Läxuppgifter och närvaro via facebook och liknande?
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Läxuppgifter och närvaro via facebook och liknande?
Är det så att vissa skolor sköter utlämnandet av läxuppgifter och närvaro via facebook eller andra social medier?, eller på annat sätt gör det omöjligt att avstå sådana i praktiken?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: Läxuppgifter och närvaro via facebook och liknande?
Det kan jag aldrig tänka mig. inte vad jag vet. Det är väl snarare så att skolorna har problem med att eleverna sitter via mobilen uppkopplad på facebook under lektionstid istället.
Jag vet enskilda lärare som har prövat det eftersom det var ett säkrare sätt att få tag på eleverna än via skolans officiella mailadress...
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Håller med Kullan. Har svårt att tänka mig att någon seriös skola skulle förlita sig på exempelvis Facebook, det är fortfarande alldeles för nytt och oprövat, dessutom amerikanskt för jösse namn!
Jag pluggar själv på heltid detta året och ser hur den skolan - och vi elever - har det. Det de har är ett jättesystem som kommunen lagt på dem, ett system uppbyggt på ett ofta ologiskt sätt med stora brister och många buggar. Detta skapar teknikfrustration och dåligt mående bland både lärare och elever. Alla blir fångar i systemet men ingen vet var felen beror på eller vem man fråga om hjälp. Ingen behärskar systemet. Eleverna blir sura på lärarna som blir sura på it-avdelningen, som blir sura på kommunen, som blir sura på systemleverantören osv osv. Gissa om det blir en go soppa!
Jag pluggar själv på heltid detta året och ser hur den skolan - och vi elever - har det. Det de har är ett jättesystem som kommunen lagt på dem, ett system uppbyggt på ett ofta ologiskt sätt med stora brister och många buggar. Detta skapar teknikfrustration och dåligt mående bland både lärare och elever. Alla blir fångar i systemet men ingen vet var felen beror på eller vem man fråga om hjälp. Ingen behärskar systemet. Eleverna blir sura på lärarna som blir sura på it-avdelningen, som blir sura på kommunen, som blir sura på systemleverantören osv osv. Gissa om det blir en go soppa!
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11