Lugn och ro (i bostaden)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2010-06-23 17:34:11

sanny skrev:Så du skulle råda att jag letar efter trähus framför betong?
Tack för informationen.
Här finns många tvåvåningshus i trä med tre eller fyra lägenheter.
Ska försöka satsa på dessa främst då kanske.

Nja, jag menade inte att rekommendera trähus, utan menade bara att extra ljudisolering möjligen kan vara mera meningsfullt om man bor i trähus (men det är mest spekulation från min sida). Generellt så är nog betonghus tystare, i alla fall när det gäller de närmaste grannarna. Nackdelen är att vissa typer av ljud kan höras från lägenheter långt bort, t.ex. basdunk och borrmaskiner.

Dock har jag själv ibland spekulerat i om det möjligen kan vara så att betonghus visserligen är tystare, men att betongen fungerar mycket mera som lågpassfilter än trä gör. Det skulle kunna innebära ljuden förvrängs mera, och på sätt upplevs som mera störande även om de är tystare. För egen del så har jag ofta lättare att stå ut med ljud som låter "riktigt" även om de låter mera.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav sanny » 2010-06-23 18:15:14

Ok, men finns det inget annat som man kan gå efter då?

Det jag tänker på är tex. att nybyggda hus borde vara bättre isolerade än gamla (det jag bor i är från 40-talet), bor man överst slipper man någon över som dunkar.

I detta hus är det som du skev nått om det skakar i hela huset om någon går i trappan.
Slås ytterdörren igen tre våningar ner så låter det som om min dörr smälls igen?!
Och över mig är det tillbyggt en vindsvåning och deras dunk låter som att det är inne i min lägenhet.
sanny

Anslöt: 2008-11-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in