomsnitt bättre än elever med utländsk bakgrund, enligt den valda definitionen. Däremot ser vi att ”utländska” flickor i genomsnitt presterar något bättre än vad ”svenska” pojkar gör.
(SOU 2009:64)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-11 3:03:34

Ännu en tänkbar förklaring: Läraryrket har feminiserats på senare år (lägre status = fler kvinnor el tvärtom). Om pojkar medvetet el omedvetet ser ned på flickor och kvinnor, vill de förstås inte lyda de kvinnliga lärarna och bryr sig inte om deras gillande.

Pedagogiken med "självständigt arbete" i stället för "katederundervisning" gynnar barn från akademikerhem. Gynnar det också flickor mer än pojkar?

Michael Kimmel är professor i sociologi med inriktning mot maskulinitet:

Kimmel skriver om problematiska maskulinitetsideal som ett hinder för utbildning och skolengagemang för pojkar. Han skriver:

"Att vara pojke innebär en sådan isolering och ständig oro som det innebär att varje sekund vara tvungen att bevisa sin manlighet. Pojkåren är en period av ständigt, obarmhärtigt testande av hur det är att vara en vuxen man."

Kimmel menar i rapporten vidare att:

"Om vi verkligen vill rädda pojkarna, skydda dem och främja pojkåren, så måste vår uppgift vara att finna sätt för att avslöja och utmana denna manliga ideologi, slå sönder den enkla modellen att pojkar nu en gång alltid är pojkar och undanröja pojkars känsla av självberättigande. För i verkligheten är denna manliga ideologi ett problem för både flickor och pojkar."
(SOU 2010:53, s. 54)
http://genus.se/meromgenus/teman/skola/ ... tbildning/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-11 15:25:36

Wine skrev:Det är också min uppfattning, att det handlar i huvudsak om biologi.


Utveckla. Betygsskillnaderna mellan pojkar och flickor beror alltså på biologi? Hur förklarar du då att flickorna inte var bättre förr, el att pojkar i Fjärran Östern är så mycket bättre?

Här ett reportage om hur det är i skolan i Sydkorea:
LR skrev:Ack, hur dessa elever vet hur en magister förtjänar att respekteras – elevbaserat lärande behövs här inte. Klassrumsklimatet kan närmast liknas vid en svartvit filmsekvens från förr, av ett Sverige ingen knappt minns.

Efter lektionen, i rummet intill, står oproportionerliga mängder förfriskningar till besökarnas förfogande; de mest framstående eleverna i engelska likaså. Vi tillåts under två timmar forma ett ansikte av symbiosen Sydkorea och världens bästa skolresultat. Eleverna är precis som läraren trevliga, artiga och humoristiska – och nästan lika intresserade av oss som vi av dem.
---
Ifall eleven inte lyckas väl med sin skolgång blir det inget välbetalt jobb. Ifall det inte kommer några stora mängder pengar har du inte råd att försäkra dina barns, eller framtida barns, skolgång (innefattande kostnader för kompletterande privatskolor, universitet, etc) – och så sluter sig cirkeln, generation efter generation. Skolan är allt.
Skolan är allt i Sydkorea

Tycker det visar att när det gäller skolan hänger väldigt mycket på kulturen. I Östasien har utbildning av tradition setts som mycket viktig. Och föräldrarna inpräntar det i sina barn. liksom respekt för läraren. I vårt individualistiska Sverige har barnen mer frihet, t ex friheten att strunta i skolan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-11 15:40:27

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:I en del kretsar anses skönlitteratur och läsning onödigt eller feminint - vilket är en antiintellektuell hållning. Vanligt bland bönder, bilmekare, fotbollsfolk med mera. Attityden är vanligare på vischan än i städer.
De blir av nån anledning lätt provocerade av intelligens.
De är bondlurkar helt enkelt.
Deras världsbild trög, grumlig, ogenomtänkt och baserad på tradition.


Så kan det vara rent historiskt. Bondpojkarna behövde inte läsa vidare; de skulle överta gården. Andra gick av tradition vidare till bruket. Nu är bruket nedlagt men traditionen består.

Men det förklarar inte varför "antipluggkulturen" spridit sig på senare år. Tror de att de inte får något jobb ändå utan inriktar sig på en karriär som bidragstagare och/el kriminell? Eller tror de att de får jobb iaf? Eller lever de totalt i nuet som tuffingar på högstadiet? Och varför har i så fall tuffingidealet slagit igenom så på senare år? Jag har ju svårt att tro att "bondlurkarna" fått sånt inflytande i städerna.

