Magproblem vid AS, autism och andra npf
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Magproblem vid AS, autism och andra npf
Hej!
Jag har i hela livet haft lös avföring. Ibland har jag varit lös i magen, men oftast bara lös avföring.
En teori är om det kan bero på att jag äter bröd, mjölkprodukter etc. då jag hört en del om USA-mammornas teorier om deras barn med autism.
Dock är jag inte beredd att tvärt ändra min kost. Tror inte på mirakelkurer. Men är det fler som har lös avföring i stället för hård? Som har lättare för att bli lös i magen än tvärtom?
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har i hela livet haft lös avföring. Ibland har jag varit lös i magen, men oftast bara lös avföring.
En teori är om det kan bero på att jag äter bröd, mjölkprodukter etc. då jag hört en del om USA-mammornas teorier om deras barn med autism.
Dock är jag inte beredd att tvärt ändra min kost. Tror inte på mirakelkurer. Men är det fler som har lös avföring i stället för hård? Som har lättare för att bli lös i magen än tvärtom?
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:43:08, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Mjölk kan också vara värt att hålla sig ifrån ett tag, och se om det blir bättre. Problemet är visserligen att om det inte hjälper, och du sätter igång med mjölk igen, så blir det lite sämre innan du åter vant dig.
Själv dricker jag havre- och sojadryck istället. Det var ovant i två veckor, ungefär. När jag sedan smakade på vanlig mjölk undrade jag vad sjutton jag druckit det för hela livet, för det smakar bara fett och vatten. (Det är det väl visserligen också...)
Själv dricker jag havre- och sojadryck istället. Det var ovant i två veckor, ungefär. När jag sedan smakade på vanlig mjölk undrade jag vad sjutton jag druckit det för hela livet, för det smakar bara fett och vatten. (Det är det väl visserligen också...)
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:43:08, redigerad totalt 1 gång.
- apkonstapel
- Anslöt: 2008-10-21
Hej!
Jag dricker Go Green sojadryck med vaniljsmak sedan länge. Dock är jag förtjust i ost, mjukost och liknande.
Vi äter inte pannkakor, socerkaka, kakor etc. så ofta. Dock äter vi rätt mycket mjukt bröd och knäckebröd. Två skivor bröd på morgonen, två till kvällsteet.
Ska försöka att tänka på varje smörgås jag stoppar i mig. Men grovt bröd är väl inte bättre än vetemjöl? Det är väl gluten som är boven i så fall?
Jag lider inte så mycket av att ha lös avföring, eftersom jag inte är lös i magen särskikt ofta. Jag frågade: "Hur många upplever samma sak?"
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag dricker Go Green sojadryck med vaniljsmak sedan länge. Dock är jag förtjust i ost, mjukost och liknande.
Vi äter inte pannkakor, socerkaka, kakor etc. så ofta. Dock äter vi rätt mycket mjukt bröd och knäckebröd. Två skivor bröd på morgonen, två till kvällsteet.
Ska försöka att tänka på varje smörgås jag stoppar i mig. Men grovt bröd är väl inte bättre än vetemjöl? Det är väl gluten som är boven i så fall?
Jag lider inte så mycket av att ha lös avföring, eftersom jag inte är lös i magen särskikt ofta. Jag frågade: "Hur många upplever samma sak?"
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:43:08, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
Korn, råg och vete är de sädesslag som anses ligga bakom celiaki (glutenintolerans).
Dock är det ju inte möjligt att säga om det är celiaki över nätet, och än mindre av t.ex. mig eftersom jag inte är läkare.
Dock är det ju inte möjligt att säga om det är celiaki över nätet, och än mindre av t.ex. mig eftersom jag inte är läkare.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 16:43:09, redigerad totalt 1 gång.
Jag har en mildare laktosintolerans, och där är det vanligt med lös mage. Fibrer funkar rätt bra, ger en motsatt efffekt. Speciellt värst med laktos är när man intar det på tom mage.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 16:43:09, redigerad totalt 1 gång.
