Livet på landet.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Livet på landet.

Inläggav slackern » 2015-11-08 13:28:42

KrigarSjäl skrev:-Mer specifikt en mörkläggningsgardin.


Min första tanka som ploppar upp i mitt huvud är andra världskriget, blitzen över London och Berlin i slutet utav kriget.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Livet på landet.

Inläggav Tomte12 » 2015-11-08 14:23:26

antonius skrev:Men du får väl skaffa sovmask som alla vi andra som tvingas jobba skift etc och måste sova när det är ljust utomhus... :-)063

DG-723Nightshade500.jpg


Finns på Clas Ohlsson, appoteket och Teknikmagasinet.


Ja visst måste det för dig kännas naturligt att som innehavare av det mottagandet sinne skärma av och samtidigt missa tillfället att kunna betrakta stjärna,måne,vind i trätoppar,nyansförändring i himmelen men blundar du hårt vad ser du då? Om osäkerhet råder vilket leder till att avsändaren måste skicka iväg massor av fotoner för att känna sig säker så bjuder säkert du på uppoffringen till annan betraktelse men jag vägrar. Jag har alternativ men de kräver andra värden i livet? Jag lever NU! Vem ersätter din förstörda sömn? Vem rättar upp din dygnsrytm? Sånt där åbäke passar på flygplan och jag kan inte koppla av med såna på ögonen.
Vad föredrar du: Riktig varm eld i riktig eldstad eller en massproducerad brasa på teveskärm?
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Livet på landet.

Inläggav antonius » 2015-11-08 16:12:47

Men lite besvär får man nog räkna med för att få sova, så är det för väldigt många, nå hoppas det reder upp sig för dig...
antonius
 
Inlägg: 22329
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Livet på landet.

Inläggav Tomte12 » 2015-11-08 16:34:22

antonius skrev:Men lite besvär får man nog räkna med för att få sova, så är det för väldigt många, nå hoppas det reder upp sig för dig...


Jag är inne på tredje året av seriöst störd sömnmiljö arrangerat av nykomlingar och det är inte jag som bestämmer över det onödiga flödet som inte är efterfrågat.
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Livet på landet.

Inläggav antonius » 2015-11-08 16:54:02

Tomte12 skrev:
antonius skrev:Men lite besvär får man nog räkna med för att få sova, så är det för väldigt många, nå hoppas det reder upp sig för dig...


Jag är inne på tredje året av seriöst störd sömnmiljö arrangerat av nykomlingar och det är inte jag som bestämmer över det onödiga flödet som inte är efterfrågat.


Är dom störiga med ljud med eller är det bara ljus...?
antonius
 
Inlägg: 22329
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Livet på landet.

Inläggav plåtmonster » 2015-11-08 17:55:17

rapchic skrev:sorsele, storuman etc) eller i en stad (lycksele, umeå etc
Sorsele, Storuman, Lycksele mm är inte en stad. Umeå är en stad :P

Huggorm skrev:Normala människor väljer ica medan de inavlade väljer konsum, det slår aldrig fel.
Intressant observation ;) Undrar vad det är som lockar inaveln till konsum :-)063

KrigarSjäl skrev:En natt på vischan men inte mer. Jag känner mig isolerad och långt ifrån världens händelser. Som en deporterad eller någonting sånt. Jag behöver asfalt, kollektivtrafik, videoaffär etc.
Det är väl snarare människor och vettigt utbud av sortiment man är ute efter?

Björne skrev:Lyser det från ens rum nattetid börjar grannarna på rekordtid undra om han inte är en sån däringa satansdyrkare som det bor i storstan.
"Ooojj, jag glömde visst ljuset på igen(tm)" ;)

Björne skrev:Sedan blåser det och ett träd faller ner över elledningen och man har varken internet eller ljus tre dygn i sträck.
Därför har man fixat en batteribank och 3G länk.

rapchic skrev:jag känner att jag har vettigare prioriteringar än mina stadsbor till systrar (altså dom börjar få mer och mer konstiga prioroteringar ju längre dom bor i en stad)
Vad slags konstiga prioriteringar har de?

sugrövmanövern skrev:Schp. Umeå är en by. Skojar inte, inavlad by och värdelöst city.
Allt norr om Uppsala är väl inavlat? Alla är kusiner med varann kan man tro och det finns väl anledning till att sådant som skellefteåsjukan övh existerar..

