Lärling - anställning eller utbildning?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2012-11-11 4:53:41

Lärlingar har funnits sedan medeltiden. De fick inte någon lön, däremot fick de mat och husrum hos mäster. Efter några års lärotid så fick de avlägga gesällprov och fick sitt gesällbrev, och hädanefter fick de lön. Men de måste fortfarande bo hos in mäster. Efter några år kunde de avlägga mästarprov och själva bli mäster med eget hushull och egna lärlingar och gesäller. Detta gällde fram till skråväsendets avskaffande år 1846.

Det finns lärlingar nuförtiden också, men de slipper bo hos mäster. De verkar också få lön. I stället för gesällbrev får de yrkesbevis.
En av vägarna till att bli yrkesarbetare på Skanska är via en lärlingsanställning. En sådan anställning kan du söka efter gymnasiets treåriga bygg- och anläggningsprogram. Under lärlingsanställningen färdigutbildas du och efter cirka två och ett halvt år får du ditt yrkesbevis.

Merparten av våra lärlingar rekryteras direkt från gymnasieskolans bygg- och anläggningsprogram efter elevernas praktiktid. I mindre utsträckning tar vi även emot traditionella lärlingar, det är en möjlighet för dig som inte har läst bygg- och anläggningsprogrammet men som vill gå vidare i en roll som yrkesarbetare.

Börjar du som lärling på Skanska får du en lärlingshandledare som ser till att du kommer in i arbetet. Tillsammans med din handledare och arbetsledning har ni planerade uppföljningar för att se till att du får den utbildning och kompetens du behöver. Vi strävar efter att du ska få prova på så mycket som möjligt under din lärlingsperiod. Efter avslutad lärlingsutbildning har du jobbat in de lärlingstimmar du behöver för att få ditt yrkesbevis.
http://www.skanska.se/sv/jobba-hos-oss/ ... sarbetare/

Det finns alltås dels lärlingsanställning (med lön), dels lärlingsutbildning (utan lön?).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2012-11-11 4:59:32

En berömd krögare använder oavlönade lärlingar.

DN Stockholm skrev:Krögare Johan Jureskog driver restaurangerna AG och Rolfs Kök med personal och två oavlönade lärlingar. Lärlingarna får enligt Jureskog en unik chans att lära sig yrket. Men nu hotar facket att stämma krögaren. ”Han bryter mot lagen, all arbetskraft ska vara betald”, säger Per Persson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
http://www.dn.se/sthlm/krogare-anvander ... v-stamning

Ja, allt beror väl på om man ser det som enbart utbildning el som arbete också.

Johan Jureskog berättade då varför han använder sig av lärlingar, han menar att det är det enda sättet för blivande kockar att bli duktiga i yrket. De som väljer att utbilda sig via en skola håller helt enkelt inte måttet.

Facket anser att det är arbete och att kollektivavtalaet gäller.
Johan Jureskog anser att det enda facket gör är att krossa lärlingarnas drömmar om att bli duktiga kockar.

– Jag ger dem chansen för att vara hygglig, inte för att tjäna pengar. Det ska man ha klart för sig. Facket vill att jag ska betala minimilön, men det har jag ingen chans att göra. Marginalerna är för tajta.

Lärlingarna kommer i kläm i striden.
– Hela situationen är jätteproblematisk för mig. Jag vill verkligen bli kock och jag har tillsammans med Johan lagt upp ett utbildningsprogram som fungerar bra. Om det hela mynnar ut i att jag tvingas sluta känns det oerhört tråkigt. Då står jag helt utan utbildning eftersom jag nyss tackat nej till en plats på Uppsala universitets ekonomiprogram.

– Jag tycker att jag borde få bestämma själv vad jag vill göra, det är inte fackets sak, säger Simon.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2012-11-11 5:04:27

Vad är det för skillnad på lärling och praktikant?

DN Stockholm skrev:Vem är lärling?
Lärlingsutbildning är en dubbel grundläggande yrkesutbildning där företagsbaserad inlärning på en arbetsplats varvas med skolbaserad inlärning med teori på en skola, och avslutas med en nationellt erkänd examen.

Vem är praktikant?
Praktik är tidsbegränsad arbetslivserfarenhet med inslag av utbildning. För vissa yrken, till exempel läkare, jurister och lärare och på många högskoleutbildningar är praktik obligatoriskt.
Källa: EU-kommissionen
http://www.dn.se/sthlm/krogare-anvander ... v-stamning

Jag har ändå svårt att förstå skillnaden, men antar att praktik är kortare och att utbildning då huvudsakligen sker på (hög)skolan. Vet inte om praktikanten får lön.
Alien
Moderator

Inläggav imperativ » 2012-11-12 0:30:10

Lärling = Arbetstagare som försöker skaffa sig yrkescertifikat eller speciell kompetens. Brukar ha en märkbart lägre lön än andra, fast anställning, reglerade arbetsuppgifter, en eller flera handledare.

Praktikant = Person som gör ett långvarigt studiebesök, se&lära, prova på, känna lite på verkligheten. Får ingen lön.

