Lurad av FK vid sjukersättning inte lika hög som sjukpenning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Titti » 2015-05-10 18:04:35

Bror Duktig skrev:De glömmer också ofta att man inte får "jajjemen, 64 % av lönen" utan 64 % av PGI. Har man gått på sjukersättning länge, får man alltså ca 64 % av sjukpenningen, inte av ens SGI (som ofta är lika med ens tidigare lön om man har arbetat).

Jag vill minnas att den som har sjukersättning får ett extra tillägg till PGI för att kompensera för detta. Den som haft sjukersättning skall inte få sin pension baserad på denna utan på antagandeinkomsten, som ligger till grund för sjukersättningen.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Re: Lurad vid sjukersättning

Inläggav Julianus » 2015-05-10 18:07:18

Kan nån förklara vad förkortningarna SGI och PGI betyder?
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Lurad vid sjukersättning

Inläggav marxisten » 2015-05-10 18:10:15

Julianus skrev:s att den som har sjukersättning får ett extra tillägg till PGI för att kompensera för detta. Den som haft sjukersättning skall inte få sin pension baserad på denna utan på antagandeinkomsten, so

PGI: Pensionsgrundande Inkomst
SGI: Sjukpenninggrundande Inkomst
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Bror Duktig » 2015-05-10 18:17:37

Titti skrev:
Bror Duktig skrev:De glömmer också ofta att man inte får "jajjemen, 64 % av lönen" utan 64 % av PGI. Har man gått på sjukersättning länge, får man alltså ca 64 % av sjukpenningen, inte av ens SGI (som ofta är lika med ens tidigare lön om man har arbetat).

Jag vill minnas att den som har sjukersättning får ett extra tillägg till PGI för att kompensera för detta. Den som haft sjukersättning skall inte få sin pension baserad på denna utan på antagandeinkomsten, som ligger till grund för sjukersättningen.

Antagandeinkomsten var det de sade ja, och den var baserad på PGI. Det antogs att jag skulle fortsätta på sjukpenning helt enkelt. Och jag skrev fel, det var sjukpenning min sjukersättning baserades på.

Fullt av fel idag från mig.

Livet tog i alla fall slut den dagen jag fick så liten ersättning. Då blev jag livegen, och betalar stort för det just nu.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Re: Lurad vid sjukersättning

Inläggav Julianus » 2015-05-10 19:03:47

marxisten skrev:
Julianus skrev:s att den som har sjukersättning får ett extra tillägg till PGI för att kompensera för detta. Den som haft sjukersättning skall inte få sin pension baserad på denna utan på antagandeinkomsten, so

PGI: Pensionsgrundande Inkomst
SGI: Sjukpenninggrundande Inkomst

Tack för förklaringen :)
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in