Björne skrev:Nej, tacka vet jag storstadens anonymitet. Förmånen att kunna handla solkräm 03:30 mitt i natten på 7/11 utan att en jävel höjer på ögonbrynen är inget jag skulle byta bort mot lite lantluft. Eller lyxen att sitta inomhus när det åskar och inte behöva dra ur sladden på alla elektriska prylar för annars kan det slå ner.
:-)050

Tomte12 skrev:Men de tänder kl 05. För den som vant sig vid att detta par exkluderat så är natten svart ,gryning vacker, stjärnor klara, skymning rogivande.
Sätt dit en gardin som rullar ner med automatik kl 04:49 ?
Eller returnera tjänsten med strålkastare som lyser in i grannens fönster kl 23:01 ? :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Livet på landet.

Inläggav slackern » 2015-11-08 18:56:55

plåtmonster skrev:
rapchic skrev:sorsele, storuman etc) eller i en stad (lycksele, umeå etc
Sorsele, Storuman, Lycksele mm är inte en stad. Umeå är en stad :P


Nej det stämmer faktiskt inte för Umeå är en kommun om vi ska vara petnoga.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Livet på landet.

Inläggav Huggorm » 2015-11-08 19:06:32

slackern skrev:
plåtmonster skrev:
rapchic skrev:sorsele, storuman etc) eller i en stad (lycksele, umeå etc
Sorsele, Storuman, Lycksele mm är inte en stad. Umeå är en stad :P


Nej det stämmer faktiskt inte för Umeå är en kommun om vi ska vara petnoga.
Umeå är en stad som ligger i Umeå kommun.
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Livet på landet.

Inläggav slackern » 2015-11-08 19:20:13

Huggorm skrev:
slackern skrev:
plåtmonster skrev:Sorsele, Storuman, Lycksele mm är inte en stad. Umeå är en stad :P


Nej det stämmer faktiskt inte för Umeå är en kommun om vi ska vara petnoga.
Umeå är en stad som ligger i Umeå kommun.


Vad heter dom som styr i Umeå? Har dom en borgmästare som är det högsta hönset i en stad eller har personen någon annan titel?

Umeå kallar sig inte ens själv för stad. Men jag håller med dig jag kallar också ställen för städer eller det är vad folk gör i dagligt tal men hur som helst finns det officiellt inga städer i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... r_sig_stad
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Livet på landet.

Inläggav Huggorm » 2015-11-08 19:23:45

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Nej det stämmer faktiskt inte för Umeå är en kommun om vi ska vara petnoga.
Umeå är en stad som ligger i Umeå kommun.


Vad heter dom som styr i Umeå? Har dom en borgmästare som är det högsta hönset i en stad eller har personen någon annan titel?
Det vet jag inte men Umeå fick sina stadsprivilegier redan 1588. Det är en äkta stad i ordets klassiska mening.
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Livet på landet.

Inläggav slackern » 2015-11-08 19:30:37

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Umeå är en stad som ligger i Umeå kommun.


Vad heter dom som styr i Umeå? Har dom en borgmästare som är det högsta hönset i en stad eller har personen någon annan titel?
Det vet jag inte men Umeå fick sina stadsprivilegier redan 1588. Det är en äkta stad i ordets klassiska mening.


Läs gärna hela inlägget en till gång.

post1344766.html#p1344766
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Livet på landet.

Inläggav Huggorm » 2015-11-08 19:37:24

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Vad heter dom som styr i Umeå? Har dom en borgmästare som är det högsta hönset i en stad eller har personen någon annan titel?
Det vet jag inte men Umeå fick sina stadsprivilegier redan 1588. Det är en äkta stad i ordets klassiska mening.


