LSS... samt boktips

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

LSS... samt boktips

Inläggav Safek » 2010-09-27 1:00:44

Tänkte jag skulle ringa kommunen i morgon och berätta att jag har asperger. Men undrar, jag blir inte helt klok på all info kring LSS. Så jag undrar kort och gott hur det fungerar.
Det jag tror jag skulle behöva hjälp med är:
1. Daglig verksamhet
2. Städning en till två gångar i månaden (jag städar- men klarar inte av att städa bra)
3. Boende, vi bor nu i en 2:a, men jag tror om jag inte för möjligheten att ha ensam tid snart- så tror jag mitt äktenskap kommer att ända i skilsmässa. Men efter vad jag förstår- så ingår inte hjälp att hitta bostad LSS?

Undrar först och främst hur man går till väga. Är det bara att ringa och boka tid?...Jag är lite ångestfylld kring det här, har tidigare haft kontakt med soss- och är man inte sjuk så anser jag att man lätt blir sjuk genom att ha kontakt med dem, så jag undviker dem så gott jag kan...Är det lika krångligt med LSS?

Ja lite det jag har tänkt på i alla fall. Kanske jag även skulle behöva en godman, då jag inte är speciellt duktig på att sköta ekonomin. För ni själva hjälp genom LSS, och om ja- vad har ni själva för hjälp- och hur tycker ni det fungerar?

Sen undrar jag, har haft blandade känslor kring min AS diagnos hela helgen. Känns mycket konstigt att man tänkar och fungerar annurlunda än över 99% av övriga världen. Finns det någon bra bok man kan läsa- så att man enklare kan få insikt och kanske lite självdistans?

Kanske dumma frågor, men jag vet helt enkelt inte.
Safek

Anslöt: 2010-09-10

Inläggav Alien » 2010-09-27 1:54:04

1. Du ringer kommunen och frågar efter en LSS-handläggare/en som har hand om daglig verksamhet. Det brukar vara att man får ansöka om det, och någon social nämnd beviljar det. Men om handläggaren föreslår det antar jag att de beviljar det.

Det gäller också att diskutera vilken slags DV du vill ha och var.

För min del var det inte krångligt med detta, jag hade kontakt med en kurator på Habiliteringen, som tog kontakt med en handläggare på kommunen.

3. När det gäller bostad kan man få förtur av "starka sociala eller medicinska skäl", och det behövs förstås ett intyg för det, t ex av läkare el socialsekreterare. Är det en egen bostad du behöver el bara en större bostad, så du kan få ett eget rum att dra dig tillbaka till?

Hur stör möjlighet det finns att få förtur i praktiken vet jag inte, men kanske någon annan vet.

Betr boktips hänvisar jag till denna tråd: http://www.aspergerforum.se/basta-bockerna-om-as-t7085.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Safek » 2010-09-27 8:04:21

Tack för svar Alien.

Ska kolla
Safek

Inläggav Safek » 2010-09-27 9:10:48

Pratat med kommunen under morgonen, de verkade ju trevliga. Så kanske inte lika krångligt som jag hade förväntat mig.
Safek

Re: LSS...samt boktips

Inläggav Tulltan » 2010-09-27 10:16:54

Safek skrev:Tänkte jag skulle ringa kommunen i morgon och berätta att jag har asperger. Men undrar, jag blir inte helt klok på all info kring LSS. Så jag undrar kort och gott hur det fungerar.
1. Daglig verksamhet
2. Städning en till två gångar i månaden (jag städar- men klarar inte av att städa bra)
3. Boende, vi bor nu i en 2:a, men jag tror om jag inte för möjligheten att ha ensam tid snart- så tror jag mitt äktenskap kommer att ända i skilsmässa. Men efter vad jag förstår- så ingår inte hjälp att hitta bostad i LSS?

Undrar först och främst hur man går till väga. Är det bara att ringa och boka tid?...Jag är lite ångestfylld kring det här, har tidigare haft kontakt med soss- och är man inte sjuk så anser jag att man lätt blir sjuk genom att ha kontakt med dem, så jag undviker dem så gott jag kan...Är det lika krångligt med LSS?

Ja lite det jag har tänkt på i alla fall. Kanske jag även skulle behöva en godman, då jag inte är speciellt duktig på att sköta ekonomin. För ni själva hjälp genom LSS, och om ja- vad har ni själva för hjälp- och hur tycker ni det fungerar?

Sen undrar jag, har haft blandade känslor kring min AS diagnos hela helgen. Känns mycket konstigt att man tänkar och fungerar annurlunda än över 99% av övriga världen. Finns det någon bra bok man kan läsa- så att man enklare kan få insikt och kanske lite självdistans?

Hej!

Skönt att du tog kontakt med LSS.
Jag hade själva de tankarna om soss. Jag hade samma tankar innan men som sagt så är LSS inte samma sak som soss.

Jag har genom LSS fått kontaktperson,max tid av kommunen.Jag har boendestöd som hjälper mig med att få struktur över min vardag med allt från handla (får panikångest i affärer),få hjälp med frågor jag funderar på,städning (de städar inte till mig!) osv.
Detta är kostnadsfritt.
Jag har genom LSS även fått DV där jag är en resurslärare 2 ggr i veckan på en högstadieskola.Med rätt till handikappersättning,försäkringar m.m.
Jag har även kontakt med habiliteringen med en psykolog som kan AS.

