Måendeförändring?
37 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Måendeförändring?
Hur mår du nu jämfört med i våras (mars-april). Av olika skäl är tidpunkten viktig. Har att göra med en teori jag har om hur och varför mänskliga kulturer föds, utvecklas och dör.
Frågan avser hur du upplever/känner att din tillvaro förändrats totalt sett senaste halvåret.
Frågan avser hur du upplever/känner att din tillvaro förändrats totalt sett senaste halvåret.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:59:25, redigerad totalt 1 gång.
Det är ju halvt om halvt inbyggt att minnas saker som bättre än de var, men å andra sidan gäller samma för att känna att man är på väg åt rätt håll ... Hm.
Personligen har jag det både bättre och sämre, på lite olika sätt. Men jag mår avsevärt mycket bättre nu.
Personligen har jag det både bättre och sämre, på lite olika sätt. Men jag mår avsevärt mycket bättre nu.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:59:25, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Det är ju halvt om halvt inbyggt att minnas saker som bättre än de var, men å andra sidan gäller samma för att känna att man är på väg åt rätt håll ... Hm.
Du har uppfattat frågan helt rätt. (Eller i vart fall på det sätt jag menade.) Det är alltså den övergripande tendensen för måendet jag är ute efter.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Sämre, vilket avviker från hur det brukar vara. Jag brukar gilla hösten annars, lugnt och inte för varmt, och kul när man börjar elda igen.
Har nog att göra med några hälsoproblem jag har dragit på mig från maj och över sommaren.
Har nog att göra med några hälsoproblem jag har dragit på mig från maj och över sommaren.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:59:31, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Om du ska dra slutsatser, så bör du väl veta om man mår efter en cykel?
Om man har, låt säga, brutit menet mycket svårt under sommaren, och nu mår piss, så kan det väl inte hjälpa några teorier?
Jag kan inte rösta eftersom allt för många yttre "slumpmässiga" faktorer spelat in.
Om man har, låt säga, brutit menet mycket svårt under sommaren, och nu mår piss, så kan det väl inte hjälpa några teorier?
Jag kan inte rösta eftersom allt för många yttre "slumpmässiga" faktorer spelat in.
- Bror Duktig
Något bättre.
Fick praktikplats i september året ut minst.
Blivit bättre på att göra en sak i taget och inte stressa upp mig så mycket.
Detta är det som blivit bättre. Annars känner jag mig precis lika arbetslös som innan. Ekonomin har blivit ännu sämre (trots rekordlågt ränteläge) och känns mer och mer som ett Eiffeltorn av tändstickor.....
Så något bättre satte jag men totalt sammantaget kanske status quo.
Fick praktikplats i september året ut minst.
Blivit bättre på att göra en sak i taget och inte stressa upp mig så mycket.
Detta är det som blivit bättre. Annars känner jag mig precis lika arbetslös som innan. Ekonomin har blivit ännu sämre (trots rekordlågt ränteläge) och känns mer och mer som ett Eiffeltorn av tändstickor.....
Så något bättre satte jag men totalt sammantaget kanske status quo.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:59:31, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Re: Måendeförändring?
Duras skrev: Har att göra med en teori jag har om hur och varför mänskliga kulturer föds, utvecklas och dör.
Jag är väldigt nyfiken på hur du menar. Skulle du kunna förklara mer?
Totalt sett mår jag lite bättre än i våras. Mindre nedstämd och med hopp inuti, även mitt vardagsfungerande är ungefär lika som i våras - ibland skapligt, ibland kastrofalt. Livet har gett mig något mycket värdefullt de senaste veckorna. Det gör skillnad.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 21:59:31, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Bror Duktig skrev:Om du ska dra slutsatser, så bör du väl veta om man mår efter en cykel?
Intressant att du nämner cykler för det är en viktig del av min teori. en det handlar inte om en enskild individs cykel utan om hela folkgruppers genomsnittliga cykler.
Har man haft otur att bryta benet senaste halvåret så påverkar det förstås måendet för just den personen, men min teori handlar indirekt om hur sannolikt det är att man bryter benet under olika tidsperioder.
Och var inte så säker på att det bara är slumpmässigt
Re: Måendeförändring?
TheBoxSaysNo skrev:Duras skrev: Har att göra med en teori jag har om hur och varför mänskliga kulturer föds, utvecklas och dör.
Jag är väldigt nyfiken på hur du menar. Skulle du kunna förklara mer?
Totalt sett mår jag lite bättre än i våras. Mindre nedstämd och med hopp inuti, även mitt vardagsfungerande är ungefär lika som i våras - ibland skapligt, ibland kastrofalt. Livet har gett mig något mycket värdefullt de senaste veckorna. Det gör skillnad.
Jo, jag kan förklara mer, men du skulle sannolikt bli uttröttad. (men det kanske kommer små bitar då)
Kul att du har fått nåt mycket värdefullt (kanske vet jag på ett ungefär vad det är). I vart fall var det lägre sannolikhet att det skulle hänt i våras eller för ett år sen. (Sett i ljuset av min teori)
Saker som var bra, har jag inte längre.
Saker som var skit, har jag inte längre.
Saker som är bra, hade jag inte då.
Saker som är skit, hade jag inte då.
