Linux?
40 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Linux?
Jag har en gammal sur pc med en PIII processor. På den har jag winXP. Jag använder den i princip bara till internet och skriva texter.
Jag har hört att linux är bra och utnyttjar datorns resurser bättre.
Undrar om det är värt besväret att installera linux? Vilken variant ska man välja? Går det att installera utan att bränna en iso på cd? Jag har nämligen ingen cd/dvd brännare.
Jag har hört att linux är bra och utnyttjar datorns resurser bättre.
Undrar om det är värt besväret att installera linux? Vilken variant ska man välja? Går det att installera utan att bränna en iso på cd? Jag har nämligen ingen cd/dvd brännare.
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 23:35:01, redigerad totalt 1 gång.
Ubuntu är den populäraste distributionen i dag och är lätt att installera och komma igång med. Jag som inte använt Linux för privat bruk på c:a 10 år fann att användarvänligheten förbättrats något oerhört.
Du borde kunna installera det utan skiva. Se här för detaljer. Annars kan du ju fråga i bekantskapskretsen om någon kan bränna åt dig.
Du borde kunna installera det utan skiva. Se här för detaljer. Annars kan du ju fråga i bekantskapskretsen om någon kan bränna åt dig.
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 23:35:01, redigerad totalt 1 gång.
elller beställa en gratis på shipit.ubuntu.com
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:35:01, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Njae. Vissa gånger kan man behöva det dubbla i RAM ifall man kör i linux. Senast igår såg jag det. En snubbe som rekommenderade det, ett resurskrävande program. Kollade aldrig upp varför, kan bero på att programmet är bättre utvecklat i windowsmiljö men jag tror faktiskt det är tvärtom. Kanske någon bugg, men tycker det borde nämnts isåfall, det var inte programtillverkaren som rekommenderade det dubbla i linuxmiljö. Har själv kört XP på en PIII/kanske PII, 350Mhz, tror jag det var, och det funkar bra till att spela poker och surfa, om du inte har en massa insticksprogram. Ta bort reklamskit(flash på hemsidor etc), men det ska man göra ändå imo.Jag har hört att linux är bra och utnyttjar datorns resurser bättre.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:35:01, redigerad totalt 1 gång.
Du kan anpassa ditt linuxsystem så att det inte kräver mycket resurser. Håll till godo med lättviktig fönsterhanterare och tag ned maximalt med tjänster. Vad gäller redigering och formatering av text finns ett brett utbud!
Savanten Svante skrev:elller beställa en gratis på shipit.ubuntu.com
Tar tydligen upp till 10 veckor.
Nisse, om din dator kan boota från USB-minne (kolla i BIOS) kan du ladda ner en <a href="http://www.littlejohn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=119:ubuntu-minimal-cd-image&catid=34:910&Itemid=55">minimal - 12 MB - installationsfil för Ubuntu</a>, lägga den på USB-minnet och boota från den. Sedan blir det som en normal installation.
Frågan är dock om en så gammal dator kan boota från USB-sticka. Nån som vet?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:35:01, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Barracuder: Beror på BIOS, men det ska gå ändå, bara man har USB ingång. Lite meckande först men USB 2 är att rekommendera isf, borde bli segt annars.
Jo iofs, bloggen jag läste skrev ju rent allmänt, så då antar han väl att man har de flashigaste desktop varianterna och utan att modifierat ett dugg.Trolsk skrev:Du kan anpassa ditt linuxsystem så att det inte kräver mycket resurser. Håll till godo med lättviktig fönsterhanterare och tag ned maximalt med tjänster.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:35:01, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon skrev:Barracuder: Beror på BIOS, men det ska gå ändå, bara man har USB ingång. Lite meckande först men USB 2 är att rekommendera isf, borde bli segt annars.
Precis, en sån gammal maskin har bergis usb 1.1.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:35:01, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Fast det OS't som var på 12Mb borde väl kopieras och köras ifrån RAM? Så i teorin är det i bästa fall bara uppstarten som blir seg. Har inte kollat men om man ska ha java/flash etc. så räcker det nog inte ändå utan diskskrivningar.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:35:01, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Jo iofs, bloggen jag läste skrev ju rent allmänt, så då antar han väl att man har de flashigaste desktop varianterna och utan att modifierat ett dugg.
Det är ju så att Linux fungerade mycket väl på en P3 när de var standard. Just för texthantering finns mogna produkter med stabila baser som inte har ändrats i kapp med processorutvecklingen. Antagligen är tunga websidor, och det finns många, det kritiska prestandakravet enligt de behov TS lämnade.
Tackar så mycket för alla uppslag och tips. Datorn jag har är uppdaterad med ett usb 2 kort. Jag har en usb-sticka liggandes någonstans. När jag hittar den kan prova och installera Ubuntu med denna.
barracuber skrev:Savanten Svante skrev:elller beställa en gratis på shipit.ubuntu.com
Tar tydligen upp till 10 veckor.
Har alltid gått fortare för mig.
http://old-releases.ubuntu.com/releases/kubuntu/
Gammalt operativ till gammal dator kanske?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:35:01, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Du nisse - ska jag skicka dig en äldre ubuntuskiva att testa med? Jag har några över!
Pm'a adress i så fall.
Pm'a adress i så fall.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Linux går att köra på nästan vadsomhelst. Dessutom brukar den ofta lista ut vad som finns på datorn när man bootar, utan att kräva en miljon ombootningar och att man till slut finner att det inte finns någon drivrutin för skärmen, eller något.
