Mac-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2011-10-05 0:18:22

Alla tips är välkomna. Vad säger ni om MacKeeper? Den kostar visserligen lite, är den värd pengarna tro?
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Abbreviation » 2011-10-05 10:05:22

Längesedan jag hade användning för sådana program men jag har testat MacKeeper och har för mig att det var bra. Vill du inte betala går det att tanka programmet från någon torrentsite.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav lasseivägen » 2011-10-13 12:21:01

Kom mig till slut för att uppgradera till Lion(OS X 10.7.2)
Kosta 229.
Det jag verkligen gilla är att man kan ändra fönstren i alla hörn och även i alla sidorna.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Miche » 2011-10-13 12:35:04

lasseivägen skrev:Det jag verkligen gilla är att man kan ändra fönstren i alla hörn och även i alla sidorna.

Det har man kunnat i Windows i minst två årtionden...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav lasseivägen » 2011-10-13 17:21:26

Miche skrev:
lasseivägen skrev:Det jag verkligen gilla är att man kan ändra fönstren i alla hörn och även i alla sidorna.

Det har man kunnat i Windows i minst två årtionden...

Just därför gjorde det mig glad, har haft windows sedan 2.0 då fick man starta DOS först.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav aspiemelly » 2011-10-27 17:59:19

Hittar inget sätt att återföra bilder till datorn, som EJ är tagna med iphonen, gamla mac:en dog och vill ha bilder från den som finns på iphonen "tillbaka" på nya mac:en... Om nån hängde med...

Camera roll (filmrullen), bilder som tagits med iphonekameran synkas finfint...men resten...
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Iridia » 2011-10-27 19:01:39

Du menar synka med iPhoto? Det brukar inte vara något problem att synka t ex min kamera eller android.

Om den inte gör det av sig självt kan du prova att öppna din kamera eller vad du har i Finder och dra över filerna manuellt.
Iridia

Inläggav aspiemelly » 2011-10-27 19:13:10

Hittade en lösning nu, PhotoSync appen. Använde den, synka "allt" och importerade sedan från photosync mappen till iphoto. Nu är bilderna där dom ska, om än med knepiga namn men det tar jag sedan.

iPhoto hittar bara bilderna som finns i camera roll. Inte bilder som flyttats TILL iphonen från gamla datorn.
aspiemelly

Inläggav Iridia » 2011-10-27 19:17:49

Jaha, då fattar jag. Tur att du lyckades lösa det ändå. PhotoSync, fanns den redan på datorn eller fick du ladda ner den?
Iridia

Inläggav aspiemelly » 2011-10-27 19:20:26

fanns gratis i app store på datorn. till mobil/ipad gick det på 15kr

Nu har dock alla apparna försvunnit nästan, men tack och lov för "molnet" kan jag om än omständigt få tillbaka dom.... en i taget...

Förstår dock inte hur i hela friden uppdateringen bara tog en timme, två kompisar gjorde samma men med tider mellan 4 och 12 timmar....
aspiemelly

Inläggav Zombie » 2011-11-16 1:30:30

Vad gör man när en ominstallationsskiva för det OS man redan hade ger upp på sluttampen och lämnar det här meddelandet?
Skivan skrev:Mac OS X kunde inte installeras på din dator. Installeraren stötte på ett fel som förhindrade installationen. Kontakta programtillverkaren och be om assistans.
... och man har social fobi, särskilt för okända datorexperter (nej, det är inte som jag koketterar), och inte hittar något man förstår på nätet?

Vet inte heller vad det var för fel från början.

"Nätverksinställningar" som låser upp sig själva redan för flera månader sedan, som om något rootkit ändrar det varje gång jag startar eller något.

Finder, och i ökande grad även andra program, som går allt segare, liksom själva datorstarten. Allt mer av färghjulet.

Sophos Antivirus upptäcker ingenting.

Överhettning tvivlar jag på, men inte vet jag. (Lär vara känt problem på Mac-böcker.) Har installerat termometer- och fläktstyrningsprogram, det händer förstås att jag missar när temperaturen går upp mot 70, men tror nog att jag för det mesta lyckas hålla den runt 55 eller lägre.

Häromdagen: datorn börjar få svårt att starta alls, får stänga av med knappen och försöka igen. När jag väl får igång den passar jag på att börja säkerhetskopiera saker jag borde ha kopierat för länge sedan. Då visar det sig att även den funktionen har fått buggar. En fil har fel som inte gick att kopiera; på nästa försök går den bra, men nu är det fel på någon annan som gick igenom förut.

, när jag scannar det jag än så länge har fått över till externdisken, hittar Sophos ett spionvirus i ett program jag aldrig lyckades få igång och har låtit ligga tills jag eventuellt är frisk nog att läsa på mer om det. Låter Sophos oskadliggöra viruset och slänger sedan programmet.