Krögare Johan Jureskog använder praktikanter i min mening. Sen har restaurangbranschen en historia av dåliga arbetsförhållanden, vilket lett till ett nitiskt fackförbund som ner på all gratis arbetskraft hur frivilligt praktikantkockarna än kämpar på.
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Archpsyche » 2012-11-12 0:38:18

Problemet i Sverige är att lägstalönerna är på tok för höga. Bättre att få ett jobb, börja lågt och sedan arbeta sig upp, än att man inte kan bli anställd för att det är för dyrt.

Det gör inget om lärlingar jobbar ett år eller så utan lön utöver mat och husrum, bara de får jobb sen och kan försörja sig. Tycker jag.
Archpsyche

Anslöt: 2012-10-07

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-12 0:52:34

OT:

Problemet i Sverige är att det är en väldigt ojämn fördelning av de arbetstillfällen som finns samt att alltför många aldrig kommer in på arbetsmarknaden eller slås ut. De senaste 15 åren har årsarbetstiden ökat för dem som är i arbete medan fler är arbetslösa eller befinner sig utanför arbetskraften. Samtidigt har man skurit offentliga sektorn där förr fler arbetade.

Om man låter folk jobba för ingenting får de inga inkomster och kan därmed inte bidra till att ekonomin hålls igång. Det är att bita sig själv i foten. De kan heller inte skapa sig ett tryggt liv och en framtid.

Om det såg ut så att folk gick på praktik ett tag och sedan fick ett arbete som de kunde försörja sig på vore det en sak. Men många utnyttjas i åratal genom olika sysselsättningsåtgärder som FAS 3 och liknande.

Så om man slår ut det på hela befolkningen finns det några som jobbar för lite, och andra som jobbar för mycket. Jag tror det vore hälsosammare för hela samhällets utveckling med en jämnare fördelning.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Archpsyche » 2012-11-12 0:58:15

Problemet är att folk inte är utbytbara. Jag jobbar 60-70 timmar i veckan. Om jag inte gör jobbet blir det inte gjort, för det finns inga andra. Man kan inte ersätta mig med första bästa arbetslös. Och det gäller inte bara mig, det är snarare regeln.

Och problemet är till stor del att det finns grupper som inte presterar tillräckligt bra för att vara lönsamma till den höga löner vi har för lågkvalificerade jobb.
Archpsyche

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-12 1:13:55

I så fall jobbar du för mycket Archpsyche för det lär med all respekt inte vara bra för din hälsa i längden och i så fall vore det bättre att utöka intaget till läkarlinjen samt anställa fler läkare.

Jag är fullt medveten om att landstingen inte har råd med detta. I så fall beror det på att samhället är felorganiserat.

Visst, många tjänster kräver utbildning eller erfarenhet. Det löser man med praktik eller omskolning.

Om man talar om arbetsmarknadsåtgärder tycker jag friåret var en bra idé. Det gjorde det lättare för människor som ville och kunde att ta tjänstledigt medan en arbetslös fick en chans att få in en fot på arbetmarknaden.

Jag håller inte alls med om att det är för höga löner för okvalificerade jobb. Framför allt undrar jag vilka dessa okvalificerade jobb är? De som endast kräver gymnasieutbildning? Eller mindre?

Tvärtom har vi ett system med en arbetsmarknad utanför arbetsmarknaden där vissa av de mer "Okvalificerade" jobben besätts av gästarbetare eller praktikanter ibland utan tillgång till utrustning eller utbildning som krävs för att sköta jobben på ett säkert sätt. Systemet med entreprenader har också gynnat en situation med lönenedpressning och en svart sektor.

Dessutom får man komma ihåg att många av dem som har sk okvalificerade jobben får betala genom att slita ut sin kropp. Det innebär att de inte klarar av att arbeta fram till pensionen och därigenom får en minskad livskvalitet och en minskad livsinkomst även om lönerna hålls drägliga. Med lägre lön har människor heller inte råd att konsumera vilket ju inte heller lär vara bra för den ekonomiska utvecklingen.

Så jag anser att du resonerar helt bort i stollan.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Archpsyche » 2012-11-12 1:25:22

Bjäbbmonstret skrev:I så fall jobbar du för mycket Archpsyche för det lär med all respekt inte vara bra för din hälsa i längden och i så fall vore det bättre att utöka intaget till läkarlinjen samt anställa fler läkare.

Jag är fullt medveten om att landstingen inte har råd med detta. I så fall beror det på att samhället är felorganiserat.

Visst, många tjänster kräver utbildning eller erfarenhet. Det löser man med praktik eller omskolning.

Om man talar om arbetsmarknadsåtgärder tycker jag friåret var en bra idé. Det gjorde det lättare för människor som ville och kunde att ta tjänstledigt medan en arbetslös fick en chans att få in en fot på arbetmarknaden.

Jag håller inte alls med om att det är för höga löner för okvalificerade jobb. Framför allt undrar jag vilka dessa okvalificerade jobb är? De som endast kräver gymnasieutbildning? Eller mindre?

