Lyssna på musik?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lyssna på musik?

Inläggav cirkusfreak » 2024-08-31 12:01:19

Detta låter kanske jättedumt. Men hur lyssnar neurotypiska på musik egentligen?

Jag hör ofta neurotypiska prata om att de har spellistor på spotify för känslor och uppleveleser. Allt från "jag är kär", "nu arbetar jag" till "nu är det dags att säga upp mig". Men också har har hört de nämna hur ett album från en viss artist har hjälpt dem genom en svår stund exempelvis. Men jag förstår inte riktigt hur det kan göra det?

Det är uppenbarligen någonting jag missar, något jag inte alls har förstått. Men vad vet jag inte...
cirkusfreak
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2017-03-16

Lyssna på musik?

Inläggav manne » 2024-08-31 12:27:02

https://open.spotify.com/

testade denna mycket bättre än Youtube bättre ljud kvalité och hela album och spel listor mm :-)049 :-)Happy

man kan spara favoriter och lyssna på best Off mm och på olika radio stationer mm :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 19813
Anslöt: 2007-08-23

Lyssna på musik?

Inläggav antonius » 2024-08-31 15:43:18

behövs väl inte alltid musik i egentlig mening, för att känna ett visst välbehag, det finns ju ASMR:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Autonomou ... n_response

man kan få ASMR respons av lite av varje:

https://www.youtube.com/watch?v=MYlV4mqrvMY

en del har observerat att förutom att hjälpa mot sömnlöshet och oro, kan ASMR även lindra vid panikångestattacker
antonius
 
Inlägg: 22328
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Lyssna på musik?

Inläggav Ignatius » 2024-08-31 22:58:37

Man kan bryta ner musik på lättbegripliga sätt. Ett exempel är Bachs Matteuspassion. Många NT-dårar anser att det är den bästa musik som finns men de förstår inte varför.

Ariorna är uppbyggda i två lika stora delar före och efter en predikan i förhållandet 1:1. 1:1 är symbolen för det perfekta universum.

Matteuspassionen består alltså av två delar. De manliga tenor- och basariorna med körstycken i respektive del är 410 takter långa. Delarna i blocken förhåller sig återigen 1:1 till varandra. De kvinnliga alt- och sopranariorna med tillhörande körpartier är 330 takter i respektive del. Återigen 1:1.

Men Bach tänkte i hundraden så man kan stryka nollor. 41 är ett primtal. Inte nog med det. 41 är summan av de de sex första primtalen 2+3+5+7+11+13=41. Antalet primtal, 6, är det första perfekta talet. 33 är det minsta udda upprepade talet som inte är ett primtal. 33 är också summan av tre kuber: x3 + y3 + z3 [vet ej hur man skriver upphöjda siffror på forumet]. Summan av siffrorna i 33 är 6, återigen det första perfekta talet.

Varje hälft av Matteuspassionen består av en yttre del på 900 takter och en inre på 1000. Delarna speglar åter varandra perfekt i förhållandet 1:1. Sammanlagt består verket alltså av 2800 takter. 28 är det andra perfekta talet. Om man adderar siffrorna i 2800 får man 10 om man adderar siffrorna i 10 får man 1, 1:1. Det perfekta universum.

Jag tror inte NT-dårar lyssnar på musik. De är offer för ytliga emotioner och sinnesförvirring.
Ignatius
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2019-05-05

Lyssna på musik?

Inläggav antonius » 2024-09-01 8:25:57

Ignatius skrev:Jag tror inte NT-dårar lyssnar på musik. De är offer för ytliga emotioner och sinnesförvirring.


i deras värld är vad influenserna, eller vad det heter och kändisars åsikter det högsta i universum, de är ett utpräglat flockdjur och styr sitt gillande efter dom, vi måste försöka förlåta dem, de vet inte vad de gör, som jesus på korset sa
antonius
 
Inlägg: 22328
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Lyssna på musik?

Inläggav cirkusfreak » 2024-09-01 9:21:24

Ignatius skrev:...
Jag tror inte NT-dårar lyssnar på musik. De är offer för ytliga emotioner och sinnesförvirring.


Mycket intressant tolkning, tycker jag! Med sådan kunskap om musik och hur den hänger samman med matematik kan jag förstå att det känns rimligt och kul på sitt sätt.

Men, NT-dårarna, som du kallar dem lyssnar ju inte riktigt på musik så då jag sällan har hört något så intressant från en NT person som pratar om musik. Ofta är det ju mer åt hållet "Åhh han är så bra hans album från 2010 tog mig igenom en mycket svår period i mitt liv" eller "Arghh jag blir galen om jag inte har musik med mig i öronen, jag klarar inte av tystnad".

För mig som egentligen inte lyssnar så mycket på musik alls så är det lite svårt att lista ut vad de yrar om och de gånger jag faktiskt har frågat en NT vad de menar så har jag inte fått så bra svar tyvärr. Mer åt hållet "men hur kan du inte förstå att man behöver musik för att överleva???".
cirkusfreak
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2017-03-16

Lyssna på musik?

Inläggav Chrilleb » 2024-09-01 13:15:03

Måste ha musik i vardagen annars saknas nåt. Jag sjunger typ varje dag ...karaoke på datorn.

Jag växlar med att sjunga o lyssna på musik på min stereo,ibland. Min farfar spelade dragspel som ung,lite grann men ändå.

Är allätare kan man säga.
Chrilleb
 
Inlägg: 6446
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Lyssna på musik?

Inläggav Richard » 2024-09-01 13:22:20

Jag har radion på dygnet runt, P3. Tycker det är svårt när det är helt tyst...
Richard
 
Inlägg: 3731
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Lyssna på musik?

Inläggav antonius » 2024-09-01 15:52:48

radioskval kan vara en liten vägg ifrån ångest demonerna
antonius
 
Inlägg: 22328
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Lyssna på musik?

Inläggav Richard » 2024-09-01 16:02:09

Ibland kan jag dock inte skilja radion från röster i huvudet, men det är främst när jag halvsover.
Richard
 
Inlägg: 3731
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in