Läs gärna hela inlägget en till gång.

post1344766.html#p1344766
Så du gjorde en liten edit :-)Happy
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Livet på landet.

Inläggav slackern » 2015-11-08 19:44:23

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Det vet jag inte men Umeå fick sina stadsprivilegier redan 1588. Det är en äkta stad i ordets klassiska mening.


Läs gärna hela inlägget en till gång.

post1344766.html#p1344766
Så du gjorde en liten edit :-)Happy


Jo så var det nog fast jag skrev det innan du hade postat ditt. Men antar att det är det som kallas för Edit.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Livet på landet.

Inläggav Tomte12 » 2015-11-08 19:55:09

antonius skrev:
Tomte12 skrev:
antonius skrev:Men lite besvär får man nog räkna med för att få sova, så är det för väldigt många, nå hoppas det reder upp sig för dig...


Jag är inne på tredje året av seriöst störd sömnmiljö arrangerat av nykomlingar och det är inte jag som bestämmer över det onödiga flödet som inte är efterfrågat.


Är dom störiga med ljud med eller är det bara ljus...?


Det är vad en ung barnfamilj som sätter sina egna intressen i centrum. Hänsyn kan dom inte stava till. Vetskap om mina livsvillkor känner dom till men det ska inte respekteras. Dom har förklarat att såna som jag är det fel på och jag ska dra ut i nån skog. Jag har video där kollektivet barnfamiljer hetsar fram min ilska. Jag tappar humöret när medicinnivå i kroppen är låg. Är jag ensam om att uppleva att starkt ljus är svårt att umgås med? Hela sovrummet blir upplyst och mitt förhållande till naturen stympas. Jag får klaustrofobi av slängande piskande rullgardiner o sover ofta m öppet fönster. Jag ska skriva en tråd en dag men jag brukar bli utkickad fr forum pga språk....
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Livet på landet.

Inläggav antonius » 2015-11-08 20:15:32

Tomte12 skrev:Det är vad en ung barnfamilj som sätter sina egna intressen i centrum. Hänsyn kan dom inte stava till. Vetskap om mina livsvillkor känner dom till men det ska inte respekteras. Dom har förklarat att såna som jag är det fel på och jag ska dra ut i nån skog. Jag har video där kollektivet barnfamiljer hetsar fram min ilska. Jag tappar humöret när medicinnivå i kroppen är låg. Är jag ensam om att uppleva att starkt ljus är svårt att umgås med? Hela sovrummet blir upplyst och mitt förhållande till naturen stympas. Jag får klaustrofobi av slängande piskande rullgardiner o sover ofta m öppet fönster. Jag ska skriva en tråd en dag men jag brukar bli utkickad fr forum pga språk....


Nä det är ju tyvärr på detta sätt på många ställen, antar att det beror på samhällsklimat mm. det går inte längre visa lite takt utan snarare uppträder man som energivampyrer för att framhäva sig själv, så de som är lite mer tillbakadragna av sig får stryka på foten. Sen är folk förvånade när en del lackar ur. Man borde flytta till månen eller till mars, för man passar ändå inte in... :-)004
antonius
 
Inlägg: 22329
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Livet på landet.

Inläggav Huggorm » 2015-11-08 20:20:34

Visst är det svårt att sova när det lyser genom fönstret. Jag bodde i en lägenhet en gång som hade en gatlykta just utanför fönstret och det var inget vidare. Numera är det bara skarpt månljus som stör mig, eller det dansande eldskenet från kaminen om vintrarna.
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Livet på landet.

Inläggav slackern » 2015-11-08 20:21:56

Huggorm skrev:Visst är det svårt att sova när det lyser genom fönstret. Jag bodde i en lägenhet en gång som hade en gatlykta just utanför fönstret och det var inget vidare. Numera är det bara skarpt månljus som stör mig, eller det dansande eldskenet från kaminen om vintrarna.