Och varför drar flickorna ifrån? För att de vill behaga lärare och föräldrar? Eller för att de inser att de har könet emot sig så de måste plugga för att få de jobb de vill ha?

Jag vet inte, det här med bondementalitet kan vara en förklaring kanske.
Sen har vi det här med förebilder också. Pojkar och unga män förväntas älska fotboll och det kanske inte är så bra alla gånger.
Negativ grabbighet odlas som sagt i lagsporter och i omklädningsrum.

Vi lever också i nyliberala tider där det intellektuella nedvärderas till förmån för konsumism, företagande, socialkompetentande.
Säger inte att det är så men det är så jag uppfattar rådande samhällsklimat.
Nu är det inte Vilhelm Moberg eller Sara Lidman som gäller, nu är det Mia Törnblom, jobbcoacher och facebook.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav ullstrumpan » 2013-04-11 16:33:14

KrigarSjäl skrev:...........................
Säger inte att det är så men det är så jag uppfattar rådande samhällsklimat.
Nu är det inte Vilhelm Moberg eller Sara Lidman som gäller, nu är det Mia Törnblom, jobbcoacher och facebook.
Snälla du. Har det nånsin varit Sara Lidman och Vilhelm Moberg som har gällt?
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-11 17:04:02

ullstrumpan skrev:
KrigarSjäl skrev:...........................
Säger inte att det är så men det är så jag uppfattar rådande samhällsklimat.
Nu är det inte Vilhelm Moberg eller Sara Lidman som gäller, nu är det Mia Törnblom, jobbcoacher och facebook.
Snälla du. Har det nånsin varit Sara Lidman och Vilhelm Moberg som har gällt?

Vad jag menar är att arbetarförfattarna för en undanskymd tillvaro i dagens mediebrus.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Dagobert » 2013-04-11 21:10:44

I trådstartens citatruta står det "DN skrev" vilket fick mig att tro att det var DN:s redaktionella text som citerades. Tills jag klickade på länken och såg att citaten i inlägget kom från ett debattinlägg i DN av "Gunilla Molloy, docent i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet".
Citaten borde alltså tillskrivas Gunilla Molloy, inte DN.
Dagobert
 
Inlägg: 14477
Anslöt: 2010-11-30

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-11 21:19:23

Det publicerades i DN. Jag skriver DN när jag citerar vad jag läst i DN, vare sig det är ledare, nyhetstext el debattartikel.

Edit: Men jag har ändrat till "DN Debatt" nu.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Alien » 2013-04-12 12:24:49

Denna tråd är tänkt att handla om varför pojkarna får sämre betyg än flickorna. En teori är att det beror på att manligheten i skolan konstrueras som motsatsen till flickorna, den s k antipluggkulturen.

Moderator:
Inlägg som mer handlar om feminism och könsroller i allmänhet flyttats hit: konsroller-och-konsskillnader-t9326.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att konstruera manligheten (i skolan)

Inläggav Wine » 2013-04-12 19:59:29

Alien skrev:
Wine skrev:Det är också min uppfattning, att det handlar i huvudsak om biologi.
Utveckla.


Jag tänkte främst på formuleringar i det här inlägget:

Frimodig skrev:Min överordnade tanke är att manlighet och kvinnlighet inte är några samhälleliga konstruktioner. Det är biologiska konstruktioner. Brudar är gjorda för att föda barn och ta hand om sina barn. Grabbar är gjorda för att göra brudar med barn, och ta hand om familjen.

Både killar och tjejer föds med ett inbyggt könsprogram, det är inte nåt som skapas av omgivningen. Det kan modifieras lite av miljön, men inte i grunden.

Grabbar är evolutionens mänskliga experimentdjur. Det är därför grabbar är den stora majoriteten på alla psykiatriska sjukhus för riktigt störda. Det är därför grabbar är den stora majoriteten bland nobel-pristagare.

Brudar lever längre för de är bättre gjorda. För att de skall föda barn, det skulle aldrig en grabb klara av.

Sen kommer brudar, när de får lika villkor, steg för steg ta över ett antal arbetsområden. T.ex. domstolsdomare, läkare inom alla områden utom de mest mediamässiga. Offentliga tjänstemän på högre nivåer. Journalistyrket. Politikyrket.

Brudar är bättre på att tänka långsiktigt (eftersom de föder barn), så de kommer att ta över miljöområdet.

Om man summerar, så måste man konstatera att vi grabbar står inför en riktig utmaning framöver. Vi måste lära oss hantera brudar bättre. Eftersom det är de som kommer att bestämma alltmer.

Alla, som har en mamma som lever, kan börja med att träna på henne.

Lennart Frimodig
Senast redigerad av Wine 2013-04-12 20:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in