- OnionKnight
- Anslöt: 2008-03-12
Hej!
Jag har frivilligt avstått från att dricka mjölk i ett par år och därför är jag extra känslig.
Vad jag menade var följande:
Är alla personer med autism gluten- och laktosintoleranta i någon grad? Mammorna i USA som lät deras barn vara utan bröd och mjölk upplevde att deras barn mådde så mycket bättre efter det.
Jag är inte lös i magen, men avföringen är lös. Det är en milsvid skillnad. Har alla med någon form av autism/AS/HFA magproblem? Är avföringen alltid lös? Alltid hård? Är det lättare att bli magsjuk?
Det här är bara lösa teorier som börjar med mig, eftersom min egen mage är den enda jag känner till.
Men kanske är det bara en viss procent av alla med någon form av autism som samtidigt har magproblem? Kanske kan man inte dra ett streck mellan autism/AS/HFA och överkänslighet mot gluten, laktos, färgämnen, sötningsmedel, socker, jäst och glutamat. Eller så kan man det.
En studie i detta vore intressant. Om man ska göra kopplingen mellan autism/AS/HFA och känslighet för ovan nämnda, ska det gälla för 100% eller räcker det med typ 80%-90%?
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har frivilligt avstått från att dricka mjölk i ett par år och därför är jag extra känslig.
Vad jag menade var följande:
Är alla personer med autism gluten- och laktosintoleranta i någon grad? Mammorna i USA som lät deras barn vara utan bröd och mjölk upplevde att deras barn mådde så mycket bättre efter det.
Jag är inte lös i magen, men avföringen är lös. Det är en milsvid skillnad. Har alla med någon form av autism/AS/HFA magproblem? Är avföringen alltid lös? Alltid hård? Är det lättare att bli magsjuk?
Det här är bara lösa teorier som börjar med mig, eftersom min egen mage är den enda jag känner till.
Men kanske är det bara en viss procent av alla med någon form av autism som samtidigt har magproblem? Kanske kan man inte dra ett streck mellan autism/AS/HFA och överkänslighet mot gluten, laktos, färgämnen, sötningsmedel, socker, jäst och glutamat. Eller så kan man det.
En studie i detta vore intressant. Om man ska göra kopplingen mellan autism/AS/HFA och känslighet för ovan nämnda, ska det gälla för 100% eller räcker det med typ 80%-90%?
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:43:09, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
Det gäller säkert för en mindre grupp, men det är viktigt att inse att glutenintolerans inte är något att ta lätt på. Förutom besvären med magen och undernäring så löper man högre risk att få cancer som äldre om man ingnorerar problemet. Magcancer är verkligen inget man önskar sin värsta fiende ens.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:43:09, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Du har rätt, rdos.
Vad gäller gluten- och laktosintolerans så tror jag inte att jag har det. Men jag har funderat på rönen från USA och andra håll, och ifall jag för alltid uteslöt laktos, gluten, jäst, socker, sötningsmedel, färgämnen, glutamat och alla konstiga E-nummer skulle jag kanske bli av med så många ADHD-symptom att jag skulle kunna slippa Concerta. Men det är bara en teori, och en farlig sådan.
Vilket liv får jag, om jag utesluter en himla massa livsmedel och bara får äta typ grönsaker, råris, andra fullkorns-alternativ till ris och riskakor utan nånting på? Då blir det ju en himla massa bristsjukdumar i stället.
Så tja, detta är bara lösa tankar. Medan de har spunnit så har jag försökt komma på nåt överhuvud taget som skulle kunna ge belägg för en sådan kost. Jag tror inte på att en sådan kost kan trolla bort autism eller ADHD eller något annat bara sådär. Jag har inte kommit på något annat än det att jag har lösare avföring än genomsnittet. Lös i magen så att det rinner är jag inte, såvida jag inte har magsjuka eller liknande och det är sannerligen inte ofta.
Hälsningar
Lilla Gumman
Du har rätt, rdos.
