Lukt av bränt i ny dator.
Lukt av bränt i ny dator.
Det är svårt att veta vad lukta bränt innebär när man inte själv känner lukten.
Re: Lukt av bränt i ny dator.
Tryckluft är ju rätt dyrt så det har man ju inte råd med.
Jag hade en dammsugare som det nästan luktade motorolja av men den luktade aldrig bränt. Den lukt jag känner är bränd plast eller nåt sånt. Ungefär som nån tänt på nån plastbit. Det kan jag aldrig tänka mig att det luktar ur en ny dator.
Lukten kommer ifrån det området där elnätskabeln sitter.
Jag hade en dammsugare som det nästan luktade motorolja av men den luktade aldrig bränt. Den lukt jag känner är bränd plast eller nåt sånt. Ungefär som nån tänt på nån plastbit. Det kan jag aldrig tänka mig att det luktar ur en ny dator.
Lukten kommer ifrån det området där elnätskabeln sitter.
Moggy skrev:Det brukar kunna lukta lite av ny elektronik som används...
Brukar inte det vara damm som luktar bränt?
kullan skrev:Tryckluft är ju rätt dyrt så det har man ju inte råd med.
Har du kollat eller utgår du bara som vanligt från att ditt problem inte går att lösa?
99:- är inte vad jag skulle kalla dyrt.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... Off-36520/
Har du kontaktat firman som sålde den än?
Iridia skrev:Har du kontaktat firman som sålde den än?
f.d. Inger
Nej. Det har jag inte.
Det var en på detta forum som sa att det var ett nätagg som hade pajat åt mig och att jag var tvungen att byta ut det innan jag gjorde någonting annat. Jag lär väl ha köpt på mig dyrt skräp igen som vanligt.
Iridia hann före med vad jag tänkte säga, 99 kr för en burk tryckluft är inga stora pengar. Men visst, vill du hellre fortsätta bränna ut datorer i förtid så kör på, det är säkert mycket billigare.
- Fröken Svår
- Anslöt: 2011-03-14
kullan skrev:Iridia skrev:Har du kontaktat firman som sålde den än?
f.d. Inger
Nej. Det har jag inte.
Det var en på detta forum som sa att det var ett nätagg som hade pajat åt mig och att jag var tvungen att byta ut det innan jag gjorde någonting annat. Jag lär väl ha köpt på mig dyrt skräp igen som vanligt.
Jamen toppen, då har du något nytt att beklaga dig över!
Självklart ska du inte göra någonting innan du kontaktat säljaren. Om det är något som inte går på garantin så kommer du få veta det efter att de undersökt den, eller om du har tur så kanske de kan ge råd direkt i telefon. Spelar ingen roll vad det är, en dator ska inte börja lukta skumt när den är ny, det ska gå på garantin ifall du inte varit extremt ovarsam med den.
Så mejla dom direkt, finns ingen anledning att vänta och fortsätta vigga gissningar av forummedlemmar som inte vare sig sett eller luktat på datorn.
Bra, gör det så har du ingen garanti kvar och kastar dina pengar i sjön!kullan skrev:Det var en på detta forum som sa att det var ett nätagg som hade pajat åt mig och att jag var tvungen att byta ut det innan jag gjorde någonting annat.
Nu kommer jag aldrig mer ställa nån fråga mer på detta skitforum. Ni häcklar ju mig bara.
kullan skrev:Jag tyckte egentligen att min PackardBell höll dåligt oxå för den har jag haft sedan 2007. Känns inte så länge det heller.
5 år på en laptop? Det skulle jag inte kalla dåligt. Datorer är en förbrukningsvara och 5 år är en respektabel tid på en dator.
5 år på en dator för mig skulle aldrig gå, den skulle vara så omodern och klara spel så dåligt så det inte är sant. Dessutom så skulle jag överklockat den efter typ 2-3 år så den skulle ha slitits ut.
Det var ingen laptop. Det var en stationär det oxå. Jag spelar inte spel på det sätt som Marxisaten spelar. Jag skaffade mig internet 2009. Innan dess hade jag datorn utan internetuppkoppling.
Iridia skrev:Vad säger ni som har laptop då?
Jag skulle rekommendera att använda dammsugare i de håligheter man kan komma åt utan att öppna, speciellt om det finns synligt damm. Men var försiktig så att fläktar inte går upp i varvtal av dammsugaren, det kan se och låta häftigt när fläkten snurrar på utav bara helvete, men den riskerar att skära och därmed sluta fungera med risk för ännu högre överhettning.
Moggy skrev:Det brukar kunna lukta lite av ny elektronik som används...
jo det gör ofta det.
kullan skrev:Iridia skrev:Har du kontaktat firman som sålde den än?
f.d. Inger
Nej. Det har jag inte.
det tycker jag att du ska göra.
marxisten skrev:5 år på en dator för mig skulle aldrig gå, den skulle vara så omodern och klara spel så dåligt så det inte är sant.
alla är inte lika materialistiska som du är...
kullan skrev:Nu kommer jag aldrig mer ställa nån fråga mer på detta skitforum. Ni häcklar ju mig bara.
