Livet på landet.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Livet på landet.

Inläggav rapchic » 2011-12-26 19:43:35

Björne skrev:Landet är ingenting för nattmänniskor. Lyser det från ens rum nattetid börjar grannarna på rekordtid undra om han inte är en sån däringa satansdyrkare som det bor i storstan. Sedan blåser det och ett träd faller ner över elledningen och man har varken internet eller ljus tre dygn i sträck.


om man bor så nära att grannar kan se ens hus är man ju inte ute på landsbygden :wink:
nä nu ska jag vara alvarlig, här har man inte det problemet då man inte ser några andra hus.


nu under julhelgen blev jag ännu gladare över att jag bor ute i obygden, jag känner att jag har vettigare prioriteringar än mina stadsbor till systrar (altså dom börjar få mer och mer konstiga prioroteringar ju längre dom bor i en stad) och jag föredrar iallafall mina :-)Happy
tex att att det blåser gör inget bara det är en fin dag och man är klädd bra :D
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Livet på landet.

Inläggav slackern » 2011-12-26 20:04:05

Moggy skrev:Jag vill inte bo på landet. Trivs inte där av flera anledningar.

Vill ha tillgång till det som staden erbjuder. Bio, restauranger, gym, större matvarubutiker med generösa öppettider, pub etc. Tillgång till sånt är vad jag värdesätter. Sen trivs jag inte ute i naturen heller. En fin park med en liten sjö räcker för att tillfredställa mitt behov av vildmark. Gärna med en glassbar på sommaren :-)Happy

Sen trivs jag inte så bra med landsortsbor heller som bara snokar och gnäller och skvalrar om folk på orten.


Fast det finns bara en stad i Sverige och det är Stockholm. Resten är bara små provinsiella utposter för den lokala administrationen.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Livet på landet.

Inläggav lasseivägen » 2011-12-26 20:17:54

Stockholm är en ankdamm, med en otrolig massa inflyttade lantisar.
Lantissarna är dom som kacklar mest över Stockholms förträfflighet.
Själv flydde jag 08 området för 40 år sedan. längtar aldrig tillbaka.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Livet på landet.

Inläggav calima » 2011-12-26 20:34:02

lasseivägen skrev:Stockholm är en ankdamm, med en otrolig massa inflyttade lantisar.

:D
Jag bodde ett par år i Stockholm och träffade ytterst få "infödingar".
Det märkliga med Stockholm är att allt som framhävs som stadens fördelar som museum, teatrar, gallerier, butiker, restauranger och pubar, främst besöks av turister.
Väldigt få infödda stockholmare kan sina museum.

Jag bor numer ett par mil från ett par städer och anser att jag bor perfekt. Jag har mitt hus med trädgård och har alltid något att syssla med. Och jag har bara ett par mil till asfalt, bio, restauranger, köpcentra, gym och simhall.
Böcker kan jag får via bokbuss. Lanthandeln är ombud för Apotek och systemet och lantbrevbäraren kan lösa det mesta.
Jag har kredit i butiken och kan få varor hemkörda en dag i veckan, utan kostnad
Skog med svamp finns runt knuten, gott fiskevatten på gångavstånd och fint med vilt.

Jag bor perfekt. Jag har alla valmöjligheter och når allt jag vill ha/behöver inom 20 minuter.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Livet på landet.

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-26 21:08:45

slackern skrev:Fast det finns bara en stad i Sverige och det är Stockholm. Resten är bara små provinsiella utposter för den lokala administrationen.

Plus på det...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Livet på landet.

Inläggav sugrövmanövern » 2011-12-26 21:10:35

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:Fast det finns bara en stad i Sverige och det är Stockholm. Resten är bara små provinsiella utposter för den lokala administrationen.

Plus på det...
Schp. Umeå är en by. Skojar inte, inavlad by och värdelöst city.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Livet på landet.

Inläggav Flawed » 2011-12-27 1:31:15

Flugorna,bromsarna,myggen,fästingarna,älgflugorna,olika sorters knott,kristibrud,tyska fulla jägare,Jan Guillou,bönder,bönder,hästfolk,inavlade miffon som inte ens kan spela banjo,lajvare...osv.
Allt sånt obehagligt kan man träffa på på landet.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Livet på landet.

Inläggav lasseivägen » 2011-12-27 1:39:47

Att norrläningarna kallar Sthlm för fjollträsk, beror ju på att dom vet vilka som flyttade dit, och blev kvar.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Livet på landet.

