Lösning?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Lösning?

Inläggav Tassadar » 2011-06-26 19:02:47

Hej, vet inte riktigt hur jag skall börja men jag har ett litet/stort, väldigt stort problem som jag måste lösa.

Jag har AS. Jag har haft diagnosen i många år så det är inte någonting främmande men mitt rpbolem har alltid varit min i stort sett enorma oro att aldrig uppnå de mål jag satt för mig själv.

Så till verker!

Jag gick gymnasiet i en AS-klass. Vilket fungerade väldigt bra då men såhär i efterhand har jag upptäckt att jag verkligen inte alls uppskattar det eftersom jag sitter här utan ett fullvärdigt gymnasiebetyg att söka till högskolan/KYU med. Men jag hade en vän som jag träffade förra sommaren som visade sig jobba som byggnadsarbetare på Skanska. Så jag frågade rent av intresse vad för utbildning han hade. 3 årig bygg linje på gymnasiet.

Så jag ringde hanses chef och frågade lite. Det hela slutade med att jag sökte till en vuxenutbildning till betongarbetare. Jag har nu nästan gått klart utbildningen (slutar kommande vecka på onsdag).

Men nu kommer problemet, utöver min AS har jag en synskada så jag ser ganska dåligt. Dock INTE nog dåligt för att kunna utföra arbetet. Men körkort är inte att tänka på eftersom min syn är för dålig.
Så kom förra julen då jag fann den underbaraste människan på denna jord. Som jag idag skall gifta mig med inom ett år.

Problemet är följande:
* Är det möjligt för mig att få ett jobb i och med att jag har nedsatt syn?
* Som bekant så antar jag att min asperger skapar en väldigt orosförmåga hos mig som person. Inte extremt för allting utan för detaljer som jag hakar upp mig på.

är jag fördömd till att leva på socialbidrag resten av livet?, för att jag itne ser nog bra?

Dessa är mina funderingar.

Har du läst såhär långt så hoppas jag du kan ta dig lite tid att kanske ventilera med mig

-T
Tassadar
Ny medlem

Anslöt: 2011-05-31

Re: Lösning?

Inläggav Gafsan » 2011-06-26 19:09:02

Hejsan! Lycka till med bröllopet, först och främst :)

Jag vet ju inte hur allvarlig din synskada är och därför är det omöjligt att gissa hur lätt eller svårt det kommer att vara för just dig att hitta jobb. Rent generellt så kan man ju säga att det kan vara svårt att hitta jobb även för personer utan funktionshinder, och det är klart att det kan bli svårt även för dig. Men det beror ju dels på hur svårt funktionshindrad du är, och dels hur arbetsmarknaden ser ut inom det yrke du utbildat dig inom.

Det finns ju personer som är helt blinda som ändå kan jobba, bara man hittar ett lämpligt yrke. Så rent allmänt behöver man ju inte vara utestängd från arbetsmarknaden pga synskada.

Kanske det finns någon på skolan du kan prata med, eller en synkonsulent eller liknande som kan ge svar på de här frågorna?
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-26 19:10:02

Jag känner helt blinda personer som har jobbat/jobbar, det är inte omöjligt.

Det finns hjälpmedel att få till sånt.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Tassadar » 2011-06-26 19:19:48

Jag har under utbildningen haft praktik (ingår i utbildningen) och det har inte varit några som helst problem. Skanska sa att det finns antagligen jobb i September-Oktober men vem vill gå hemma så länge?

Utöver det upplever inte jag några sociala svårigheter utan det är endast synen som i vissa precisionsarbeten. Kan sätta sina käppar i hjulet.
Tassadar
Ny medlem

Inläggav Tassadar » 2011-06-26 19:27:11

Ja, jag ser ngo rba för att köra truck, Har kort upp till 10 ton. Så helt åt skogen är det nog itne.
Tassadar
Ny medlem

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in