Vad gäller gluten- och laktosintolerans så tror jag inte att jag har det. Men jag har funderat på rönen från USA och andra håll, och ifall jag för alltid uteslöt laktos, gluten, jäst, socker, sötningsmedel, färgämnen, glutamat och alla konstiga E-nummer skulle jag kanske bli av med så många ADHD-symptom att jag skulle kunna slippa Concerta. Men det är bara en teori, och en farlig sådan.
Vilket liv får jag, om jag utesluter en himla massa livsmedel och bara får äta typ grönsaker, råris, andra fullkorns-alternativ till ris och riskakor utan nånting på? Då blir det ju en himla massa bristsjukdumar i stället.
Så tja, detta är bara lösa tankar. Medan de har spunnit så har jag försökt komma på nåt överhuvud taget som skulle kunna ge belägg för en sådan kost. Jag tror inte på att en sådan kost kan trolla bort autism eller ADHD eller något annat bara sådär. Jag har inte kommit på något annat än det att jag har lösare avföring än genomsnittet. Lös i magen så att det rinner är jag inte, såvida jag inte har magsjuka eller liknande och det är sannerligen inte ofta.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:43:09, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
Jag tror inte ett dugg på "rönen" från USA. Det man ser effekterna av är enbart bättre anpassningsförmåga när magen fungerar bättre. Det + att glutenkänslighet förmodligen är mycket vanligare i AS-population än bland NTs.
Rdos, du noterade väl att Lilla Gumman inte skrev nåt om att bota autism utan bara om att bota sin dåliga mage? Alltså är du ute och jagar halmgubbar som vanligt.
Eftersom du har erfarenhet av just glutenintolerans så vore det bra om du kunde hålla dig till att ge råd om just det, och spara anti-bota-autism-retoriken till de trådar som redan finns om det ämnet?
Autism kan botas!
Jenny McCarthy botade sonens autism
Eftersom du har erfarenhet av just glutenintolerans så vore det bra om du kunde hålla dig till att ge råd om just det, och spara anti-bota-autism-retoriken till de trådar som redan finns om det ämnet?
Autism kan botas!
Jenny McCarthy botade sonens autism
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:43:09, redigerad totalt 1 gång.
Jo, men Lilla Gumman funderade ju ovan i termer av att kunna skippa mediciner och / eller "bli av med" ADHD. Jag påstod då att uteslutandet av gluten ur kosten inte direkt har någon sådan effekt, annat än att man bättre kan hantera sina problem när magen fungerar bättre. Det är väl ungefär så jag upplevde att det fungerade när jag testade att utesluta både gluten och laktos från början. Sedan återintroducerade jag dock laktos igen utan någon förändring. Fast det är ju så att om man börjar utesluta gluten så blir man känsligare. Just nu tål jag nästan ingen gluten alls i maten utan att få tillbaka symptomen. Jag är inte heller så säker på att en läkarundersökning skulle kunnat sett att jag är känslig för gluten. Jag testade mig aldrig, utan ville veta om gluten-laktosfri kost hade någon effekt.
Lilla Gumman skrev:Jag har frivilligt avstått från att dricka mjölk i ett par år och därför är jag extra känslig.
Blev du bättre när du inte drack mjölk eller var det inten skillnad?
Är alla personer med autism gluten- och laktosintoleranta i någon grad?
Nej. Det tycks vara vanligare med födoämnesallergier hos känsliga personer men det betyder inte att alla med NPF har de problemen.
Mammorna i USA som lät deras barn vara utan bröd och mjölk upplevde att deras barn mådde så mycket bättre efter det.
Om de blev bättre så var barnen troligen känsliga för antingen det ena eller det andra, eller både och.
Jag tycker dock det verkar dumt att utesluta båda samtidigt för då vet man ju inte vilket det var barnet var känsligt för och så kanske man hindrar det från att äta något det skulle ha tålt och orsakat sig själv en massa besvär och kostnader och barnet onödigt lidande.