Som helhet ligger det på +-0. På detaljnivå är skillnaderna väldigt stora, nästan totalt omvänt. Dag blev natt och natt blev dag, ingen reell skillnad men väl omkastat.
Saker som var skit, har jag inte längre.
Saker som är bra, hade jag inte då.
Saker som är skit, hade jag inte då.
Som helhet ligger det på +-0. På detaljnivå är skillnaderna väldigt stora, nästan totalt omvänt. Dag blev natt och natt blev dag, ingen reell skillnad men väl omkastat.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 21:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Det är ju roligt (och förvånande...) att en del bra saker håller i sig. Försöker ju leva på och förmera det.
Å andra sidan ligger en del allvarliga långtidsstressorer på och sliter och det är svårt att se hur det för mig närmare att orka ta itu med dem.
Törs inte summera (eller rösta).
Å andra sidan ligger en del allvarliga långtidsstressorer på och sliter och det är svårt att se hur det för mig närmare att orka ta itu med dem.
Törs inte summera (eller rösta).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Mår betydligt sämre nu satte jag. Arbetsuppgifterna är inte kul, har kommit längre ifrån arbetskamraterna och vissa måste jag försöka undvika för de snackar sk*t om de flesta på jobbet och rätt som det är så är man i skottlinjen. Kompiskontakterna funkar inte riktigt och den bästa har jag ev. bränt för att jag inte orkat skicka mailsvar på länge. Inget är riktigt roligt just nu, bara lite mer än ljummet. Förhoppningsvis blir det bättre snart.
Det som förbättrats är relationen med min syster. Äntligen förstår hon mer av hur min As. inverkar på mig. Kontakten med föräldrarna är ungefär lika bra som alltid tack & lov.
Det som förbättrats är relationen med min syster. Äntligen förstår hon mer av hur min As. inverkar på mig. Kontakten med föräldrarna är ungefär lika bra som alltid tack & lov.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Jag mår alltid bättre på våren, generellt. Speciellt om det är sol, och jag är ute mycket. Nu har jag mest varit inne de senaste veckorna.
Därför jämför jag inte med våren som TS tycker att jag ska göra, utan förra hösten, och då är svaret att jag mår bättre. Blev det rätt?
Därför jämför jag inte med våren som TS tycker att jag ska göra, utan förra hösten, och då är svaret att jag mår bättre. Blev det rätt?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Selma skrev:Mår lite bättre nu. Gillar hösten och mörkret.
Samma här. Hösten och mörkret äger.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:59:31, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag vet inte om jag ska rösta. Jag brukar må som bäst vid de tidpunkter du nämner (när våren kommer och när hösten kommer).
Fast i år har det hänt saker så att jag har en kass höst, trots att jag gillar vädret och en del annat.
Ska jag svara så som det har varit de senaste 20 åren, eller som det är just i år p.g.a. vilka tider man råkar få (eller inte få) hos läkaren?
Fast i år har det hänt saker så att jag har en kass höst, trots att jag gillar vädret och en del annat.
Ska jag svara så som det har varit de senaste 20 åren, eller som det är just i år p.g.a. vilka tider man råkar få (eller inte få) hos läkaren?
- Bror Duktig
Parvlon skrev:Jag mår alltid bättre på våren, generellt. Speciellt om det är sol, och jag är ute mycket. Nu har jag mest varit inne de senaste veckorna.
Nä. det blev fel. Tänk att vissa ska ha så svårt att rätta in sig i ledet
Jag skulle kunnat fråga om hur det var för ett år sen och därmed neutraliserat säsongs-cykeln, men nu var det en annan större och viktigare cykel jag var ute efter och i det sammanhanget skulle troligen undersökningen fått ett luddigt utfall.
Bror Duktig skrev:Jag vet inte om jag ska rösta. Jag brukar må som bäst vid de tidpunkter du nämner (när våren kommer och när hösten kommer).
Det bästa undersökningsresultatet blir om man svarar instinktivt utan analys. Fast det kanske är svårt för en aspie?
Parvlon skrev:Så man kan bara rösta ifall man inte vet hur mycket tur man har?Bror Duktig skrev:Jag kan inte rösta eftersom allt för många yttre "slumpmässiga" faktorer spelat in.
Nej, jag kan inte rösta eftersom jag tycker att det blir missvisande, så min hjärna tycker att det blir fel att rösta. (När jag vet lite om varför vi ska rösta.)
Typ så.
- Bror Duktig
Duras skrev:Bror Duktig skrev:Jag vet inte om jag ska rösta. Jag brukar må som bäst vid de tidpunkter du nämner (när våren kommer och när hösten kommer).
Det bästa undersökningsresultatet blir om man svarar instinktivt utan analys. Fast det kanske är svårt för en aspie?
Hamen!
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Parvlon skrev:Så man kan bara rösta ifall man inte vet hur mycket tur man har?Bror Duktig skrev:Jag kan inte rösta eftersom allt för många yttre "slumpmässiga" faktorer spelat in.
Nej, jag kan inte rösta eftersom jag tycker att det blir missvisande, så min hjärna tycker att det blir fel att rösta. (När jag vet lite om varför vi ska rösta.)
Typ så.
Jag kan inte förklara ingående varför man ska rösta eftersom förklaringen har en uppenbar risk att påverka resultatet, dvs förklaringen kan ge ett självuppfyllande resultat.
Återgå till Att leva som Aspergare