Linux för nybörjare utan stora datorkunskaper
37 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Linux för nybörjare utan stora datorkunskaper
Funderar på att kasta ut Windows för gott. Jag börjar bli trött på det. Har därför börjat snegla ut Linuxhållet. Fast jag har ingen som helst kunskap om Linux. Dessutom så använder jag datorn mycket för kommunikation och jag har bara en dator. Därför vet jag inte riktigt hur jag ska börja testa och lära mig, inte heller vilken distribution jag ska kika på. Ubuntu är den som jag har sneglat på hittills och av vad jag läst så tilltalar den mig.
Någon av er datanöradr som har bra tips kring bra webbaserat material kring detta?
Någon av er datanöradr som har bra tips kring bra webbaserat material kring detta?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 16:46:02, redigerad totalt 1 gång.
For.Dummies.Linux.For.Dummies.8th.Edition.Jul.2007.eBook-BBL ?
Verkar vara den senaste.
Den finns i bokhandeln att köpa.
Hur bra den är vet jag inte, har aldrig öppnat en dummies-bok fast de måste ju sälja bra.
Verkar vara den senaste.
Den finns i bokhandeln att köpa.
Hur bra den är vet jag inte, har aldrig öppnat en dummies-bok fast de måste ju sälja bra.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:46:04, redigerad totalt 1 gång.
Tackar. Började just läsa en gudie som behandlar switch från Windows till Ubuntu. Måste lära mig lite så jag inte sabbar min enda dator. Det skulle innebära isolation från mina specialintressen, de är inte direkt datorrelaterade men internet fordrar ju en dator
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 16:46:04, redigerad totalt 1 gång.
Det är förvisso en bra filosofi. Men jag ska först se till att få det nödvändiga att funka. Jag funderar på att antingen nu testa att köra Ubuntu från skiva eller med en gång skapa en partition för det.
Om du har ett vanligt nätverkskort från 3com eller någon annan vanlig tillverkare så funkar det allra mesta Ubuntu från start. Så du behöver inte särskilt mycket kunskaper för det. Det finns några GB-kort från Intel som inte ubuntu klarar som default dock. Speciellt trådlösa nätverkskort kan strula. Broadcom är ett klassiskt exempel, men har nu fått bredare stöd även hos Linux-distarna. Kolla vilken hårdvara du har!
VISSA grafikkretsar kan vara linux-inkompatibla, men har du nVidia så är du helt klart linuxsäker. De flesta kretsar från ATI funkar också från start. Även här kan Intel krångla, men du kommer ALLTID att få åtminstone defaultupplösningen 800x600 så du ser var pekaren är etc.
Detta är de två saker som kan krångla.
VISSA grafikkretsar kan vara linux-inkompatibla, men har du nVidia så är du helt klart linuxsäker. De flesta kretsar från ATI funkar också från start. Även här kan Intel krångla, men du kommer ALLTID att få åtminstone defaultupplösningen 800x600 så du ser var pekaren är etc.
Detta är de två saker som kan krångla.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:46:04, redigerad totalt 1 gång.
Om du vill behålla din Windowsinstallation tills du har bestämt dig, så ser jag tre någorlunda enkla varianter.
1) Skaffa en extra hårddisk och installera Linux på den, då kan du köra dual bott, dvs. du väljer vid upp-/omstart om du vill köra Windows eller Linux.
2) Dra igång en virtuell maskin under Windows och prova att köra Linux i den tills vidare.
3) Testa någon Linuxvariant som går att köra direkt från CD/DVD utan att installera på hårddisken.
Sedan finns förstås andra varianter, men de flesta är nog krångligare. Man kan t.ex. ha Linux på en egen partition på hårddisken, men om du inte redan har en ledig partition du kan använda så kan det vara krångligt att göra så. Weasley kanske har någon ytterligare smart variant som jag inte kommer på.
1) Skaffa en extra hårddisk och installera Linux på den, då kan du köra dual bott, dvs. du väljer vid upp-/omstart om du vill köra Windows eller Linux.