Inläggav Björne » 2011-12-27 2:58:07

rapchic skrev:
Björne skrev:Landet är ingenting för nattmänniskor. Lyser det från ens rum nattetid börjar grannarna på rekordtid undra om han inte är en sån däringa satansdyrkare som det bor i storstan. Sedan blåser det och ett träd faller ner över elledningen och man har varken internet eller ljus tre dygn i sträck.


om man bor så nära att grannar kan se ens hus är man ju inte ute på landsbygden :wink:
nä nu ska jag vara alvarlig, här har man inte det problemet då man inte ser några andra hus.


Nä inte syns huset från grannarnas. Istället har de något sveksjäl för att kunna smyga omkring nattetid on speja. Som att kossorna råmar oroligt för di kan ju inte sova när det lyser. Det är viktigt att hålla koll på utbölingarne. Lantbrevbäraren bara "råkar" stoppa posten i fel brevlåda och vips "brev från Skatteverket, jahaja det var väl det vi visste hela tiden, di har problem med ekonomien! Dä ä inget redigt folk som sover på dagarne och grunnar på nätterna."

Nej, tacka vet jag storstadens anonymitet. Förmånen att kunna handla solkräm 03:30 mitt i natten på 7/11 utan att en jävel höjer på ögonbrynen är inget jag skulle byta bort mot lite lantluft. Eller lyxen att sitta inomhus när det åskar och inte behöva dra ur sladden på alla elektriska prylar för annars kan det slå ner.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Livet på landet.

Inläggav rapchic » 2011-12-27 8:55:01

Björne skrev:
rapchic skrev:
Björne skrev:Landet är ingenting för nattmänniskor. Lyser det från ens rum nattetid börjar grannarna på rekordtid undra om han inte är en sån däringa satansdyrkare som det bor i storstan. Sedan blåser det och ett träd faller ner över elledningen och man har varken internet eller ljus tre dygn i sträck.


om man bor så nära att grannar kan se ens hus är man ju inte ute på landsbygden :wink:
nä nu ska jag vara alvarlig, här har man inte det problemet då man inte ser några andra hus.


Nä inte syns huset från grannarnas. Istället har de något sveksjäl för att kunna smyga omkring nattetid on speja. Som att kossorna råmar oroligt för di kan ju inte sova när det lyser. Det är viktigt att hålla koll på utbölingarne. Lantbrevbäraren bara "råkar" stoppa posten i fel brevlåda och vips "brev från Skatteverket, jahaja det var väl det vi visste hela tiden, di har problem med ekonomien! Dä ä inget redigt folk som sover på dagarne och grunnar på nätterna."

Nej, tacka vet jag storstadens anonymitet. Förmånen att kunna handla solkräm 03:30 mitt i natten på 7/11 utan att en jävel höjer på ögonbrynen är inget jag skulle byta bort mot lite lantluft. Eller lyxen att sitta inomhus när det åskar och inte behöva dra ur sladden på alla elektriska prylar för annars kan det slå ner.

va behöver man inte dra ut sladdarna när det åskar i stan? dä lärde man sig nått nytt.

ja jag har väl tur att jag är släkt med halva grannbyn och att grannen var bästis m min farfar,så jag är ingen utbölingt och farfar (och gammelfrafar före han) hade väldigt gott anseende hos dom jag träffat (har inte hört nån säga ett enda ont ord om nån av dom) och alla som bott här har varit "lite udda men snälla" så jag kan nog komma undan med att vara lite annorlunda.

jag har ju alldrig bott på landet på ett ställe där jag inte har släkt eller känner nån så det kanske gör en stor skillnad.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Livet på landet.

Inläggav segdeg » 2011-12-27 11:40:05

rapchic skrev:ja jag har väl tur att jag är släkt med halva grannbyn och att grannen var bästis m min farfar,så jag är ingen utbölingt och farfar (och gammelfrafar före han) hade väldigt gott anseende hos dom jag träffat (har inte hört nån säga ett enda ont ord om nån av dom) och alla som bott här har varit "lite udda men snälla" så jag kan nog komma undan med att vara lite annorlunda.

jag har ju alldrig bott på landet på ett ställe där jag inte har släkt eller känner nån så det kanske gör en stor skillnad.


Kan inte annat än känna en djup glädje för det du beskriver, så det ligger säkert mycket i det där med att man skall vara noga med valet av sina föräldrar och förfäder.

Håller själv fast vid en gammal byhistoria från norr, kanske en skröna, men den handlar om ett samhälle som led osedvanligt lite ohälsa och det pga att hela byn var lite eljest, ingen beskrevs för sin sysselsättnings skull, utan mer som den bodde där och där och där var något som började på bokstaven O- ... :-)Happy där har jag alltid velat leva, min dröm, som kanske bara bygger på en skröna gjord av byskvaller :?

