Loopias webbmail franska förinställt

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 12:02:49

Jag har Chrome förinställt på att öppna en grupp med sidor, bland annat Loopias webbmail som har adressen webbmail.loopia.se. Det är alltså en svensk adress.
Under fälten för användarnamn och lösenord, kan man välja språk. Nu har plötsligen franska blivit förinställt, så jag får ändra till svenska innan jag loggar in. Så var det inte förut.

Jag har tagit bort adressen i inställningarna i Chrome, ändrat till svenska på Loopias inloggningssida, och sen lagt till den adressen i inställningarna. Lik förbaskat blir franska förinställt nästa gång jag startar Chrome och sidan kommer upp.

Normalt sett är det språk man använde senast förinställt, efter vad jag själv har erfarit. Franska har jag aldrig använt. Jag har ett bra antivirus, så troligen har jag inget malware eller trojan eller vad det nu heter, som ställer till det. Men nåt annat som stör kan jag inte komma på. Fler ideer?
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 12:29:29

Jag gick in i CCleaner och rensade alla kakor o.s.v. i tron om att det skulle hjälpa. Då plötsligt fick jag istart.webssearches.com som enda sida som poppade upp när jag åter startade Chrome. I inställningarna för Chrome är det förbockat att jag vill öppna en grupp med sidor, och där finns bara de sidor med som jag vill öppna; istart.webssearches.com står alltså inte där.

Det finns inget skumt program att avinstallera. Inget tillägg att ta bort. Jag har högerklickat på Chrome-ikonen, och under Egenskaper gick jag till Mål och raderade istart.webssearches.com som stod efter Chrome.

I registret kan jag inte plocka bort nycklar. Så allt som rör istart.webssearches.com kan jag inte radera, det brukar annars hjälpa.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 12:47:29

Det finns ju en avinstallationsguide:
http://istart.webssearches.com/uninstall/chrome.htm

Det är ju självklara saker dom föreslår själva. Men saken är den att istart.webssearches.com inte finns nånstans i Chromes inställningar. Ingen sökmotor att ta bort, det finns ingen sida som startar automatskt vid uppstart, ingenting. Bara dom sidor jag själv valt ska starta vid uppstart står där, och dom startar inte vid uppstart utan det blir istart.webssearches.com istället.

HJÄLP!
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2014-10-20 13:31:54

Kolla i genvägen till Chrome att det inte står där.

Troligen har du råkat installera något skit som ställer till det. Lita f.ö. inte på avinstallationsguider från de som ställer till med skiten (man vet aldrig, de kanske ställer till med ännu mer jäkelskap), googla efter någon annan sida som beskriver hur man blir av med det. Jag kan kolla senare, hinner inte nu.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 16:49:10

Till att börja med kör jag en fullständig virusscanning. Inte en snabbscanning, utan en som scannar hela datorn.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 17:28:37

Jag har installerat SpyHunter som ska ta bort såna här elakingar som inte är virus, utan bara reklam och skitsidor.
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2014-10-20 18:33:53

Många gånger när man laddar hem program och installerar så kan man även i helt seriösa programvaror från seriösa leverantörer drabbas av konstigt skit. En del installationsfiler måste man packa upp innan man installerar för att slippa skiten, andra räcker det med att vara väldigt uppmärksam innan man installerar.

Jag installerade codecs för videouppspelning i helgen och installationsprogrammet försökte lulura på mig minst fem olika jävla skit program som jag definitivt inte vill ha, om jag hade tryckt Accept så hade jag fått in skiten, jag blev tvungen att kolla varje alternativ och trycka Decline på sida efter sida.

Tyvärr verkar det numera vara ett fullt normalt förfarande från leverantörerna, troligen för att tjäna pengar och kunna leverera gratis program.

Jag gissar att du tryckt minst en Accept för mycket, alla sådana programvaror syns inte heller i Ccleaners lista över program.