Jag tänker inte diskutera konsistensen på min avföring på ett forum. Sånt brukar väl annars variera med vad man äter?
Nej, det kan man inte. Men man bör inte heller utesluta att man kan ha problem med en eller flera av ovanstående.
Tror det är mindre än så men det vet säkert någon annan bättre än jag. Prova att googla på autism + diet + study om du vill hitta studier. Men vad som gäller för många andra behöver inte nödvändigtvis gälla för dig, det är ju helt individuellt vad man är känslig för.
Om du vill veta är det väl bara att prova att utesluta gluten under en period och se om du blir bättre. (Även fullkornsprodukter innehåller gluten, tyvärr.) I välsorterade affärer ska det finnas glutenfria alternativ till pasta, bröd etc.
rdos skrev:Jo, men Lilla Gumman funderade ju ovan i termer av att kunna skippa mediciner och / eller "bli av med" ADHD. Jag påstod då att uteslutandet av gluten ur kosten inte direkt har någon sådan effekt, annat än att man bättre kan hantera sina problem när magen fungerar bättre. Det är väl ungefär så jag upplevde att det fungerade när jag testade att utesluta både gluten och laktos från början. Sedan återintroducerade jag dock laktos igen utan någon förändring. Fast det är ju så att om man börjar utesluta gluten så blir man känsligare. Just nu tål jag nästan ingen gluten alls i maten utan att få tillbaka symptomen. Jag är inte heller så säker på att en läkarundersökning skulle kunnat sett att jag är känslig för gluten. Jag testade mig aldrig, utan ville veta om gluten-laktosfri kost hade någon effekt.
OK, då förstår jag.
Jag fick just häromdan en väldigt bra beskrivning av olika typer av glutenkänslighet och hur man testar sig för den ena och den andra typen. Kanske kan översätta det till svenska när jag får tid. Tyvärr har jag varit för sjuk hela den gångna veckan och nu måste jag strax åka till stan för att hjälpa mamma med bredbandet mm.
Coop (och även Ica) har numera glutenfritt bröd som smakar lika bra som vanligt bröd. Finns att hitta i frysdisken. De varianter jag tycker smakar bäst är "Fri Limpan", blå eller grön. Förrutom i bröd så finns ju gluten även ofta i färdigprodukter, men gör man sin egen mat så är det inga större problem. De flesta ingredienser innehåller inte vetemjöl. Det är bara att kolla om det står vetemjöl ibland ingredienserna. Om du (ni) testar så räcker ett test under en vecka långt. Blir det inga förändringar efter det är det inte lönt att forsätta.
Det finns en del olika åsikter om hurvida havre utgör ett problem, men för mig är det inga problem att äta produkter som innehåller havre. Råg och korn innehåller dock gluten, så de bör man undvika. Speciellt när man testar, då bör man nog undvika såväl vete, korn, råg och havre (och allt som innehåller detta).
Det finns en del olika åsikter om hurvida havre utgör ett problem, men för mig är det inga problem att äta produkter som innehåller havre. Råg och korn innehåller dock gluten, så de bör man undvika. Speciellt när man testar, då bör man nog undvika såväl vete, korn, råg och havre (och allt som innehåller detta).
Misstänker man att man är allergisk mot gluten (eller mjölkprotein vilket är lika dåligt) så föreslår jag att man försöker använda sig av vårdcentralen för att få ett entydigt svar i frågan istället för att framstå som en mathypokondriker.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:43:09, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel skrev:Mjölk kan också vara värt att hålla sig ifrån ett tag, och se om det blir bättre. Problemet är visserligen att om det inte hjälper, och du sätter igång med mjölk igen, så blir det lite sämre innan du åter vant dig.
Mjölk håller jag med om kan vara värt att skippa. Kan ha det i matlagningen sas, där det blandas med andra ingredienser, men mår dåligt av att bara dricka det "rakt upp och ner". Har hört att när man blir lite äldre typ 20 och uppåt, så är inte mjölk överlag bra för människan att dricka. Vet inte om det verkligen stämmer. Provade valios laktosfria men mådde ännu sämre. Nu blir det kravmjölk till pannkakor, gröt och vissa brödsorter när man bakar. Men dricker mest te utan mjökt och vatten!