Det måste vara skitjobbigt med kamin för jag antar att du måste mata den med vedträn mellan varven?
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Livet på landet.

Inläggav Huggorm » 2015-11-08 20:22:42

slackern skrev:
Huggorm skrev:Visst är det svårt att sova när det lyser genom fönstret. Jag bodde i en lägenhet en gång som hade en gatlykta just utanför fönstret och det var inget vidare. Numera är det bara skarpt månljus som stör mig, eller det dansande eldskenet från kaminen om vintrarna.


Det måste vara skitjobbigt med kamin för jag antar att du måste mata den med vedträn mellan varven?
Jo man måste ju det, den måste tankas den också.
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Livet på landet.

Inläggav tahlia » 2015-11-08 20:28:20

På våren får jag lite problem med ljuset. Iom att det blir ljust allt tidigare så vaknar jag allt tidigare. Det brukar släppa när jag börjar vakna kring 4 på morgonen varvid det vänder så ljusa sommarnätter ger mig inga problem.
Övrig tid är det som kolmörkt hela natten.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Livet på landet.

Inläggav plåtmonster » 2015-11-08 20:35:28

Man kan lösa ljusproblemet med en gardin som inte släpper igenom ljus övh. Annars är en lösning om än något kostsam att helt enkelt köpa upp så mycket mark att ingen kan bygga i närheten. Givetvis skall man kontrollera att man inte sätter bopålar där framtida infrastrukturprojekt kan komma att etableras.

Annars kan man alltid skruva lite i den där fyrkantiga plåtskåpet på gatan med elektricitet till störningsfamiljerna. Då blir det både tyst och mörkt. :P
Malplacerade gatlampor går också lätt sönder.. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Livet på landet.

Inläggav Huggorm » 2015-11-08 20:46:49

Ett lite mer långsiktigt agerande kan vara att plantera ett träd precis i linjen mellan ljuskälla och sovrumsfönster. Men om man sover på andra våningen kommer det ju ta ett tag innan trädet blir stort nog.
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Livet på landet.

Inläggav Tomte12 » 2015-11-08 21:14:49

Huggorm skrev:Ett lite mer långsiktigt agerande kan vara att plantera ett träd precis i linjen mellan ljuskälla och sovrumsfönster. Men om man sover på andra våningen kommer det ju ta ett tag innan trädet blir stort nog.


Min lösning litegrann är rep mellan hus och ett träd och mattor av vidje men stormar ställer till och ljuset silas lite men stoppar inte. Jag funderar på att öppna ett instagramkonto m bilder och jag har gjort filmer o lagt upp på utube. Problemet är att vi med våra "gåvor" inte får myndighetesr brist på förståelse och uppfattning att rötter över tomtgräns går att kapa men ljusstrålar de ska man bara ta emot.
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Livet på landet.

Inläggav rapchic » 2015-11-10 22:38:37

plåtmonster skrev:
rapchic skrev:sorsele, storuman etc) eller i en stad (lycksele, umeå etc
Sorsele, Storuman, Lycksele mm är inte en stad. Umeå är en stad :P



rapchic skrev:jag känner att jag har vettigare prioriteringar än mina stadsbor till systrar (altså dom börjar få mer och mer konstiga prioroteringar ju längre dom bor i en stad)
Vad slags konstiga prioriteringar har de?


Lycksele räknas som stad, nu var det evigheter sen jag skrev det där inlägget men jag har för mig att jag skrev Sorsele/Storuman och Lycksele/Umeå i olika delar av meningen för att visa att Sorsele och Storuman inte är den stad (Det står ju "eller i en stad" och sen städerna efter).

Det var som sagt väldigt länge sen jag jag skrev det inlägget så jag minns inte exakt vad jag menade men jag gissar den överdriva prioriteten på saker som utseende, kläder, fester, sprit, etc
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Livet på landet.

Inläggav plåtmonster » 2015-11-10 22:44:47

Med stad avser jag ett samhälle som är stort nog att man inte behöver få föregående utekväll recenserad i kön till kassan i matbutiken dagen efteråt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in