Mac+Safari=panik!
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Mac+Safari=panik!
ÄR BORTREST OCH KOMMER ÅT DATOR VIA MAC. Första gången jag surfar seriöst på en Mac. Går inte bra. Har gått in på webmail (one)via safari. Kommer så långt som till inkorgen, ser mina mail, kan läsa topic och sortera dem efter olika parametrar som datum eller avsändare.
Men kan inte komma på något sätt att öppna enskilda mai!
Panik! Måste komma åt dem! Panik!
Stor karmaboost åt den som kan hjälpa mig. Gärna så snart det går, jag går under och har dessutom åtagande att sköta via mail som är viktiga och tidskritiska. Panik! Hjälp PLZ!!!
Senast redigerad av pH 2011-05-04 20:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Var är du?
Känner du inte den som äger Macen då?
Jag menar, Mac hittar man ju sällan på Centralstationen eller internetcafeet.
Här är det väl i första hand Bjäbbis och MissTibbs du kan pm:a. Men det finns säkert fler.
Känner du inte den som äger Macen då?
Jag menar, Mac hittar man ju sällan på Centralstationen eller internetcafeet.
Här är det väl i första hand Bjäbbis och MissTibbs du kan pm:a. Men det finns säkert fler.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:30:01, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Ägaren mer frågande och mer teknikanalfabet än mig. Djupt frustrerad. Ledsen för allt, detta var bara droppen. Trodde att jag åtminstone skulle klara detta, men nej. Så saker kommer gå åt skogen för att jag inte kan agera i tid. Skitockså!
*Ledsen*
*Ledsen*
pH skrev:Ägaren mer frågande och mer teknikanalfabet än mig. Djupt frustrerad. Ledsen för allt, detta var bara droppen. Trodde att jag åtminstone skulle klara detta, men nej. Så saker kommer gå åt skogen för att jag inte kan agera i tid. Skitockså!
*Ledsen*
Uppfattar att det är din mail du behöver ha tag på.
Du behöver inte ge mig hela din mailadress men vad är det efter @-tecknet? Jag, eller nån annan, kanske vet något annat sätt att komma åt mailen.
Rekommenderar på längre sikt att du byter till webbaserad mail (t ex gmail). Då vet du att du alltid kommer åt mailen oavsett om du kör Mac eller PC, Windows, Linux eller Mac OS.
- barracuber
pH skrev:Men det är ju webmail, one.com Vill inte lägga ut adressen här, lite väl personlig. (Men tror att t.ex du har den...)
Frustrerad och ledsen.
Ok, såg inte att du redan kör webb.
Det kanske är just Safari som inte funkar med one.com (säkert pga one.com inte är byggd enligt standard).
Pm:a Bjäbbis o Miss Tibbs och fråga vilka andra webbläsare man kan köra på Mac. Vet att Firefox o Opera finns.
Klarar ni att ladda ned o installera program på en Mac?
- barracuber
Är det vanliga mail eller bilagor du har svårt att komma åt?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:30:01, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag kan inte öppna mailen alls. Jag ser min inbox som en lista, ser avsändare, datum, tid ämne. Kan sortera på dessa parametrar. Verkar kunna skicka mail. Men kan inte öppna de mail jag ser i inboxen. Får ingen slags markering öht när jag försöker klicka på eller placera musen vid de synliga mailen. Nya mail droppar in under tiden jag sitter här frustrerad. Jag ser vad och från vem, men kan inte läsa dem eller på annat sätt komma åt innehållet...
Du kanske kan ställa in Förhandsgranskning av mail (som även finns i Outlook) och läsa på det sättet?
Du har testat Högerklick på mailet och ´Öppna i ny flik/nytt fönster´ också?
Du har testat Högerklick på mailet och ´Öppna i ny flik/nytt fönster´ också?
- barracuber
Mysko. Din kompis har inte någon annan webbläsare installerad som du kan pröva med, typ Firefox.
- Bjäbbmonstret
Nej, jag får ge upp. Skitprogrammet vägrar. Inget är synligt eller klickbart eller händer när jag försöker ändra något. Nederlag. Får väl helt enkelt försöka rädda vad som räddas kan när jag kommer hem. Tack för hjälpförsöken
Synd, nej jag har ingen aning om vad det kan vara för fel
- Bjäbbmonstret
Alla webmejlor funkar inte i alla webläsare. Det beror ofta på att IE har hittat på en alldeles egen standard som inte finns i någon RFC. Då anpassar utvecklarna ibland sidan efter det - vilket gör att det inte funkar i andra webläsare!
Ladda ner FF och installera det. Det tar inte lång tid. Se till att tillåta popupfönster från din webmejlplats. Sen borde det funka kalasbra!
Ladda ner FF och installera det. Det tar inte lång tid. Se till att tillåta popupfönster från din webmejlplats. Sen borde det funka kalasbra!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror också man kan komma förbi problemet genom att köra nån annan webläsare än safari, ex FF eller Opera.
- barracuber