Lilla Gumman: det finns ju även magmedicin att ta till. Kan det må hända vara fråga om stressrelaterade problem som har med din dåliga mage att göra? Sådant som stressar dig fast du inte tycker det borde göra det? Har själv råkat ut för det. Min mage reagerar direkt om jag är för stressad...den blir tex för hård:). Och så får man grym halsbränna. Konstaterade sorgligt nog igår, när jag åt popcorn att min mage inte klarar detta härliga snacks. Får halsbränna så det bara visslar om det.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:43:09, redigerad totalt 1 gång.
*glad att se Flawed här igen*
Du menade mjölk och vatten, va? Hur dricker man te utan vatten??
Glimma skrev:Nu blir det kravmjölk till pannkakor, gröt och vissa brödsorter när man bakar. Men dricker mest te utan mjökt och vatten!
Inger skrev:*glad att se Flawed här igen*Glimma skrev:Nu blir det kravmjölk till pannkakor, gröt och vissa brödsorter när man bakar. Men dricker mest te utan mjökt och vatten!
Jag använder mjölk till matlagning och bakning och frukostgröten men dricker det inte för sig själv. Vatten är vatten och visst använder man vatten till te. Men har man hett vatten till tepåse då blir det ju inte bara rent vatten så att säga. Därför gjorde jag en skillnad på det hela.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:43:09, redigerad totalt 2 gånger.
'Flawed skrev:Misstänker man att man är allergisk mot gluten (eller mjölkprotein vilket är lika dåligt) så föreslår jag att man försöker använda sig av vårdcentralen för att få ett entydigt svar i frågan istället för att framstå som en mathypokondriker.
Varför då? Varken glutenfri eller laktosfri mat är receptbelagd vad jag vet, och de tester som finns för gluten är inte tillförlitliga.
Glimma skrev:Inger skrev:Glimma skrev:Nu blir det kravmjölk till pannkakor, gröt och vissa brödsorter när man bakar. Men dricker mest te utan mjökt och vatten!
Jag använder mjölk till matlagning och bakning och frukostgröten men dricker det inte för sig själv.
Så långt är jag med. (Jag mår inte bra om jag skulle dricka ett glas mjölk, men däremot går det utmärkt att ha i te eller matlagning.)
Glimma skrev:Vatten är vatten och visst använder man vatten till te. Men har man hett vatten till tepåse då blir det ju inte bara rent vatten så att säga. Därför gjorde jag en skillnad på det hela.
Här fattar jag inte. Hett vatten torde vara lika rent vatten som kallt vatten, om det kommer ur samma kran. Att man sen doppar en tepåse i det gör det till inte till 'te utan vatten' utan till tevatten.
OK, nu har jag översatt informationen som en medlem i en amerikansk mejlinglista i sin tur fått av en kunnig bekant:
Glutenallergi triggar en immunologisk reaktion och kan identifieras genom IgE-antikroppar. IgE-antikroppar binds till mastceller som finns lagrade i kroppsvävnad. När en antigen, i detta fall gluten, registreras av IgE-antikroppen så kommer de att bindas till varandra. Detta gör att mastcellerna sänder ut signalsubstanser som ger förändringar i den omgivande vävnaden - en histaminreaktion - som yttrar sig som snuva och svullnad. Allergiska reaktioner kan ske allt från omedelbart till 4-6 timmar efter kontakt. Hudpricktest brukar ge pålitlig påvisan på IgE-antikroppar. Att helt undvika kontakt med gluten är nödvändigt.
Glutenintolerans är lite mer komplicerat. Det brukar inte involvera immunsystemet, vilket gör att hudpricktest inte är tillförlitliga och oftast utfaller negativt. Vid intolerans brukar födoämnesreaktionen bli fördröjd och kan ta upp till 3 dagar innan den visar sig, och brukar ofta innefatta mat man äter ofta. P g a att man äter ämnet så ofta kan denna typ av känslighet vara svår att upptäcka innan man helt tar bort det ur dieten.
