Lättare att få jobb för funktionshindrade?
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Efter att Ica-Jerry gjort sitt intåg i den svenska tv-reklamen har matvarukedjan velat utmana både fördomar och belysa sitt eget engagemang för personer med funktionsnedsättningar. Kedjan har de senaste åren anställt över 1 200 personer med funktionsnedsättningar. Ett annat exempel är hamburgerkedjan Max, som medvetet anställer personer med autism eller aspergerdiagnoser.
– Det går absolut åt rätt håll, inte minst inom näringslivet. Kunskapen har ökat kring att personer med de här funktionshindren också har väldigt många styrkor, säger Eva Nordin-Olson, förbundsordförande för Autism– och aspergerförbundet.
Välstrukturerade uppgifter
Jobb som är särskilt lämpliga för den här gruppen är välstrukturerade arbetsuppgifter som kräver uthållighet, noggrannhet och att man är plikttrogen. Det kan till exempel handla om industriövervakning eller att sätta ihop ingredienserna till en hamburgare.
http://www.dagen.se/nyheter/lattare-for-funktionshindrade-att-fa-jobb/
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
och den verkliga anledningen
Det är billigare att anställa nån som gör lika bra jobb men staten betalar en del av lönen.
Det är billigare att anställa nån som gör lika bra jobb men staten betalar en del av lönen.
Re: Lättare att få jobb för funktionshindrade?
Vill inte påstå att det är lätt att få jobb som funktionshindrad. Det är en av många orsaker till att jag är förtidspensionär nu.
kullan skrev:Vill inte påstå att det är lätt att få jobb som funktionshindrad. Det är en av många orsaker till att jag är förtidspensionär nu.
Det är just för att det är i princip omöjligt att ¨å jobb som jag håller på att starta eget.
Däremot förstår jag att det inte är för alla (vi har massor av eget företagare i släkten så det var inte en omöjlig tanke redan från början)
notwoodstock skrev:Efter att Ica-Jerry gjort sitt intåg i den svenska tv-reklamen har matvarukedjan velat utmana både fördomar och belysa sitt eget engagemang för personer med funktionsnedsättningar. Kedjan har de senaste åren anställt över 1 200 personer med funktionsnedsättningar. Ett annat exempel är hamburgerkedjan Max, som medvetet anställer personer med autism eller aspergerdiagnoser.
– Det går absolut åt rätt håll, inte minst inom näringslivet. Kunskapen har ökat kring att personer med de här funktionshindren också har väldigt många styrkor, säger Eva Nordin-Olson, förbundsordförande för Autism– och aspergerförbundet.
Välstrukturerade uppgifter
Jobb som är särskilt lämpliga för den här gruppen är välstrukturerade arbetsuppgifter som kräver uthållighet, noggrannhet och att man är plikttrogen. Det kan till exempel handla om industriövervakning eller att sätta ihop ingredienserna till en hamburgare.
http://www.dagen.se/nyheter/lattare-for-funktionshindrade-att-fa-jobb/
Eller som på dagcenter i kommunen - vika ihop Happy Meal-kartonger. Mongo med capital letters.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Man ser inte direkt några med downs syndrom på ICA,men deras lönebidragsanställda behandlas säkert av sina arbetskamrater som om de hade det.
Förövrigt bör praktik som inte ingår i någon utbildning förbjudas.
Förövrigt bör praktik som inte ingår i någon utbildning förbjudas.
Max låter vedervärdigt för de flesta Aspergare men några klarar det nog.
Jag har sett flera på ICA som jag är säker på att de har någon form av funktionsnedsättning men nog tycker jag det verkar som om de är uppskattade.Flawed skrev:Man ser inte direkt några med downs syndrom på ICA,men deras lönebidragsanställda behandlas säkert av sina arbetskamrater som om de hade det.