Lukt av bränt i ny dator.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Lukt av bränt i ny dator.

Inläggav marxisten » 2012-04-28 15:47:42

Fenren skrev:nej, då skulle du sitta med en 486-a och leka optimera-koden-eller-dö-av-laddninstiderleken

Finns saker som går att klocka bättre än 486-or.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Fenren » 2012-04-28 15:58:06

marxisten skrev:
Fenren skrev:nej, då skulle du sitta med en 486-a och leka optimera-koden-eller-dö-av-laddninstiderleken

ja, men då handlar det bara om materialism och inte om en vilja att förbättra något till perfektion.

om det hade varit det senare du varit intresserad av så skulle du göra som rdos, och försöka optimera något till den grad att du skriver ditt eget operativsystem och har dig.

du är bara ute efter att "ha det bästa" och köpa dyr hårdvara för att skryta med, precis som alla gubbar som köper en Porsche för att kunna skryta om att ha den snyggaste bilen i villaområdet, eller som sextonåringen som trimmat sin epatraktor för att imponera på 13-åriga småflickor
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Iridia » 2012-04-28 16:00:49

Miche skrev:
kullan skrev:Då jag ej har någon bil så kan jag inte ta mig någonstans med med min dator. Och jag har inte råd att någon kommer hem till mig. Så i mitt läge kvittar det hur mycket garanti jag har. Jag kan inte utnjyttja den tyvärr.

Skriv ett mail, det kan du klara! Sen får du se vad som händer. Om svaret innebär att du inte kan få den reparerad så postar du det här så får du vidare hjälp. Problem är till för att lösas!

+1.

Fatta att du suger energi från andra med din hypernegativa inställning samtidigt som du ignorerar de råd du får så att den som ändå vill engarera sig i dina problem måste skriva massor av inlägg innan du gör det du borde ha gjort från början.

Nu vill jag inte se ett enda inlägg till från dig i den här tråden innan du mejlat säljaren och fått svar.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav marxisten » 2012-04-28 16:02:07

Fenren skrev:
marxisten skrev:

ja, men då handlar det bara om materialism och inte om en vilja att förbättra något till perfektion.

om det hade varit det senare du varit intresserad av så skulle du göra som rdos, och försöka optimera något till den grad att du skriver ditt eget operativsystem och har dig.

du är bara ute efter att "ha det bästa" och köpa dyr hårdvara för att skryta med, precis som alla gubbar som köper en Porsche för att kunna skryta om att ha den snyggaste bilen i villaområdet, eller som sextonåringen som trimmat sin epatraktor för att imponera på 13-åriga småflickor

Då skulle jag ej sitta på en två år gammal burk som då kostade 7 000 då (dvs. något över en vanlig kontorsdator) om jag var ute efter det bästa. :)
marxisten

Inläggav Sheyen » 2012-04-28 16:03:56

Iridia skrev:Fatta att du suger energi från andra med din hypernegativa inställning samtidigt som du ignorerar de råd du får så att den som ändå vill engarera sig i dina problem måste skriva massor av inlägg innan du gör det du borde ha gjort från början.

+1
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Kvasir » 2012-04-28 16:21:11

Ny elektronik har ofta en väldigt speciell lukt, men den finns från början och gäller inte bara datorer, så det är nog inte vad du menar.

Damm i för stora mängder kan ge överhettningsproblem, men det brukar oftast yttra sig i funktionsproblem långt innan det orskar något som gör att det luktar bränt.

Om det, som du säger, luktar bränd plast så lutar det nog åt att det är något som är fel. Det måste inte vara allvarligt, men kan vara det. Att lukten känns vid elkabeln säger nog inte så mycket, så länge du inte har öppnat lådan. Det är där luften går ut ur lådan. Visserligen sitter nätaggregatet där, men vanligen passerar all luft nätaggregatet på väg ut ur lådan, så orsaken till lukten kan sitta var som helst inne i lådan.Det kan vara någon komponent som är överhettad, men det kan också någon sladd som ligger emot något som är varmt, eller något av många andra tänkbara orsaker.

Har du haft något annat problem i samband med eller strax innan datorn började lukta bränt? Har någon USB-port slutat fungera, eller något liknande?