Eliminiationsdiet betyder att man tar bort ett födoämne i 1-3 veckor, sen introducerar man det igen för att se hur kroppen reagerar. Ibland tar det mer än bara en tugga för att effekten ska märkas då den kan vara kumulativ, d v s man kanske börjar lite försiktigt utan att få några reaktioner, för att först en månad senare få tillbaka symtomen om man fortsatt äta den maten. Detta indikerar att man fortfarande är intolerant men att man kan tåla mindre mängder om man varierar sig och inte äter det ämnet längre än 4-7 dagar i sträck ( s k rotationsdiet).
Intoleranser kan ibland gå över. Till skillnad mot födoämnesallergier som bara ger ett begränsat antal lättidentifierade symtom, så kan födoämnesintolerans ta sig många olika former som kan variera från person till person. Ett IgG-blodprov, ibland IgA, brukar vara bättre för att mäta den typen av reaktion, även om det inte råder någon konsensus bland läkare om huruvuda sådana test är tillförlitliga. Eliminationsdieten brukar vara det man utgår från. Att ta bort gluten ur dieten rekommenderas, och brukar göra att man mår bättre, men är inte absolut nödvändigt. Dock kan fortsatt intag av det irriterande födoämnet belasta kroppen och skapa andra immunologiska, allergiska eller överkänslighetsbesvär, och kan också övergå i regelrätt allergi.
Celikali är en autominnun tarmsjukdom där gluten triggar en immunologisk giftreaktion och skadar tarmluddet. Mycket små mängder av detta protein kan vara tillräckligt för att ge denna reaktion och därför rekommenderas att man strikt följer dieten. Även om det är en autoimmun sjukdom så finns det ofta en genetisk komponent. Den kan diagnosticeras tidigt i livet. Pga att man inte får i sig närig kan odiagnosticerad eller obehandlad celikali leda till andra kroniska och autoimmuna sjukdomar.
Läckande tarm (leaky gut syndrome) innebär genomtränglighet av tarmväggen. Även om det inte alltid har den orsaken så är det ofta kopplat till att de jäst-organismer som normalt finns i tarmen blivit övergödda och övergått till sin svampform och har trängt in med sina rötter i tarmväggen. Detta skapar en mikroperforering genom vilket mikroskopiska mängder födoämnesproteiner kan läcka ut i blodströmmen. Eftersom kroppen sätts i alarmberedskap för att ta hand om dessa invaderande proteiner i blodströmmen kan just läckande tarm vara det som utlöser födoämnesintoleranser. När tarmen läkt kan intoleranser ofta försvinna.
Jästsvamptillväxt kan ha många orsaker från tungmetallbelastning tll diet bestående av för mycket raffinerade kolhydrater och socker; antibiotika; steroider; p-piller etc. Att ta anti-svamp-medicin och byta till en diet utan snabba kolhydrater, socker och fermenterad mat, och tillföra goda tarmbakterier till tarmen kan återställa tarmhälsan. Ofta kan man även bli bättre av åtgärda det som orsakade problemet från början, t ex om det finns tecken på tungmetallförgiftning kan kelatering vara den bästa långsiktiga behandlingen.
Reservation för att jag är osäker på huruvida detta med 'leaky gut' är något vetenskapligt belagt eller om det bara är en teori.
Glutenallergi triggar en immunologisk reaktion och kan identifieras genom IgE-antikroppar. IgE-antikroppar binds till mastceller som finns lagrade i kroppsvävnad. När en antigen, i detta fall gluten, registreras av IgE-antikroppen så kommer de att bindas till varandra. Detta gör att mastcellerna sänder ut signalsubstanser som ger förändringar i den omgivande vävnaden - en histaminreaktion - som yttrar sig som snuva och svullnad. Allergiska reaktioner kan ske allt från omedelbart till 4-6 timmar efter kontakt. Hudpricktest brukar ge pålitlig påvisan på IgE-antikroppar. Att helt undvika kontakt med gluten är nödvändigt.
