Linux för nybörjare utan stora datorkunskaper
37 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
apkonstapel skrev:Och i tillägg: Hur pass väl fungerar egentligen Linux NTFS-åtkomst nuförtiden, ni som vet? Den där externa disken Kristofer nämner lär ju inte vara Reiser direkt
Just när det gäller Ubuntu så ska det fungera. Men eventuellt krävs ett tilläggsprogram som inte är med från början men alla sånt hittar man och installerar enkelt från pakethanteraren Synaptic.
Senast idag så låg jag i Ubuntu och kopierade över några filer till en extern USB-disk (NTFS) som jag har för backuper och jag reflekterade inte ens över om det funkar eller inte utan tog det bara för givet. Men det såg ut att funka iaf och jag fick tag i filerna från Windows senare...
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
rdos skrev:Två regler när man installerar Windows:
1. Använd inte hela det lediga utrymmet, utan spara plats till extra partitioner (Linux, RDOS eller en disk till).
2. Använd inte NTFS.
Följer man dem blir det lätt att uppgradera och / eller byta OS.
apkonstapel skrev:rdos har rätt, men flera varningens apfingrar viftas ändå i luften: FAT är ett förbannat instabilt filsystem. Måste man välja mellan NTFS och FAT, är det NTFS som gäller, om man inte accepterar att saker försvinner när strömmen går eller datorn kraschar.
[Edit: om strömmen går --> när strömmen går]
Här är det ord mot ord. Vem kan man lita på??
Wikipedia: "NTFS is the standard file system of Windows NT, including its later versions Windows 2000, Windows XP, Windows Server 2003, Windows Server 2008, and Windows Vista.[4]"
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
rdos sade inte att FAT var stabilt, bara att det fungerar bättre samman med andra OS. Det är inte någon sanning med modifikation. Alla vet hur FAT fungerar, men bara Microsoft vet hur NTFS fungerar.
Annars kan man söka: fat32+ntfs+security
[Tillägg igen (slarvig är jag): Det jag menar är att ord inte alls står mot ord. FAT har rdos fördel och min nackdel Gör man backups är FAT lugnt.]
Annars kan man söka: fat32+ntfs+security
[Tillägg igen (slarvig är jag): Det jag menar är att ord inte alls står mot ord. FAT har rdos fördel och min nackdel Gör man backups är FAT lugnt.]
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
- apkonstapel
- Anslöt: 2008-10-21
Visst kan FAT krascha, men det händer sällan med XP eller Vista. Förr var det däremot vanligt med Windows 95/ME/98, men man har nog byggt upp bättre filsystemsdrivrutiner numera. Det är t.o.m. sällan som FAT kraschar med RDOS. Händer bara vid något enstaka tillfälle. Vanligast är att man blir av med några filer om man drar strömmen okontrollerat.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
Det verkar som det finns full support för att läsa och skriva NTFS från Linux nu, men med vissa begränsningar gällande krypterade filer och liknande. Det krävs eventuellt extra program som inte följer med direkt i distributionen. Jag har dock inte själv provat detta.
http://sourceforge.net/forum/forum.php?forum_id=740182
http://sourceforge.net/forum/forum.php?forum_id=740182
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
Kör nu Ubuntu via Wubi för att introducera mig i Linux-världen. Allt har hittills fungerat smidigt, ett par småsaker bara som t.ex. typsnitt där vissa bokstavskombinationer får bokstäverna att smälta ihop och att jag enbart får engelsk rättstavningskontroll i webbläsaren (Firefox). Annars gick allt smidigt med både uppkoppling och mediafiler. Över förväntan faktiskt.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
Varför stänger du inte av stavningskontrollen då? Jag visste inte ens att man hade stavningskontroll i Firefox. Har inte lagt märke till det. När använder man det?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Kristofer, om svenska inte finns att välja som språk i Firefox inställningar, kolla om du kan installera det via Synaptic. Att söka på 'firefox' eller 'mozilla' kan räcka långt. Du söker eventuellt 'i18n'- eller 'internationalization'-paket att installera.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
- apkonstapel
Alltså, jag har hört att *nix är utmärkt att köra webserver med, men om man vill ha den till "vanligt" bruk så blir det svårare. (Ibland så leker jag med tanken på att bygga om en gammal Xbox till min egen lilla server.)
Någon som kan kommentera det?
Någon som kan kommentera det?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
- Proffe Slimp
- Anslöt: 2008-08-03
Absolut! *nix är utmärkt till servande av alla de slag, framför allt eftersom *nix-plattformarna funnits så pass lång tid att en hel del mycket användbara verktyg hunnit mogna fram.
Men att köra en server är i regel något som i sig är svårare än att använda desktop, oavsett operativsystem. Snacket kring vad som gör »Linux« svårt brukar handla om att få saker att fungera, vilket vill säga installation och konfiguration. Det ligger en sanning i detta, då Windows kommer förinstallerat på datorer. Det fungerar redan när man får datorn! För att förstå poängen i detta, fundera ett slag på MacOS. Det anses vara enkelt, det kommer förinstallerat, och det är ett *nix.
Vill man köra en unix-liknande plattform som desktop, är det minst lika enkelt om man väljer att använda någon av de mer Windows-liknande grafiska miljöerna (Exempelvis Gnome, KDE, XFCE, Enlightenment eller MacOS). Oftast väljer man sådan grafisk miljö genom att välja distribution. (Ubuntu har Gnome, Kubuntu har KDE och Xubuntu har XFCE.)
Däremot är övergångar inte alltid enkla. Är man van vid att saker är på Windows vis, är det antagligen lätt att bli förvirrad när de rent visuellt är organiserade på ett annat sätt. Det går dock över.
Men att köra en server är i regel något som i sig är svårare än att använda desktop, oavsett operativsystem. Snacket kring vad som gör »Linux« svårt brukar handla om att få saker att fungera, vilket vill säga installation och konfiguration. Det ligger en sanning i detta, då Windows kommer förinstallerat på datorer. Det fungerar redan när man får datorn! För att förstå poängen i detta, fundera ett slag på MacOS. Det anses vara enkelt, det kommer förinstallerat, och det är ett *nix.
Vill man köra en unix-liknande plattform som desktop, är det minst lika enkelt om man väljer att använda någon av de mer Windows-liknande grafiska miljöerna (Exempelvis Gnome, KDE, XFCE, Enlightenment eller MacOS). Oftast väljer man sådan grafisk miljö genom att välja distribution. (Ubuntu har Gnome, Kubuntu har KDE och Xubuntu har XFCE.)
Däremot är övergångar inte alltid enkla. Är man van vid att saker är på Windows vis, är det antagligen lätt att bli förvirrad när de rent visuellt är organiserade på ett annat sätt. Det går dock över.
- apkonstapel