2) Dra igång en virtuell maskin under Windows och prova att köra Linux i den tills vidare.
3) Testa någon Linuxvariant som går att köra direkt från CD/DVD utan att installera på hårddisken.
Sedan finns förstås andra varianter, men de flesta är nog krångligare. Man kan t.ex. ha Linux på en egen partition på hårddisken, men om du inte redan har en ledig partition du kan använda så kan det vara krångligt att göra så. Weasley kanske har någon ytterligare smart variant som jag inte kommer på.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:46:04, redigerad totalt 1 gång.
W:
Jag ska köra det på en laptop, Dell Inspiron 6000. Som jag fattat så ska detta fungera bra. Iaf av den info jag hittills läst. Min externa USB-disk som jag har för media är jag ännu inte helt säker på om den kommer fungera . Håller just på att kika på det. http://www.martinhenze.de/2006/01/05/ub ... iron-6000/ http://home.alltel.net/pclements/dell-ubuntu.html
Beskriver visserligen en äldre distribution (rätt ordval?) av Ubuntu men nya torde väl därmed också fungera fint med min dator?
Kvasir: Jag har läst om att det ska gå att partionera sin hårddisk och sedan köra från samma disk som windows. Är det samma sak som ditt alt. 2 eller är det en variant av alt. 1? Läste lite om det men fattade inte riktigt så jag tog en liten paus nu.
Något konstruktivt ska man väl ägna sin semester åt, även icke-jätte-datorkunnige Kristofer ska väla kunna lära sig detta.
----------------
Listening to: Necro Facility - The Grid
via FoxyTunes
Jag ska köra det på en laptop, Dell Inspiron 6000. Som jag fattat så ska detta fungera bra. Iaf av den info jag hittills läst. Min externa USB-disk som jag har för media är jag ännu inte helt säker på om den kommer fungera . Håller just på att kika på det. http://www.martinhenze.de/2006/01/05/ub ... iron-6000/ http://home.alltel.net/pclements/dell-ubuntu.html
Beskriver visserligen en äldre distribution (rätt ordval?) av Ubuntu men nya torde väl därmed också fungera fint med min dator?
Kvasir: Jag har läst om att det ska gå att partionera sin hårddisk och sedan köra från samma disk som windows. Är det samma sak som ditt alt. 2 eller är det en variant av alt. 1? Läste lite om det men fattade inte riktigt så jag tog en liten paus nu.
Något konstruktivt ska man väl ägna sin semester åt, även icke-jätte-datorkunnige Kristofer ska väla kunna lära sig detta.
----------------
Listening to: Necro Facility - The Grid
via FoxyTunes
Kvasir: såg inte vad du skrivit längst ner i ditt inlägg först.
----------------
Listening to: Necro Facility - Methane View
via FoxyTunes
----------------
Listening to: Necro Facility - Methane View
via FoxyTunes
Kristofer skrev:Kvasir: såg inte vad du skrivit längst ner i ditt inlägg först.
Ingen fara. Jag förstår att sådant här kan vara rena grekiskan för många.
Man kan alltså pratitionera om sin befintliga disk och skapa en ny partition för Linux (om disken inte är för full), men jag vet hur pass säkert det är att göra det. Möjligen fungerar vissa partitioneringsprogram så bra att det är i praktiken ofarligt, men man ska i så fall under alla omständigheter ta backup på allting först ifall man kraschar Windowsinstallationen. Om wesley hjälper dig så har hon säkert egna åsikter om vad som är bäst och smidigast, och vet säkert det bättre än jag.
Mitt alternativ två är att du installerar Linux i Windows. Det finns olika s.k. virtuella maskiner att ladda ner, t.ex. virtualbox. Det är ett windowsprogram (finns även för t.ex. Linux) som simulerar en dator i mjukvara. På den simulerade datorn kan man installera vad man vill, t.ex. Linux eller ett nytt Windows. Eftersom det är en simulerad dator med en massa säkerhetsspärrar så kan det du gör på den datorn inte skada något på din dator i övrigt. Om du gör på det sättet så får du alltså upp ett Linuxskrivbord som ett fönster i Windows, och så kan du hoppa emellan detta skrivbord och det vanliga Windowsskrivbordet. Nackdelarna är väl att det går lite långsammare och att det kan vara problem att få t.ex. ljud att fungera.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:46:04, redigerad totalt 1 gång.