Tvärtom har vi ett system med en arbetsmarknad utanför arbetsmarknaden där vissa av de mer "Okvalificerade" jobben besätts av gästarbetare eller praktikanter ibland utan tillgång till utrustning eller utbildning som krävs för att sköta jobben på ett säkert sätt. Systemet med entreprenader har också gynnat en situation med lönenedpressning och en svart sektor.

Dessutom får man komma ihåg att många av dem som har sk okvalificerade jobben får betala genom att slita ut sin kropp. Det innebär att de inte klarar av att arbeta fram till pensionen och därigenom får en minskad livskvalitet och en minskad livsinkomst även om lönerna hålls drägliga. Med lägre lön har människor heller inte råd att konsumera vilket ju inte heller lär vara bra för den ekonomiska utvecklingen.

Så jag anser att du resonerar helt bort i stollan.

Det är inte brist på läkare, utan för dåliga villkor för läkare i den allmänna sjukvården. Jag jobbar mycket med svenska mått mätt, för jag gillar det. I USA ligger normalarbetstiden för en läkare på 80-100 timmar i veckan. Det tycker jag är i överkant. Ingen blir sjuk av att arbeta, man blir sjuk av dåliga arbetsvillkor.

Och jag tycker arbeten som inte kräver särskild träning är okvalificerade. Städning, enklare restaurangjobb etc är typiska exempel. Man bör inte ha mer än kanske 10 000 i månaden i ingångslön för sådana jobb. Vi kan få ner lönerna genom att låta folk bjuda under och på så sätt kommer vi ifrån den konstlat skapade övernivån och hittar balans mellan vad folk tar och arbetsgivarna är beredda att betala. Jag skulle nog anställa fler hemma hos mig om det var billigare.
Archpsyche

Inläggav kullan » 2012-11-12 1:36:34

Archpsyche skrev:Och jag tycker arbeten som inte kräver särskild träning är okvalificerade. Städning, enklare restaurangjobb etc är typiska exempel. Man bör inte ha mer än kanske 10 000 i månaden i ingångslön för sådana jobb. Vi kan få ner lönerna genom att låta folk bjuda under och på så sätt kommer vi ifrån den konstlat skapade övernivån och hittar balans mellan vad folk tar och arbetsgivarna är beredda att betala. Jag skulle nog anställa fler hemma hos mig om det var billigare.

Detta är människo - ovärdigt. Fy attan säger jag. Vad är du för ett troll?
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Archpsyche » 2012-11-12 9:54:14

Troll = har annan politisk uppfatting än du?

10 000 är fortfarande högre än minimilönerna i de flesta västländer.
Archpsyche

Inläggav slackern » 2012-11-14 13:09:17

Archpsyche skrev:Problemet i Sverige är att lägstalönerna är på tok för höga. Bättre att få ett jobb, börja lågt och sedan arbeta sig upp, än att man inte kan bli anställd för att det är för dyrt.

Det gör inget om lärlingar jobbar ett år eller så utan lön utöver mat och husrum, bara de får jobb sen och kan försörja sig. Tycker jag.

Du vet i länder som TEX Kina där dom har dom arbetsförhållandena. Börjar det bli för dyrt att ha mänsklig arbetskraft.

Foxconn påbörjar utrullningen av en miljon robotar – ersätter mänskliga arbetare

Den taiwanesiska elektronikjätten Foxconn planerar att ersätta en miljon arbetare med lika många robotar. I fabrikerna finns nu tiotusen "Foxbots" och fler tillkommer under de närmaste åren.

Foxconn är med över 1,2 miljoner anställda världens i särklass största elektroniktillverkare. Den billiga arbetskraften på det kinesiska fastlandet varar dock inte för evigt – lönerna ökar och så även de arbetsmiljömässiga kraven. Foxconns vd Terry Gou vill därför se ökad automatisering av produktionsanläggningarna.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16150- ... a-arbetare
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Flawed » 2012-11-14 19:33:55

Då måste man hitta nästa potentiella låglönearbetsmarknad.
Nordkorea nästa?
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav slackern » 2012-11-14 20:51:01

Flawed skrev:Då måste man hitta nästa potentiella låglönearbetsmarknad.
Nordkorea nästa?

Jo där skulle säkert arbetarna bli överlyckliga över 2 dl kokt ris om dagen. Brukar väll vara hungersnöd mellan varven i det landet?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2012-11-14 21:58:17

Moderator:

Bostadsdiskussionen har flyttats hit: billiga-bostader-for-unga-t30210.html
Alien
Moderator

Inläggav Miche » 2012-11-17 11:43:06

Flawed skrev:Då måste man hitta nästa potentiella låglönearbetsmarknad.
Nordkorea nästa?

På någon vänster känns det förslaget trots allt ganska bra, det skulle lyfta Nordkorea ekonomiskt och socialt och skulle få dom på fötter (jämför med andra länder där massor med utländska företag utnyttjat den billiga arbetskraften).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in