O/T men kanske ändå inte O/T

Etnologen Åke Daun har skrivit en som jag minns det, intressant bok om bysamhället i dess olika former ... "En Stuga På Sjätte Våningen" 2005. Den gav mig något slags perspektiv på vårt sk kulturarv med vår sk svenska mentalitet, Främlingsfientlighet, myter om stadens anonymitet o.s.v, minns inte ordagrant då den för mig ändå var akademiskt svår men tankeväckande då jag har en stark längtan till landsbygden :-)003 men tror mig få en plats i utkanten av den sk gemenskapen kanske i skogen vilket jag iofs ingalunda skulle tacka nej till.

Det fanns en tid med 5-års arrenden för den som ville prova glesbygdsboende :-)Happyhos Domänverket m.fl markägare, ofta i väglöst land så när som gamla skogs/timmervägar, och det låg väldigt nära för mig att förverkliga i en tid som var en annan, nu mest roligt att tänka tillbaka på, mitt facit är att jag inte vet ett skit om hur det skulle gått, med en uppväxt i den bekvämlighet som staden ger :-)004 känner dock till ett antal utflyttare/nybyggare/alternativare som verkar slagit ner sina bopålar för gott,

I tonåren var det spännande att tänka sig ett liv som Fyrvaktare, då var det fortfarande ett möjligt men svårt yrkesval- Nu en omöjlighet då yrket sedan länge är bortrationaliserat och ersatt med teknik, likaså är ett boende i havsbandet lika omöjligt, om man inte kan kasta upp en förmögenhet och köpa sig en övergiven och kulturmärkt fyr.

Och föralldel, den med goda kontakter kan säkert hitta ett alternativ till stadens utveckling, en utveckling som iaf jag fick nog av, och det sedan en lång tid tillbaka men utbudet av arbetstillfällen fick väl bli min kopp The :-)206 så länge jag orkade, vilket jag med en blick i facit inte gjorde :-)013 rädda vad som räddas kan blev min lott, och sedan i slutet av förra århundradet lämnat staden för ett boende i utkanten av en tätort, där jag sett till att snabbt kunna ta mig ut i skog och mark sökandes naturens läkande ro.



Mvh drömsk
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Livet på landet.

Inläggav Huggorm » 2011-12-27 13:02:10

atoms skrev:Jag är uppväxt på landsbygden. Jag var tillbaka till föräldrahemmet på julafton och tog mig en promenad till de marker där som barn jag lekt; det såg fan för jävligt ut - nymodigheterna har visserligen varit på väg länge men nu hade de gått till överdrift. De jävlarna hade skalat bort all buskvegetation från större delen av det låga avlånga skäret som utgör den yttersta delen av fastlandet; innanför är ett lite sankt område. Det är menat att vara ett fågelskyddsområde för ornitologer men nu liknar det mer någon slags tuktat vildmarksträdgård; vidrigt, viidrigt, viiidrigt...

Skogarna jag strövade omkring i under uppväxten är nu bebyggda med en motorväg. De har lyckats fantastiskt bra att pricka in många av mina gamla favoritställen.
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Livet på landet.

Inläggav kvicksilver » 2011-12-27 14:34:16

Jag växte upp på landet som liten - och jag saknar skogen jävligt mycket, måste jag säga. Bor numera i en studentstad, och trots att jag älskar utbudet så är en lite skum atmosfär över det hela. Skulle gärna ha ett sommarhus uppe i ex Norrland.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Livet på landet.

Inläggav Flawed » 2011-12-28 23:49:23

Det finns skog i Stockholm också det är ju liksom inte New York eller Calcutta om en säger.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Livet på landet.

Inläggav Red and green » 2011-12-29 0:08:25

Bor i storstaden och det funkar fint. Gillar att det som en storstad har att erbjuda.
Men har en mysig stuga i en liten ö utan el eller bro. Där får man vara i fred !
Brukar isolera mig dit några gånger per år. Har etablerat ett bra gemenskap
med ö-ekorrar :-) Eh heh
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Livet på landet.

Inläggav atoms » 2011-12-29 0:32:52

Flawed skrev:Det finns skog i Stockholm också det är ju liksom inte New York eller Calcutta om en säger.


Jo, men den är ju så gles...
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18281
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Livet på landet.

Inläggav Flawed » 2011-12-29 1:38:04

Jag bor i det exotiska och vilda Bromma.
Man åker en liten bit med buss så finns det skog med råddjur,bär och svamp i samma mängder som i Långtbortetorp(även fästingar, de finns även på djurgården tyvärr)
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Livet på landet.

Inläggav Tomte12 » 2015-11-08 4:33:30

Visst är det konstigt att den moderna människan i sin analys inte vill omfatta alla sinnen som honhan har i sitt huvud. Folk koncentrerar sig normalt på buller men frekvensen som uppfattas av något som ligger 90 grader från örat bryr sig ingen om.