Jag är lite tveksam till att rekommendera någon som inte är elektronikkunnig att öppna lådan, men om du är väldigt försiktig och absolut inte rör något inne i datorn så skulle du kunna öppna lådan och se om du kan lokalisera närmare var det luktar, eller om det t.o.m. går att se om något ser bränt ut.Stäng i så fall av datorn och dra ur elkabeln innan du öppnar lådan. När lådan är öppen kopplar du in sladden igen och startar datorn. Du kan titta i datorn och lukta, men undvik att peta på eller komma i kontakt med något inne i lådan. Risken är dessutom att du förverkar garantin om du öppnar lådan, förutsatt det på något sätt går att se om den öppnats (t.ex. klisterlapp som går sönder).
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Iridia » 2012-04-28 16:24:36

Jag tror det är att göra kullan en otjänst att ge en massa andra förvirrande råd än det enda vettiga: att ringa eller mejla supporten! Kullan har klart och tydigt skrivit i otalet trådar att hon helt saknar teknisk talang, då är det inte till hjälp att få veta att man borde öppna och titta, fast egentligen inte. Rekommenderar starkt att överlåta åt datorfirman både att ställa diagnos och lösa problemet. Kullan har här fått bekräftat att det inte är normalt att det luktar bränt i en ny dator, det är allt hon behöver veta innan hon kontaktar säljaren.

Har du mejlat ännu, kullan?
Senast redigerad av Iridia 2012-04-28 16:32:01, redigerad totalt 1 gång.
Iridia

Inläggav kullan » 2012-04-28 16:30:37

Datorn är helt avstängd. Ingen sladd är kopplad till datorn. Den har varit utan ström i några dagar nu. Inget problem med någon USB-port vad jag kan minnas. Allt har funkat klockrent som det ska med en ny dator. Det enda strul jag haft är väl att jag blivit av med min internetuppkoppling under olika tillfällen. Det är nu sen jag flyttade. Trolig orsak till det är att dom byggt om ett elverk i mitt hus och det varit elavbrott i huset.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Kvasir » 2012-04-28 16:31:48

Jo, om garantin fortfarande gäller så är det vettigaste naturligtvis att gå den vägen, men nu uppfattade jag det som att Kullan drog sig för det eftersom det är en butik i Mora som står för garantin, och det därför finns en del praktiska problem kring detta. Min tanke, och förmodligen somliga andras, är att det då kunde var bra om det går att göra någon slags preliminär bedömning först. Men det är naturligtvis svårt att göra någon vettig sådan utan en datorkunnig person till hjälp på plats.
Kvasir

Inläggav Iridia » 2012-04-28 16:34:39

Just det. Fattar inte varför det är så svårt att bara kontakta säljaren, sen får väl dom lösa returproblemet.

Jag har haft strul med min, då skickade de en paketlapp och bad mig skicka den på posten. Men jag tänker lämna in den på lagershopen istället eftersom jag är osäker på hur man packar. Det gick också bra sa de.
Senast redigerad av Iridia 2012-04-28 16:35:11, redigerad totalt 1 gång.
Iridia

Inläggav kullan » 2012-04-28 16:35:09

Det finns en rejält kunnig person på forumet som har erbjudit sig komma och kolla på datorn. Han jobbar med likvärdiga saker i vanliga fall. Det borde ju inte va farligt att låta han öppna burken åtminstone även om han inte gör någonting mer.
kullan

Inläggav Iridia » 2012-04-28 16:36:16

Ja, i så fall så. Fast jag tycker i alla fall du borde kontakta supporten först när du har garanti kvar, men om någon är hygglig och tittar på den så får de väl göra det. Bara det inte påverkar garantin.
Iridia

Inläggav Fenren » 2012-04-28 16:51:51

kullan skrev:Det borde ju inte va farligt att låta han öppna burken åtminstone även om han inte gör någonting mer.

garantin gäller sannolikt inte om datorn har öppnats... så nog kan det vara farligt, allt.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav marxisten » 2012-04-28 16:58:58

kullan skrev:Det borde ju inte va farligt att låta han öppna burken åtminstone även om han inte gör någonting mer.