Kort därpå slutar datorn starta alls. Läser på nätet vad jag orkar och får tag i. Startar i säkert läge, det lyckas. Men kopieringen är likadan för det: kort efter start fryser hela processen, plus datorns klocka och termometer (tillagt program), och rubbas inte på timmar för en mapp på några tiotal MB. Gör flera försök, likadant. Får stänga av med knappen.

Ger upp säkert läge, försöker skapa rotanvändare. Datorn säger att mitt lösenord inte är likadant som förra gången. Jag har verkligen inte haft någon rotanvändare förut! Är det ett rootkit som har varit på datorn?

Så till slut försökte jag ominstallera OS ändå. Tre gånger och inklusive att leta fel på hårddisken. Alla gånger hände det jag beskrev överst.

Macbook 13'' 250 GB, köpt för ungefär ett år och tio månader sedan, hade OS X 10.6.8 när den bröt ihop, skivan har OS X 10.6.1.

Det här skriver jag från den uråldriga PC jag hade innan som man inte kan se en youtubesnutt på utan långa pauser och tom vävläsarcache...

Långt inlägg, och expert är jag ju inte, men jag vore evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2011-11-16 4:19:51

Ett småproblem (?) i anslutning förresten. Hur får man ut installationsskivan? Den har suttit i ända sedan datorn slutade starta i normalt läge, för den kom aldrig ut igen när jag stängde av den. Efter det ville jag inte fresta på ett system jag inte visste hur länge det alls skulle hålla genom att försöka mata ut en skiva jag kanske snart skulle behöva. (Inte kan väl det där OS-laddningsfelet ha att göra med att den har fått sitta i sådär?)

Ingen av de tre gånger OS-bytet misslyckades såg jag på nedfällsmenyn för "avstängning" några andra alternativ än "Skiva" (som visade sig leta efter skiva att ladda ner ifrån, för den händelse det hade funnits flera); "Avbryt" (som helt enkelt återgick till fasen före nedfällsmenyn) och "Starta om". "Stäng av" eller "mata ut" fanns helt enkelt inte som alternativ efter en misslyckad installation. Vad jag såg. :?

Har fått ett vänligt pm med tips att det kan tänkas vara något fel på endera skivan, så att det kan vara värt att prova med en annan installationsdisk. Eller att helradera hårddisken - fast det tar jag gärna i allra sista hand, eftersom jag gärna vill ha kvar dokument som kanske ännu finns därinne.
Zombie

Inläggav barracuber » 2011-11-16 4:35:23

Antar att du redan läst detta:

Felsöka en Mac OS X-installation från CD eller DVD
http://support.apple.com/kb/HT2956?view ... cale=sv_SE

Samt den här tråden (, ?som visserligen handlar om 10.5):

http://www.99.se/mac-os-x/242563-proble ... ation.html

Låter ändå som att du har virusdelen under kontroll. Fast visst kan det vara oupptäckta virus och rootkits som gör att den strular.

Även om du är långt ifrån en data newbie: Inte så att hårddisken är full? Det skulle kunna göra den långsam och allmänt trulig. Rensa bort eller har du nån extern hd dit du kan skyffla över lite saker? Det borde bättra sig rätt omgående.

I applelänken finns en hel del tips vad det nu kan vara värt (FWIW). Du kan få mitt kontonummer sen - skojar bara ;-)
http://www.99.se/mac-os-x/242563-proble ... ation.html
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Zombie » 2011-11-16 4:38:15

Zombie skrev:Har fått ett vänligt pm med tips att det kan tänkas vara något fel på endera skivan,
... alltså trots att installationsskivans skivverktyg angav den som gick att kolla - hårddisken - som felfri.
Zombie

Inläggav Zombie » 2011-11-16 4:45:02

Barracuber: Tusen tack! Skrämmande vad fel sökord och kanske trötthet gör att man missar sidor med ny information. Det där ska jag läsa på när jag är piggare än just nu.

barracuber skrev:Även om du är långt ifrån en data newbie: Inte så att hårddisken är full? Det skulle kunna göra den långsam och allmänt trulig. Rensa bort eller har du nån extern hd dit du kan skyffla över lite saker? Det borde bättra sig rätt omgående.

"Långt ifrån", hmm... men tack. Fast så mycket newbie är jag inte ;), den var inte ens halvfull.
(Exportera filer var för övrigt en av de saker som inte gick.)
Zombie

Inläggav barracuber » 2011-11-16 4:50:35

Glöm sista länken i förra inlägget - min mobila vävläsare har sina begränsningar.

OS-Installationsskivor är maskinspecifika. Så ingen mening att ta vilken skiva som helst. Annat än för att testa maskineriet så klart.

Om du vill komma åt dokument mm kör en linux live-cd. Ifall läsaren är ok alltså. Lämpligen Ubuntu som många tycker är enklare än Windows XP. Om du saknar CD så handlar det om en cirka 600 mb nedladdning av en isofil som sedan bränns som en image på en tom CD. Idag på stadsbibblot GBG hade de fått in en handfull Ubuntu 10.10 skivor (näst senaste versionen).

