Livet för DIG
32 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Livet för DIG
har skapat några trådar om mig, tänkte det vore rättvist att kompromissa lite.
någon som vill dela med sig utav AS livet.
Desto mer detaljerat desto bättre.
Är själv väldigt nyfiken om just AS så skriv gärna hur dagen ser ut från morgon till middag till läggdags.
Ordet är ditt.
någon som vill dela med sig utav AS livet.
Desto mer detaljerat desto bättre.
Är själv väldigt nyfiken om just AS så skriv gärna hur dagen ser ut från morgon till middag till läggdags.
Ordet är ditt.
Livet för DIG
Berättar om några grejer jag gör. Har glömt en jävla massa, men det skiter jag i:
Först vaknar jag av att Fenren försöker att tvinga upp mig ur sängen med hjälp av verbala attacker. Sedan gör jag i ordning 3 st mackor åt honom (smör, korv och ost). Jag har OCD och tics och hela tjolahojsan, så det blir många kylskåpssmekningar på morgonen.
Sedan startar jag vattenkranen och fyller mitt vattenglas med vatten, för att sedan hälla ut det. Jag upprepar detta 2 gånger för att slutligen tillåta nr 4 att vara kvar i glaset. Sedan sätter jag mig i soffan, startar datorn och TVn och tittar på Vakna med the voice. Eventuellt gör jag i ordning frukost också. Sedan drar Fenren till jobbet och då har vi några "hejdå-rutiner" också. Får jävla superdamp om det blir krångel med de rutinerna.
Sedan tar jag mina mediciner (Concerta och Sertralin).
Klockan 12 försöker jag att börja plocka undan all disk och lägga den i diskmaskinen. Ibland blir jag distraherad och så blir det inte gjort... Jobbigt.
Efter det sminkar jag mig lite, så att jag inte ska se totalt vidrig ut när Fenren kommer hem. Har jag tur har jag lyckats duscha också.
Sedan kommer Fenren hem och då är han trött. Vi chillar ett tag och sedan gör vi i ordning middag som vi äter antingen vid varsin dator eller tillsammans i soffan, medan vi kollar på någon serie.
Klockan 20:30 ringer en klocka på Fenren's telefon och då är det dags att börja "runda av" och borsta tänderna. Sedan lägger vi oss i sängen och har vuxenmys. Sedan somnar vi, förhoppningsvis. Ibland får jag bajsångest och blir konstig; då hämtar Fenren benso som jag tar. Då blir man lugn och fin och kan somna. Har även Theralen hemma, men använder det knappt längre. Brukar klara mig utan och dessutom smakar Theralen som ett jävla helvete.
Först vaknar jag av att Fenren försöker att tvinga upp mig ur sängen med hjälp av verbala attacker. Sedan gör jag i ordning 3 st mackor åt honom (smör, korv och ost). Jag har OCD och tics och hela tjolahojsan, så det blir många kylskåpssmekningar på morgonen.
Sedan startar jag vattenkranen och fyller mitt vattenglas med vatten, för att sedan hälla ut det. Jag upprepar detta 2 gånger för att slutligen tillåta nr 4 att vara kvar i glaset. Sedan sätter jag mig i soffan, startar datorn och TVn och tittar på Vakna med the voice. Eventuellt gör jag i ordning frukost också. Sedan drar Fenren till jobbet och då har vi några "hejdå-rutiner" också. Får jävla superdamp om det blir krångel med de rutinerna.
Sedan tar jag mina mediciner (Concerta och Sertralin).
Klockan 12 försöker jag att börja plocka undan all disk och lägga den i diskmaskinen. Ibland blir jag distraherad och så blir det inte gjort... Jobbigt.
Efter det sminkar jag mig lite, så att jag inte ska se totalt vidrig ut när Fenren kommer hem. Har jag tur har jag lyckats duscha också.
Sedan kommer Fenren hem och då är han trött. Vi chillar ett tag och sedan gör vi i ordning middag som vi äter antingen vid varsin dator eller tillsammans i soffan, medan vi kollar på någon serie.
Klockan 20:30 ringer en klocka på Fenren's telefon och då är det dags att börja "runda av" och borsta tänderna. Sedan lägger vi oss i sängen och har vuxenmys. Sedan somnar vi, förhoppningsvis. Ibland får jag bajsångest och blir konstig; då hämtar Fenren benso som jag tar. Då blir man lugn och fin och kan somna. Har även Theralen hemma, men använder det knappt längre. Brukar klara mig utan och dessutom smakar Theralen som ett jävla helvete.