Vi försöker ju hjälpa dig, att tala om för dig att byta nättaggregat på en dator med garanti kvar är en totalt vilseledande upplysning som kan kosta dig både pengar och besvär helt i onödan.
Skriv ett mail till de som sålde datorn och förklara att du har flyttat ifrån Mora. Sen ser du till att du även kan koppla din skrivare till den bärbara (vad är det som hindrar dig?)
kullan skrev: Jag lär väl ha köpt på mig dyrt skräp igen som vanligt.
Du sa den kostade 4500 kronor. Det är en normalstor summa för en dator, så "dyrt skräp" är nog fel definition.
Dessutom så behöver du endast ta kontakt med företaget som sålde burken åt dig. Då den bara är 2 månader gammal skulle jag säga det är ett fel på hårdvaran från företaget och det ska därmed bytas ut helt klart, och detta utan kostnad för dig.
Fel på hårdvaror sker med elektronik och därför har du garantin. Men öppna absolut inte datorn och byt nätagg eller något sådant. Då flyger garantin åt helvete på datorn och dessutom så får du betala nätagget själv, om det är de det är fel på. Nu behöver du endast ta kontakt med företaget så kommer det att lösas på ett smidigt sätt, helt gratis för dig som kund.
kullan skrev:Det var ingen laptop. Det var en stationär det oxå. Jag såelar inte spel på det sätt som Marxisaten spelar. Jag skaffade mig internet 2009. Innan dess hade jag datorn utan internetuppkoppling.
Det är ändå en imponerande livslängd på en dator med 5 år... Datorer liksom TV apparater är förbrukningsvaror, och elektronik idag är inte gjort för att hålla mer än typ 3 års tid. 5 år skulle jag vara helt nöjd med. Fläktarna snurrar oavsett du spelar eller ej, ström går i kretsarna, värme alstras osv. Komponenter slits, så 5 år är en bra hållbarhet på en stationär.
PS: Vad hade du datorn till om du inte spelade spel och inte hade internet på den?
Senast redigerad av marxisten 2012-04-28 15:40:05, redigerad totalt 1 gång.
Fenren skrev:marxisten skrev:5 år på en dator för mig skulle aldrig gå, den skulle vara så omodern och klara spel så dåligt så det inte är sant.
alla är inte lika materialistiska som du är...
Snarare utnyttjar datorn till dess maximala kapacitet...
Då jag ej har någon bil så kan jag inte ta mig någonstans med med min dator. Och jag har inte råd att någon kommer hem till mig. Så i mitt läge kvittar det hur mycket garanti jag har. Jag kan inte utnjyttja den tyvärr.
marxisten skrev:PS: Vad hade du datorn till om du inte spelade spel och inte hade internet på den?
Jag skrev och spelade patians på den.Det var allt.Såg på film via DVD oxå.
Iridia skrev:OK. Vad säger ni som har laptop då? Törs man blåsa i den själv eller bör man lämna in den för utblåsning?
Så länge du inte använder någonting som kan leda ström (kan ge kortslutning) so munstycke och du inte dammsuger direkt mot kretskorten, utan har munstycket på ett visst avstånd så ser jag inga problem i att dammsuga en laptop själv. Dvs. om garantin gått ut såklart.
Till laptop rekommenderar jag en extern kylarplatta f.ö. då de blir skållheta (oavsett vad man gör på laptopen). En sådana kostar typ 200 kronor och finns i praktiskt taget alla datorhandlar.
kullan skrev:Då jag ej har någon bil så kan jag inte ta mig någonstans med med min dator. Och jag har inte råd att någon kommer hem till mig. Så i mitt läge kvittar det hur mycket garanti jag har. Jag kan inte utnjyttja den tyvärr.
det kan du inte avgöra innan dh har pratat med dem.
marxisten skrev:Snarare utnyttjar datorn till dess maximala kapacitet...
nej, då skulle du sitta med en 486-a och leka optimera-koden-eller-dö-av-laddninstiderleken
kullan skrev:Då jag ej har någon bil så kan jag inte ta mig någonstans med med min dator. Och jag har inte råd att någon kommer hem till mig. Så i mitt läge kvittar det hur mycket garanti jag har. Jag kan inte utnjyttja den tyvärr.
Finns väl datorhandel i Norrköping? Ta kontakt med företaget i Mora så kan de säkert ordna så du kan lämna in den på en lokal datorhandel i Norrköping.
Skriv ett mail, det kan du klara! Sen får du se vad som händer. Om svaret innebär att du inte kan få den reparerad så postar du det här så får du vidare hjälp. Problem är till för att lösas!