Dessa böcker har jag läst om AS;

*Aspergers syndrom - och sedan av Gunilla Gerland, en bok som är lättläst men får inget vidare betyg av mig.

*Aspergers syndrom universum och allt annat av Kenneth Hall, en bok om en pojke med AS hur han tänker och lever med sitt funktionshinder.
En bok som nog mera är riktad till barn och föräldrar. Lätt läst men som sagt till föräldrar och barn.

*Barn ungdomar och vuxna med Aspergers syndrom: normala geniala nördar? av Christopher Gillberg, denna boken är nog den bästa jag läst hittils. Han förklarar saker bra från barnstadiet till vuxna.Mycket "psykolog fakta" men denna gav mig mest svar på mina frågor. Tänker läsa den igen för man behöver smälta allt.

*Nördsyndromet, allt du behöver veta om Aspergers syndrom av Inger Jalakas,har inte läst denna tittade i den men den tilltalade inte mig i alla fall.

Lycka till!
Tulltan
Ny medlem

Anslöt: 2010-01-10

Re: LSS...samt boktips

Inläggav vallesmamma » 2010-09-27 13:38:55

Tulltan skrev:
Safek skrev:Tänkte jag skulle ringa kommunen i morgon och berätta att jag har asperger. Men undrar, jag blir inte helt klok på all info kring LSS. Så jag undrar kort och gott hur det fungerar.
1. Daglig verksamhet
3. Boende, vi bor nu i en 2:a, men jag tror om jag inte för möjligheten att ha ensam tid snart- så tror jag mitt äktenskap kommer att ända i skilsmässa. Men efter vad jag förstår- så ingår inte hjälp att hitta bostad LSS?

Hej!

Skönt att du tog kontakt med LSS.
Jag hade själva de tankarna om soss. Jag hade samma tankar innan men som sagt så är LSS inte samma sak som soss.

Jag har genom LSS fått kontaktperson,max tid av kommunen.Jag har boendestöd som hjälper mig med att få struktur över min vardag med allt från handla (får panikångest i affärer),få hjälp med frågor jag funderar på,städning(de städar inte till mig!) osv.
Detta är kostnadsfritt.
Jag har genom LSS även fått DV där jag är en resurslärare 2 ggr i veckan på en högstadieskola.Med rätt till handikappersättning,försäkringar m.m.
Jag har även kontakt med habiliteringen med en psykolog som kan AS.

Dessa böcker har jag läst om AS;

*Aspergers syndrom - och sedan av Gunilla Gerland, en bok som är lättläst men får inget vidare betyg av mig.

*Aspergers syndrom universum och allt annat av Kenneth Hall, en bok om en pojke med AS hur han tänker och lever med sitt funktionshinder.
En bok som nog mera är riktad till barn och föräldrar.Lätt läst men som sagt till föräldrar och barn.

*Barn ungdomar och vuxna med Aspergers syndrom: normala geniala nördar? av Christopher Gillberg, denna boken är nog den bästa jag läst hittils. Han förklarar saker bra från barnstadiet till vuxna.Mycket "psykolog fakta" men denna gav mig mest svar på mina frågor.Tänker läsa den igen för man behöver smälta allt.

*Nördsyndromet, allt du behöver veta om Aspergers syndrom av Inger Jalakas,har inte läst denna tittade i den men den tilltalade inte mig i alla fall.

Lycka till!

Jag har läst Nördsyndromet och vet inte vad jag tycker. Hon vinklade boken efter sin egen son som inte kan bädda sängen själv. Hon skriver att ingen med AS klarar av att bädda! I så fall har jag fel diagnos...

Moderator Alien: Diskussionen om Nördsyndromet fortsätter här nordsyndromet-t2676-48.html
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav Kattpappa » 2010-10-07 12:43:02

Har uppmanats av min psykiatriker att söka LSS efter 3 månaders sjukskrivinig. Jag orkar ju inte hur som haver att arbeta just nu men vad kan jag få för stöd inom LSS?

Har fått tid på habiliteringen nu, men det som bekymrar mig är ju den ekonomiska biten, vad händer om psykiatrin släpper mig o jag beviljas LSS?

Kommer via rehab at få komma till asperger-center i Stockholm lät det som.

Vill ju inte stå där utan pengar när hyran skall in.

mvh o tack för hjälpen, Kattpappa som har influensa.
Kattpappa

Anslöt: 2009-10-12

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-07 14:52:27

Vad vill du ha för bok, eller böcker? På svenska, eller kan du läsa engelska obehindrat? Självbiografier eller fakta eller båda? Jag har läst bortemot 170 böcker i ämnet, så jag tipsar gärna, men jag behöver mer info om vad du söker.

Och jag kan också bädda sängen, även om jag ofta(st) låter bli. Kan ha med att göra att jag inte är nåns tonårige son utan mamma till tonåring och pre-teen. :)
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in