Livet för DIG
Du hann att få med en hel del där jag antar att Fenren är din man? eller är jag helt ute och cyklar nu, det var ialla fall ett nytt ord för min del.
För att tillägga så får jag medge att vakna med the voice är ett ganska underhållande program trots att jag inte hinner se det så ofta.
För att tillägga så får jag medge att vakna med the voice är ett ganska underhållande program trots att jag inte hinner se det så ofta.
Livet för DIG
drakcir skrev:Du hann att få med en hel del där jag antar att Fenren är din man? eller är jag helt ute och cyklar nu, det var ialla fall ett nytt ord för min del.
Tips: kolla min signatur.
Livet för DIG
Det mest typiska för mina vardagar är att jag gör exakt samma saker i exakt samma ordning enligt väldigt fasta tider. Såhär ser det ut:
Jag vaknar väldigt tidigt, samma tid varje dag. Går upp, sätter på kaffe, sätter på datorn, tvättar ansiktet och tänder alla lampor i lägenheten.
Sätter mig sedan framför datorn och dricker kaffe och kollar in här, samt läser tidningen på internet. Sitter i exakt 45 minuter.
Sedan duchar jag, sätter på musik, klär på mig, bäddar sängen, borstar tänderna, packar väskan inför arbetsdagen, stänger av musiken och släcker ner lägenheten. Detta tar exakt 30 minuter.
Sedan åker jag till jobbet. Jag äter frukost på vägen. På jobbet gör jag också i princip samma saker på samma tider varje dag. Har ett väldigt inrutat jobb.
Sedan åker jag hem. Ibland handlar jag lite mat på vägen.
Väl hemma tar jag av mig mina arbetskläder och sätter på mig mjuka kläder. Jag gör i ordning något att äta och sätter mig framför datorn och försöker varva ner. Jag behöver sitta minst en timme innan det är tal om att göra något annat. Får jag inte det så blir jag skogstokig.
De dagar jag orkar, så städar jag lite, eller gör något annat akut hushållsarbete. I så fall har jag skrivit en lista på vad som behövs göras och i vilken ordning jag skall göra det, innan. Annars blir det inte gjort.
Exakt samma tid varje dag stänger jag sedan av datorn, förbereder arbetskläderna inför morgondagen, borstar tänderna och släcker ner i lägenheten. Pysslar med lite OCD-grejs, och kryper sedan ner i sängen. Jag brukar somna väldigt fort.
Jag vaknar väldigt tidigt, samma tid varje dag. Går upp, sätter på kaffe, sätter på datorn, tvättar ansiktet och tänder alla lampor i lägenheten.
Sätter mig sedan framför datorn och dricker kaffe och kollar in här, samt läser tidningen på internet. Sitter i exakt 45 minuter.
Sedan duchar jag, sätter på musik, klär på mig, bäddar sängen, borstar tänderna, packar väskan inför arbetsdagen, stänger av musiken och släcker ner lägenheten. Detta tar exakt 30 minuter.
Sedan åker jag till jobbet. Jag äter frukost på vägen. På jobbet gör jag också i princip samma saker på samma tider varje dag. Har ett väldigt inrutat jobb.
Sedan åker jag hem. Ibland handlar jag lite mat på vägen.
Väl hemma tar jag av mig mina arbetskläder och sätter på mig mjuka kläder. Jag gör i ordning något att äta och sätter mig framför datorn och försöker varva ner. Jag behöver sitta minst en timme innan det är tal om att göra något annat. Får jag inte det så blir jag skogstokig.
De dagar jag orkar, så städar jag lite, eller gör något annat akut hushållsarbete. I så fall har jag skrivit en lista på vad som behövs göras och i vilken ordning jag skall göra det, innan. Annars blir det inte gjort.
Exakt samma tid varje dag stänger jag sedan av datorn, förbereder arbetskläderna inför morgondagen, borstar tänderna och släcker ner i lägenheten. Pysslar med lite OCD-grejs, och kryper sedan ner i sängen. Jag brukar somna väldigt fort.
- svarabhaktivokal
- Anslöt: 2009-10-30
Livet för DIG
svarabhaktivokal skrev:Ibland handlar jag lite mat på vägen.
Där var du minsann lite flexibel!
Livet för DIG
Sheyen skrev:svarabhaktivokal skrev:Ibland handlar jag lite mat på vägen.
Jo man måste ju äta... Jag gillar dessutom att gå i mataffärer, så om det inte vore så förbannat jobbigt att alla andra också ska handla samtidigt som jag, så hade jag gärna handlat varje dag.