Det skiter HP i om det så är en datortekniker som jobbat hos dem förra månaden. Är den öppnad av någon annan än de på plats så ryker garantin. Garantin påverkas även om du ändrar inställningar i hårdvaran (överklockning i BIOS eller med komponenttillverkarens egna program).

För att garantin ska gälla så finns det två enkla regler: du får ej öppna eller påverka några standardinställningar i hårdvaran under garanti tiden, annars så är de kört. Även om han inte skulle förstöra något, utan kanske laga den, vad gör du om hårddisken går paj efter 11 månader och HP säger "datorn har öppnats, garantin gäller ej?

Lämna in den, det är det enda sättet för dig, och det billigaste också. Kostar 0 kronor.
marxisten

Inläggav Miche » 2012-04-28 17:05:44

Fenren skrev:

garantin gäller sannolikt inte om datorn har öppnats... så nog kan det vara farligt, allt.

Japp, mejla supporten, öppna inte datorn, har du otur så kan garantin gå åt helvete!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kullan » 2012-04-28 17:25:22

Ja då får väl garantin ryka då. Jag kan inte ta den till någon verkstad. Jag har ingen bil att transportera den med.
kullan

Inläggav marxisten » 2012-04-28 17:27:35

kullan skrev:Ja då får väl garantin ryka då. Jag kan inte ta den till någon verkstad. Jag har ingen bil att transportera den med.

Bil kan du be en kompis om... Alternativt, ta den i ryggsäck och åk buss till butiken som företaget du köpte av hänvisa dig till. Rör det inte själv.
marxisten

Inläggav Iridia » 2012-04-28 17:48:01

Men lyssna på kloka råd och lägg av med allt jävla jidder nu kullan!

MEJLA!!!!!
Iridia

Inläggav Kvasir » 2012-04-28 18:15:30

För att undvika missförstånd, så instämmer jag också i att Kullan i första hand bör utnyttja garantin. Det jag skrev var bara menat som alternativ om det nu av någon anledning inte var aktuellt att gå den vägen.

En reservation, dock. Det är klokt om någon datorkunnig person i alla fall konstaterar att det faktiskt finns tecken på att något är fel (t.ex. att lukten inte är något normalt och rimligt). En förutsättning för att få gratis service på garantin brukar vara att det faktiskt finns något fel på datorn, eller att det var rimligt att tro det.
Kvasir

Inläggav kullan » 2012-04-28 18:21:25

Det kan ju räcka att en dartorkunnig är på utsidan av skalet och kollar för att säga om det är nåt som ska åtgärdas eller ej. Om det nu skulle mot förmodan va normalt så behöver man ju inte krångla med nån firma alls.Denna person skulle kanske inte ens behöva öppna den.
kullan

Inläggav Kvasir » 2012-04-28 18:26:55

kullan skrev:Det kan ju räcka att en dartorkunnig är på utsidan av skalet och kollar för att säga om det är nåt som ska åtgärdas eller ej. Om det nu skulle mot förmodan va normalt så behöver man ju inte krångla med nån firma alls.Denna person skulle kanske inte ens behöva öppna den.

Absolut. Jag menade just att någon provkör datorn och luktar på den, utan att öppna den, för att bedöma om det finns anledning att tro att det är något fel.
Kvasir

Inläggav Iridia » 2012-04-28 18:28:29

Förstår inte varför det skulle vara så jävla svårt att bara mejla supporten. Går det att skriva det ena inlägget efter det andra här så går det väl att dra iväg ett mejl och förklara problemet?
Iridia

Inläggav Sheyen » 2012-04-28 20:32:33

kullan skrev:Ja då får väl garantin ryka då. Jag kan inte ta den till någon verkstad. Jag har ingen bil att transportera den med.

Åk kommunalt.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav kullan » 2012-04-28 20:34:48

Sheyen skrev:

Åk kommunalt.

Jag orkar inte bära en stor stationär dator med mina bara händer. Det finns inte en suck att jag tänker åka kommunalt med min dator. Det var en dum ide faktiskt.
kullan

Återgå till IT-forum

Logga in