Enda sättet att bli av med det är att googla och leta efter beskrivningar. Ibland erbjuds man programvara som ska lösa problemet men se upp när du installerar så du inte får något nytt skit.
Miche

Re: Loopias webbmail franska förinställt

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 20:20:11

Jag hittade SpyHunter som verkar vara gratis. Har haft ett liknande förut men glömt bort vad det heter. Låter det söka igenom datorn, det tar några timmar. Över 400 malware/liknande har hittats. Helt normalt, så var det med förra programmet med.
Lilla Gumman

Re: Loopias webbmail franska förinställt

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 20:34:25

Normalt sett vet jag hur malware tas bort. Jag har gjort så. Alla tips och tricks på hur man tar bort skiten beskriver nästan bara sånt jag känner till, jag har gjort allt. Alltså är det bara installera program som tar bort skite kvar.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 21:32:48

Tyvärr åker SpyHunter ut igen fortare än kvickt. Man måste betala för programmet om det som hittats ska gå att ta bort.

Fasen, att jag inte minns vad gratisprogrammet hette som jag använde till Windows Vista. Nån som har nån ide? Annars får jag googla vidare efter ett gratis malwareprogram och prova mig fram helt enkelt.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 21:44:02

Jag hittade Microsofts egna malware-program som verkar funka. Verkar säkrare, eftersom det är gratis. Men jag saknar faktiskt det där andra malware-programmet. Som jag inte minns namnet på. Tror till och med att nån tipsade mig här, 2008 eller så. Antagligen funkar inte programmet till Windows 8, om det ens finns kvar.
Lilla Gumman

Inläggav Flia » 2014-10-20 21:56:43

Lilla Gumman skrev:Jag hittade Microsofts egna malware-program som verkar funka. Verkar säkrare, eftersom det är gratis. Men jag saknar faktiskt det där andra malware-programmet. Som jag inte minns namnet på. Tror till och med att nån tipsade mig här, 2008 eller så. Antagligen funkar inte programmet till Windows 8, om det ens finns kvar.

Är det "SpyBot Search and destroy" du söker.
Den har jag och är nöjd med den.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 22:06:35

Flia skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag hittade Microsofts egna malware-program som verkar funka. Verkar säkrare, eftersom det är gratis. Men jag saknar faktiskt det där andra malware-programmet. Som jag inte minns namnet på. Tror till och med att nån tipsade mig här, 2008 eller så. Antagligen funkar inte programmet till Windows 8, om det ens finns kvar.

Är det "SpyBot Search and destroy" du söker.
Den har jag och är nöjd med den.

Jaaaa! Tack och bock, Flia! Du borde få en belöning för detta! Tack igen!
Sen om det fungerar och tar bort skräpet på datorn, är en annan sak.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-20 22:33:11

Verkar som om allting är förinställt till franska. Och nej, jag blir inte av med webssearcher. Får antagligen leva med det. Datorn fungerar ju som den ska, bortsett från att webssearcher alltid poppar upp när jag startar Chrome (irriterande!) och att allt är förinställt till franska varje gång så jag måste ändra språk (ännu mer irriterande!). Håller på att bli vansinnig.

Nej tack, inga förslag om att formatera om datorn. Går det inte att fixa med annat än formatering, då får jag ha det så här hela datorns livslängd. Alla andra tips är jättevälkomna, utom just det. Orkar inte med den processen som det innebär att formatera om datorn, installera alla drivrutiner igen, nej tack. Begrips?
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-21 8:26:40

Nåja, SpyBot har fått söka hela natten. Nu säger SpyBot att det är 198 minuter kvar. Nåja, datorn kan få stå och tugga medan jag är iväg på annat. Återkommer med rapport om hur det går.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-21 8:47:22

Nu säger SpyBot att den hittat lite, som jag tagit bort. Men det var bara tracking cookies och sånt.

När jag googlar, verkar det som att SpyHunt är det enda program som tar bort webssearches. Och ja, det hittar det ju, men för att ta bort det måste man betala. SpyHunt är gratis att ladda ner och testa, men kostar pengar om man ska använda det. Tror att det kostar 10 dollar eller nåt sånt just nu, annars är det 39.90 dollar. Så stod det när jag avinstallerade SpyHunt.