Glutenintolerans är lite mer komplicerat. Det brukar inte involvera immunsystemet, vilket gör att hudpricktest inte är tillförlitliga och oftast utfaller negativt. Vid intolerans brukar födoämnesreaktionen bli fördröjd och kan ta upp till 3 dagar innan den visar sig, och brukar ofta innefatta mat man äter ofta. P g a att man äter ämnet så ofta kan denna typ av känslighet vara svår att upptäcka innan man helt tar bort det ur dieten.
Eliminiationsdiet betyder att man tar bort ett födoämne i 1-3 veckor, sen introducerar man det igen för att se hur kroppen reagerar. Ibland tar det mer än bara en tugga för att effekten ska märkas då den kan vara kumulativ, d v s man kanske börjar lite försiktigt utan att få några reaktioner, för att först en månad senare få tillbaka symtomen om man fortsatt äta den maten. Detta indikerar att man fortfarande är intolerant men att man kan tåla mindre mängder om man varierar sig och inte äter det ämnet längre än 4-7 dagar i sträck ( s k rotationsdiet).
Intoleranser kan ibland gå över. Till skillnad mot födoämnesallergier som bara ger ett begränsat antal lättidentifierade symtom, så kan födoämnesintolerans ta sig många olika former som kan variera från person till person. Ett IgG-blodprov, ibland IgA, brukar vara bättre för att mäta den typen av reaktion, även om det inte råder någon konsensus bland läkare om huruvuda sådana test är tillförlitliga. Eliminationsdieten brukar vara det man utgår från. Att ta bort gluten ur dieten rekommenderas, och brukar göra att man mår bättre, men är inte absolut nödvändigt. Dock kan fortsatt intag av det irriterande födoämnet belasta kroppen och skapa andra immunologiska, allergiska eller överkänslighetsbesvär, och kan också övergå i regelrätt allergi.
Celikali är en autominnun tarmsjukdom där gluten triggar en immunologisk giftreaktion och skadar tarmluddet. Mycket små mängder av detta protein kan vara tillräckligt för att ge denna reaktion och därför rekommenderas att man strikt följer dieten. Även om det är en autoimmun sjukdom så finns det ofta en genetisk komponent. Den kan diagnosticeras tidigt i livet. Pga att man inte får i sig närig kan odiagnosticerad eller obehandlad celikali leda till andra kroniska och autoimmuna sjukdomar.
Läckande tarm (leaky gut syndrome) innebär genomtränglighet av tarmväggen. Även om det inte alltid har den orsaken så är det ofta kopplat till att de jäst-organismer som normalt finns i tarmen blivit övergödda och övergått till sin svampform och har trängt in med sina rötter i tarmväggen. Detta skapar en mikroperforering genom vilket mikroskopiska mängder födoämnesproteiner kan läcka ut i blodströmmen. Eftersom kroppen sätts i alarmberedskap för att ta hand om dessa invaderande proteiner i blodströmmen kan just läckande tarm vara det som utlöser födoämnesintoleranser. När tarmen läkt kan intoleranser ofta försvinna.
Jästsvamptillväxt kan ha många orsaker från tungmetallbelastning tll diet bestående av för mycket raffinerade kolhydrater och socker; antibiotika; steroider; p-piller etc. Att ta anti-svamp-medicin och byta till en diet utan snabba kolhydrater, socker och fermenterad mat, och tillföra goda tarmbakterier till tarmen kan återställa tarmhälsan. Ofta kan man även bli bättre av åtgärda det som orsakade problemet från början, t ex om det finns tecken på tungmetallförgiftning kan kelatering vara den bästa långsiktiga behandlingen.
Reservation för att jag är osäker på huruvida detta med 'leaky gut' är något vetenskapligt belagt eller om det bara är en teori.
Återgå till Aspergare och vården