Jag har nya grannar sedan några år. De kanske släcker klockan 23 inte säkert. Men de tänder kl 05. För den som vant sig vid att detta par exkluderat så är natten svart ,gryning vacker, stjärnor klara, skymning rogivande. Jag lovar natten är svart för det finns inga gatlampor och det är en form av lyx värd att slåss för. 20 min från stadskärna.
Men dessa två -30års varelser har gett sig på att lära gamla människor att de har levt fel hela livet. Allt mörker ska utraderas och ljuset ska vara mer omfattande än vad naturen skulle kunna leverera sommartid. Vi har fullt krig och sömn decimering är deras vapen. Jag vägrar att överge sinnens erfarenhet.

Jag vägrar att acceptera de svenska myndigheternas inskränkthet där de går efter kvantitet klagomål för att öppna ögonen. Hur kan det vara ok att överbelysa sin fastighet så att nästa fastighet blir helt upplyst?? Och det går till och med en väg emellan. Hur kan Svenska myndigheter anse att mottagaren ska pga av sitt numerära underläge finna sig i omvandlingen?
Så om nykomlingar kommer med smittkoppor ska jag gå över och be om att bli smittad för att det finns så många som har besvär av smittan? Ni kan tycka att liknelsen är fel men släpphäntheten gör att det snart inte finns en buske som har en nattskugga. Stora multinationella bolag tjänar på att sprida osäkerhet så larm o lampor säljer. Och sedativa läkemedel.

Men människan är skapt före dessa uppfinnigar vare sig hon har "Aspi eller ej men snart kan ingen bo i stadsnära läge och leva med naturens skiftningar. Och den naturliga läkedom det utgör.
Tack för ordet o nej jag tänker inte flytta och inte leva länge men fråga dig varför har du lampskärm inomhus men inte på utsidan som gränsar mot din grannes rumsruta???

Jag blev väckt som vanligt kl 5 igår morse och jag kan inte sova trots att kl är halv fyra nästa morgon för jag kan inte släppa det faktum att mitt liv är förstört för resten av livet och jag flyttade ut till landet för 13 år sedan. Och lagen koncentrerar sig på lukt o buller fast tänder du en lampa så vaknar jag direkt.
Vägrar äta sömnmedel för det är ingen riktig sömn
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Livet på landet.

Inläggav Huggorm » 2015-11-08 9:27:25

Och någon form av gardiner är inget alternativ?
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Livet på landet.

Inläggav antonius » 2015-11-08 10:35:58

Men du får väl skaffa sovmask som alla vi andra som tvingas jobba skift etc och måste sova när det är ljust utomhus... :-)063

DG-723Nightshade500.jpg


Finns på Clas Ohlsson, appoteket och Teknikmagasinet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 22329
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Livet på landet.

Inläggav Huggorm » 2015-11-08 10:52:58

Tveksamt om den sådan där skulle sitta kvar på huvudet en hel natt, åtminstone på mig. Krävs nog en potatissäck eller motsvarande, som träs över huvud och knytes runt halsen.
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Livet på landet.

Inläggav antonius » 2015-11-08 11:10:40

Huggorm skrev:Tveksamt om den sådan där skulle sitta kvar på huvudet en hel natt, åtminstone på mig. Krävs nog en potatissäck eller motsvarande, som träs över huvud och knytes runt halsen.


Poängen är att man får somna sen när man väl sover störs man inte av ljuset i så hög grad om masken faller av, man kan även ha en nattmössa som man drar ner över ögonen. Funkar lika bra men kan bli lite för varm sommartid, jag har jobbat skift i 25 år så jag vet vad som krävs ibland... :-)005
antonius
 
Inlägg: 22329
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Livet på landet.

Inläggav Huggorm » 2015-11-08 11:18:44

antonius skrev:
Huggorm skrev:Tveksamt om den sådan där skulle sitta kvar på huvudet en hel natt, åtminstone på mig. Krävs nog en potatissäck eller motsvarande, som träs över huvud och knytes runt halsen.


Poängen är att man får somna sen när man väl sover störs man inte av ljuset i så hög grad om masken faller av, man kan även ha en nattmössa som man drar ner över ögonen. Funkar lika bra men kan bli lite för varm sommartid, jag har jobbat skift i 25 år så jag vet vad som krävs ibland... :-)005
Men det skulle alltså inte hjälpa mot Tomtens problem ovan. Han vaknar ju kl. 5 för att grannarna tänder ljuset. För hans del tror jag en rullgardin hade varit mera effektivt.
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Livet på landet.

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-08 13:18:00

-Mer specifikt en mörkläggningsgardin.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in