- svarabhaktivokal
Livet för DIG
Arbetskläder = blåställ, uniform eller kontorsdam ?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Livet för DIG
svarabhaktivokal skrev:Sheyen skrev:svarabhaktivokal skrev:Ibland handlar jag lite mat på vägen.
Jo man måste ju äta... Jag gillar dessutom att gå i mataffärer, så om det inte vore så förbannat jobbigt att alla andra också ska handla samtidigt som jag, så hade jag gärna handlat varje dag.
Då stämde alltså inte det här:
svarabhaktivokal skrev:Det mest typiska för mina vardagar är att jag gör exakt samma saker i exakt samma ordning enligt väldigt fasta tider.
Livet för DIG
Jag går upp när min mans väckarklocka ringer, 5.30. Går ut och sköter om djuren, in och sätter på datorn, kollar lite. 6.40 väcker jag min minsta flicka, hjälper henne med morgon rutinerna. 7.05 följer jag med henne till bussen och går sen vidare en promenad med de 3 hundarna. Väl hemma så blir det kanske lite frukost och vila i soffan. Försöker att vila så mycket som möjligt innan lillflickan kommer hem med skolbussen, 13.30, för sen är det full rulle...min man kommer hem 16 och vill ha mat på bordet då. fixar djuren innan så jag kan ta det lugnt på kvällen, är oftast så slut då att jag inte orkar med något mer än bara vara i soffan...
- galenpanna
- Anslöt: 2012-11-20
Livet för DIG
Oftast ringer mitt alarm på telefonen vid sju, halv eller kvart i sju om jag ska duscha. Sen snoozar jag en eller två gånger innan jag intalar mig själv att nu MÅSTE jag gå upp. Efter dusch eller ansiktstvätt och sånt sätter jag på mig kläder jag valt ut kvällen innan, om jag haft tid. Annars rafsar jag bara fram nåt ur garderoben. Frukosten brukar bli kring halv åtta, samtidigt som jag läser nyheter på nätet. Sen tar jag mina mediciner, tvättar tänder, sminkar och så är jag redo för skolan.
Efter skolan varierar det vad jag gör, eftersom jag bor på internat (i en villa med sex andra aspergare). Antingen åker jag in till stan på nåt ärende eller som sällskap åt nån, eller så går jag helt enkelt hem. Kvällen brukar gå åt att fixa middag, vara på datorn, vara social med de andra som bor här. Vill VERKLIGEN få in en rutin att gå och lägga mig senast vid 10, men det har funkat sådär. Riktiga nattugglor vi som bor här, och kan sitta uppe till väldigt sent. Men vid ca halv tolv brukar jag ändå ta natt.
Så ser min dag oftast ut!
Efter skolan varierar det vad jag gör, eftersom jag bor på internat (i en villa med sex andra aspergare). Antingen åker jag in till stan på nåt ärende eller som sällskap åt nån, eller så går jag helt enkelt hem. Kvällen brukar gå åt att fixa middag, vara på datorn, vara social med de andra som bor här. Vill VERKLIGEN få in en rutin att gå och lägga mig senast vid 10, men det har funkat sådär. Riktiga nattugglor vi som bor här, och kan sitta uppe till väldigt sent. Men vid ca halv tolv brukar jag ändå ta natt.
Så ser min dag oftast ut!
Livet för DIG
plåtmonster skrev:Arbetskläder = blåställ, uniform eller kontorsdam ?
Hehe.. inget av det.. men hemma har jag alltid extremt mjuka och icke-åtsittande kläder, av typen mjukisbyxor och jättetunn gigantisk bomullströja. Allt som är aningen hårdare och obekvämare än det, typ normalmjuka byxor och vanlig tröja (för att inte tala om BH, det helvetesplagget) är arbetskläder för mig. Har ingen dress code på jobbet utöver att man ska se någorlunda professionell och anständig ut.
- svarabhaktivokal
Livet för DIG
Sheyen skrev:svarabhaktivokal skrev:Sheyen skrev:Där var du minsann lite flexibel!
Då stämde alltså inte det här:svarabhaktivokal skrev:Det mest typiska för mina vardagar är att jag gör exakt samma saker i exakt samma ordning enligt väldigt fasta tider.
Jo.
Jag sa inte att det gällde varenda steg jag tar under en dag, vilket du också själv förstår när du läser beskrivningen.
- svarabhaktivokal
Livet för DIG
svarabhaktivokal skrev:Jo.
Jag sa inte att det gällde varenda steg jag tar under en dag, vilket du också själv förstår när du läser beskrivningen.