Ja hittills är det rena grekiskan för mig, men det kommer nog med tiden.
Jag har en extern HD på vilken jag tänkte mig placera allt som är av vikt. Vad som är viktigt för mig är främst div. textfiler och annat. På denna disk har jag även en större samling mediafiler. En spontan tanke som uppkommit. Antag att jag kör Linux (på något sätt) via min interna HD. Kan jag då komma åt filerna på min externa HD? Kommer jag också i så fall kunna komma åt dem på en windowsdator? Detta kan bli ett problem om jag har två operativsystem igång generellt.
Jag funderar dock på att börja med att köra från CD och sedan läsa och lära mig mer. För att sedan kanske gå över till att ha Windows parallellt på datorn. Mest för att utvärdera under en period, samt som säkerhet om det är något för mig nödvändigt/önskvärt som skulle visa sig inte utan Windows.
----------------
Listening to: Ticon - 1987
via FoxyTunes
Jag har en extern HD på vilken jag tänkte mig placera allt som är av vikt. Vad som är viktigt för mig är främst div. textfiler och annat. På denna disk har jag även en större samling mediafiler. En spontan tanke som uppkommit. Antag att jag kör Linux (på något sätt) via min interna HD. Kan jag då komma åt filerna på min externa HD? Kommer jag också i så fall kunna komma åt dem på en windowsdator? Detta kan bli ett problem om jag har två operativsystem igång generellt.
Jag funderar dock på att börja med att köra från CD och sedan läsa och lära mig mer. För att sedan kanske gå över till att ha Windows parallellt på datorn. Mest för att utvärdera under en period, samt som säkerhet om det är något för mig nödvändigt/önskvärt som skulle visa sig inte utan Windows.
----------------
Listening to: Ticon - 1987
via FoxyTunes
Om jag fattar detta rätt så behöver jag alltså först göra en partition där inget innehåll finns mha Windows. Sedan köra linuxinstallationen och installera Linux på den tomma partitionen? Fast dokumentet är tvetydigt. Samtidigt sägs det också längre ner i det att det ska gå att partitionera direkt i installationen av Ubuntu.
Förvirrad
----------------
Listening to: Tomic - Beautiful Pearl
via FoxyTunes
Förvirrad
----------------
Listening to: Tomic - Beautiful Pearl
via FoxyTunes
Min kunskap om Linux är relativt begränsad (jag använder BSD, och stör mig på allt som inte är likadant), så mina råd är antagligen av begränsat värde.
Jag har faktiskt sett Ubuntu-installeraren sabba all data på en hel hårddisk. Minns jag det hela riktigt fanns där bara en disktäckande partition från början. När partitioneraren hade ändrat storleken på den, och skulle sätta igång med att skapa en ny ext2-partition på ytan som blivit ledig, beklagade den sig och avbröt istället. Sedan fanns inga partitioner på hårddisken.
Det var dock ett par år sedan, så samma manöver på samma hårdvara hade kanske fungerat med nuvarande version.
Mitt råd är: Se till att allt du vill spara finns sparat där installatören inte kommer åt det. Sedan kan du formatera och partitionera efter behag utan att riskera något, förutsatt att du har möjlighet att installera om Windows (eller återställa systemdisken i sitt ursprungliga skick med exempelvis Ghost).
Jag har faktiskt sett Ubuntu-installeraren sabba all data på en hel hårddisk. Minns jag det hela riktigt fanns där bara en disktäckande partition från början. När partitioneraren hade ändrat storleken på den, och skulle sätta igång med att skapa en ny ext2-partition på ytan som blivit ledig, beklagade den sig och avbröt istället. Sedan fanns inga partitioner på hårddisken.