Fast känner man inte till linux, kan det vara en ganska hög tröskel att kunna köra linux på vadsomhelst.
Fast känner man inte till linux, kan det vara en ganska hög tröskel att kunna köra linux på vadsomhelst.
Senast redigerad av Karro 2011-05-04 23:35:01, redigerad totalt 1 gång.
Det är jätteenkelt att göra sig en Ubuntu-skiva själv: http://www.ubuntu-se.org/drupal/download
Jag kan också skicka en om nån vill ha.
Det finns alltid massor med hjälp om du kör Linux, villiga människor som gladligen hjälper till.
Här är en topplista av vad som kan laddas ned och installeras enkelt:
http://iso.linuxquestions.org/
Olika varianter (bli inte avskräckt av mängden):
http://iso.linuxquestions.org/search.ph ... istro_name
På fullt allvar: Det är SUPERLÄTT att dra igång en burk med Linux, mycket lättare än med Windows! Och så finns support överallt på nätet. Inga hemligheter!
Jag kan också skicka en om nån vill ha.
Det finns alltid massor med hjälp om du kör Linux, villiga människor som gladligen hjälper till.
Här är en topplista av vad som kan laddas ned och installeras enkelt:
http://iso.linuxquestions.org/
Olika varianter (bli inte avskräckt av mängden):
http://iso.linuxquestions.org/search.ph ... istro_name
På fullt allvar: Det är SUPERLÄTT att dra igång en burk med Linux, mycket lättare än med Windows! Och så finns support överallt på nätet. Inga hemligheter!
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 23:35:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag som en gång startade denna tråd kan berätta att jag har skaffat en ny dator. Köpte mig en liten netbook. Efter två dagar med Windows 7 stod jag inte ut längre. På gamla Windows XP gick det att ställa in klassiskt windows utseende, men detta hittade jag inte på win 7. Jag har gått över till Ubuntu 10.
Just nu funderar jag vilket som är det bästa ordbehanlingsprogramet. LyX verkar lovande, men tar nog ett tag innan jag behärskar det.
Just nu funderar jag vilket som är det bästa ordbehanlingsprogramet. LyX verkar lovande, men tar nog ett tag innan jag behärskar det.
nisse skrev:Jag som en gång startade denna tråd kan berätta att jag har skaffat en ny dator. Köpte mig en liten netbook. Efter två dagar med Windows 7 stod jag inte ut längre. På gamla Windows XP gick det att ställa in klassiskt windows utseende, men detta hittade jag inte på win 7. Jag har gått över till Ubuntu 10.
OpenOffice följer väl med ubuntu10?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Open Office kommer jag inget bra överens med. Just nu använder jag ett anteckningsprogram som heter BasKet Note Pads. Då det är mycket lättare att strukturera text med detta.
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 23:35:08, redigerad totalt 1 gång.
Abi Word är ett lite mer lättviktikt alternativ till OpenOffice. Jag använder det ibland då det startar snabbare och inte använder lika mycket resurser som vissa av alternativen, samtidigt som det mesta man faktiskt använder finns där.
Senast redigerad av Sammelsurium 2011-05-04 23:35:08, redigerad totalt 1 gång.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Det utan tvekan bästa för att hantera text är LaTeX, det sparkar verkligen akterglugg, och jag skojar inte. Jag har alltid velat lära mig det och när det gick en sommarkurs på universitetet nappade jag. Nu använder jag det till allt. Min fru som är sekreterare och jobbar med MS office är helt förstummad över hur en jubelidiot som jag kan få till så snygga rapporter och artiklar. Det är dock en tröskel som man måste över men läs The not so short introduction till Latex (gratis att ladda ned) och du kommer bara greja det fint. Det finns klienter till i stort sett alla OS. Och jag måste också inflika att det är väldigt mycket trevligare att köra ett OS på en hyfsat modern dator iom att dagens program/webb kräver en del. Sitter du bara med texthantering är det lugnt GNU/Linux kan anpassas till att dra i princip ingen datorkraft om man så vill.<br>
<dramaqueenmode>
Men tänk på att om börjar du bli bekväm med *nix kommer du aldrig mer att vilja jobba med något tvspel-OS och världen som du känner den kommer aldrig bli densamma
</dramaqueenmode>
<dramaqueenmode>
Men tänk på att om börjar du bli bekväm med *nix kommer du aldrig mer att vilja jobba med något tvspel-OS och världen som du känner den kommer aldrig bli densamma
</dramaqueenmode>
Senast redigerad av skitapa 2011-05-04 23:35:08, redigerad totalt 1 gång.
skitapa skrev:Det utan tvekan bästa för att hantera text är LaTeX, det sparkar verkligen akterglugg, och jag skojar inte.
Hmm? Är LaTeX bättre än LyX? Jag är perfektionist och jag har inga problem med att ägna månader åt att lära mig och behärska ett datorprogram.
När jag skriver så ägnar jag mest tid till att pussla ihop och ändra textfragment till en begriplighet. Hitintills har jag inte funnit det jag söker efter, när det gäller ordbehandling.
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 23:35:08, redigerad totalt 1 gång.
LyX är ett frontend, ett grafiskt gränssnitt till LaTeX, ett WYSIWYG gränssnitt. Det är enklare och snabbare med en vanlig Latex-editor. Och det ger dig som prefektionist bättre kontroll. Det finns bland annat en bra klient som heter Kile i KDE som underlättar om du inte föredrar att skriva med en texteditor.
Senast redigerad av skitapa 2011-05-04 23:35:08, redigerad totalt 1 gång.