Nej. Om du gör samma saker varje dag, vid exakta tider kan du inte handla "ibland"; för det har du i så fall inte tid med. Det var bara ett påpekande. Inget annat!
On Topic: På helger får jag sova längre och det uppskattar jag mycket, då jag inte ser det som att jag är ledig varje dag. Jag tror att det är viktigt att ha en sådan inställning, för att man inte ska bli helt koko av att vara arbetslös. Det fungerar iaf bra för mig.
Livet för DIG
Sitter och vaggar fram och tillbaka, tjötar om mat/godis jag gärna vill äta, föreläser konstant för andra irl/nätet. Och ja, stalkar tydligen också.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Livet för DIG
dasunbedingte skrev:Sitter och vaggar fram och tillbaka, tjötar om mat/godis jag gärna vill äta, föreläser konstant för andra irl/nätet. Och ja, stalkar tydligen också.
Stalkar gör jag också! Skitkul!
Livet för DIG
Sheyen skrev:dasunbedingte skrev:Sitter och vaggar fram och tillbaka, tjötar om mat/godis jag gärna vill äta, föreläser konstant för andra irl/nätet. Och ja, stalkar tydligen också.
Ska vi stalka varandra?!
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
Livet för DIG
dasunbedingte skrev:Sheyen skrev:dasunbedingte skrev:Sitter och vaggar fram och tillbaka, tjötar om mat/godis jag gärna vill äta, föreläser konstant för andra irl/nätet. Och ja, stalkar tydligen också.
Ska vi stalka varandra?!
Nej. Låt mig vara, galna människa!
Vet ju inte hur du gör när du stalkar, men jag håller mig iaf till endast lagliga grejer. Om du också håller dig till endast lagliga grejer och dessutom inte gör mitt privatliv offentligt får du gärna stalka mig och kontakta mig via skrift i PM eller liknande när du har hittat mig! Du måste även lova att inte mörda eller skada mig.
Livet för DIG
Sheyen skrev:svarabhaktivokal skrev:Jo.
Nej. Om du gör samma saker varje dag, vid exakta tider kan du inte handla "ibland"; för det har du i så fall inte tid med. Det var bara ett påpekande. Inget annat!
Ja jag förstår detta. Jag kunde ju garderat mig med nån parentes som sa (OBS!!! Exaktheten gäller bara 80-90% av vad jag gör under en dag!!!). Men nu gjorde jag inte det, eftersom det framgick ändå. Man kan dessutom gardera sig på gränsen till det absurda, men alltid är det nån som hakar upp sig på nån detalj eller missförstår ändå.
- svarabhaktivokal
Livet för DIG
Sheyen skrev:dasunbedingte skrev:Sheyen skrev:Stalkar gör jag också! Skitkul!
Ska vi stalka varandra?!
Nej. Låt mig vara, galna människa!
Vet ju inte hur du gör när du stalkar, men jag håller mig iaf till endast lagliga grejer. Om du också håller dig till endast lagliga grejer och dessutom inte gör mitt privatliv offentligt får du gärna stalka mig och kontakta mig via skrift i PM eller liknande när du har hittat mig! Du måste även lova att inte mörda eller skada mig.
Haha, jamen, det är klart! Inga olagligheter eller annat dumt - bara stalking för skojs skull.
Jag saknar faktiskt min stalker Onni. Då visste en att en aldrig gick ensam på stan <3
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
Livet för DIG
Ein vanlig day:
Går upp kl 08:30, spelar gitarr en stund, går upp och käkar frukost, duschar, degar vid datorn en stund, mixar eller redigerar musik i någon timme, går ut och går, käkar nån proteinshake, spelar mer gitarr, sjunger, spelar bas eller trummor, drar till gymmet, drar direkt till replokalen från gymmet, drar hem, går ut och går, spelar gitarr, kollar film/serier. Somnar
Jag gör dock olika saker andra dagar, mår dåligt av rutiner så försöker komma på nya saker för att inte bli falla in i mönster och bli deppig.
Går upp kl 08:30, spelar gitarr en stund, går upp och käkar frukost, duschar, degar vid datorn en stund, mixar eller redigerar musik i någon timme, går ut och går, käkar nån proteinshake, spelar mer gitarr, sjunger, spelar bas eller trummor, drar till gymmet, drar direkt till replokalen från gymmet, drar hem, går ut och går, spelar gitarr, kollar film/serier. Somnar
Jag gör dock olika saker andra dagar, mår dåligt av rutiner så försöker komma på nya saker för att inte bli falla in i mönster och bli deppig.
- thefilosofer
- Anslöt: 2010-04-20
Återgå till Att leva som Aspergare