Det var dock ett par år sedan, så samma manöver på samma hårdvara hade kanske fungerat med nuvarande version.
Mitt råd är: Se till att allt du vill spara finns sparat där installatören inte kommer åt det. Sedan kan du formatera och partitionera efter behag utan att riskera något, förutsatt att du har möjlighet att installera om Windows (eller återställa systemdisken i sitt ursprungliga skick med exempelvis Ghost).
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:46:04, redigerad totalt 1 gång.
- apkonstapel
- Anslöt: 2008-10-21
Och i tillägg: Hur pass väl fungerar egentligen Linux NTFS-åtkomst nuförtiden, ni som vet? Den där externa disken Kristofer nämner lär ju inte vara Reiser direkt
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
- apkonstapel
I så fall fungerar det. Något annat är otänkbart.
- apkonstapel
Jag kör själv Linux virtualiserat i Virtual Box vilket fungerar bra. Jag har det i praktiken för att använda ett program som inte finns för mac och jag använder Kubuntu. Enligt min erfarenhet är virtualisering ett mycket bättre sätt att lära sig på eftersom det inte är fullt lika segt som att köra från skiva och man slipper oroa sig för partitionerna. Jag har lyckats installera Ubuntu, Kubuntu och Suse under parallells och Kubuntu och Mandriva under VirtualBox. Men i samtliga fall handlar det om att göra det på en mac.
Det är inte alltid ljudet fungerar dock. skrivare kan också vara ett problem.
Det är inte alltid ljudet fungerar dock. skrivare kan också vara ett problem.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Ja, det ska gå att ändra storleken på en redan befintlig Windows-partition ifrån installationsprogrammet. Ja, jag såg det gå åt helvete vid ett tillfälle (det enda tillfälle jag sett någon försöka, men det är fortfarande inte mer än en anekdot). Så du har fattat allting rätt.
Innan du försöker ändra storleken på partitionen ska du defragmentera, förresten.
Den här sidan säger egentligen allt du behöver veta, tror jag:
Ubuntu Documentation: Windows Dual Boot
Innan du försöker ändra storleken på partitionen ska du defragmentera, förresten.
Den här sidan säger egentligen allt du behöver veta, tror jag:
Ubuntu Documentation: Windows Dual Boot
- apkonstapel
Läste just en liknande guide.
Jag tror jag ska börja med en virtualisering och sedan utforska/lära mig ordentligt. Sedan får jag se om jag kör dual-boot, om jag enbart stannar kvar i Linux eller om jag rent utav får nog av Linux.
Har som sagt bara en dator nu och det vore vanskligt att riskera den. Kan ju inte snusk-surfa på jobbet
Jag tror jag ska börja med en virtualisering och sedan utforska/lära mig ordentligt. Sedan får jag se om jag kör dual-boot, om jag enbart stannar kvar i Linux eller om jag rent utav får nog av Linux.
Har som sagt bara en dator nu och det vore vanskligt att riskera den. Kan ju inte snusk-surfa på jobbet
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
Två regler när man installerar Windows:
1. Använd inte hela det lediga utrymmet, utan spara plats till extra partitioner (Linux, RDOS eller en disk till).
2. Använd inte NTFS.
Följer man dem blir det lätt att uppgradera och / eller byta OS.
1. Använd inte hela det lediga utrymmet, utan spara plats till extra partitioner (Linux, RDOS eller en disk till).
2. Använd inte NTFS.
Följer man dem blir det lätt att uppgradera och / eller byta OS.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
rdos har rätt, men flera varningens apfingrar viftas ändå i luften: FAT är ett förbannat instabilt filsystem. Måste man välja mellan NTFS och FAT, är det NTFS som gäller, om man inte accepterar att saker försvinner när strömmen går eller datorn kraschar.
[Edit: om strömmen går --> när strömmen går]
[Edit: om strömmen går --> när strömmen går]
- apkonstapel