Tänk på att ha en annan mus i beredskap (sladd el trådlös) ifall du kör ett annat os än osx. EDIT om du redan har en sladdmus kan du säkert köra på med den. Men ifall du kör med en blåtandad mus i osx (som jag själv) kan det bli problem, ursäkta svamlet.
barracuber

Inläggav barracuber » 2011-11-16 5:23:53

Bara rent spån och vill inte måla fan på väggen, men: inte så att du kör iwork 09? Iaf är här ett sätt att få bort ohyran.

How to protect your Mac OS X from first ever Mac OS X Botnet
http://www.programmerfish.com/how-to-pr ... om-botnet/
barracuber

Inläggav Miche » 2011-11-16 9:34:05

Alla CD-läsare jag träffat på (har dock aldrig kollat på Mac) har ett litet hål på framsidan, precis lagom stort att peta in ett uträtat metallgem i, då låser man upp öppningsmekanismen och skivan går att få ut.
Miche

Inläggav barracuber » 2011-11-16 10:48:08

Funkar tyvärr inte på macbook, den har inte ens nån lucka, bara en öppen springa. Coolt visserligen men killen i 99-länken ovan hittade en hel del damm i sin spelare när han öppnade bakstycket och tittade efter.
barracuber

Inläggav Zombie » 2011-11-16 20:21:27

Tack Miche och tack igen barracuber.

Känns alltid mycket bättre att ha några tips att gå igenom. Men kanske först om några dagar, tyvärr, för idag är jag helt slut efter gårdagen och sedan har jag några måsten att ränna igenom. Får väl också se om jag fortfarande har tillgång till det gamla OS:et och om det isåfall klarar Blåtandmusen samt att ladda ner och sätta upp Ubuntu, och om jag klarar att skaffa CD och ta mig igenom allt som kan gå fel. En anledning till att jag kör Mac och inte Linux är ju min dåliga datorkarma (plus sociala = supportfobi).

Nej, kör inte iWork, men det där om Botnet ska jag fanimig läsa.
barracuber skrev:OS-Installationsskivor är maskinspecifika. Så ingen mening att ta vilken skiva som helst. Annat än för att testa maskineriet så klart.
Ja - och den kan till exempel vara repig, då kan man prova med en annan för samma datormodell. Såna newbies är varken jag eller pm-skrivaren. ;)
Zombie

Inläggav barracuber » 2011-11-16 21:45:01

Zombie skrev:
barracuber skrev:OS-Installationsskivor är maskinspecifika. Så ingen mening att ta vilken skiva som helst. Annat än för att testa maskineriet så klart.

Ja - och den kan till exempel vara repig, då kan man prova med en annan för samma datormodell. Såna newbies är varken jag eller pm-skrivaren. ;)

Om just din OSX-install-CD är repig/skadad så kan du beställa en ny kopia från Apple - de vet hur de tillverkar just din maskinspecifika. Om andra skivor som inte är repiga fungerar då har du hittat problemet.

En annan grej du skrev: det där om rootusern. Någonting som alla rekommenderar men som få verkar bry sig om att följa - och då pratar vi framför allt Windows men i viss mån även Linux och OS X (som bygger på en unixdialekt) - är att man alltid ska skapa ett rootkonto men även ett vanligt användarkonto (utan rootbehörighet). Man bör till vardags köra på det vanliga kontot och, endast vid systemspecifika operationer som installationer/avinstallationer mm, bör man skifta till rootkontot. Det som alltför många gör (inklusive jag själv periodvis) är att hela tiden köra på rootkontot. Det är bekvämt eftersom man då slipper logga ut och logga in för att kunna ex installera ett program. Att ständigt köra som "root" medför ökad risk för angrepp utifrån - något som alla inser men som få orkar ta tag i.

Jag själv t ex sedan jag bytte till mac kör som rootbehörig till vardags. Ibland när jag kört Windows genom åren har jag skärpt till mig och sett till att jag bara kört som root (admin i Windows) när jag verkligen behövt och som "vanlig" user annars. Hur stort problem det kan medför att slarva med detta kan jag inte bedöma. Dock är det bra att vara medveten om det ifall man hamnar i en utsatt situation.
barracuber

Inläggav nallen » 2011-11-17 0:38:12

Förr höll man nere musknappen när man slog på maskinen för att den skulle mata ut skivor som blivit kvar. Jag är inte säkre på om det funkar på Intel Mac:ar.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Iridia » 2011-11-17 0:42:41

Lustigt det kan bli när man inte kan uttyda betoning i skriven text... Man ska väl inte slå på datorer, tänkte jag förvånat och såg för mitt inre öga nallen banka skiten ur sin stackars dator. Sen fattade jag vad det stod. :oops:
Iridia

Inläggav Miche » 2011-11-17 1:00:13

Skulle han skrivit "satte på maskinen" istället! ;)
Miche

Återgå till IT-forum

Logga in