Bör jag köpa SpyHunt? Kom ihåg, att SpyBot hittade inte tillnärmelsevis lika mycket som SpyHunt (det mesta var väl tracking cookies och sånt, men dock annat med).

Nu behöver jag faktiskt en dator eftersom smartphonen vägrar skriva ut, och dessutom behöver jag synka GPS:en med en dator. Annars hade jag kastat ut datorn med huvudet före och nöjt mig med smartphonen.
Lilla Gumman

Inläggav Kanin » 2014-10-21 8:55:39

Det borde ha varit en av de första åtgärderna du försökte, men jag frågar ändå: har du prövat att avinstallera Chrome och rensa bort all data och inställningar (C:\Users\%USERNAME%\AppData\Local\Google\Chrome)?
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-21 8:58:44

Det hjälpte att avinstallera Chrome och installera det igen. Dock verkar franska fortfarande vara förinställt varje gång. Hur ändrar jag på det?
Lilla Gumman

Inläggav Kanin » 2014-10-21 9:07:37

Är det fler sidor än Loopias webbmail som är på franska?
För Loopia kan du använda den här länken för att få svenska:
https://webbmail.loopia.se/?_action=plugin.lang_sel&_lang_sel=sv_SE

Om du har lagt till adressen direkt i inställningarna och det ändå inte fungerar, står korrekt adress i adressfältet och är hela adressen kvar i inställningarna efter omstart?
Kanin

Inläggav Miche » 2014-10-21 9:15:46

Förinställningen beror på att webbsidan kontrollerar var din IP-adress borde befinna sig, troligen använder de en tjänst som fått för sig att din IP-adress finns i ett fransktalande land och därför väljer den franska. Sen kan det hänga kvar i din dator i en cookie för den webbsidan (så om du inte rensat ur loopias cookies så gör det).

Har du provat att öppna sidan med en annan browser? Kvarstår franskan?

Skriv ett mail till loopias support och berätta om ditt problem, uppge gärna din IP-adress i mailet.

Du kan även i Google testa följande sökning: Where am I, något av sökresultaten kanske indikerar att du skulle befinna dig i ett fransktalande land.
Miche

Inläggav Kanin » 2014-10-21 10:17:38

Lilla Gumman skrev:Normalt sett är det språk man använde senast förinställt, efter vad jag själv har erfarit.

Loopias cookie är enbart giltig under den aktuella sessionen och inställningen försvinner därmed när webbläsaren stängs (såvida inte länken ovan används).
Kanin

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-21 19:41:22

Kanin skrev:
Lilla Gumman skrev:Normalt sett är det språk man använde senast förinställt, efter vad jag själv har erfarit.

Loopias cookie är enbart giltig under den aktuella sessionen och inställningen försvinner därmed när webbläsaren stängs (såvida inte länken ovan används).

Innan detta hände, var svenska ALLTID förinställt. Nu är det franska. I Internet Explorer är svenska förinställt. Bara i Chrome blir det franska. Chrome hävdar att jag bor på min egen adress, i Ludvika. Alltså inte i Frankrike.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-21 19:49:42

Jag har tagit bort Loopias cookie, och även tre Chrome-cookies. Fortfarande är det franska i Loopias webbmail i Chrome. Jag rensade därefter alla cookies och webbhistorik och sånt som rörde Chrome. Fortfarande franska. Men när jag klickar på den franska länken längst ner, kommer jag till det svenska hjälpavsnittet. Alltid något. Men varför försvinner inte franskan?
Lilla Gumman

Re: Sv: Loopias webbmail franska förinställt

Inläggav Kanin » 2014-10-21 20:20:36

Fungerar det inte att använda adressen ovan? (Jag har inga problem att t.ex. få upp loopias inloggningssida på hebreiska när jag startar chrome.)

Har du prövat att (temporärt) ta bort/flytta mappen med inställningar och data?

Cookies har ingen betydelse i sammanhanget.
Kanin

Återgå till IT-forum

Logga in